کد خبر: ۱۵۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 February 16
بیل گیتس بنیان گذار شرکت مایکروسافت در مصاحبه‌ای جدید نسبت به خطرات بالقوه انحصار دانش و فناوری در برخی مراکز خاص در پارک‌های فناوری ابراز نگرانی کرده و خواستار اعمال نظارت‌های بیشتری در این رابطه شد.

به گزارش آی تابناک : قطعاً بیل گیتس به‌عنوان بنیان گذار شرکت مایکروسافت، با دنیای فناوری و تکنولوژی غریبه نبوده و خود یکی از پیشگامان این حوزه محسوب می‌شود. بااین‌حال وی  در یک مصاحبه جدید با  Axios، به‌عنوان یک بازرگان و از نگاهی بشردوستانه نگرانی‌های خود را در مورد تأثیر منفی بالقوه‌ای که این پیشرفت‌ها و فناوری‌ها می‌تواند داشته باشد، اعلام کرد. این مسائل و نگرانی‌ها در  گزارش سالانه بنیاد بیل و ملیندا گیتس نیز اعلام ‌شده‌اند.

انحصار فناوری و علم در حیطه گروه‌های خاصی از مردم تنها مربوط به حوزه‌هایی مانند کامپیوتر و تلفن‌های همراه هوشمند نبوده و می‌تواند دایره‌ای بسیار وسیع‌تر و  مشتمل برساخت سلاح‌های اتمی که جان میلیون‌ها انسان را به خطر انداخته و یا سلاح‌های تروریستی بیولوژیکی و زیستی که قادر است به‌طور بالقوه برای میلیاردها نفر خطر ایجاد کند.

وی در این گفتگو اعلام کرد: «همیشه این سؤال وجود دارد که چگونه فناوری‌های جدید می‌تواند موجب قدرت گرفتن گروهی کوچک از مردم شده و به بسیاری دیگر، آسیب برساند.»

گیتس در توضیح این مسئله گفت که سخنان او در درجه اول به شرکت‌های بزرگ فناوری نظیر اپل که در حال حاضر بازارها را قبضه کرده‌اند، اشاره دارد. وی در ادامه توضیحات خود افزود: «انحصار فناوری و علم در حیطه گروه‌های خاصی از مردم تنها مربوط به حوزه‌هایی مانند کامپیوتر و تلفن‌های همراه هوشمند نبوده و می‌تواند دایره‌ای بسیار وسیع‌تر و  مشتمل برساخت سلاح‌های اتمی که جان میلیون‌ها انسان را به خطر انداخته و یا سلاح‌های تروریستی بیولوژیکی و زیستی که قادر است به‌طور بالقوه برای میلیاردها نفر خطر ایجاد کند، این موضوع من را به‌شدت نگران کرده است.»

این هشدار به‌طور خاص مشمول شرکت‌ها و افرادی می‌شود که در پارک‌های فناوری و  سیلیکون ولی فعالیت می‌کنند. بیل گیتس نگران این موضوع است که فعالیت‌های این شرکت‌ها می‌تواند مانع از اقدامات نظارتی و بررسی‌های کافی توسط دولت‌ها شده و به‌این‌ترتیب فرصت برای انجام اقدامات خطرناک به وجود آید. یکی دیگر از نگرانی‌های بسیار مهم بیل گیتس درزمینهٔ پارک‌های فناوری، بحث دسترسی به اطلاعات است. وی با اشاره به غول‌های فن‌آوری مانند فیس بوک، گوگل و اپل،  اعلام کرد که ممکن است  اشتیاق به انجام معاملات مالی ناشناس و غیرقابل ردیابی عواقب ناگواری در پی داشته باشد و از سوی دیگر دیدگاه این شرکت‌ها درباره مخفی نگه‌داشتن اطلاعات حتی در مواردی مانند جنایات و ... بسیار خطرناک است زیرا این شرکت‌ها اعتقاددارند اطلاعات کاربران تحت هیچ شرایطی نباید در اختیار دولت‌ها قرار داده شود.

گیتس در این رابطه پیشنهاد می‌دهد که شرکت‌ها خود را در این رابطه ارزیابی کرده و بررسی کنند که آیا مسائل مربوط به آن‌ها با استفاده از نظارت دولتی حل می‌شود یا خیر. بیل گیتس همچنین در گفتگو با Axios  اعلام کرد که اگر ابر شرکت‌های نامبرده به این  اخطار توجه کنند ممکن است ازآنچه که وی با عنوان  « کابوس مداخله دولت» یاد می‌کند و وی شخصاً در شرکت مایکروسافت با آن روبه‌رو بود، اجتناب کنند.

باید در نظر داشت که هیچ‌کدام از اهداف، ارزش‌ها و ایده‌های شرکت‌ها بالاتر از قوانین نبوده و نباید خارج از چارچوب‌های قانونی حرکت کنند.

وی در خاتمه توضیحات خود تأکید کرد: «شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ در حوزه فناوری باید در این رابطه دقت کرده و نباید این موضوع را باور داشته باشند که نظرات آن‌ها از نظرات دولت و قانون بالاتر است. در غیر این صورت، دولت‌ها ناگزیر به انجام برخی وظایف در بخش‌های کلیدی شده و به این موضوع ورود می‌کنند.»





منبع : FUTURISM 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار