کد خبر: ۱۵۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 February 14
عیسی کلانتری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته است که حفظ محیط‌زیست با سیاست‌های فعلی صنعت خودرو امکانپذیر نیست. اما آیا حمایت از واردات خودروهای هیبریدی به‌تنهایی کافی خواهد بود؟
به گزارش آی تابناک : صحبت‌های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از دو جنبه قابل بررسی است؛ از یک جهت این بهانه‌جویی‌ها تازگی چندانی ندارد و پیش‌بینی عدم موفقیت‌های احتمالی این‌چنینی درخصوص احیاء دریاچه ارومیه نیز در گذشته دیده شده است. اما این گفته‌ها سویه‌ای از حقیقت را نیز در خود دارد؛ چراکه حفاظت از محیط زیست نیاز به سیاست‌گذاری کلان و نگاه بلندمدت و آینده‌نگرانه دارد و زمانی که شرایط به این سمت پیش نمی‌رود و نگاه‌ توسعه‌مدارانه به قیمت از دست رفتن منابع به وجود می‌آید و پدیده‌های محیط زیستی به نگاه توسعه پایدار غالب می‌شود، مشکلات بروز می‌کند. بنابراین گفته‌های رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خالی از حقیقت نیست.

در مورد صنعت خودرو و این‌که سیاست‌گذاری این صنعت اجازه بعضی از اقدامات محیط زیستی را نمی‌دهد نیز این موضوع صادق است و درواقع مجموعه مدیریتی فعلی سازمان محیط‌زیست و آقای کلانتری ارتباطی به این حوزه ندارند و همان‌طور که گفته شد، سیاست‌های کلی کشور در این مسئله دخیل است و اگر بخواهیم محیط‌زیست‌مان را حفظ کنیم، باید در سیاست‌های کلان کشوری تجدیدنظر جدی شود.

همچنین موضوع وارد کردن خودروهای هیبریدی، به‌جای تولید خودروهای بی‌کیفیت و کم‌کیفیت نیز به همان سیاست‌گذاری‌های کلی دولت برمی‌گردد و این‌که آیا در برنامه‌های کلان کشور، چنین قصد و دیدگاهی وجود دارد یا نه؟

اما درخصوص خودروهای هیبریدی یک نکته مهم است؛ این‌که آیا خودروهای هیبریدی بعد از جنجال‌هایی که به وجود آمد، به‌عنوان ناجی محیط زیست و برطرف‌کننده معضل آلودگی هوا شناخته می‌شوند؟ می‌دانیم که این موضوع واقعیت ندارد، درست است که خودروهای هیبریدی به خودروهای رایجی که در خیایبان‌ها در حال حرکتند ارجحیت دارند، اما این موضوع به تنهایی نمی‌تواند باعث حل مسئله آلودگی هوا شود. چراکه حل این معضل نیازمند یک سری اقدامات به هم پیوسته است که وضع تعرفه‌های جدید مالیاتی وارداتی برای صنعت خودرو بخشی از این سلسله اقدامات و رفتارها خواهد بود. به عنوان مثال بحث مهمی که در حال حاضر توسط خود آقای کلانتری مطرح شده است، در مورد کامیون‌های آلاینده‌ای است که در شهری مانند تهران تردد می‌کنند یا بحث آلایندگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی که همگی تشکیل‌دهنده زنجیره‌ معضل آلودگی هوا به شمار می‌آیند. زنجیره اقدامات به هم پیوسته‌ای که خودروهای کمترآلاینده (هیبریدی) نیز تنها حلقه‌ای از آن است. درواقع می‌توان گفت برای حل این مسئله علاوه بر تغییر تعرفه‌های مالیاتی وارداتی، باید مواردی دیگر مثل تعرفه جای پارک، امکان تردد در شهر، قیمت پارکینگ‌ها، قیمت خدمات عمومی و ... نیز برمبنای میزان آلایندگی خودروها تصویب شود. در غیر این‌صورت تنها حذف تعرفه واردات خودروهای هیبریدی، مشکلی را حل نمی‌کند و گره از معضل آلودگی هوا باز نمی‌کند.




منبع : سیناپرس 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار