کد خبر: ۱۵۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - 2018 February 26
یکی از تب‌های داغ در دنیای فناوری، ارزهای دیجیتالی است. ارزهای الکترونیکی و یا لمس‌نشدنی اتفاق تازه‌ای نیستند، اما یک حادثه سبب شد آن‌ها بسیار محبوبیت پیدا کرده و تنوعشان افزایش پیدا کند. بعد از اینکه قیمت بیت‌کوین به عنوان محبوب‌ترین ارز دیجیتالی افزایش یافت، علاوه بر قرار گرفتن تکنولوژی بلاکچین و بحث ارزهای دیجیتالی در کانون توجه، چند ارز دیجیتالی جدید نیز معرفی شد.
به گزارش آی تابناک : اگر بخواهیم به طور دقیق نسبت به پول‌های دیجیتالی آگاهی پیدا کنیم، باید به بررسی تکنولوژی بلاکچین بپردازیم که پایه و اساس این مبحث است. از جمله ویژگی‌های آن عدم امکان ردیابی است و همین موضوع سبب شده خلافکاران به منظور مبادله پول از ارزهای دیجیتالی استفاده کنند.

درست به همین دلیل اغلب دولت‌ها با گسترده شده استفاده از آن‌ها مخالف بوده و به هیچ عنوان پول‌های الکترونیکی همچون بیت‌کوین را به رسمیت نمی‌شناسند، چون امکان ردیابی تراکنش‌های انجام شده وجود ندارد. اما برخی دولت‌ها تمهیداتی اندیشیده‌اند که به لطف آن‌ها کاربران علاقه‌مند می‌توانند از مزایای بلاکچین و ارزهای الکترونیکی بهره ببرند. اکنون تصمیم داریم کمی با خود بلاکچین آشنا شویم.

کاربردهای بلاک چین

برخلاف رویکرد منفی بسیاری از کشورها، در حال حاضر دولت‌های کشورهای پیشرفته مشغول پیاده‌سازی تمهیداتی برای بهره‌بردن از فناوری بلاکچین هستند. وقتی دولت بتواند در چهارچوب قابل دسترسی فناوری، به تراکنش‌ها نظارت داشته باشد، آن‌گاه می‌تواند مطمئن باشد دیگر تنها استفاده‌کنندگان از ارزهای دیجیتالی افراد خلافکار به منظور عدم امکان ردیابی نیستند، پس ارتباطات و نقل و انتقالات سالم در آن شکل می‌گیرد.

از طرفی دیگر، بانک‌ها امروز هزینه‌های زیادی را صرف تامین امنیت حساب‌های کاربران خود می‌کنند. با وجود صرف شدن میلیاردها دلار به منظور تامین امنیت، همچنان هر از گاه اخباری پیرامون هک شدن حساب‌های کاربران شنیده می‌شود. اما با توجه به این که یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های بلاکچین امنیت بالا و از بین رفتن امکان نفوذ است، کار بانک‌ها با استفاده از آن بسیار راحت می‌شود. به لطف بلاکچین می‌توان قراردادها را در بستری امن و غیر قابل نفوذ شکل داد تا به این ترتیب امکان جعل اسناد از بین برود.

وجود این دسته از ویژگی‌ها دولت‌ها را به استفاده از بلاکچین تشویق کرده است. متاسفانه در کشور ما تنها به خاطر شنیدن جمله مورد استفاده بودن ارزهای دیجیتالی توسط خلافکاران، فناوری بلاکچین و به تبع آن ارزهای دیجیتالی به طور کامل کنار گذاشته شده‌ است، در حالی که این‌ها، کاربردهای بد فناوری مذکور هستند. به عبارت دیگر، هر فناوری می‌تواند به شیوه‌ای بد مورد استفاده قرار بگیرد، اما ذهن منحرف برخی افراد نباید مانع استفاده از آن در راه صحیح شود.

کشور ما در بسیار از زمینه‌های دنیای فناوری بسیار دیرتر از سایر کشورها عمل کرده است. اما اکنون، بازار داغ ارزهای دیجیتالی و فناوری بلاکچین و آینده دار بودن آن واضح‌تر از هر چیز دیگری است. به همین دلیل نیاز است فرصت را غنیمت شمرده و هر چه زودتر انجمنی با هدف متمرکز کردن افراد علاقه‌مند به فعالیت در این زمینه ایجاد شود. بعد از تشریح بلاکچین به زبان ساده و کاربردهای آن، در ادامه کمی درباره ارزهای دیجیتالی صحبت می‌کنیم.

ارزهای دیجیتالی و یا رمزنگاری شده

منظور از بلاکچین بیت‌کوین در واقع یک فایل است که به لطف آن می‌توان تمامی تراکنش‌های انجام شده از ابتدا تا انتهای پیدایش این شبکه را ردیابی کرد. هر 10 دقیقه یک مرتبه، همه تراکنش‌های انجام شده به همراه هم درون یک بلاک ذخیره شده و در نهایت به آخر فایل بلاکچین اضافه می‌شوند.

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های بلاکچین که در شبکه تمامی ارزهای دیجیتالی نیز دیده می‌شود، عدم متمرکز شدن روی یک سرور تکی است، به طوری که کل شبکه از اتصال تعداد بسیار زیادی کامپیوتر تشکیل می‌شود. هر کامپیوتر نقش یک نود را دارد. برای این که شما نیز تبدیل به یک نود شوید، تنها عمل مورد نیاز، جمع آوری یک سیستم کامپیوتری بسیار قدرتمند با قوی‌ترین کارت گرافیک ممکن است. هزینه جمع آوری یک سیستم بسیار خوب برای ورود به شبکه بین کوین و یا دیگر ارزهای دیجیتالی حقیقتا سرسام آور است.

بعد از این که هر تراکنش انجام شد، روی تمامی نقطه‌های شبکه بیت‌کوین توزیع می‌شود. در ادامه هر نقطه یا همان نود اعتبار تراکنش صورت گرفته را تایید می‌کند.

وقتی بعد از سر هم کردن یک سیستم کامپیوتری بسیار قوی به جمع نودهای کنونی شبکه بیت‌کوین اضافه می‌شوید، توان و عمل پردازشی آن را وقف معتبر نگه داشتن زنجیره بلاکچین می‌کنید. پاداش این کار شما کسب چند واحد پول است. به این ترتیب بیت‌کوین ماین و یا اصطلاحا استخراج کرده‌اید. البته روش انجام کار در هر ارز دیجیتالی متفاوت است، اما با توجه به بنا شدن همه آن‌ها بر اساس بلاک‌چین، روی هم رفته ساختار مشابهی دارند.

همانطور که می‌بینید، پیوستن به جمع کاربرانی که از ابتدایی‌ترین کاربرد بلاکچین یعنی شبکه ارزهای دیجیتالی استفاده می‌کنند کار پیچیده‌ای نیست، اما نیاز به صرف هزینه تقریبا بالایی در ابتدا دارد. اگر از قبل یک سیستم کامپیوتری قدرتمند با توان پردازشی و کارت گرافیک بالا تهیه کرده‌اید، اصلی‌ترین مانع را برای استخراج بیت‌کوین و یا دیگر ارزهای دیجیتالی از میان برداشته‌اید.

برگزاری اولین کنفرانس رگولاتوری بلاک‌چین و رمزارزها

فناوری‌های نوین جایگاه ویژه‌ای در افزایش سطح زندگی انسان‌ها داشته‌اند تا جایی که تارخ بشر براساس ظهور فناوری‌ها و دانش‌های جدید تقسیم‌بندی می‌شود، ظهور فناوری بلاک‌چین و رمزارزها این پتانسیل را دارد که نقطه عطف تاثیرگذار در تاریخ بشر باشد. آشنایی با مبانی و جایگاه قانونی این فناوری، تاثیر آن در قسمت‌های مختلف دولت،اجتماع،فرهنگ و نظام جامعه، بررسی دقیق نوع ارتباط دولت‌ها با اجتماع در صورت پیاده‌سازی این فناوری‌ها و انجام تحقیقات عمیق و گسترده با توجه به تبعات مثبت و منفی آن‌ها و ارائه راهکارهای موثر و جلب توجه جوامع علمی،اجرایی،قانون‌گذاری و عمومی به این حوزه، ما را بر آن داشت اقدام به برگزاری اولین کنفرانس ملی رگولاتوری بلاک‌چین و رمزارزها نماییم. امید است با حمایت دولتمردان، محققان و صاحب‌نظران این مرز و بوم بتوانیم زیربنایی مستحکم را در این زمینه پایه‌ریزی کنیم.

کنفرانس رگولاتوری بلاک‌چین و رمزارزها با هدف هم‌افزایی علمی و عملی دست به اقدامی قابل تقدیر زده و در فراخوان بزرگ کشوری به تاریخ دهم اسفند ماه ۱۳۹۶ در محل سالن همایش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، از تمام اقشار تاثیرگذار همچون دانشگاهیان، مدیران، مسئولان کشوری، حوزه حقوقی، حوزه پولی بانکی، فعالان اقتصادی و... دعوت به عمل می‌آورد تا در این رویداد بزرگ در کنار هم باشیم و از این فرصت بزرگ به بهترین نحو استفاده کنیم.

علاقه‌مندان به شرکت در این کنفرانس آموزشی می‌توانند با مراجعه به این لینک در اولین کنفرانس رگولاتوری بلاک‌چین و رمزارزها آموزشی حضور داشته باشند. همچنین برای اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن۴۴۹۶۹۲۶۰-۰۲۱ دبیرخانه کنفرانس تماس بگیرند.

به مقاله‌های برگزیده به انتخاب هیات داوران کنفرانس، جوایزی به شرح زیر تعلق می‌گیرد:

  • نفر اول مبلغ ۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال
  • نفر دوم مبلغ ۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال
  • نفر سوم مبلغ ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال



منبع : صبحانه 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار