کد خبر: ۱۵۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - 2018 March 17
اگر قصد خرید لپ تاپ دارید و در انتخاب نوع کارت گرافیک به راهنمایی نیاز دارید، حتما این مقاله را مطالعه کنید.

به گزارش آی تابناک : کارت گرافیک وظیفه‌ی رندر تصاویر، ویدیو و پویانمایی ۲ بعدی و ۳ بعدی را بر عهده دارد و محاسبات ریاضی را با سرعت‌ بالا انجام می‌دهد تا پردازنده اصلی کارهای دیگر را انجام دهد. درحالی‌که پردازنده مرکزی دارای چند هسته پردازشی است؛ کارت گرافیک از هزاران هسته تشکیل‌ شده است که برای مالتی تسکینگ طراحی‌ شده‌اند.

gpu

در حالی که پردازنده اینتل Core i7 می‌تواند رندر بگیرد، اما این کار را با سرعت کمتری از کارت گرافیک انجام می‌دهد. در حقیقت، قدرت پردازشی کارت گرافیک به حدی بالا است که در برخی برنامه‌ها به کمک پردازنده مرکزی می‌آید و این کار باعث افزایش سرعت انجام کارها و بهبود عملکرد می‌شود. به همین دلیل است که حتی لپ‌تاپ‌هایی که برای مقاصد تحصیلی و تجاری تولید شده‌اند نیز از کارت گرافیک مجزا استفاده می‌کنند.

حال که با وظیفه کارت گرافیک آشنا شدید و به اهمیت آن پی بردید و نیاز آن را در لپ‌تاپ خود احساس کردید، از شما می‌پرسیم که کدام کارت گرافیک برای شما مناسب است؟ آیا شما به قدرت پردازش بی‌نظیر کارت گرافیک انویدیا Geforce GTX 1080 نیاز دارید؟ یا اینکه به کارت گرافیک مجتمع Intel HD نیاز دارید؟ این راهنما به شما در انتخاب کارت گرافیک کمک می‌کند.

 جدول راهنمای کلی انتخاب کارت گرافیک

تعداد بسیار زیادی کارت گرافیک در بازار موجود است، ما راهنمای تمام آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهیم؛ اما اگر فقط به یک راهنمای ساده برای انتخاب کارت گرافیک نیاز دارید، جدول زیر راه‌حل بسیار مناسبی برای شما است.

هدف

کارت گرافیک توصیه‌شده

مثالی از کارت گرافیک

بازی/چندرسانه‌ای

Nvidia GeForce GTX 10-series, AMD RX 400-series, Intel Iris Plus

Nvidia GTX 1080, AMD RX 480, Iris Plus 650

ایستگاه کاری

Nvidia Quadro, Intel HD Graphics

Nvidia Quadro P5000, Intel HD Graphics P630

 استفاده معمولی/ ویرایش متن/ لپ‌تاپ‌های بسیار باریک

Intel HD Graphics, Intel Iris Plus 640

Intel HD Graphics 630

بازی با بودجه محدود

Nvidia GeForce GTX 10-series

Nvidia GeForce GTX 10-series

کارت گرافیک مجتمع یا کارت گرافیک مجزا؟ تفاوت آن‌ها در چیست؟

در حالت کلی دو نوع کارت گرافیک وجود دارد:

  • مجتمع
  • مجزا

همان‌طور که از نام آن پیدا است، کارت گرافیک مجتمع در درون پردازنده مرکزی (به‌صورت یکپارچه) قرار دارد و حافظه آن با پردازنده به اشتراک گذاشته می‌شود. کارت گرافیک مجزا دارای حافظه مستقل اختصاصی خود است که حافظه ویدیویی یا VRAM نامیده می‌شود. VRAM را با رم موجود روی مادربرد اشتباه نگیرید.

اگر شما به بهترین عملکرد کارت گرافیک نیاز دارید، کارت گرافیک‌های مجزا همیشه بهتر از نوع مجتمع هستند. مقدار VRAM در بین کارت گرافیک‌های مجزا بین ۲ تا ۸ گیگابایت است. به دلیل اینکه کارت گرافیک‌های مجتمع به رم سیستم نیاز دارند، نباید از آن‌ها توقع زیادی در حد کارت‌های مجزای همسان خود داشته باشید. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما قصد انجام بازی‌های به روز با حداکثر تنظیمات را دارید.

 توضیح اسامی و شماره‌ها

Quadro ، GeForce ،Radeon ،HD Graphics ،Iris این اسامی در کارت گرافیک‌ها استفاده می‌شوند. نیازی نیست تمام این اسامی را بشناسید؛ اما آشنایی با این اسامی کار سختی نیست. برای مثال انویدیا کوادرو به کارت گرافیک‌های سری ایستگاه کاری اشاره دارد و سری جی فورس جی تی ایکس برای استفاده عمومی و بازی است و بیشتر طرفداران انویدیا از این سری استفاده می‌کنند.

کارت گرافیک‌های ای‌ام‌دی معمولا با ردئون استفاده می‌شوند و پیشوند آن‌ها عملکرد این کارت‌ها را نشان می‌دهد. به عنوان مثال R9 کارت گرافیک رده بالا محسوب می‌شود درحالی‌که R7 میان رده است، R5 و R3 نیز کارت‌های پایین رده محسوب می‌شوند. حرف «M» که قبل از دومین سری اعداد آورده می‌شود به معنای متحرک است و به کارت‌های مخصوص لپ‌تاپ و تبلت اشاره می‌کند. اگرچه سری ۴۰۰ که نسل حال حاضر کارت گرافیک‌های ای‌ام‌دی است حرف M حذف‌شده است و تمامی کارت‌ها به‌صورت RX نام‌گذاری می‌شوند.

شماره بعد از R دقیقا به نسل کارت اشاره می‌کند (هرچه شماره بالاتر باشد، کارت از نوع جدیدتر است). عدد بعدی مربوط به عملکرد است که هرچه بالاتر باشد، سطح عملکرد بالاتری را نشان می‌دهد. عدد آخر نیز نشان‌گر اصلاحاتی است که روی کارت گرافیک صورت پذیرفته است و اگر در انتها عبارت X را مشاهده کنید به این معنا است که کارت گرافیک از نمونه اصلی سریع‌تر است.

در نام کارت گرافیک‌های اینتل برخلاف پردازنده‌های آن از عبارت‌های خاص استفاده نمی‌شود. این موضوع به صورتی است که با توجه به تغییر نسل پردازنده‌های اینتل از ششم به هفتم (کبی لیک)، شماره مدل کارت گرافیک‌های مجتمع این سری هنوز هم با 600 (مانند اینتل HD Graphics 620) به‌جای 700 شروع می‌شوند. هرچه شماره بیشتر باشد قدرتمندتر است.

مشخصات پردازنده: هسته‌ها، سرعت پایه و سرعت حافظه رم

کارت گرافیک دارای یک لیست از مشخصات است. قبل از اینکه با انبوهی از اطلاعات مواجه شوید، شما را با این اصطلاحات آشنا می‌کنیم.

پهنای باند حافظه: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که هنگام خرید کارت گرافیک باید به آن توجه کنید، پهنای باند کارت گرافیک است. پهنای باند مقیاسی است از میزان اطلاعاتی که می‌تواند به‌وسیله کارت گرافیک در VRAM خوانده و نوشته شود، این میزان به گیگابایت بر ثانیه محاسبه می‌شود (GB/s). کارت گرافیک با پهنای باند زیاد می‌تواند تصاویر را با سرعت بیشتر و کیفیت بالاتر رندر بگیرد؛ اما توجه داشته باشید که پهنای باند تحت تأثیر سرعت پردازنده و نوع آن است.

سرعت پایه: این سرعت با مگاهرتز (MHz) بیان می‌شود. سرعت پایه کارت گرافیک سرعتی است که در آزمایش کارت در برنامه‌های بدون استرس به دست آمده است. این مقدار حداقل میزان سرعت عملکرد کارت گرافیک شما در برنامه‌های بدون استرس است.

سرعت بوست: این حداقل سرعتی است که کارت گرافیک می‌تواند بوست شود و سرعت پردازشی خود را افزایش دهد. شما میتوانید با توجه به نحوه خنک‌کنندگی و قدرت سیستم خود، بوست را انجام دهید.

سرعت حافظه: این سرعت VRAM را نشان می‌دهد که به مگاهرتز بیان می‌شود (MHz) و بیانگر فرکانس داده های عبوری بین VRAM و GPU است.

انویدیا CUDA Core: کودا (معماری دستگاه یکپارچه محاسبه‌گر) زبان برنامه‌نویسی انویدیا است که برای کنترل GPU استفاده می‌شود تا عملکرد آن با سرعت بیشتر و موثرتر باشد. هزاران هسته می‌توانند به‌صورت کنار هم روی یک چیپ قرار بگیرند که این موضوع برای محاسبات ریاضی رندرگیری بسیار سودمند است. هرچه میزان CUDA بیشتر باشد، چیپ قدرتمندتر خواهد بود.

ای‌ام‌دی پردازنده جریانی: وظیفه‌ی پردازش تمام داده های جریان یافته را که به GPU وارد یا خارج می‌شوند، به عهده دارد، در حقیقت پردازنده جریانی پاسخ ای‌ام‌دی به قابلیت CUDA Core اینتل است. پردازنده جریانی پردازش ریاضی عملیات رندرینگ را بر عهده دارد. همانند CODA Core هرچه این میزان بیشتر باشد، قدرتمندتر است.

شکاف نسلی: انویدیا همانند اینتل هر یک یا دو سال نسل جدید از کارت گرافیک‌ها را ارائه می‌کند که سریع‌تر است، قدرت پردازش بالاتری دارد و مصرف انرژی آن کمتر است. انویدیا از معماری مکسول به پاسکال تغییر نسل داد؛ درحالی‌که اینتل در همین زمان از اسکای لیک به کبی لیک تغییر نسل داده است. ای‌ام‌دی نیز در حال حاضر از نسل پلاریس بهره می‌برد؛ همانند ردئون RX460 و سری R9 که پردازنده‌های لپ‌تاپ این شرکت هستند و از M30 پیشی گرفته‌اند.

 پلتفرم بیشتر کارت گرافیک‌های انویدیا

 نسل

کد نام

سال ارائه 

CUDA Cores (حداقل) 

CUDA Cores (حداکثر)  

 دهم

Pascal

۲۰۱۶

۶۴۰

۲۵۶۰ 

 نهم

Maxwell

۲۰۱۵ 

۶۴۰

۱۵۳۶ 

هشتم

1st-gen Maxwell 

۲۰۱۴ 

۶۴۰

۱۵۳۶ 

 پلتفرم بیشتر کارت گرافیک‌های ای‌ام‌دی

 نسل

کد نام

سال ارائه

پردازنده جریانی (حداقل) 

پردازنده جریانی (حداکثر

 چهارم

Polaris

۲۰۱۶

۳۲۰

۲۰۴۸ 

 سوم

Tonga 

۲۰۱۵

۳۲۰ 

۶۴۰ 

 دوم

Neptune

۲۰۱۴ 

۳۲۰ 

۱۲۸۰ 

 پلتفرم بیشتر پردازنده‌های اینتل

 نسل

کد نام

 سال ارائه

 سرعت پایه (حداقل)

سرعت توربو (حداکثر

هفتم

Kaby Lake

۲۰۱۶ 

۲.۳ GHz

۴ GHz 

ششم

Skylake

۲۰۱۵ 

۱.۹۲ GHz

۳.۵ GHz

پنجم 

Broadwell 

۲۰۱۴ 

۲ GHz

۳.۶ GHz 

راهنمای کارت گرافیک

انویدیا کوادرو (Quadro): مناسب برای ایستگاه کاری

مناسب برای: مهندسی، طراحی بازی، واقعیت مجازی و تحقیق

ویژگی‌های منفی: قیمت زیاد، شارژ دهی باتری کم و جرم زیاد

انویدیا کوادرو در بیشتر لپ‌تاپ‌های ایستگاه کاری یافت می‌شود و برای پردازش‌های سنگین همانند AutoCad یا Unreal 4 Engine کاربرد دارد. بر طبق گزارش‌های شرکت سازنده، کارت گرافیک‌های کوادرو تا سه برابر عملکرد و دو برابر قدرتمندتر از پیشینیان خود و قابل رقابت با همنوع دسکتاپ خود هستند. اگر شما قصد طراحی یک آسمان‌خراش، شناسایی ژنوم انسان‌ها یا حتی ساخت فیلم‌های پرفروش را دارید، حتما به این کارت نیاز پیدا خواهید کرد.

نسل جدید کوادرو به‌جز P3000 از واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کند. این کارت‌ها از معماری پاسگاه بهره می‌برند که از همنوع مکسول خود CODA Core بیشتری دارند.

 کارت گرافیک‌های متداول انویدیا کوادرو

نام

CUDA Cores 

VRAM

پهنای باند

واقعیت مجاز

4K 

Quadro P5000

۲۰۴۸ 

۱۶GB

۱۹۲ GBps

 بلی

بلی

Quadro P4000 

۱۷۹۲ 

۸GB 

۱۹۲ GBps

 بلی

بلی

Quadro P3000 

۱۲۸۰ 

۶GB 

۱۶۸ GBps

خیر 

بلی 

انویدیا جی فورس (Nvidia GeForce): یک انتخاب بسیار مناسب

مناسب برای: بازی، چندرسانه‌ای و واقعیت مجازی

ویژگی‌های منفی: گیمرهای با بودجه‌ی کم نمی‌توانند آن را تهیه کنند.

تفاوتی ندارد که شما یک گیمر حرفه‌ای هستید یا معمولی، انویدیا جی فورس انتخاب بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. به‌جز چیپ های پایی رده 1050 و 1050Ti، باقی کارت‌ها از واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کنند که به لپ‌تاپ‌هایی همانند Alienware 13 OLED یا Razer Blade امکان می‌دهد از هدست واقعیت مجازی Vive پشتیبانی کنند؛ اما اگر شما به فکر یک لپ‌تاپ بالا رده برای جایگزینی دسکتاپ خود هستید، میتوان به لپ‌تاپ‌های بسیار بزرگ MSI GT83VR Titan SL و Origin PC Eon17SLX اشاره کرد که از صفحه‌نمایش ۱۸.۴ اینچی بهره می‌برند و از دو کارت گرافیک GTX 1080 در پیکربندی SLI استفاده می‌کنند.

 کارت گرافیک‌های متداول جی فورس جی تی ایکس انویدیا

نام

CUDA Cores 

حداکثر VRAM 

پهنای باند 

واقعیت مجازی

4K 

GTX 1080

۲۵۶۰

۸GB 

۳۲۰ GBps

بلی

بلی

GTX 1070 

۲۰۴۸ 

۸GB 

۲۵۶ GBps 

بلی

بلی

GTX1060 

۱۲۸۰ 

۶GB 

۱۹۲ GBps

بلی

بلی

GTX 1050 Ti

۷۶۸

۴GB

۱۹۲ GBps

خیر*

بلی

GTX 1050

۶۴۰

۴GB

۱۱۲ GBps

خیر

بلی

*در حال حاضر 1050 Ti از واقعیت مجازی پشتیبانی نمی‌کند، اما Oculus در حال کار روی تکنولوژی است تا استاندارد Oculus-Ready را آماده کند.

 ای‌ام‌دی Radeon RX: مقرون‌به‌صرفه

ویژگی‌های مثبت: قیمت مناسب، عملکرد و کارآیی مناسب

ویژگی‌های منفی: گیمرهایی که به دنبال واقعیت مجازی هستند

اگرچه به‌سختی می‌توان کارت گرافیک‌های ای‌ام‌دی را یافت که در نسخه دسکتاپ بسیار قدرتمند باشند، اما در حال حاضر نمونه‌هایی برای لپ تاپ مانند نسخه جدید Alienware 17 وجود دارد. کارت گرافیک‌های حال حاضر ای‌ام‌دی برای بازی‌های قدیمی همانند Tomb Raider بسیار مناسب هستند. اگرچه RX 480 می‌تواند از Oculus Rift و HTC Vive پشتیبانی کند؛ اما شما باید جست و جو کنید تا متوجه شوید که آیا دیگر کارت‌های ای‌ام‌دی از Oculus Rift و HTC Vive پشتیبانی می‌کنند یا خیر.

 کارت گرافیک‌های متداول ای‌ام‌دی

 نام

پردازنده جریانی

VRAM

پهنای باند 

واقعیت مجازی

4K 

RX 480

۲۰۴۸ 

۸GB 

۲۵۶ GBps

بلی 

بلی 

RX 470 

۸۹۶ 

۴GB 

۲۱۱ GBps 

بلی  * 

بلی 

RX 460 

۷۶۸ 

۴GB 

۱۱۲ GBps 

خیر 

بلی 

*AMD RX 470 حداقل‌های موردنیاز Oculus را برآورده می‌کند. البته این موضوع را در نظر داشته باشد که Oculus-Ready و VR-Ready دو موضوع کاملا جداگانه هستند.

 گرافیک اینتل آیریس پلاس (Intel Iris Plus Graphics)

مناسب برای: بازی‌های میان رده

بد برای: گیمرها و خلاقان حرفه‌ای که به دنبال کارت گرافیک با عملکرد بسیار بالا هستند.

آیریس پلاس برای بستن فاصله میان کارت گرافیک‌های مجتمع و مجزا ارائه شد و بازی‌های میان رده و گیمرهای معمولی را هدف قرار داده بود. به عنوان مثال این کارت به شما اجازه می‌دهد League of Legends را به راحتی و بدون افت فریم بازی کنید. البته شما این کارت را بیشتر در لپ‌تاپ‌های ایستگاه کاری مشاهده می‌کنید و این کارت به شما در طراحی‌های واقعی بسیار کمک می‌کند.

 کارت گرافیک‌های متداول اینتل آیریس (نسل هفتم)

 نام

حداکثر VRAM

پهنای باند

واقعیت مجازی 

4K 

Iris Plus Graphics 650

۳۲GB

۳۴.۱ GBps 

خیر 

بلی

Iris Plus Graphics 640 

۳۲GB 

۳۴.۱ GBps 

خیر 

بلی 

گرافیک اینتل HD: برای نگاه کردن ویدیو و بازی کردن WoW

خوب برای: قیمت مناسب، حمل‌ونقل

ویژگی‌های منفی: عملکرد

در لپ‌تاپ‌های فوق سبک همانند Dell XPS 13 هیبرید یا اچ پی Elitebook 1030 G۱ و لپ‌تاپ‌هایی همانند این‌ها، می‌توانید این کارت گرافیک مجتمع را بیابید. این کارت گرافیک‌ها از حافظه سیستم به‌صورت اشتراکی استفاده می‌کنند. اگر به دنبال بازی با تنظیمات بالا هستید، اصلا به سراغ این کارت گرافیک‌های مجتمع نروید.

 کارت گرافیک‌های مجتمع متداول اینتل اچ دی (نسل هفتم)

نام

حداکثر VRAM

پهنای باند

واقعیت مجازی

4K

HD Graphics P630

۶۴GB

۳۴.۱ GBps

خیر 

بلی

HD Graphics 630

۶۴GB

۳۴.۱ GBps

خیر 

بلی

HD Graphics 620

۳۲GB

۳۴.۱ GBps

خیر 

بلی

HD Graphics 615 

۱۶GB 

۲۹.۸ GBps 

خیر 

بلی 

HD Graphics 610 

۶۴GB 

۳۴.۱ GBps 

خیر 

بلی 

تنها کارت گرافیک اهمیت ندارد

اگر به دنبال بازی‌های قدیمی هستید یا لپ‌تاپ مالتی مدیا را انتخاب کرده‌اید، زیاد برای انتخاب کارت گرافیک حساسیت به خرج ندهید. یک لپ‌تاپ با پردازنده‌ی Core i5 و کارت گرافیک بالا رده انویدیا مناسب به نظر می‌رسد؛ اما باید به دیگر قطعات موجود همانند درایو ذخیره‌سازی اطلاعات، صفحه‌نمایش و حتی رم نیز توجه کنید. اگر از لپ‌تاپ خود زیاد استفاده می‌کنید، حتما مطمئن شوید که لپ‌تاپ از خنک‌کننده مناسبی برخوردار است. به طور خلاصه از خرید یک لپ‌تاپ صرفا بر مبنای کارت گرافیک آن جدا خودداری کنید.





منبع : زومیت 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار