کد خبر: ۱۵۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۸ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - 2018 March 17
یافته های تحقیقاتی می تواند بسترهای لازم را در امر ترویج و گسترش حوزه های علوم شناختی و نیز تشخیص و پیشگیری بسیاری از بیماری ها و نیز بازتوانی اختلال های شناختی در کشور فراهم آورد.
به گزارش آی تابناک : کارشناس ارشد گروه پژوهش، فن آوری و زیرساخت ستاد علوم شناختی گفت: تامین تجهیزات پیشرفته برای محققان حوزه علوم شناختی، یک فرصت مناسب در جهت دستیابی به نتایج مطلوب و ارایه راهکارهای موثر و سازنده است و با حمایت ستاد، ساخت و تامین این ابزارها در کشور ادامه دارد.

دکتر حسین عزیزی با اشاره به تلاش های وسیع این ستاد در زمینه ساخت، تامین و توسعه ابزارها و فن آوری های مورد نیاز گفت: یافته های تحقیقاتی می تواند بسترهای لازم را در امر ترویج و گسترش حوزه های علوم شناختی و نیز تشخیص و پیشگیری بسیاری از بیماری ها و نیز بازتوانی اختلال های شناختی در کشور فراهم آورد.
عزیزی با بیان این که به واسطه حمایت های ستاد علوم شناختی، بسیاری از تجهیزات و امکانات مورد نیاز طرح های تحقیقاتی و علمی در داخل کشور ساخته و تامین شده و تلاش های گسترده در این زمینه همچنان ادامه دارد، افزود: جلوگیری از خروج ارز ، صرفه جویی ارزی و اشتغالزایی در سطح کشور از اولویت های نخست ستاد در این زمینه است تا محققان و متخصصان بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن با انجام طرح های تحقیقاتی، یافته های علمی خود را در سطح کشور ارایه دهند.
وی افزود: یکی از مهم ترین اقدامات ستاد علوم شناختی در امر توسعه ابزارها و فن آوری های مورد نیاز حوزه علوم شناختی در کشور، راه اندازی آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز است.
وی گفت: آزمایشگاه ملّی نقشه برداری مغز به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی و فن آوری کشور در زمینه ایجاد زیرساخت تصویربرداری و تحریک مغزی برای تحقیقات شناختی و ارائه خدمات دانش بنیان و روزآمد در حوزه علوم و فن آوری های شناختی ایجاد شد.
کارشناس ارشد ستاد علوم شناختی با اشاره به این که در شرایط کنونی تعامل حوزه های مختلف با یکدیگر، ابزارسازی در حوزه های علوم شناختی را ممکن کرده است، گفت: ستاد علوم شناختی به طرق مختلف بهره وری از ظرفیت و پتانسیل های موجود درکشور را در برنامه ریزی و سیاست های خود قرار داده و از شکل گیری گروه های 'پیشران' مرکب از متخصصان خبره حوزه های گوناگون شناختی از قبیل علوم پایه ،مهندسی، روان شناسی و سایر بخش ها به منظور تحقق یک هدف بزرگ حمایت جدی بعمل می آورد.
دکتر عزیزی یادآور شد: تشکیل گروه 'نورواپتیک' در امر استفاده از نور برای مطالعه مغز یکی از گروه های'پیشران' در حوزه علوم شناختی است که با هدف توسعه ابزارهای مطالعه در این زمینه ایجاد و فعال شده و تشکیل دو تیم پژوهشی دیگر در حوزه 'بازتوانی شناختی' و 'اعتیاد' نیز در همین راستا است.
عضو کارشناسی ستاد علوم شناختی همچنین گفت: این ستاد در تلاش است یک گروه'پیشران' دیگر به منظور خودکفایی در زمینه تجهیزات مورد نیاز برای تحریک عمقی مغز درکشور ایجاد شود.
به گفته دکتر عزیزی، یکی از راه های توسعه ابزارها و فن آوری های مورد نیاز، هم اندیشی خبرگان حوزه های مختلف شناختی برای مشخص کردن مسیر دستیابی است و در این راستا با توجه به نیاز کشور در زمینه تجهیزات و فن آوری های 'ایمپلنت مغزی'،با حمایت های همه جانبه ستاد، حدود 10 پروژه پژوهشی و توسعه فن آوری تصویب شده و در حال اجرا است.
وی اضافه کرد: به منظور رشد شرکت های دانش بنیان و نیز توسعه فن آوری و ابزارسازی ، حمایت از تولید تجهیزات شناختی در اولویت قرار دارد و با اقدامات ستاد تاکنون بیش از 15 مورد پیش خرید این ابزارها انجام و تحویل تجهیزات به مراکز تخصصی و علمی انجام شده است.





منبع : ایرنا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار