کد خبر: ۱۵۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - 2018 March 30
این احتمال وجود دارد که فضای ذخیره سازی گوشی ها و تبلت های اندرویدی در زمان دانلود کردن اپلیکیشن ها، اضافه کردن فایل های رسانه ای مانند فیلم و آهنگ و یا مخفی کردن داده ها برای استفاده آفلاین به سرعت پر شود. حتی ممکن است دستگاه های رده پایین تر تنها از چند گیگابایت حافظه ذخیره سازی برخوردار باشند، که این وضعیت برای کاربران مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش آی تابناک : هر چه قدر فضای شما کمتر باشد باید زمان بیشتری برای مدیریت حافظه داخلی صرف کنید. در صورتی که به طور منظم با مشکل کمبود حافظه مواجه هستید و باید آن را مدیریت کنید، بار دیگری که قصد خرید گوشی یا تبلت را داشتید این مسئله را حتما در نظر داشته باشید.

از ابزار ذخیره سازی داخلی اندرویدی استفاده کنید
نسخه های مدرن اندروید دارای یک Storage pane هستند که به شما نشان می دهند دقیقا چه چیزهایی حافظه ذخیره سازی دستگاه شما را اشغال کرده است. برای یافتن این مورد می توانید صفحه تنظیمات را باز کنید و روی Storage ضربه بزنید. در اینجا می توانید ببینید که اپلیکیشن ها و داده های آنها، تصاویر و ویدئوها، فایل های صوتی، دانلودها، داده های مخفی و انواع فایل های دیگر چه مقدار فضا را اشغال کرده اند. البته باید به خاطر داشته باشید که این قابلیت بنا به نسخه اندرویدی که شما استفاده می کنید، عملکرد متفاوتی دارد.

اندروید 8.0 اوریو
گوگل در اندروید اوریو روش بسیار متفاوتی را نسبت به نسخه های قبلی اندروید به کار گرفته است و این بار منوی Storage را به موارد بیشتری تقسیم کرده است.
در حالیکه در اندروید نوقا و نسخه های قبل از آن فهرست Storage شامل اپلیکیشن ها و انواع مختلف فایل ها بود، اما در اندروید اوریو موارد را تا حدودی متفاوت عمل می کند و گروه ها و فایل ها را بر اساس نوع در کنار هم قرار می دهد. برای مثال زمانی که شما گزینه "Photos & Videos” را باز می کنید، این فهرست نه تنها به شما نشان می دهد که کدام تصویر یا فیلم فضای گوشی شما را اشغال کرده است، بلکه تمامی اپلیکیشن های مرتبط از جمله ویرایشگرهای عکس و فیلم را هم به شما ارائه می دهد.

ممکن است همه اپلیکیشن ها در دسته بندی های از قبل تعریف شده قرار نگیرند، بنابراین گزینه ای با نام "Other apps” وجود دارد که این اپلیکیشن ها را در خود جای می دهد. همچنین یک گزینه با عنوان "Files” وجود دارد که تمامی فایل هایی که در دسته بندی های دیگر قرار نمی گیرد را در خود جای می دهد.

با همه تفاسیر یک روش کاملا ساده برای آزادسازی حافظه در اوریو وجود دارد که نیازی به بررسی تمامی موارد موجود در منو نیست، برای این کار می توانید از دکمه بزرگ "Free Up Space” در بالای صفحه استفاده کنید. روی آن ضربه بزنید.

این کار فهرستی از دانلودهای موجود در دستگاه شما و همچنین عکس ها و ویدئو ها که پیش از این پشتیبانی شده اند، و در صورت لزوم "Infrequently used apps” (اپلیکیشن های به ندرت استفاده ) را ارائه می دهد. موردی را که قصد حذف کردن آن را دارید انتخاب کنید و فضای حافظه را خالی کنید.
در صورتی که این فضای خالی شده کافی نیست، باید به صورت دستی تمامی موارد را برسی کنید و مواردی که می خواهید را خذف کنید. با دقت به اپلیکیشن ها و مقدار داده ای که آنها ذخیره می کنند توجه داشته باشید، برای مثال اپلیکیشن هایی مانند Google Play Music می توانند حجم وسیعی از داده ها را بر روی سیستم شما ذخیره کنند. این داده ها را حذف کنید تا فضای زیادی را آزاد کنید.

اندروید 7.0 نوقا و نسخه های قبل از آن
در نسخه های اندرویدی قبل از اندروید اوریو در منوی Storage فقط کافی است روی هر گزینه ضربه بزنید تا ببینید چه مقدار از فضا را به خود اختصاص داده است و آن را حذف کنید. برای مثال می توانید گزینه Apps را انتخاب کنید تا فهرستی از اپلیکیشن هایی که فضای زیادی را اشغال کرده اند را مشاهده کرده و آنها را به انتخاب خود حذف کنید.

توجه داشته باشید که در مورد Apps خود اپلیکیشن، داده های آن و حافظه پنهان آن همگی روهم حساب شده است. به عنوان مثال، اگر شما Spotify را نصب کرده اید و بسیاری از موسیقی های را به صورت آفلاین ذخیره کرده اید، Spotify ممکن است بیش از 1 گیگابایت فضای را اشغال کند. شما می توانید حافظه پنهان Spotify را اجبارا حذف کنید و یا برنامه Spotify را راه اندازی کنید و آن را طوری تنظیم کنید که داده های کمتری را برای گوش کردن در حالت آفلاین به صورت پنهانی ذخیره کند. در تصویر زیر، Google Play تنها 40.66 مگابایت است، اما 2.24 گیگابایت آهنگ پنهان شده را ذخیره کرده است.
شما می توانید ببینید که هر اپلیکیشن چه مقدار فضا برای این فایل های داده اختصاص می دهد، می توانید داده های پنهان هر اپلیکیشن را با انتخاب آن در لیست Apps حذف کنید.

با استفاده از ابزار Files Go می توانید ببینید کدام فولدر و فایل فضای زیادی را اشغال کرده است
ابزار داخلی اندروید برای مشاهده مقدار حافظه مورد استفاده انواع مختلف داده بسیار مناسب است، اما این ابزار نمی تواند مقدار دقیق فضای مورد استفاده توسط هر فولدر و فایل را مشخص کند. برای انجام این کار باید از یک اپلیکیشن جدید گوگل به نام Files Go استفاده کنید. شما می توانید این برنامه را به صورت رایگان از Play Store دانلود کنید. هنگامی که این بزار را اجرا می کنید باید اجازه دسترسی به حافظه و اپلیکیشن ها را به آن بدهید، بنابراین برنامه را اجرا کنید و به بخش اصلی اپلیکیشن بروید.

رابط اصلی موارد جالب توجهی را از همان شروع به شما نشان خواهد داد: اپلیکیشن های بلااستفاده، فایل های با کیفیت پایین، فایل های تکراری، فایل های موقت، دانلودها و فایل هایی که فضای زیادی را اشغال کرده اند. این ابزاری فوق العاده است و به سرعت به شما این امکان را می دهد تا فایل ها و اپلیکیشن هایی که واقعا فضای زیاید را اشغال کرده اند را شناسایی کنید.

با انتخاب هر کدام از کارت های دسته بندی می توانید محتوای آن را مشاهده کنید و به راحتی مواردی که لازم ندارید را حذف کنید. حتی گزینه Temporary Files به شما اجازه می دهد تا ببینید کدام اپلیکیشن ها داده ها را حفظ می کنند و می توانید هر کدام را حذف کنید.

اما با انتخاب گزینه Files در پایین صفحه می توانید نمایی سفارشی از حافظه خود را مشاهده کنید، که شباهت زیادی به دستگاه های اندرویدی دارای سیستم عامل نوقا و نسخه های بالاتر دارد. این گزینه فوق العاده ای برای کسانی است که با اندروید اوریو کار می کنند اما نمای Storage قدیمی را ترجیح می دهند.

با انتخاب هر گزینه می توانید محتوای آن را به صورت جزئی ببینید. برای مثال گزینه Images تمامی موارد موجود در این فولدر از جمله اسکرین شات ها، دانلود ها و موارد دیگر را نشان خواهد داد. شما می توانید نتایج را بر اساس نام، تاریخ و اندازه دسته بندی کنید. در صورتی که قصد دارید حافظه دستگاه خود را پاک کنید  این مورد را به شما پیشنهاد می کنم.

یک کارت اس دی به دستگاه خود اضافه کنید و اطلاعات را به آن منتقل کنید

بسیاری از دستگاه های اندرویدی دارای درگاه کارت میکرو اس دی هستند اما استفاده از این کارت ها کمتر و کمتر از قبل رواج دارد. در صورتی که گوشی یا تبلت شما درگاه کارت اس دی دارد، می توانید یک کارت میکرو اس دی برای دستگاه خود خریداری کنید و مقدار حافظه آن را افزایش دهید. این حافظه می تواند آهنگ ها، ویدئو ها، تصاویر، و دیگر فایل های رسانه ای و حتی در بعضی موارد اپلیکیشن ها را برای شما نگه دارند. ممکن است بعضی از اپلیکیشن ها به شما اجازه دهند تا موقعیت های cache آنها را به کارت اس دی انتقال دهید.
در صورتی که دستگاه شما از قبل یک کارت میکرو اس دی دارد، این کارت گزینه خوبی برای فضای ذخیره سازی بیشتر است. کارت های میکرو اس دی نسبتا ارزان قیمت هستند و در نتیجه می توانید با صرف هزینه ای کم کارت خود را ارتقاء دهید و نسخه ای با فضای بیشتر تهیه کنید.
پس از نصب کارت میکرو اس دی و فرمت آن به عنوان یک حافظه داخلی و یا قابل جا به جایی ، دستگاه خود را به کامپیوتر وصل کنید و آهنگ ها، فیلم ها، و دیگر فایل ها را به فضای خالی کارت اس دی خود انتقال دهید.

اپلیکیشن های خود را به کارت اس دی انتقال دهید
شما می توانید اپلیکیشن های خود را به کارت میکرو اس دی منتقل کنید، البته این کار به مدل گوشی شما و نسخه اندروید آن بستگی دارد. شما می توانید از اینجا نحوه ی انتقال اپلیکیشن ها به کارت را مشاهده نمایید.
کاربران اندروید مارشمالو و نسخه های بالاتر می توانند با فرمت کردن کارت SD به عنوان حافظه داخلی این کار را انجام دهند. سپس، کارت SD در این دستگاه ها به عنوان حافظه محلی در نظر گرفته می شود. سیستم تعیین می کند که بهتر است کدام اپلیکیشن به کارت میکرو اس دی منتقل شود، و این اپلیکیشن ها را به کارت جا به جا می کند. شما نمی توانید حافظه داخلی اصلی را با کارت میکرو اس دی فرمت شده به عنوان حافظه داخلی تشخیص دهید، بنابراین هیچ راهی برای انجام دستی این کار وجود ندارد. همچنین دیگر نمی توانید این کارت اس دی را به دستگاه های دیگر انتقال دهید مگر این که این کارت را پاک کنید و فرمت آن را تغییر دهید.

در صورتی که از نسخه های پیش از اندروید مارشمالو استفاده می کنید، می توانید با استفاده از قابلیت داخلی اندروید بعضی از اپلیکیشن ها را انتقال دهید و یا این که با روت کردن گوشی و پارتیشن بندی کارت اس دی خودکار اپلیکیشن ها را جا به جا کنید.

عکس های خود را به ابر انتقال دهید
عکس ها می توانند فضای زیادی از گوشی های مدرن را به خود اختصاص دهند. لازم نیست که همه عکس ها را در گوشی خود ذخیره کنید؛ به جای این کار می توانید از اپلیکیشنی استفاده کنید که به صورت خودکار عکس ها را در یک حساب آنلاین مانند Google Photos, Dropbox, Microsoft OneDrive, Flickr, و یا موارد مشابه در دستگاه های اندرویدی Google Photos با اپلیکیشن Photos ادغام می شود و فضایی فوق العاده برای ذخیره سازی عکس ها ارائه می دهد. شما می توانید از طریق اپلیکیشن Photos و یا از طریق photos.google.com در هر کامپیوتری به این عکس ها دسترسی داشته باشید.
به هر حال با این کار می توانید از اپلیکیشن Photos بر روی دستگاه خود می توانید کپی عکس های ذخیره شده در دستگاه تان را پاک کنید چند گیگابایت از حافظه را آزاد کنید. همچنین می توانید عکس ها را در کامپیوتر خود ذخیره کنید و از روش های قدیمی برای بک آپ گیری از تصاویرتان استفاده کنید. بهترین بخش استفاده از این روش این است که اصلا مهم نیست که شما عکس های خود را به صورت محلی ذخیره کرده اید و یا در ابر، شما می توانید به همه عکس های خود دسترسی داشته باشید. این فوق العاده است.

اگر Google Photos را دوست ندارید، می توانید از اپلیکیشن های دیگری مانند Dropbox استفاده کنید.
همین ترفند می تواند در مورد فایل های دیگری که فضای زیادی را در گوشی شما اشغال کرده اند جواب دهد، برای مثال می تواند آهنگ های خود را بر روی Google Play Music آپلود کنید و آن را از طریق اتصال اینترنتی استریم کنید، این کار به جای ذخیره سازی کل آهنگ بر روی گوشی آن را در حافظه پنهان قرار می دهد.




منبع : HOWTOGEEK
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار