کد خبر: ۱۵۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۶ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 February 02
لینوکس دارای صدها توزیع متفاوت است اما برخی از آن ها برای شروع، نسبت به بقیه بهتر هستند و کار کردن با آن ها برای مبتدیان ساده تر است. در ادامه چند نمونه از این توزیع ها را معرفی خواهیم کرد.

به گزارش آی تابناک : لینوکس در حقیقت تنها یک هسته است که بخشی اصلی از یک سیستم  عامل محسوب می شود. دسکتاپ گرافیکی، ابزارهایی که توسط خط فرمان (Command-line) وجود دارند و سایر بخش های سیستم هرکدام پروژهای جداگانه ای به حساب می آیند. توزیع های لینوکس نرم افزار متن باز (open-source) را از پروژه های مختلف دریافت می کنند و سپس آن را با یک سیستم عامل جامع اقدام می نمایند که در نهایت شما می توانید آن را بر روی سیستم خود نصب کرده و از آن استفاده کنید.

در حال حاضر نصب و استفاده از توزیع های لینوکس بسیار ساده است. کافی است آن ها را دانلود کنید و سپس با استفاده از یک ابزار مناسب آن ها را به صورت قابل بوت (bootable) بر روی یک دی‌وی‌دی رایت کنید یا یک فلش درایو قابل بوت از آن ها بسازید. سپس باید کامپیوتر خود را ریست نمایید و این بار سیستم را از طریق دی‌وی‌دی یا فلش درایو مربوط بوت کنید تا بتوانید از توزیع لینوکس در حالت live استفاده نمایید. در حالت شما می توانید توزیع لینوکس را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید.

البته در نظر داشته باشید که در برخی از کامپیوترهای جدید برای بوت شدن لینوکس نیاز است تا ویژگی Secure Boot را غیرفعال کنید.

اوبونتو (Ubuntu) ، یک توزیع با کیفیت و با پشیبانی خوب

اوبونتو شناخته شده‌ترین نام در میان توزیع های لینوکس دسکتاپ است. در صورتی که تاکنون با لینوکس سر و کار نداشتید، اوبونتو می تواند بهترین گزینه برای آغاز کار شما باشد. این توزیع لینوکس به حدی عالی است که حتی نیازهای افراد باتجربه در این زمینه را نیز برطرف می کند.

اوبونتو از هر لحاظ کاربرپسند است. این سیستم عامل دارای یک صفحه دسکتاپ ساده است. نصب نرم افزارهای جانبی نیز در اوبونتو بسیار آسان است. در زمان فرایند نصب این سیستم عامل یک چک باکس به شما نمایش داده می شود که با انتخاب آن پلاگین فلش مربوط به مرورگر و سایر کدک‌هایی که برای اجرای فایل های صوتی و تصویری به آن ها نیاز دارید، به طور خودکار نصب می شوند. علاوه بر این ابزاری به نام Additional Driver در اوبونتو گنجانده شده است که تمام درایورهای مربوط به سخت افزار کامپیوتر شما را شناسایی می نماید و آن ها را به سادگی برایتان نصب می کند. این در حالی است که در سایر توزیع های لینوکس به سادگی نمی توانید به این ابزار دسترسی داشته باشید.

محبوبیت اوبونتو از آن جایی ناشی می شود که جامعه بزرگی از کاربران از آن استفاده می کنند و افراد زیادی مشتاق به کمک به سایرین هستند. اگر شما با مشکلی مواجه شوید یا سوالی داشته باشید، کافی است آن را در گوگل جستجو کنید. پس از جستجو به احتمال بسیار زیاد کسی را خواهید یافت که مشکلی مشابه با مشکل شما داشته است و پاسخی را در مقابل سوال خود دریافت کرده است. زیرا افراد بسیار زیادی هستند که از اوبونتو استفاده می کنند.

علاوه بر این محبوبیت اوبونتو به دلیل نرم افزارهای جانبی بسیار زیادی است که برای این توزیع لینوکس وجود دارد. اپلیکیشن هایی مانند گوگل کروم و اسکایپ به طور رسمی توسط اوبونتو پشتیبانی می شوند در حالی که ممکن است در توزیع های دیگر لینوکس این مورد وجود نداشته باشد. شما با استفاده از اوبونتو می توانید به سادگی آخرین نسخه از درایورهای کارت گرافیک NVIDIA را دریافت کنید، در حالی که در سایر توزیع های لینوکس این کار کمی دشوار است.

یکی دیگر از خصوصیات مثبت اوبونتو آن است که اگر شما از انتشار LTS استفاده کنید تا ۵ سال از زمان انتشار آن می توانید از به روز رسانی های امنیتی این توزیع بهره مند شوید. اوبونتو هر ۲سال یک بار نیز یک نسخه جدید LTS را منتشر می کند. این بدان معنا است که شما فقط نیاز است تا هر ۲ سال یک بار یک آپگرید کلی انجام دهید. از طرفی نیز چون تا ۵ سال به روز رسانی های امنیتی در اختیارتان قرار می گیرد بنابراین می توانید این آپگرید را تا ۵ سال به تاخیر بیندازید.

اوبونتو خود دارای توزیع های مختلفی است که محیط دسکتاپ و اپلیکیشن های هر یک از این توزیع ها با دیگری تفاوت دارد. اما هسته اصلی تمام آن ها سیستم عامل اوبونتو است. توجه داشته باشید که توزیع های دیگر اوبونتو از نرم افزارهایی که بر روی توزیع ابونتو نصب می شوند نیز پشتیبانی می کنند. به عنوان مثال اگر شما یک کامپیوتر قدیمی دارید که دارای مشخصات سخت افزاری پایینی است، می توانید از لوبنتو (Lubuntu) استفاده کنید. این توزیع دارای محیط دسکتاپ بسیار سبک تری نسبت به محیط دسکتاپ اوبونتو است. (زیرا دسکتاپ اوبونتو دارای امکانات و ویژگی های زیادی است.)

توزیع مینت (Mint)، با صفحه دسکتاپ سنتی تر

توزیع مینت نیز همانند اوبونتو بسیار محبوب است و نمی توان این موضوع را انکار کرد که برخی از کاربران این توزیع لینوکس را به اوبونتو ترجیح می دهند. بخشی از توزیع مینت بر پایه اوبونتو ایجاد شده است. اما از این توزیع از صفحه دسکتاپ Cinnamon یا Mate استفاده می کند. به جز مینت توزیع های دیگری از لینوکس نیز وجود دارند که دارای صفحه های دسکتاپ معمولی، به همراه یک نوار وظیفه، یک لیست پنجره ای و یک منوی پاپ آپ اپلیکیشن ها هستند. اما برخی از کاربران به دنبال یک دسکتاپ بدون عیب و نقص می گردند به طوری که چیز جدید و ناشناخته ای در آن دسکتاپ برایشان وجود نداشته باشد. دسکتاپ های Mate و Cinnamon دقیقا همان چیزی هستند که این دسته از کاربران می خواهند.

بنابراین اگر شما از اوبونتو استفاده می کنید و ترجیح می دادید که یک صفحه دسکتاپ معمولی تر داشتید، در نتیجه به شما توصیه می کنیم تا از توزیع مینت استفاده کنید.

مینت اندکی با اوبونتو تفاوت دارد. به طوری که بسته های کدک متفاوتی را برای راحتی بیشتر کاربر ارائه می دهد. اما در عوض در اوبونتو شما می توانید با انتخاب یک چک باکس تمام کدک های لازم را نصب کنید. اما نصب این کدک ها در توزیع مینت به صورت جداگانه انجام می شود. (البته به همان سادگی اوبونتو قابل نصب هستند.) در نهایت نیز از آن جایی که توزیع مینت بر پایه اوبونتو ایجاد شده است، شما هنوز می توانید از هزاران اپلیکیشنی که برای اوبونتو عرضه شده است در این توزیع لینوکس نیز استفاده کنید.

فدورا (Fedora) ، توزیعی بر پایه فناوری Bleeding Edge و پشتیبانی از نرم افزارهای متن باز

توزیع اوبونتو و مینت دو نمونه از توزیع هایی هستند که به شما پیشنهاد می کنیم تا برای شروع و یادگیری لینوکس از آن ها استفاده کنید. اما اگر به دنبال توزیع متفاوت تری می گردید ما به شما فدورا را پیشنهاد می کنیم.

اگرچه دارای شباهت های زیادی با سایر نسخه های لینوکس است، اما از جهاتی تفاوت های اندکی نیز با آن ها دارد. به عنوان مثال فدورا تنها از نرم افزارهای متن باز پشتیبانی می کند. هم چنین برخلاف اوبونتو که درایورهای مرتبط با سخت افزار کامپیوترتان را به شما پیشنهاد می دهد، در فدورا این خود شما هستید که در صورت نیاز باید به دنبال درایورهای مناسب برای سخت افزارتان بگردید.

هم چنین توسعه دهندگان فدورا با پروژه های متن بازی همچون Gnome کار می کنند و معمولا کمتر در توزیع های خود تغییر ایجاد می نمایند. سیستم عامل فدورا که با نام Fedora Workstation نیز شناخته می شود کاملا خود را با نیازهای توسعه دهندگان و برنامه نویسان وقف می دهد. به طوری که دسترسی به امکانات و ویژگی های توسعه یک نرم افزار به سادگی در اختیار آن ها قرار می گیرد. با این وجود این سیستم عامل به گونه ای طراحی شده است که طیف وسیعی از کاربران، از دانش آموزان گرفته تا افراد حرفه ای می توانند به راحتی از آن استفاده نمایند.

تقریبا هر ۶ ماه یک بار نسخه های جدیدی از فدورا منتشر می شود به طوری که هر نسخه حدودا به مدت ۱۳ ماه از پشتیبانی به روز رسانی های امنیتی برخوردار خواهد بود. چنانچه می خواهید از این پشتیبانی ها برخوردار باشید باید حداقل دومین آپگرید منتشر شده فدورا را دریافت کنید.

سایر توزیع های لینوکس

علاوه بر توزیع هایی که در بالا به آن ها اشاره شد، نمونه های دیگری نیز وجود دارند که هر کدام به دلایلی طرفداران خود را دارند و شما نیز می توانید از آن ها استفاده کنید.

این توزیع های لینوکس معمولا توسط یک تیم کوچک ایجاد شده اند، از جمله آن ها می توان به Elementary OS اشاره کرد. Elementary OS دارای یک دسکتاپ ساده و تمام عیار است و این مسئله نیز به دلیل دسکتاپ pantheon سفارشی شده آن می باشد. دسکتاپ این سیستم عامل که ظاهرا خوب به نظر می رسد کاملا با دسکتاپ سایر توزیع های لینوکس متفاوت است. اما ممکن است به اندازه توزیع های دیگر آزمون و خطا بر روی آن صورت نگیرد و تغییرات چندانی در آن ایجاد نشود. پیش از آن که شما این توزیع را از وب سایت Elementary دانلود نمایید از شما درخواست می شود تا مبلغی را به عنوان کمک به تیم توسعه دهندگان اهدا کنید. با این وجود شما می توانید مبلغ را ۰$ وارد کرده و آن را به صورت رایگان دانلود کنید.

دبیان (Debian) نیز یکی از توزیع های عالی لینوکس به شمار می رود که پایه و اساس اوبونتو و بسیاری دیگر از توزیع های لینوکس بر مبنای این توزیع شکل گرفته است. اگر شما به دنبال یک محیط پایدار می گردید که کمتر در آن تغییرات رخ دهد، در نتیجه دبیان می تواند گزینه مناسبی باشد. این در حالی است که اوبونتو بیشتر به روز رسانی می شود و تمرکز آن بر روی کامپیوترهای دسکتاپ است.

توزیع آرک (Arch) نیز گزینه مناسب است برای کسانی که کنجکاوند بدانند که هرچیزی چگونه کار می کند. زیرا در این توزیع لینوکس خودتان باید همه چیز را پیکربندی کنید. ما به شما پیشنهاد می کنیم که توزیع آرک را برای شروع کار انتخاب نکنید. زمانی که کمی باتجربه تر شدید و توانستید با توزیع های دیگر لینوکس همانند اوبونتو به راحتی کار کنید در آن زمان آرک می تواند گزینه مناسبی برای درک بهتر شما از عملکرد لینوکس باشد. ضمنا در هنگام نصب این توزیع مطمئن شوید که راهنمای نصب آن در دسترس  شما قرار دارد.

تیلز (Tails) نیز که به صورت یک سی‌دی لایو موجود است و تا جای ممکن امنیت را برایتان برقرار می کند و حریم خصوصی شما را حفظ می نماید. افرادی مانند ادوارد اسنودن، مقامات سیاسی و روزنامه نگاران که نیاز به حداکثر امنیت دارند از تیلز استفاده می کنند. این توزیع لینوکس به طور خودکار از طریق Tor فعالیت های شما را در وب مسیریابی می کند و سایر ابزارهای امنیتی را در اختیارتان قرار می دهد. از آن جایی که تیلز در یک محیط لایو اجرا می شود، این اطمینان را به وجود می آورد که تمام ردپاهای شما در زمان بوت مجدد پاک خواهند شد. تیلز یک توزیع لینوکس همه منظوره نیست اما اگر به دنبال توزیعی از لینوکس می گردید تا حریم خصوصی شما در آن حفظ شود، باید گفت که تیلز بهترین گزینه است.

 

 


منبع : گویا آی تی 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار