تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - 2018 March 14
وی معتقد است اگر این اتفاق نیفتد، اینترنت تا چنگ و دندان مسلح خواهد شد.
به گزارش آی تابناک : «تیم برنرز لی» مخترع اینترنت هشدار می‌دهد که شرکت‌های بزرگ و فعال در زمینه‌ی تکنولوژی نظیر گوگل و فیسبوک باید نگرش خاصی را در پیش گرفته و یک سری فعالیت‌های نظارتی در پیش گیرند تا از خطرناک شدن فضای مجازی جلوگیری کنند. وی معتقد است اگر این اتفاق نیفتد، اینترنت تا چنگ و دندان مسلح خواهد شد.

این دانشمند علوم کامپیوتری امروز مصادف با تولد ۲۹ سالگی اینترنت، نامه‌ای سرگشاده نوشت و طی آن سردمداران تکنولوژی را نکوهش کرده و به آنان هشدار داد.

به باور وی، کمپانی‌ها بزرگ فعال در عرصه‌ی تکنولوژی تا به حال اطلاعات اشتباه زیادی را منتشر کرده‌اند، کمپین‌های سیاسی مشکوکی را به راه انداخته‌اند و همچنین باعث شده‌اند که کاربران کنترل اطلاعات شخصی خود را از دست بدهند.

برنرز لی ۶۹ ساله در این باره می‌گوید:

در سال‌های اخیر، ما شاهد تئوری‌های توطئه زیادی در شبکه‌های اجتماعی بوده‌ایم. به آنها اکانت‌های قلابی توییتر و فیسبوک را اضافه کنید که تنش‌های روانی زیادی برای دیگر کاربران پدید آورده‌اند. از سوی دیگر بازیگران اینترنتی زیادی در انتخابات آمریکا تغییر ایجاد کرده‌اند و در عین حال هکرها هر لحظه توانایی نفوذ به اطلاعات شخصی کاربران و سو استفاده از آنها را نیز دارند.

مخترع اینترنت معتقد است که در زمان‌های دور، گستره‌ زیاد و مناسبی از وبسایت‌ها و بلاگ‌ها موجود بودند که توسط قدرت تعدادی از پلتفرم ها کنترل می‌شد اما اکنون تمرکز قدرت در میان شمار کمی از پلتفرم‌ها نظیر توییتر، فیسبوک و گوگل موجب گشته که مسائل ذکر شده روز به روز بدتر شوند چرا که این کمپانی‌ها اکنون قادرند در تفکرات و ایده‌های مردم تاثیر بگذارند.

شرکت‌های بزرگ اینترنتی سعی می‌کنند با خرید نوآوری‌های شرکت‌های کوچک و از بین بردن استعداد‌های این بخش، امکان رقابت را هر روز کمتر و کمتر کنند. از این رو باید چارچوب نظارتی مناسبی به کار گرفته شود تا از اتفاقات مشابه و همچنین به وجود آمدن تنش‌های اجتماعی جلوگیری شود.

به گفته‌ی وی نیاز است که انگیزه ی بخش تکنولوژی به طور کامل هدایتی دوباره شود که این امر خود نیازمند مشورت با گروه‌های متنوعی از دانشگاهیان، تجار، هنرمندان، دولت و عموم جامعه است.

این دانشمند علوم کامپیوتری در سال ۱۹۸۰ مفهوم سیستمی جهانی را پایه‌گذاری کرد تا دانشمندان بتوانند اطلاعات را در آن به اشتراک بگذارند. این سیستم در واقع پایه گذار اینترنت امروزی بود. اکنون این دانشمند که به درستی پدر یا مخترع اینترنت خوانده می‌شود، هشدار می‌دهد دو باور نادرست وجود دارد که تصورات ما را برای حل مشکلات فعلی اینترنت محدود کرده است؛

باور اول این است که اکنون تبلیغات تنها راه کسب درآمد برای کمپانی‌های آنلاین به شمار می‌رود. مقوله‌ی دیگر به این امر اشاره دارد که دیگر خیلی دیر است تا راه و روش فعالیت پلتفرم‌ها را تغییر داد. هردوی این مطالب اشتباه است و زمان آن رسیده که برای حل این مشکلات خلاقیت خود را به کار ببندیم.





منبع : آی سی تی نیوز 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار