کد خبر: ۱۴۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 January 25
تاکنون چندبار پیش آمده است که در زمان نصب یک نرم افزار درباره عملکرد و تاثیر آن بر روی سیستم خود فکر کنید؟ منظور ما نرم افزارهایی مانند مایکروسافت ورد یا ادوبی فتوشاپ که کاملا ایمن هستند و میلیون ها کاربر دارند نیست. منظور ما نرم افزارهای جانبی دیگری است که کارکردهای مفیدی برای سیستم دارند.

به گزارش آی تابناک : برای مثال چقدر مطمئن هستید که نرم افزار جایگزین منوی استارت از شما جاسوسی نمی کند؟ آیا مطمئن هستید که اپلیکیشن بهینه کننده رجیستری بیشتر از این که رجیستری را از فایل های بیهوده پاک کند به آن صدمه نمی زند؟ آیا مطمئن هستید که بازی های رایگان به همراه بدافزار بر روی سیستم شما اجرا نمی شوند؟

اگرچه بیشتر اپلیکیشن های ویندوز مشکل زا نیستند اما توصیه می کنیم که از نصب برخی از آن ها که حتی معروف هم هستند، خودداری کنید. در ادامه به شش نمونه از این برنامه ها و اپلیکیشن ها اشاره خواهیم کرد.

۱ – Ccleaner

اگر شما این نرم افزار را نمی شناسید پس بهتر است بدانید که CCleaner یک نسخه پیشرفته از ابزار Disk Cleanup ویندوز است.

این نرم افزار دو عملکرد اصلی دارد. اولا می تواند مانند یک ابزار حفظ حریم شخصی عمل کند که با پاک کردن اطلاعاتی از جمله تاریخچه مرورگر شما یا پاک نمودن اطلاعات مربوط به اپلیکیشن هایی که اخیرا با آن ها سروکار داشته اید، عمل کند. دوما CCleaner می تواند فایل های بلااستفاده یا قدیمی را از سیستم شما پاک کند. این موارد شامل لاگ های ویندوز، فایل های نصبی قدیمی و فایل های موقت مربوط به صفحات اینترنتی است.

هیچ کدام از این ویژگی ها ذاتا بد نیستند. اما  این اپلیکیشن به عنوان یک ابزاری که مانند disk clean-up عمل می کند، پاک کردن رجیستری از فایل های زائد را نیز به کاربر پیشنهاد می دهد. اپلیکیشن های Registry Cleaner در ظاهر مفید هستند اما در عمل این طور نیستند. آن ها همیشه تعهد می کنند که به سیستم صدمه ای نمی زنند اما در بسیار مواقع خلاف آن اتفاق می افتد. خصوصا زمانی که شما به درستی نمی دانید که چطور با خروجی آن برخورد کنید.

علاوه براین، در سپتامبر سال ۲۰۱۷، CCleaner با آلوده کردن سیستم های کامپیوتری به بدافزار رسوایی بزرگی به بار آورد. اگرچه این مشکل سریعا رفع شد اما این نگرانی از رخ دادن اتفاقی مشابه هنوز وجود دارد.

در یک جمله می توان گفت که شما نیاز به اپلیکیشنی به منظور بهینه سازی سیستم خود ندارید.

 ۲- iTunes

اگر تا به حال با مک کار کرده باشید پس به خوبی می دانید که آیتیونز چه نرم افزار افتضاحی است. بنابراین اگر این اپلیکیشن پرچم دار موزیک اپل در مک افتضاح است، تصور کنید که اگر بخواهیم آن را بر روی ویندوز داشته باشیم چه خواهد شد! امروز تنها سایه ای از آن اپلیکیشن جادویی آیتیونز باقی مانده است.

اگر بخواهیم شفاف تر صحبت کنیم باید بگوییم که آیتیونز به سیستم شما صدمه ای نمی زند یا بدافزاری بر روی آن نصب نمی کند. هم چنین این اپلیکیشن قصد جاسوسی ندارد یا شما را با حجم زیادی از تبلیغات آزار نمی دهد.

با تمام این اوصاف، می توان از آن به عنوان یک نرم افزار کند یاد کرد که استفاده از آن برای مدیریت و گوش کردن به موسیقی می تواند خسته کننده باشد. آپدیت های ارائه شده برای آن به ندرت و بسیار دیر عرضه می شود و برای استفاده از امکانات اصلی برنامه باید مسیرهای گیج کننده ای را طی کرد.

تقریبا بسیاری از نرم افزارهای جایگزین آیتیونز مانند MusicBee، Winamp و foobar2000 تجربه کاربری بهتری را ارائه می دهند. حتی می توان گفت که Groove Music نیز به خوبی جای خود را در میان موزیک پلیرها باز کرده است.

۳ – آنتی ویروس نورتون

یکی از نشان های آنتی ویروس خوب آن است که سیستم شما را به طور کامل در مقابل تهدیدات محافظت کند و شما نیز اصلا متوجه نشوید که آن در پس زمینه در حال اجرا شدن است. در حالی که نورتون در تشخیص تهدیدات همانند هم خانواده های خود به خوبی عمل می کند اما از جهت دیگر به شدت ضعیف است.

اگر شما در وب جستجویی درباره کند شدن سرعت سیستم به دلیل استفاده از نورتون انجام دهید، متوجه خواهید شد که نتایج اول مربوط به وب سایت نورتون است. آن ها به این مشکل اذعان دارند ولی می گویند که این مسئله در حال حاضر دیگر وجود ندارد و حل شده است.

اگر کمی در صفحه سرچ خود به پایین اسکرول کنید، صدها پست از کاربران مختلف در فروم ها و انجمن ها خواهید دید که مشکل مشابهی را گزارش کرده اند. بسیاری از آن ها مربوط به ۱۲ ماه گذشته است.

بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم که ریسک نکنید و پول خود را هدر ندهید و از آنتی ویروس دیگری استفاده کنید.

۴ – واتس اپ

آیا تا به حال می دانستید که پیام رسان واتس اپ دارای نسخه دسکتاپ نیز است؟ این نسخه از ماه می سال ۲۰۱۶ عرضه شد. اما از آن زمان تاکنون تحت فشار زیادی بوده است.

هیچ تفاوت خاصی بین نسخه تحت وب و نسخه دسکتاپ وجود ندارد و برخلاف نسخه دسکتاپ و وب تلگرام است که شما برای کار کردن با آن ها نیز نیاز به رجیستر کردن در برنامه توسط شماره تلفن خود دارید. هم چنین مجموعه امکاناتی که در این دو نسخه از واتس اپ ارائه می شود یکی است و تفاوتی نیز در واسط کاربرنی آن ها دیده نمی شود.

نسخه دسکتاپ این پیام رسان حدود ۱۰۰ مگابایت فضا اشغال می کند که این میزان برای نسخه ای که دارای امکانات محدودی است بسیار زیاد است! هم چنین هیچ اطلاعات خاصی از این که چطور توسعه دهندگان واتس اپ آن را کدنویسی کرده اند وجود ندارد.

البته هیچ بدافزار جاسوسی، تولبارهای اضافی یا مشکلات سیستمی به همراه آن وجود ندارد. فقط می توان گفت که با وجود نسخه وب، نسخه دسکتاپ این اپلیکیشن کاملا غیرضروری است.

۵ – فلش پلیر

اگر یک اپلیکیشن در این لیست وجود داشته باشد که شدیدا باید از نصب آن پرهیز کنید آن فلش پلیر است. این اپلیکیشن بیش از ۲۰ سال قدمت دارد ولی در ۱۰ سال اخیر به یک مشکل بزرگ برای سیستم های کامپیوتری بدل گشته است.

در سال ۲۰۱۵ ، موسسه Recorded Future جایزه آسیب پذیرین محصول را به فلش پلیر اعطا کرد. در آن سال جواب هشت مورد از ده مورد آسیب پذیری هایی که توسط کیت های امنیتی بر روی آن انجام شد، مثبت بود.

در اواسط سال ۲۰۱۷ شرکت ادوبی اعلام کرد که دیگر آپدیتی برای فلش عرضه نخواهد کرد. اگرچه این اپلیکیشن تا سال ۲۰۲۰ به طور رسمی از دور خارج نخواهد شد. فقط در نوامبر سال ۲۰۱۷، شصت و هفت باگ در فلش پلیر پچ دریافت کردند که این به تنهایی نشان می دهد که استفاده از این اپلیکیشن در سیستم عامل شما می تواند به خطر افتادن سیستم تان را گارانتی کند!

۶ – اینترنت اکسپلورر

ممکن است مرورگر اج توسط همه استفاده نشود اما زمانی که آن را با اینترنت اکسپلورر مقایسه می کنیم، به نظر می رسد که بهترین مرورگری است که تا به حال ساخته شده است.

جای تعجب است که با وجود مرورگر اج، مایکروسافت هنوز اینترنت اکسپلورر را به کاربران خود برای دانلود پیشنهاد می دهد. اما عملا این مرورگر مرده است! مایکروسافت اعلام کرده است که دیگر ویژگی های جدیدی را به این مرورگر اضافه نخواهد کرد. با این وجود آخرین به روز رسانی این مرورگر مربوط به دسامبر ۲۰۱۷ است.

البته شرکت مایکروسافت موظف است که بر اساس قوانین و سیاست های پشتیبانی تا چندین سال برای اپلیکیشن خود آپدیت ارائه دهد. اما چیزی که جای سوال دارد این است که چرا این مرورگر هنوز برای دانلود در دسترس عموم قرار دارد.

به شما پیشنهاد می کنیم که هیچ وقت اینترنت اکسپلورر را امتحان نکنید. این مرورگر وحشتناک است. مطمئنا مرورگرهای بسیار بهتری وجود دارند که شما می توانید از آن ها استفاده نمایید.

 




منبع : گویا آی تی 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار