تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - 2018 April 19
کاهش آلایندگی زیست محیطی، حفاظت از خاک، جنگل ها و منابع آبی و جلوگیری از هدررفت منابع انرژی اقدام هایی است که می توان با به کارگیری فناوری پیشرفته اینترنت اشیا به آن دست یافت.
به گزارش آی تابناک : حفاظت از محیط زیست کشورمان با توجه به حوادث ناگواری که مدت هاست گریبان آن را گرفته، از دیدگاه همه اعم از مسئولان، کارشناسان و عامه مردم بسیار ضروری و حیاتی به نظر می رسد.

آلودگی هوا، آب، خاک و خود زمین مهمترین مشکلاتی است که ایران را با خود درگیر کرده است و ادامه این روند می تواند مخاطرات جدی تری را متوجه مردمان این سرزمین کند.

اگرچه سازمان حفاظت از محیط زیست اقدام های مختلفی اعم از سلبی و ایجابی را در این راستا در دستور کار خود دارد اما مشکلات چندین و چند برابر اقدام هاست.

سودجویی برخی افراد از منابع خدادادی این سرزمین از سویی و نبود نیروی انسانی کافی برای حفاظت از وجب به وجب محیط زیست کشورمان مشکلات را دو چندان کرده است.

تخریب بی رویه جنگل ها برای ویلا سازی که در این سال ها شدت بیشتری گرفته است، استفاده بدون برنامه از سفره های زیر زمینی آب، به هدر دادن منابع انرژی و هزاران بهره برداری غیر علمی از نعمت های طبیعی حفظ محیط زیست را به نظر لاعلاج ساخته است.

اما توسعه زیرساخت های ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشورمان که در دولت یازدهم سرعت گرفت و ظهور پدیده های جدید بر این زیر ساخت ها کور سوی امیدی در دلها روشن کرده تا کار حفاظت از محیط زیست را بر عهده فناوری های نوین ارتباطی قرار داده و امید وار به نتیجه بود.

کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات براین باورند آنجا که نیروهای حفاظت از محیط زیست در برابر تهدید ها شاید کم آورند، فناوری های نوین خواهد توانست بر چالش ها غلبه کرده و محیط زیست را از تعرض در امان دارند.

*استفاده از فناوری خانه های سبز

خانه های سبز خانه هایی هستند که مصرف انرژی در آنها به پایین ترین حد ممکن رسیده و هیچ اتلاف آب و انرژی ندارد.

یک فعال در زمینه فناوری خانه های سبز در این زمینه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: استفاده از خانه های سبز میزان مصرف انرژی را که اکنون چهار برابر سرانه مصرف جهانی در کشورمان است را تا 60 درصد کاهش می دهد.

طهماسب داودی افزود: خانه های سبز با اعمال مدیریت های هوشمندانه بهترین و مطبوع ترین انرژی مورد نیاز را تامین کرده و اجازه هدر رفت منابع را نمی دهد.

وی ادامه داد: سال هاست که مصرف بی رویه انرژی در ساختمان ها علاوه بر هدر رفت منابع تجدید ناپذیر انرژی، آلودگی های متعددی بر محیط زیست تحمیل کرده است.

داودی گفت: اکنون وقت آن است که مردم و مسئولان به وظیفه خود در حفاظت از محیط زیست عمل کرده و با ترویج خانه های سبز گام مهمی در حفاظت از محیط زیست بردارند.

این فعال خانه های هوشمند ادامه داد: فناوری خانه هوشمند همچنین با اعمال مدیریت در مصرف آب، بهترین میزان مصرف را برای افراد در نظر گرفته و مانع مصرف بیش از حد می شود.

* شهر هوشمند و حفاظت از محیط زیست

توسعه بی منطق شهرها در سال های اخیر به گفته فعالان محیط زیست اثرهای نامطلوبی بر محیط زیست داشته است به گونه ای که این توسعه حریم های زیست محیطی را در برخی مواقع از بین برده که خود این امر مشکلات متعددی را هم برای انسان ها و هم برای خود محیط زیست به همراه داشته است.

چنین به نظر می رسد که با توسعه فناوری شهرهوشمند بتوان ترتیبی اتخاذ کرد که ضمن جلوگیری هوشمندانه از به خطر افتادن حریم محیط زیست آن را از انواع آلاینده ها نیز نجات داد.

یک کارشناس فناوری اطلاعات در این باره گفت: شهرهای هوشمند مطلوب ترین راهکار حفاظت از محیط زیست در برابر انواع آلایندگی ها است.

حامد قاسمی نراقی ادامه داد: شهرهای هوشمند با بهره گیری از انواع امکان های فناوری اطلاعات از هدر رفت منابع طبیعی جلوگیری کرده و علاوه بر آن نیاز به استفاده از سوخت های فسیلی را که مهمترین عامل آلایندگی محیط زیست هستند را به شدت مدیریت کرده و کاهش می دهد.

وی افزود: فناوری شهرهوشمند خود نیز آلایندگی بر محیط زیست تحمیل نمی کند و به دلیل ساختارهایی که دارد دوستدار محیط زیست است.

* فناوری فضایی در خدمت کاهش بلایای طبیعی

رییس سازمان فضایی ایران سال گذشته در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: این سازمان مطابق با نیاز بخش های مختلف کشور برنامه ساخت ماهواره های سنجش از دور را با جدیت دنبال می کند.

«مرتضی براری» معتقد است، اکنون نزدیک به 570 ماهواره سنجش از دور در مدار زمین در حال پایش پدیده های مختلف هستند که می توان از این ظرفیت برای محیط زیست ایران نیز بهره برد.

کمک به پیش بینی های جوی و مطالعات زیست محیطی، مدیریت اراضی کشاورزی، مدیریت منابع آب و منابع طبیعی، مدیریت بحران، نقشه برداری و زمین شناسی از جمله کاربردهای مهم سنجش از دور است که همه کشورهای جهان درحال توسعه زیر ساخت ها و استفاده بیش از پیش از این خدماتند.

به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اکنون حدود 26 کشور جهان ماهواره های سنجش از دور دارند و نزدیک به 70 نهاد دولتی و شرکت خصوصی به عنوان اپراتورهای ماهواره های سنجش از دور فعالیت می کنند.

براری اضافه کرد: نزدیک به 25 دانشگاه در سراسر جهان ماهواره هایی در کلاس مکعب و میکرو را که خود توسعه داده اند، اپراتوری می کنند.

به گفته این مسوول، از آنجا که کشور ما جزو 10 کشور بلاخیز جهان است نیاز به استفاده حداکثری از خدمات سنجش از دور احساس می شود.

*اینترنت اشیا درخدمت حفظ محیط زیست

اینترنتِ چیزها (اشیا) مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات است اما عبارت اینترنت چیزها، برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیای بی‌جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند آن‌ها را سازماندهی و مدیریت کنند.

اینترنت اکنون همه مردم را به هم متصل می‌کند ولی با اینترنت اشیا همه چیز به هم متصل می‌شوند. البته پیش از آن، کوین کلی در کتاب قوانین نوین اقتصادی در عصر شبکه‌ها (۱۹۹۸) موضوع نودهای کوچک هوشمند (مانند حسگر باز و بسته بودن درب) که به شبکه جهانی اینترنت وصل هستند را مطرح کرد.

بنابر آمار شرکت گارتنر (شرکت پژوهشی و مشاوره‌ای آمریکایی) حدود 20.8 میلیارد دستگاه روی اینترنت چیزها تا سال ۲۰۲۰ وجود خواهد داشت.

اینترنت اشیا می تواند در جنگل ها مدیریت صحیح ایجاد کرده و با بروز کوچکترین حادثه ای اقدام های لازم برای پیشگیری را انجام دهد.

اینترنت اشیا با ایجاد مدیریت هوشمندانه حفاظتی کامل از محیط زیست خواهد کرد و اجازه نابودی آن را نمی دهد.

محمد جواد آذری جهرمی وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات هم بهمن ماه پارسال در همایش سرآمدان فناوری و صنعت گفت: هنوز نتوانسته ایم از فرصت های فناوری برای بهبود شرایط زندگی استفاده کنیم و هنوز جای کار بسیار دارد.

اکنون جای آن دارد تا با استفاده از فرصت های فناوری به حفاظت از محیط زیست بپردازیم و زندگی را برای خود و آیندگان مطلوبتر سازیم.




منبع : ایرنا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار