کد خبر: ۱۵۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - 2018 March 05
دکتر مسعود برومند با تاکید بر ضرورت بازنگری آئین‌نامه ارتقاء در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها گفت: باید در زمینه توسعه فناوری‌ها برنامه جامعی داشته باشیم، از این رو در جلسات آتی برای هر پارک علم و فناوری ماموریت‌هایی مشخص می‌شود.
به گزارش آی تابناک : معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  امروز در بیست و هشتمین نشست روسای پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور وظیفه وزارت علوم را قدرت دادن به مجموعه‌های خود دانست و افزود: در مدت کوتاه باقی مانده باید راهکاری برای رفع مشکلات پیش رو ارائه شود.

وی یکی از چالش‌های حوزه علم و فناوری در کشور را ناآشنایی اعضای هیات علمی با مفاهیمی چون کسب و کار دانش‌بنیان و کارآفرینی عنوان کرد و ادامه داد: در این حوزه باید در کنار آموزش دانشجویان، دوره‌های آموزشی برای اساتید برگزار شود تا با مفاهیم حوزه‌های دانش‌بنیان آشنا شوند.

برومند با اشاره به ضرورت افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری، اضافه کرد: پروژه‌های تعریف شده در این شرکت‌ها باید در ارتباط با صنایع باشد، از این رو لازم است تا نیازهای فناورانه صنایع موجود در استان‌ها شناسایی شود و بعد از آن اقدام به تولید نمونه اولیه و پایلوت شود.

به گفته وی، برخی از پارک‌ها مانند شهرک علمی‌وتحقیقاتی اصفهان در این زمینه گام‌هایی برداشته‌اند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ضرورت توجه به انتقال فناوری، اظهارکرد: اگر مزیت‌های هر استان شناسایی شود، می‌توان نیازهای فناورانه آنها را از طریق توسعه فناوری در پارک‌ها برطرف کرد.

برومند در عین حال با تاکید بر اینکه در حوزه توسعه بازار نیاز به اجرای فعالیت‌های سیاسی است، ادامه داد: در این زمینه باید آئین‌نامه‌های ارتقای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و اعضای هیات علمی را به سمت توسعه علم تغییر دهیم که در این زمینه نیاز است تا شاخص‌های قابل اندازه‌گیری در زمینه کارآفرینی و توسعه فناوری ارائه شود تا بتوان از این پیشنهادات در ارتقای دانشگاه‌ها استفاده کرد.

برومند با تاکید بر اینکه همه پارک‌ها باید دارای برنامه‌ریزی‌های جامع باشند، اظهارکرد: اگر این پارک‌ها اولویت‌های برنامه‌ریزی نداشته باشند، نمی‌توانند از سایر منابع استفاده کنند، چرا که استفاده از سایر منابع برای دست یافتن به اولویت‌های برنامه‌ریزی نیاز به تدوین برنامه‌های جامع دارد.

وی همچنین بر معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان موفق در پارک‌ها تاکید کرد و ادامه داد: در زمینه مشارکت مالی با بخش خصوصی نیز اگر چه مطرح می‌شود که منابع مالی در کشور کم است، ولی به نظر من این منابع زیاد است اما باید آن‌ها را پیدا کنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین به وضعیت آمایش سرزمینی اشاره کرد و گفت: زمانی که من در این حوزه مشغول به فعالیت شدم، انتظار داشتم سازمان برنامه و بودجه سندی در زمینه مزیت‌های منطقه‌ای و استانی کشور را ارائه دهد.

وی با تاکید بر اینکه تهیه آمایش سرزمین قرار بود از سوی دانشگاه‌های معین انجام شود، گفت: ولی این اقدام صورت نگرفت و این در حالی است که مزیت‌های هر استان و هر منطقه قابل مشاهده هستند.

برومند یادآور شد: هر پارک علم و فناوری می‌تواند بر روی یکی از مزیت‌های استانی متمرکز شود و پروژه‌های انتقال فناوری را در این حوزه شکل دهد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت تعامل پارک‌ها با سازمان‌های بیرونی، گفت: این ارتباطات باید گسترده‌تر شود و ما نیز در تلاش هستیم تا در جلسات آتی ماموریت‌هایی را برای پارک‌های علم و فناوری تعریف کنیم.




منبع : ایسنا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار