تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 February 12
دو وب‌سایت خبری ایرانی دیروز توسط افرادی ناشناس هک شده و اخباری جعلی را منتشر کردند که این امر موجب ایجاد نگرانی‌های شدیدی از امنیتی فضای مجازی و قدرت این فضا در کشورمان شده است.
به گزارش آی تابناک : بسیاری از ما منابع خبری خود را از محیط وب به دست می‌آوریم. استفاده از اینترنت برای به دست آوردن اطلاعات می‌تواند اندکی گمراه‌کننده باشد زیرا ممکن است اخبار دروغین فراوانی در این شبکه وجود داشته باشند. بااین‌حال راه‌حل منطقی، مراجعه به وب‌سایت‌های خبری معتبر است. بااین‌حال رخدادی که دیروز در کشور ما رخ داد، زنگ خطری جدی برای رسانه‌ها و مخاطبان بود.

ماجرا ازاین‌قرار است که دو وب‌سایت بزرگ خبری ایرانی در روز گذشته هک شده و اخباری جعلی مربوط به شرایط کشور را منتشر کردند. این اخبار بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان و کاربران ایرانی داشت و به‌سادگی نشان داد که قدرت رسانه‌ای چقدر بالا است. بااین‌حال این موضوع یک وجهه دیگر رسانه‌ها را نیز نمایان ساخت: امنیتی که بیش‌ازپیش به آن نیاز است.

هک کردن چیست؟

هک کردن به معنای ساده کلمه، ایجاد تغییر در کارکرد عادی یک وسیله است. به‌این‌ترتیب اگر شما برای باز کردن در قوطی مربا، از آب گرم استفاده می‌کنید، به‌نوعی فرایند هک را انجام داده‌اید. بااین‌حال هک کردن در دنیای کامپیوتر به این معنی است که فردی از طریق انجام اعمالی خاص، به مکان یا قابلیت‌هایی که برای او نباید قابل‌دسترسی باشد، دسترسی پیدا می‌کند.

دو نوع هک وجود دارد که یکی از آن‌ها هک قانونی است و باهدف شناسایی حفره‌های امنیتی و ارائه هشدار برای رفع آن‌ها انجام می‌شود و دیگری هک غیرقانونی که باهدف سودجویی اقتصادی یا سیاسی اجتماعی انجام می‌شود. هک رسانه‌ای یکی از مصادیق نوع دوم هک است که به‌نوعی می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

هک رسانه‌ای و پتانسیل بحران سازی

هک رسانه‌ای از این نظر بسیار مهم است که رسانه‌های یک کشور، بخشی از پدافند غیرعامل به‌حساب می‌آیند و می‌توانند ذهنیت جمعیت عظیمی از کشور را تنظیم کرده و نبض اطلاعاتی کشور هستند. به همین دلیل نیز توجه بسیار زیاد به امنیت مراکز رسانه‌ای یک کشور، امری کاملاً بدیهی است.

مسلما هک شدن این دو وب‌سایت خبری ایرانی موجب ایجاد دردسرهای بزرگی برای آن‌ها خواهد شد. البته اقدام‌های فوری برای برداشتن اخبار دروغین منتشرشده انجام‌شده است ولی در صورت تکرار چنین مواردی می‌توان شاهد ایجاد آسیب‌هایی به‌مراتب شدیدتر بود.

این امر می‌تواند یک زنگ خطر برای رسانه‌های کشور ما باشد تا موضوع امنیت را جدی‌تر گرفته و با صرف هزینه و انرژی بیشتر در این زمینه، وب‌سایت خود را به استاندارد مطلوبی از امنیت تبدیل کنند تا مخاطبان نیز با اطمینان خاطر بیشتری به سراغ مراجعه به آن‌ها بروند.





منبع : سیناپرس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار