تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 February 13
Allianceا اعلام کرده که به زودی تکنولوژی WPA3 برای مشتریان و سرویس‌های خدمات رسان وارد بازار خواهد شد. این استاندارد امنیتی وای فای بر اساس استاندارد WPA2 ساخته شده است.

به گزارش آی تابناک : WPA3 چه چیزی را ارتقا خواهد داد؟ آیا روتر شما آن را پشتیبانی می‌کند؟ WPA3 چه زمانی موجود خواهد بود؟ 

 

WPA چیست؟

WPA مخفف Wi-Fi Protected Access یا دسترسی امن وای فای است. شبکه‌‌های خانگی معمولاً از WPA2 استفاده می‌کنند که نسل دوم از استاندارد WPA است. این استاندارد هم اکنون امن ترین روش اتصال به وای فای است. 

متاسفانه WPA2 با حمله‌ی KRACK به خطر می‌افتد. با این حال با وجود KRACK، استاندارد WPA2 از نسل قبلی خود WPA و قبل از آن WEP امن‌تر است. 

WPA2 زمانی که به یک شبکه‌ی وای فای نزدیک متصل می‌شوید اوضاع را مدیریت می‌کند. اساساً WPA2 از کدگذاری قوی برای حفظ امنیت رمز و همه‌ی ارتباطات استفاده می‌کند. از سال 2006 به بعد همه‌ی وسایلی که قابلیت اتصال به وای فای را دارند باید WPA2 را پشتیبانی کنند. 

WPA2 همچنین four-way handshake را بین اکسس پوینت و کلاینت احتمالی معرفی کرد. به طور خلاصه و سطحی، four-way handshake به هر دستگاه اجازه می‌دهد از رمز و کلید کدگذاری خود بدون این که کلید را افشا کند استفاده کند. معرفی کدگذاری قوی در استاندارد WPA کمی عملکرد شبکه را پایین آورد اما امنیت آن را بسیار بالاتر برده است. 

 

WPA3 چه فرقی دارد؟ 

WPA3 جدیدترین استاندارد است که چهار جزء کلیدی دارد که در WPA2 موجود نیست. 

1- حفاظت در برابر حمله جستجوی فراگیر 

دوباره به موضوع handshakes برمی‌گردیم. Handshake اطمینان می‌یابد که رمز صحیح بین هر کلاینت استفاده می‌شود و نوع کدگذاری استفاده شده برای حفظ امنیت هر اتصالی را تعریف می‌کند. این قابلیت مشکل KRACK را در WPA2 حل می‌کند.

WPA3 یک handshake جدید تعریف می‌کند که حتی زمانی که کاربر رمز ساده و راحتی را انتخاب کرده است امنیت را برقرار می‌کند. WPA3 کاربر را در برابر حملات جست و جوی فراگیر در امان نگاه می‌دارد. ( در این نوع حملات رمز بارها و بارها حدس زده می‌شود.) 

 

2- امنیت شبکه‌های عمومی

روز به روز شبکه‌های عمومی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. شبکه‌های عمومی همیشه امنیت پایین‌تری نسبت به شبکه‌های خانگی دارند و درضمن معمولاً صاحبان کافه‌ها و مکان‌های عمومی اطلاعات زیادی درمورد امنیت شبکه ندارند که بخواهند آن‌ها را رعایت کنند. 

WPA3 از طریق کدگذاری کدگذاری داده شخصی امنیت کاربران را در یک شبکه‌ی باز حفظ می‌کند. در نتیجه هرگاه که وارد شبکه‌ی عمومی شوید ترافیک شما چه رمز را وارد کنید یا خیر کدگذاری می‌شود. 

 

3- حفظ امنیت اینترنت اشیا 

استاندارد جدید WPA3 امنیت تکنولوژی اینترنت اشیا راه بالا می‌برد. از آنجایی که روز به روز تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت بیشتر می‌شود این قابلیت بسیار مهم خواهد بود. 

یکی از مشکلات امنیتی اینترنت اشیا این است که رمز قابل تغییر نیست. تایپ کردن یک رمز جدید روی یک تستر یا هم زن بسیار کار دشواری چرا که این دستگاه‌ها رابط کاربری گرافیکی ندارند و تغییر رمز روی آن‌ها کاری تقریباً غیر ممکن است. 

اصولاً این که هزاران دستگاه آنلاین همه از یک رمز استفاده کنند مشکل ساز خواهد بود. 

هنوز اطلاعات زیادی درمورد این که چگونه WPA3 امنیت دستگاه‌های اینترنت اشیا را حفظ می‌کند در دسترس نیست اما محققان دانشگاه سوث همپتون انگلستان اخیراً موفق شده‌اند با پیکربندی با گوشی هوشمند امنیت آن را ارتقا دهند. 

 

4- کدگذاری قوی‌تر 

WPA3 کدگذاری 192 بیتی و هم ترازی با مجموعه الگوریتم امنیت ملی تجاری از کمیته‌ی سیستم‌های امنیتی ملی را معرفی کرد. شاید این قابلیت به نظر خیلی خاص به نظر نرسد اما امنیت را به طور چشمگیری ارتقا می‌بخشد.

 

چه زمانی می‌توانیم از WPA3 استفاده کنیم؟ 

خوشبختانه شرکت Wi-Fi Alliance اعلام کرده که استاندارد WPA3 به زودی، تا آخر سال 2018 وارد بازار خواهد شد. اگر قصد خرید یک روتر جدید را دارید بهتر است که فعلاً صبر کنید. WPA3 اواخر سال 2018 منتشر خواهد شد اما ممکن است که بسیاری از دستگاه‌ها به موقع آپدیت نشوند. گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها به پچ‌های امنیتی یا آپدیت نیاز دارند. ممکن است تا زمانی که به این تکنولوژی دسترسی پیدا کنید مدتی طول بکشد. 

البته شرکت Wi-Fi Alliance هنوز حرفی درمورد پشتیبانی دستگاه‌های قدیمی نزده است. اما شرکت‌های سازنده می‌توانند سفت افزار جدیدی برای پشتیبانی WPA3 بسازند.





منبع : makeuseof

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار