تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 January 31
اگر سرعت اینترنت گوشی موبایل شما کم است، می‌تواند به موارد مختلفی ربط داشته باشد. در این مقاله به بررسی دلایل اصلی کم شدن سرعت اینترنت گوشی موبایل و ارائه راه حل‌های پیشنهادی برای افزایش سرعت اینترنت گوشی می‌پردازیم.

به گزارش آی تابناک : اگر سرعت اینترنت گوشی موبایل شما کم است، می‌تواند به موارد مختلفی ربط داشته باشد. در این مقاله به بررسی دلایل اصلی کم شدن سرعت اینترنت گوشی موبایل و ارائه راه حل‌های پیشنهادی برای افزایش سرعت اینترنت گوشی می‌پردازیم.

گوشی های هوشمند اینک به یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دیوایس‌هایی تبدیل شده‌اند که ما از آن‌ها برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنیم. این حالا به یک عادت برگشت ناپذیر تبدیل شده است و بدان معناست که در اختیار داشتن یک اینترنت پرسرعت بر روی گوشی هوشمند، مهم‌تر از هر زمان دیگری شده است. اما برخی اوقات چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. این مشکلات ممکن است در سر راعت روتر خانگی شما قرار داشته باشد، به خاطر وای فای های عمومی و یا شرکت های سرویس دهنده شما باشد.

در اینجا به دلایلی خواهیم پرداخت که می‌توانند دلیلی برای سرعت اینترنت گوشی هوشمند شما باشند. ما راه حل آن‌ها را نیز در اختیار شما قرار خواهیم داد.

1 – جایگاه بد روتر

جای بد روتر، مهم‌ترین دلیل برای کم بودن سرعت اینترنت گوشی شما

یکی از عمده‌ترین دلایلی که باعث کاهش سرعت اینترنت گوشی شما می‌شود، می‌تواند قرارگیری بد روتر شما در جایگاه بدی باشد. یک سیگنال وای فای می‌تواند معمولا تا 70 متر ارسال شود و وقتی به بیش از این مسافت پا می‌گذارید، به آرامی سرعت آن کاهسته خواهد شد. این سیگنال می‌تواند توسط اجسام فیزیک بزرگی نظیر دیوارها و یا درها نیز مسدود شود.

بنابراین اگر از روتر فاصله دارید (نظیر دورترین اتاق خواب در خانه یا حتی در حیاط) و اشیایی بین شما قرار دارد،‌ قطعا باید انتظار سرعت کم اینترنت را نیز دشته باشید. این سریع‌ترین راه برای آزمایش است. آیکون وای فای بر روی نوار وضعیت شما سیگنال‌های کمی را نشان می‌دهد.

دلایل اصلی کم شدن سرعت اینترنت گوشی موبایل +راه حل
  • وقتی آیکون پر بود، سیگنال وای فای گوشی شما قوی است. پس سرعت کم گوشی شما دلایل دیگری دارد.
  • اگر آن خالی است و دیگر دستگاه‌های شما مانند لپتاپتان تحت تاثیر قرار گرفته است، باید به مودم نزدیکتر شوید تا سیگنال (و سرعت اینترنت) بهبود پیدا کند.

یک سیگنال ضعیف وقتی قوی شود، سرعت اینترنت گوشی شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. اگر این مشکل حل شد، پس باید به دنبال بهترین جایگاه برای مودم خود بگردید تا بدون هیچ مشکلی اقدام به ارسال سیگنال به دستگاه‌های شما کند.

2 – تراکم وای فای

تراکم می‌تواند یک مشکل برای وای فای باشد. روترها سیگنال‌های خود را در یک کانال خاص ارسال می‌کنند. اما اگر در اطراف منزل شما تمامی روترها در یک کانال یکسان اقدام به فعالیت کنند، این می‌تواند ازدحام به وجود آورده و عملکرد اینترنت را برای همه کهاش دهد.

این می‌تواند یک مشکل عمده در بلوک های آپارتمانی باشد، جایی که تعداد زیادی روتر در محوطه‌ای کوچک مشغول فعالیت هستند. به منظور حل این مشکل شما می‌توانید از نرم افزاری استفاده کنید که تمامی شبکه های وای فای نزدیک شما و کانالی که آن‌ها برای ارسال استفاده می‌کنند را نشان می‌دهد. این می‌تواند به شما بگویید که نیازمند  تغییر تنظیمات روتر خود و پیدا کردن یک کانال با تراکم کمتر هستید.

دلایل اصلی کم شدن سرعت اینترنت گوشی موبایل +راه حل

به منظور این کار به صورت مستقیم توسط گوشی اندرویدی خود، می‌توانید از اپلیکیشن Wi-Fi Analyzer استفاده کنید. اگر کاربر آیفون هستید نیز باید از لپ تاپ خود برای انجام این کار استفاده کنید و از نرم افزارهایی که مختص این کار توسعه یافته‌اند استفاده کنید.

3 – نویز وای فای

وای فای همچنین به نویز ساطع شده از سایر لوازم خانگی منزل شما حساس است. وسایلی مانند مایکرو ویوها، زنگ در بیسیم و تلفن های بیسیم می‌توانند با سیگنال‌هایی که از یک روتر در باند 2.4 گیگاهرتزی فعالیت می‌کند، تداخل ایجاد کنند.

پس سومین موردی که بعد از جایگاه وای فای و تراکم آن باید چک کنید، احتمال تاثیرات نویز بر روی آن است که به کاهش سرعت اینترنت گوشی شما می‌انجامد. اغلب روتر مودم روترها می‌توانند در باندهای 2.4 و 5 گیگاهرتزی فعالیت کنند. در باندهای 5 گیگاهرتزی تداخل به مراتب کمتر است. اگر روتر شما از چنین باندی پشتیبانی می‌کند، می‌توانید با رفتن به تنظیمات آن را از 2.4 به 5 گیگاهرتز تغییر دهید.

البته پیش از انجام این کار باید مطمئن شوید که تمامی دستگاه‌های شما از باندهای 5 گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کنند. اگر اینچنین است، روتر شما نیز باید از این باند پشتیبانی کند، در غیر این صورت باید از همان باند استفاده کنید. اگر مجبور شدید که از باند 2.4 گیگاهرتزی استفاده کنید، مطمئن باشید که هیچ دستگاه الکترونیکی دیگری که به پخش فرکانس می‌پردازد در نزدیکی روتر شما نباشد، چرا که می‌تواند باعث و بانی این نویزها و در نهایت کاهش سرعت اینترنت گوشی شما همان باشد.

4 – شما به یک شبکه کم سرعت متصل هستید

یکی از بدیهی‌ترین دلایلی کم بودن سرعت اینترنت گوشی شما،‌ می‌تواند شبکه‌ای باشد که به آن متصل هستید. در منزل، دلیلی که می‌تواند باعث کاهش سرعت اینترنت باشد استفاده از پهنای باند توسط دیگر اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌هایی است که پهنای باند را می‌بلعند. استریم ویدیو، دانلود بازی کامپیوتری یا نصب به‌روزرسانی‌های سیستم همگی عمده دلایلی است که باعث کاهش سرعت اینترنت گوشی شما می‌شود. و باید توجه داشته باشید که برخی از این‌ها می‌توانند در پس زمینه، بدون اطلاع شما جریان داشته باشند.

در وای فای عمومی، شما سرعت بی‌ثباتی را دریافت می‌کنید و نباید انتظار داشته باشید برای سرویسی که مبلغی بابت آن پرداخت نمی‌کنید، سرعت بالایی را در اختیار داشته باشید. این بدان معناست که اگر در کافی شاپ مورد علاقه خود نشسته‌اید، ممکن است سرعتی که هم اکنون دریافت می‌کنید با سرعت اینترنت روز گذشته متفاوت باشد و هیچگاه تضمینی بابت ارائه کیفیت یکنواخت وجود ندارد.

دلایل اصلی کم شدن سرعت اینترنت گوشی موبایل +راه حل

شما می‌توانید برای اینکار به شبکه 4G موبایلی خودتان متصل شوید که به مراتب امن‌تر و سریع‌تر از وای فای عمومی است. پس همین حالا وای فای عمومی متصل به آن را خاموش کرده و از اینترنت موبایل وابسطه به سیم کارت داخل گوشی استفاده کنید.

5 – پوشش ضعیف 4G

آیا پس از تغییر از وای فای به اینترنت موبایلی همچنان سرعت اینترنت گوشی شما پایین است؟ در این مواقع احتمالا شما باز هم انتخاب می‌کنید به وای فای بازگردید، زیرا اینترنت موبایلی هم گران‌تر است و هم بیشتر باتری گوشی شما را می‌بلعد. زمانی که به اینترنت موبایلی سوئیچ می‌کنید، شما انتظار دارید که یک کانکشن 4G سریعتر از وای فای باشد، اما همیشه هم اینگونه نخواهد بود.

دلایل اصلی کم شدن سرعت اینترنت گوشی موبایل +راه حل


دلایل زیادی هستند که می‌توانند بر سیگنال گوشی شما تاثیرگذار باشند. به طور مثال اگر در مکان‌های شلوغی مانند یک رویداد ورزشی و یا کنسرت موسیقی باشید، ده‌ها هزار نفر در تلاش برای اتصال به همان برج سلولی هستند که شما می‌خواهید به آن متصل شوید، بنابراین سرعت اینترنت گوشی شما کاهش پیدا خواهد کرد. در اینجا موارد دیگری نیز نظیر فاصله‌تان از نزدیک‌ترین برج سلولی، اینکه در داخل یا خارج منزل هستید و حتی آب و هوا هم می‌توانند بر روی سرعت اینترنت گوشی شما موثر باشند. در برخی از این موارد به خاطر پوشش ضعیف 4G شما باید از اتصال نسبتا کم سرعت‌تر 3G استفاده کنید.

از دیگر مواردی که می‌تواند باعث کم بودن سرعت اینترنت موبایلی شما باشد، شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت به شما است. شاید هرگز نتوانید از بالاترین سرعت ممکن استفاده کنید، پس در انتخاب اپراتور خود نهایت دقت را به عمل آورید.

6 – گوشی شما کم سرعت است

آخرین مبحث قابل بررسی در ارتباط با سرعت کم گوشی شما می‌تواند به خود گوشی شما بازگردد. در واقع گوشی شما کم سرعت است. شاید اتصال وای فای شما قوی باشد و پوشش اینترنت موبایلی شما نیز در شرایط مناسبی باشد و شما به شبکه‌ی سریعی متصل هستید، اما شاید گوشی شما نمی‌تواند به تمامی درخواست‌های شما پاسخ دهد.

دلایل اصلی کم شدن سرعت اینترنت گوشی موبایل +راه حل

منابع لازم اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها همیشه کاهنده سرعت هستند. بنابراین حتی زمانی که سرعت اینترنت واقعی شما خوب است هم ممکن است سرعت کم را حس کنید. سخت افزار گوشی شما ممکن است زمان بیشتری برای رندر یک صفحه وب نیاز داشته باشد؛ به طور مثال آن صفحه مربوط به یک بازی آنلاین است.

این ایراد بیشتر در گوشی های قدیمی‌تر مشاهده می‌شود، زیرا به مرور زمان از سرعت آن‌ها کاسته می‌شود. گوشی های اندرویدی رده پایین از پردازنده کم سرعت‌تر و ظرفیت رم کمتری نیز برخوردارند که می‌تواند تاثیر گذار باشد. حتی اگر دیوایس شما رده بالا است، در اینجا انتخاب برنامه‌ها می‌توانند همچنان گوشی شما را تحت تاثیر خود قرار دهند. برخی برنامه‌ها بایش از حد دانلود کرده و با پس زمینه همگام سازی می‌کنند که می‌تواند بیشتر پهنای باند موجود را به خود اختصاص دهد. برخی از برنامه‌های قدیمی نیز می‌توانند به کاهش سرعت گوشی شما منجر شوند. بنابراین همیشه مطمئن باشید که اپلیکیشن‌هایتان به روز است و برخی از آن‌ها را که استفاده نمی‌کنید حذف کنید تا پس زمینه گوشی شما کمتر مورد استفاده قرار گیرد.




منبع : گجت نیوز


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار