کد خبر: ۱۵۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - 2018 March 15
بر اساس گزارش مؤسسه‌ی Net Applications، حدود ۱۰ درصد از کامپیوترهای شخصی دنیا از سیستم‌عامل macOS استفاده می‌کنند.

به گزارش آی تابناک : با توجه به آمارهای منتشرشده، از هر ۱۰ کامپیوتر شخصی در دنیا که طی دو ماه اخیر برای دسترسی به اینترنت استفاده شده‌اند، یک دستگاه، از بین کامپیوترهای شخصی اپل است. بر اساس گزارش مؤسسه‌ی پژوهشی Net Applications، سیستم‌عامل دسکتاپ کوپرتینونشین‌ها موسوم به macOS، در ماه ژانویه‌ روی ۱۰ درصد و در ماه فوریه‌، روی ۹.۹ درصد از کامپیوترهای شخصی اجرا می‌شد؛ ضمن اینکه آمار مربوط به ماه فوریه، رشدی ۳.۷ درصدی نسبت به سهم ۶.۲ درصدی اپل از کامپیوترهای شخصی در بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد.

خاطرنشان می‌کنیم که بخش عمده‌ای از رشد تعداد کاربران macOS‌ طی یک سال گذشته، به تغییرات اعمال‌شده در سیستم پایش داده‌ی Net Applications بازمی‌گردد، تغییر یادشده که در حدود ۲.۸ درصد یا سه‌چهارم از کل افزایش میزان سهم اپل از بازار کامپیوترهای شخصی نقش داشته است، سال گذشته با هدف حذف داده‌های مربوط به ترافیک غیر واقعی حاصل از «بات‌های مجرمان» پیاده‌سازی شد.

مک بوک پرو 13 2017 اپل / macbook pro 13 2017 apple

مؤسسات دیگر در گزارش‌های خود، اعداد به‌مراتب بالاتری به سیستم‌عامل macOS و کامپیوترهای مک نسبت می‌دهند؛ به‌عنوان مثال، مؤسسه‌ی ایرلندی StatCounter که همانند Net Applications در زمینه‌ی پایش سهم سیستم‌های عامل بر اساس تعداد بازدیدکنندگان از صفحات وب فعالیت دارد، ادعا می‌کند که ماه گذشته، سهمی ۱۲.۴ درصدی از بازار کامپیوترهای شخصی داشته است. این آمار، افزایشی ۰.۷ درصدی نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته‌ی میلادی نشان می‌دهد. مؤسسه‌ی StatCounter دو سال پیش، سهمی ۹.۴ درصدی برای macOS تخمین زده بود.

دستیابی به سهمی ۱۰ درصدی از بازار کامپیوترهای هوشمند، برای مدت‌ مدیدی به‌عنوان یکی از دستاوردهای بالقوه‌ی اپل در این بازار تلقی می‌شد؛ اما اکنون پس از ۳۴ سال تعقیب کامپیوترهای مبتنی بر سیستم‌‌عامل مایکروسافت به آن دست یافته است؛ دستاوردی که به‌ اعتقاد باب اُدانل، تحلیل‌گر ارشد مؤسسه‌ی پژوهشی TECHnalysis، بسیار قابل توجه محسوب می‌شود. وی با اشاره به سیاست‌های سازمانی بر مبنای عبارت «دستگاه خودت را بیاور» یا «BYOD» می‌گوید:

این موضوع [رشد سهم اپل از بازار کامپیوترهای شخصی] تا حدودی به رشد حاصل از سیاست BYOD بازمی‌گردد. طی سال‌های اخیر، شرکت‌های مختلف به کارکنان خود اجازه می‌دهند دستگاه‌های شخصی خود را به محل کارشان بیاورند. من تصور می‌کنم که سیاست BYOD بر رشد سهم مک تأثیر داشته است.

اُدانل دلایل دیگری همچون گذار از اپلیکیشن‌های انحصاری برای سیستم‌های عامل مختلف به سمت استفاده از اپلیکیشن‌های ابری و دغدغه‌های امنیتی را نیز در افزایش سهم اپل تأثیرگذار می‌داند، وی می‌گوید: «کامپیوترهای مک غالبا دستگاه‌های ایمن‌تری تصور می‌شوند؛ چرا که حملات کم‌تری به سمت آن‌ها صورت می‌گیرد.». به‌ نظر می‌رسد که دلیل نخست، بیش از همه مرتبط باشد؛ چرا که به زعم اُدانل، گذار از اپلیکیشن‌های مبتنی بر سیستم‌عامل به سمت اپلیکیشن‌های کراس‌پلتفرم، در کنار سیاست BYOD بیش‌ترین تأثیر را داشته‌اند. اُدانل می‌گوید:

اضافه‌کردن دستگاه غیر ویندوزی به یک مجموعه‌، بیش از هر زمان دیگری ساده‌تر شده است.

گفته‌ی اُدانل حقیقت دارد؛ زیرا سیستم‌عامل ویندوز که زمانی قلب تپنده‌ی تمام دستگاه‌ها بود، اکنون به‌صورت گسترده‌ای توسط کاربران عادی طرد شده است؛ افرادی که اکنون به دستگاه‌های موبایل، همچون گوشی‌‌ هوشمند و تبلت‌ مهاجرت کرده‌اند. مشتریان سازمانی، کماکان پایه‌های مستحکم ویندوز در دنیای سیستم‌های عامل هستند؛ اما مشخص نیست که سیستم‌های سازمانی با نرخ‌های نجومی در حال جایگزینی هستند یا این بازار نیست به‌تدریج در حال کوچک‌تر شدن است.

مک بوک پرو 13 2017 اپل / macbook pro 13 2017 apple

افزایش سهم مک از بازار کامپیوترهای شخصی ممکن است به‌میزان اندکی مرتبط با افزایش فروش دستگاه‌های اپل یا کاملا با آن بی‌ربط باشد؛ چرا که افزایش تعداد کاربران، همواره با افزایش میزان فروش و عرضه همراه نبوده است. به‌عنوان مثال در طول سال ۲۰۱۷، اپل اعلام کرد که ۱۹ میلیون دستگاه مک به‌ فروش رسانده که به‌گزارش گارتنر، معادل ۷.۲ درصد از میزان کل عرضه‌ی کامپیوترهای شخصی است؛ بنابراین میزان عرضه‌ی مک به‌ میزان قابل توجهی از تعداد مک‌های در حال استفاده پایین‌تر است.

به‌جای آمار فروش و عرضه‌، ممکن است افزایش سهم مک به‌ مفهوم آن باشد که کاربران مک به‌صورت متوسط، بیش از کاربران کامپیوترهای ویندوزی، دستگاه‌های خود را نگه‌داری می‌کنند یا بخشی از کاربران ویندوزی، دستگاه‌های خود را کنار گذاشته‌‌اند، درحالی‌که کاربران مک، کماکان از کامپیوتر خود استفاده می‌کنند، در هر دو سناریو، حتی اگر مک از نگاه آمار، رشد سریعی نداشته باشد، سهم بیش‌تری خواهد داشت. اُدانل می‌گوید:

[رسیدن مک به سهم ۱۰ درصدی]، کمی عجیب به‌نظر می‌رسد؛ چرا که دستگاه‌های ویندوزی بیش از هر زمان دیگری از رقیب خود پیش افتاده‌اند. از پورت‌های بیش‌تر و گسترده‌تر گرفته تا نمایشگرهای با ابعاد و رزولوشن بالاتر و عملکرد بهتر، در تمامی موارد، کامپیوترهای مک از همتایان ویندوزی خود عقب مانده‌اند.

نظر شما در خصوص افزایش سهم کامپیوترهای مک چیست؟ آیا این روند ادامه‌دار خواهد بود؟ 






منبع : زومیت 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار