کد خبر: ۱۵۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - 2018 March 15
امروزه نقش بسیار اثرگذار بخش صنعت و جامعه دانشگاهی در کنار یکدیگر در دستیابی سریع کشورها به توسعه و پیشرفت های تکنولوژیکی، سرعت عمل برای رفع موانع و بهبود هرچه بیشتر رابطه این دو بخش در کشورمان را بسیار ضروری ساخته است.
به گزارش آی تابناک : بدون شک نبود ارتباط جدی و صحیح بین دانشگاه و صنعت در کشورمان را می توان یکی از اصلی ترین نقاط ضعف در مسیر توسعه اقتصادی دانست، ارتباطی که البته هرچند با تغییر وتحولات پیش آمده در سال های اخیر در حوزه اقتصاد دانش بنیان جان تازه ای به خود گرفته است اما به نظر می رسد تا رسیدن به شرایط مطلوب همچنان راه طولانی در پیش است.
دراین بین، صنایع غذایی کشور را می توان یکی از صنایعی در کشور نام برد که در مقایسه با سایر صنایع، تلاش های ارزشمندی را در جهت ایجاد ارتباط با جامعه علمی و دانشگاهی به منظور به روز رسانی خط تولید از جمله ماشین آلات صنعتی و همچنین بهبود مدیریت ارتقای کیفی سطح محصول متناسب با نیازهای مصرف کننده داخلی و بازارهای صادراتی داشته است. 
مهدی کریمی تفرشی رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی در ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، نقش تحقیق و توسعه در ارتقای کیفیت محصولات غذایی را بسیار حائز اهمیت دانست.
وی معتقد است شاید نقش مواد غذایی در حفظ سلامتی افراد و نیاز روزانه مردم به این محصولات و نقش مستقیم مردم در ماندگاری این صنعت دست اندرکاران آن را وادار کرده است که توجه ویژه ای به بحث های آکادمیک و تحقیق و توسعه برای حفظ بازار داشته باشند.
رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر تنها انجمنی که واحدهای تحقیق و توسعه کارخانجات صنایع غذایی سراسر کشور را ارزیابی و ارزش گذاری می کند، انجمن علوم صنایع غذایی ایران است که امسال نیز همچون سال های گذشته ده ها کارخانه موفق شدند رتبه و امتیاز لازم را از بین صدها کارخانه مشغول در سطح کشور بدست آورده و تقدیر شوند.
وی معتقد است:هر صنعتی که اهمیت زیادی برای واحدهای تحقیق و توسعه و ارتباط با جامعه دانشگاهی قائل باشد به طور حتم به دلیل کارکرد علمی در آینده حرف های بسیار زیادی برای گفتن خواهد داشت.

**دولت عامل تاثیرگذار در پیوند بخش صنعت و دانشگاه
رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی در ایران در ادامه نقش دولت را نیز به عنوان متولی امور بخش های مختلف در ایجاد ارتباط بین دو بخش صنعت و دانشگاه بسیار مهم و حیاتی دانست.
کریمی تفرشی با اشاره به تغییر و تحولات اخیر در حوزه دانش بنیان اظهارکرد: ایجاد معاونت علمی و فناوری از سوی دولت در طول یک دهه اخیر به طور حتم نقش بسیار زیادی در شکل گیری اقتصاد دانش بنیان و بومی سازی بخشی از صنعت در کشور داشته است.
وی تلفیق دانشگاه، دولت و بخش خصوصی را یک اکسیر مناسب برای درمان اقتصاد کشورمان دانست و گفت: اگر بخواهیم مدل های موفق در دنیا را در نظر بگیریم هرجا که این سه بخش به خوبی درکنار یکدیگر بوده اند، به نتایج درخشانی در بخش های اقتصاد دست یافته اند.
این فعال صنعتی نقش قوانین و مقررات را در بهبود ارتباط بخش صنعت و دانشگاه و پیشبرد صحیح اقتصاد دانش بنیان بسیار مهم خواند و گفت: دولت به راحتی می تواند با تهیه یکسری قوانین و تصویب آن واحدهای صنعتی را مجاب به استفاده از دانش آموزان و دانشجویان و اساتید دانشگاهی در واحدهای تحقیق و توسعه کند. 

**ارتباط صحیح صنعت و دانشگاه در گرو کاهش تصدی گری دولت 
رییس هیات مدیره انجمن صنایع غذایی ایران نیز معتقد است ارتباط صحیح و منطقی بین بخش صنعت و دانشگاه فقط در گرو کاهش هرچه بیشتر تصدی گری دولت و حاکم شدن بخش خصوصی بر اقتصاد است. 
محمدحسین عزیزی در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا با اشاره به این که، بحث ارتباط صنعت و دانشگاه به اشکال مختلف از حدود سه دهه قبل مطرح شده است، خاطرنشان کرد: ابتدا دفاتر ارتباط صنعت و دانشگاه در دانشگاه ها ایجاد شد و در پی آن یک سری کارها نیز انجام شد که بعد از چندین سال شرکت های دانشگاهی در دانشگاه ها ایجاد و راه اندازی شدند و در ادامه نیز با ایجاد قطب های علمی و محور قرار دادن برخی دانشگاه ها که در رشته ای خاص موفق عمل کرده بودند، این بحث پیگیری شد. 
وی ادامه داد: البته پس از سال ها سازمان پژوهش های علمی و صنعتی برای ارتباط بیشتر و مستحکم تر دانشگاه ها و بخش صنعت ایجاد شد که از سوی این سازمان یکسری طرح ها از جمله ایجاد پارک های علمی و فناوری و مراکز رشد تعریف و اجرا شد که ایجاد پارک فناوری پردیس در شمال شرق پایتخت از جمله مهمترین این اقدامات محسوب می شود. 
این استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان این که از این اقدامات از سال 1385 تصویب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفت گفت: با ایجاد این معاونت علمی و پس از انجام یکسری اقدامات جهت ارتقای سیستم و ایجاد ارتباط بین بخش صنعت و دانشگاه از جمله راه اندازی کانون های هماهنگی دانش و صنعت، این مرکز با ایجاد ستادهای تخصصی مختلف به مباحث دانش بنیان ورود پیدا کرده است. 
وی لازمه موفقیت حوزه دانش بنیان کشور را به طور حتم وابسته به ایجاد ارتباط هرچه مستحکم تر بخش صنعت و دانشگاه دانست و گفت: متاسفانه با وجود اقدامات بسیار مناسبی که تاکنون انجام شده است و نمی توان منکر آن شد، هنوز بحث ارتباط صنعت و دانشگاه به شکل صحیح اتفاق نیافتاده است و این بخش لنگ می زند. 
عزیزی یکی از دلائل اصلی عدم شکل گیری ارتباط بین بخش صنعت و دانشگاه را دولتی بودن بخش اعظمی از اقتصاد کشور دانست و گفت: از این جهت سیستم ما با کشورهای اروپایی و آمریکا متفاوت است چراکه بخش اعظمی از اقتصاد این کشورها خصوصی است و در این کشورها ارتباط بخش صنعت و دانشگاه به شکل سیستماتیک برقرار شده است. 
وی در توضیح بیشتر افزود: در کشورهای پیشرفته، بخش صنعت به دلیل این که روز به روز در حال نوآوری و تولید محصولات جدید است، لذا از علوم، تحقیقات و دانش جدید بخش های علمی و دانشگاهی برای پیشرفت هرچه بیشتر خود بهره مند می شوند و دانشگاه های این کشورها نیز بیشتر در خدمت صنایع بزرگ و پولدار هستند. 
رییس هیات مدیره انجمن صنایع غذایی ایران ادامه داد: این درحالی است که در کشورمان به دلیل نقش پررنگ دولت در اقتصاد و دولتی بودن بسیاری از بخش ها و همچنین وجود انواع و اقسام قوانین و مقررات دست و پاگیر، مدیران دولتی نیز به دلیل این که ماهانه حقوق ثابت دولتی دریافت می کنند انگیزه لازم برای ایجاد تحرک، نشاط و پویایی اقتصادی ندارند. 

**حضور دانش آموزان در بخش صنعت زمینه ساز ارتباط محکم بخش صنعت و دانشگاه 
اما نائب رییس انجمن علوم صنایع غذایی ایران معتقد است حضور چندین ساعت در هفته دانش آموزان از همان دوران ابتدایی تحصیل در بخش های مختلف صنعت کشور، به طور حتم زمینه ساز ارتباط محکم بخش صنعت و دانشگاه در آینده خواهد بود. 
مهندس احمد فتح اللهی در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا با بیان اینکه، تلاش انجمن علوم صنایع غذایی ایران در طول چند سال اخیر همواره بر محور ایجاد پیوند با بخش علمی و دانشگاهی کشور بوده است، افزود: این انجمن در طول سال های اخیر با برگزاری انواع و اقسام همایش ها و کلاس های آموزشی سعی در سوق دادن اساتید و دانشجویان با تجربه به سمت این صنعت و بهره گیری از داشته های علمی آنان بوده است. 
وی با تاکید براین که امروزه نمی توان نقش سرعت رشد علوم مختلف در پیشبرد بخش های مختلف از جمله صنعت را نادیده گرفت، اظهارکرد: نقش علم و تکنولوژی های مدرن در به روز رسانی بخش صنعت در حال حاضر بسیار تاثیرگذار و حیاتی است. 
این تولید کننده ادویه جات، سبزیجات خشک و سوپ های نیمه آماده با تاکید براین که انجام علمی هرکار به طور حتم نیازمند یک متولی است، گفت: متاسفانه در طول سال های گذشته جانمایی بسیاری از واحدها و صنایع در کشورمان علمی نبوده و این به طور حتم به دلیل عدم ارتباط صحیح صنعت و کشاورزی با بخش دانشگاهی کشور بوده است. 
فتح اللهی با ذکر مثالی با بیان اینکه، واحد تولیدی تحت مدیریت وی در حال حاضر سبزی مورد نیاز خود را از شهر بندرعباس به کرج منتقل و خشک می کند، گفت: از هر یکصد کیلو سبزی سه کیلو سبزی خشک شده گرفته می شود که اگر این کار در منطقه جنوب انجام شود به جای حمل صد کیلو بار و پرداخت کرایه اضافی، می توان درهمان منطقه سبزی را خشک، تولید و بسته بندی کرد. 
نائب رییس علوم صنایع غذایی در ادامه نقش اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاهی را در حرکت بخش صنعت به سمت استفاده از علوم و تکنولوژی های مدرن مورد توجه قرار داد و در عین حال نوع ارتباط این دو بخش بایکدیگر در کشورمان را نیازمند برخی اقدامات ساختاری و البته ریشه ای دانست. 
وی، یکی از اقدامات بسیار ریشه ای برای ایجاد ارتباط بخش صنعت و دانشگاه را سوق دادن دانش آموزان مطابق علائق شان از همان دوران ابتدایی به بخش صنعت به منظور آشنایی هرچه بیشتر با محیط کار و بخش صنعت عنوان کرد. 
فتح اللهی اظهارکرد: متاسفانه در طول سال های گذشته جوانان بدون در نظر گرفتن بخش تقاضا در رشته های مختلف به تحصیلات دانشگاهی مشغول شده اند، این درحالی است که پرداختن حجم بالایی از آنان به بحث های صرف آکادمیک و تئوری، آنان را عملا از همراهی با بخش صنعت باز داشته است. 
وی با بیان این که هرساله کشور شاهد فارغ التحصیلی چندین هزار جوان دانشگاهی است که البته به دلیل ظرفیت محدود کارخانجات تولیدی دولتی و بخش خصوصی از کار باز می مانند، گفت: این در حالی است که بسیاری آنان حتی دارای مدارک فنی و مهندسی هستند. 
نائب رییس انجمن علوم صنایع غذایی ایران در عین حال ظرفیت بخش کشاورزی را برای اشتغال فارغ التحصیلان این رشته به شرط ورود با انگیزه آنان به حوزه کشاورزی بسیار مناسب دانست و گفت: هنوز هم بخش کشاورزی در بسیاری از نقاط کشورمان به صورت سنتی اداره می شود و جامعه دانشگاهی بخش کشاورزی در تغییر این نوع کشت به مدرن می می تواند بسیار اثرگذار باشد. 
این فعال صنعتی گفت: دولت می تواند ضمن حمایت و دعوت از فارغ التحصیلان دانشگاهی در بخش کشاورزی برای انجام کار کشاورزی بصورت مدرن، مکانیزه و علمی از جمله انجام آبیاری بهینه و ایجاد زنجیره تولید، این بخش را در کاهش هزینه ها، کاهش ضایعات و استفاده بهینه از میزان آب و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی دچار تحول جدی نماید. 
وی تاکید کرد: کشت مکانیزه و مدرن هزینه تولید محصولات کشاورزی را به شدت کاهش داده و میزان برداشت در هکتار نیز افزایش خواهد داد. 
فتح اللهی ادامه داد: امروز استفاده از سیستم آبیاری نوین، توسعه کشت های گلخانه ای، بهره مندی از سیستم های مکانیزاسیون در کشاورزی و بذرهای جدید و نشاکاری به جای بذرکاری از جمله راهکارهای علمی است که کاهش استفاده از آب و افزایش بهره وری این بخش را بدنبال داشته است. 
وی ادامه داد: بعنوان نمونه در کشورهای اروپایی و آمریکا در هر هکتار حدود 1200 تن گوجه برداشت می کنند اما در ایران 70 تن برداشت می شود و این به دلیل سنتی بودن کشت و نوع آبیاری است. 
نائب رییس انجمن علوم صنایع غذایی افزود: با توجه به اینکه ما جزو کشورهای خشک محسوب می شویم و رو به خشکسالی حرکت می کنیم کشت ما بایستی به مکانیزه و نوع آبیاری زمین ها نیز بایستی به صورت بارانی و قطره ای باشد و این به طور حتم نیازمند حمایت دولت در بکارگیری متخصصان دانشگاهی این رشته است. 
وی با اشاره به اینکه، تولید امروز کارخانجات صنایع بسته بندی بیش از دو برابر مصرف سرانه این محصولات در کشور است، بر ورود جامعه دانشگاهی به منظور باز کردن گره صادرات در این بخش تاکیدکرد و گفت: اگر صادرات نداشته باشیم تمام واحدهای تولیدی تعطیل خواهند شد. 
فتح اللهی تاکید کرد: اگر بتوانیم با وضع قوانین و مقررات و همچنین ایجاد انگیزه، دانشگاه و بخش کشاورزی را با یکدیگر تلفیق کنیم و از اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاهی در بخش کشاورزی استفاده بهینه کنیم ایران می تواند در بسیاری از محصولات کشاورزی حتی به یک صادرکننده در منطقه تبدیل شود. 

**مهمترین دلیل نبود ارتباط بخش صنعت و دانشگاه از نگاه یک استاد دانشگاه 
یک استاد دانشگاه فعال در بخش صنعت مهمترین دلیل نبود ارتباط محکم بین صنعت و دانشگاه را عدم حضور فیزیکی و نداشتن تجربه کاری اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاهی در مراکز فنی و تولیدی دانست. 
دکتر محمدرضا اسحاقی استاد دانشگاه و معاون طراحی و کنترل یک شرکت فعال در حوزه صنایع غذایی با خبرنگار گروه علمی ایرنا، مهمترین دلیل شکل نگرفتن ارتباط بین بخش صنعت و مراکز آموزشی از جمله دانشگاه ها و ریشه این مشکل را در عدم شکل گیری فرهنگ این ارتباط در جامعه از همان دوران ابتدایی تحصیل دانست. 
وی که 20 سال همزمان در دانشگاه و بخش صنعت فعال است، افزود: به نوعی شاید بتوان گفت که اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه به دلیل عدم حضور فیزیکی در بخش صنعت، تجربه لازم و کافی برای بهره گیری از دانش و آموخته های خود را ندارند. 
این استاد دانشگاه ادامه داد: این بدان معنی است که در حقیقت اساتید و اعضای هیات علمی و دانشجویان ما بیشتر به فعالیت های آکادمیک و تئوری پرداخته اند و کمتر می توان اساتیدی را یافت که همزمان در دو بخش دانشگاه و صنعت مشغول به فعالیت باشد. 
دکتر اسحاقی افزود: دانشگاهیان در حال حاضر بخش صنعت را محکوم می کنند که تجربی و سنتی کار می کنند، اما خود متاسفانه تنها در بخش تئوری و غیرعملیاتی فعال هستند و تولیدات علمی آنها تنها محدود به مقالات علمی و پایان نامه های دانشجویی است. 
وی با تاکید بر شکل گیری فرهنگ ارتباط بین بخش صنعت و آموزش کشور، تامین برخی امکانات را برای لینک شدن این دو بخش با یکدیگر ضروری خواند و با اشاره به تجربیات کاری خود در این دو بخش اظهارکرد: فعالیت همزمان بنده در دانشگاه و صنعت مواد غذایی در سرعت رو به رشد و هرچه بیشتر شکوفا شدن کارخانه تولیدی تاثیرگذار بوده است. 
این استاد دانشگاه با تاکید بر این که در حال حاضر یکی از نیازهای اصلی بخش صنعت خروج جامعه دانشگاهی از قالب آکادمیک و تئوری و ورود جدی و عملیاتی آنان به بخش صنعت کشور است، یادآور شد: ارتباط سیستماتیک بین دانشگاه ها و صنعت با آیین نامه و بخش نامه محقق نخواهد شد. 
این فعال بخش صنعت مواد غذایی خاطرنشان کرد: ارتباط بین دانشگاه و صنعت سال هاست که در کشورهای پیشرفته با ساز و کارهای متفاوت و تشویقی شکل جدی به خود گرفته است. 






منبع : ایرنا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار