کد خبر: ۱۶۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - 2018 April 15
رئیس دانشگاه شیراز در آیین آغاز هفته دانشگاه درسدن آلمان در دانشگاه شیراز گفت: جمهوری فدرال آلمان از سابقه‌ ای طولانی در روابط بازرگانی با ایران و استان فارس برخوردار است و معتقدیم توسعه و تداوم ارتباطات بین‌المللی ضرورتی برای رشد و بالندگی دانشگاه شیراز است.
به گزارش آی تابناک : مراسم آغازین هفته دانشگاه درسدن در دانشگاه شیراز صبح یکشنبه 26فروردین‌ با حضور شهردار شهر درسدن آلمان، رئیس دانشگاه صنعتی درسدن،‌شهردار شیراز، رئیس دانشگاه شیراز و معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار فارس در دانشگاه شیراز آغاز شد. 
رئیس دانشگاه شیرازبا بیان اینکه استان فارس و شهر شیراز با تاریخی هزاران ساله با‌عنوان پایتخت فرهنگی کشورجایگاه ویژه‌ای دارد گفت:دانشگاه شیراز جزو سه دانشگاه جامع برتر کشور محسوب می‌شود که با 17هزار دانشجو و 700 عضو هیات علمی نقش مهمی در رفع نیاز‌های علمی و فناوری کشوری ایفا می‌کند.
حمید نادگران بیان کرد: زمینه‌های مغتنمی برای توسعه اقتصاد دانش‌ بنیان در دانشگاه شیراز وجود دارد و با توجه به ظرفیت‌های دانشگاه درسدن امیدواریم این نشست زمینه همکاری‌های بیشتر دو شهر شیراز و درسدن، به ویژه در تبادل استاد و دانشجو و انجام پژوهش‌های علمی مشترک باشد.
وی ابراز امیدواری کرد حضور شهرداران دو شهر درسدن و شیراز در این نشست شاهد گسترش همکاری‌های اقتصادی و شهری میان شیراز،‌ درسدن و البته ایران و آلمان شود. 
رئیس دانشگاه صنعتی درسدن آلمان نیز طی سخنانی این دانشگاه را در زمره بهترین دانشگاه‌های جهان خواند که بیشترین تعداد دانشجو را در آلمان به خود اختصاص داده است. 
هانس مولر اشتاینهاگن با بیان اینکه پیش از این از شهر‌های همچون اهواز و تهران بازدید کرده است، عنوان کرد: در سال گذشته تفاهم ‌نامه همکاری با دانشگاه شیراز در زمینه تبادل استاد و دانشجو منعقد شد که می‌تواند زمینه برگزاری سیمنارهای علمی و پژوهش‌های مشترک را فراهم آورد.
وی در این خصوص به همکاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، شیمی، پزشکی، مدیریت منابع آبی، ارتباطالت بین‌الملل و حمل‌و‌نقل اشاره کرد. 

** دانشگاه شیراز نقطه اتصال جامعه دانشگاهی ایران و آلمان است
مولر اشتاینهاگن گفت: دانشگاه شیراز به ‌واسطه همکاری‌های راهبردی با دانشگاه درسدن به ‌منزله رابط فعالیت‌های همه دانشگاه‌های ایران با درسدن آلمان برگزیده شده است و نقطه اتصال جامعه دانشگاهی ایران و آلمان محسوب می‌شود.
رئیس دانشگاه درسدن آلمان از حضور استادان دانشگاه شیراز طی 10 ماه آینده در دانشگاه درسدن سخن گفت و افزود: تبادل استاد در زمینه‌هایی همچون شیمی و آموزش از راه دور خواهد بود. 
شهردار شیراز نیز این رویداد را زمینه ‌ساز دستیابی به اهداف مدیریت شهری بر مبنای توسعه پایدار خواند و گفت: مهم‌ترین ابزار نیل به این هدف بزرگ توجه به رویکردها و مقوله‌های دانش‌بنیان است.
حیدر اسکندرپور بیان داشت: مدیران شهری در سراسر جهان امروزه بیش از هر زمان دیگری دریافته‌‌اند بنای توسعه پایدار آنگاه دوام می‌یابد که سه رکن محیط ‌زیست، اقتصاد و اجتماعیات که به طور سنتی به عنوان ستون‌های توسعه پایدار از آن ها یاد می‌شود، بر پایه هایی از فرهنگ استوار ‌شود.
وی افزود: آنچه فرهنگ را سزاوار نقشی چنین برجسته کرده است، ماهیت پویا، سیال و متکثر آن است و پیوند مدیریت شهری و دانشگاه به لحاظ حصول اطمینان از جهت‌گیری صحیح، نیازمند توسعه است.
اسکندرپور با بیان اینکه توسعه پایدار فرهنگ ‌محور با پرهیز از تعصب و جزم‌اندیشی و با مدارا و پذیرش نظرات مخالف و تفکر انتقادی مبنای کار معنا می‌یابد، عنوان کرد: مؤلفه‌های اصلی تفکر علمی و دانشگاه مهم‌ترین محل ظهور و بروز این دیدگاه‌هاست.
شهردار شیراز، آغاز هفته دانشگاه درسدن آلمان در دانشگاه شیراز را نقطه عطفی در روابط دانشگاهی ایران و آلمان و سرآغاز ارتباط و تعاملات بلندمدت خواند. 
همچنین معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار فارس در این مراسم ابراز داشت: دست‌کم از 200 سال گذشته حضور همراه با کار در امنیت و تلاش آلمان در ایران برای تجهیز زیرساخت‌ها در ذهن مردم ایران خاطره‌ای خوش برجای گذاشته است.
هادی پژوهش جهرمی به ارتباط میان حافظ و گوته اشاره کرد و گفت: این ارتباط رابطه‌ فرهنگی عمیقی بین اهالی شیراز و مردم آلمان برجای گذشته است.

** حب و بغض‌های سیاسی کمترین اثر را بر دانشمندان دارد
وی برگزاری این رویداد را سرآغاز ورود همکاری‌های ایران و آلمان به مرحله ‌ای تازه دانست و بیان کرد: همکاری و همراهی دو دانشگاه زمینه‌های روشنی را برای آینده فراهم می‌کند و موجب می‌شود علما و دانشمندان در فضاهای علمی فارغ از حب و بغض‌های سیاسی به تبادل نظر بپردازند.
پژوهش جهرمی با تأکید بر اینکه جریان‌ها و حب و بغض‌های سیاسی کمترین اثر را بر روش و سلوک دانشمندان دارد، عنوان کرد: فارس پذیرای همه اندیشمندان و دانشگاهیان در بخش‌های مختلف علمی و در همه حوزه‌هاست و دانشگاه شیراز مأمن مناسبی برای احراز این نیت به شمار می‌رود.
هفته دانشگاه درسدن آلمان در دانشگاه شیراز تا 28 فروردین‌ ادامه دارد و در حاشیه این رویداد نشست‌ دو جانبه‌ای میان شهردار شیراز و شهردار درسدن آلمان با محورهای تبادلات فرهنگی، گردشگری و همکاری در زمینه محیط زیست شهری برگزار می‌شود.





منبع : ایرنا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار