کد خبر: ۱۶۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - 2018 April 11
شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از تمام شدن سری شماره گذاری پلاک اتومبیل، اداره راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی چه برنامه ای برای پلاک گذاری خودروهای جدید دارند؟
به گزارش آی تابناک : همان طور که می دانید برای مثال پلاک های ایران به صورت "xxx یکی از حروف الفبا xx" هستند و برای هر شهر یا منطقه شهری نیز یک کد دو رقمی در کنار این عددگذاری قرار می گیرد (با در نظر داشتن این نکته که بعضی حروف الفبا در شماره گذاری خودروها مورد استفاده قرار نمی گیرند و همچنین عدد صفر به جز کد شهر جزو اعداد پلاک نیست). اما این روش عدد گذاری نیز سرانجام روزی به انتهای خود خواهد رسید. یکی از راهکارهای پیش رو می تواند اضافه کردن یک حرف دیگر الفبا به ترکیب مورد نظر باشد. برای مثال شاید در آینده پلاک هایی با ساختار "xx یکی از حروف الفبا - یکی دیگر از حروف الفبا xx" را در خیابان ببینیم. اگر با آمار و احتمالات سر و کار داشته باشید می دانید که این ترکیب می تواند تعداد حالت های ممکن برای شماره گذاری را به میزان بسیار زیادی افزایش دهد. چه بسا اینکه در بسیاری از کشورهای جهان همین سیستم برای همه کاراکترهای پلاک به کار گرفته می شود. اما شاید در قرن بیست و یکم چنین برنامه ریزی هایی کمی قدیمی به نظر برسد. به همین دلیل دبی اولین شهری در جهان خواهد بود که از پلاک های دیجیتال برای ماشین ها استفاده می کند.

دبی اولین شهری در جهان خواهد بود که فاز آزمایشی استفاده از پلاک های هوشمند را برای خودروهایی که در آن تردد می کنند اجرا خواهد کرد. مقامات حمل و نقل دبی عقیده دارند استفاده از پلاک های دیجیتال می تواند سرعت تشخیص آنها را توسط نیروهای پلیس و امدادی به میزان زیادی افزایش دهد و در موارد اضطراری نیز می توان با سرعت بسیار بیشتری خودروی مورد نظر را در شهر پیدا کرد. همچنین فعالیت هایی مانند اخذ عوارض و جریمه های رانندگی نیز بدون تاخیر در پروفایل خودرو ثبت شده و قابل مشاهده و رهگیری خواهند بود. اما همانند هر تکنولوژی دیگری اینجا نیز بحث حریم خصوصی و امنیت به میان کشیده می شود. یکی از نگرانی های مخالفین این طرح وجود GPS در پلاک هاست که می تواند حریم شخصی رانندگان و سرنشینان را تحت تاثیر قرار دهد و مورد دیگر به امنیت و احتمال هک شدن سیستم های مدیریت این مجموعه باز می گردد که می تواند منجر به تغییر شماره پلاک دیجیتال خودروها و سو استفاده های بعدی شود. با این حال به نظر می رسد باید فکری به حال آینده شماره گذاری خودروها کرد و چه راهی بهتر از دیجیتال کردن آنها. ایالت کالیفرنیای آمریکا نیز در سال 2013 قانونی را برای اجرای آزمایشی طرح پلاک های دیجیتال به تصویب رساند و گفته می شود از سال 2018 اولین ماشین های استفاده کننده از این نوع پلاک ها وارد جاده های آمریکا می شوند.





منبع : سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار