کد خبر: ۱۴۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 January 21
پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۱۰ میلیون دستگاه خودروی خودران راهی جاده‌های آمریکا شوند. با این حساب این پرسش پیش می‌آید که آیا مشتریان نیز به خودروهای خودران علاقه خواهند داشت؟
به گزارش آی تابناک : به جرات می‌توان گفت تمامی سلاطین خودروسازی هر کدام به نوعی درگیر ساخت و توسعه خودروهای خودران هستند. شرکت‌های بزرگی مانند فورد یا بی‌ام‌و بودجه‌‌های کلانی را برای تحقیق و توسعه جهت ساخت خودروهای خودران اختصاص داده‌اند، در این بین سلاطین بزرگ فناوری مانند اپل و گوگل هم با اختصاص هزینه‌های کلانی قصد دارند در صنعت خودروسازی برای خود اسم‌و‌رسمی دست‌وپا کنند. این تلاش‌ها باعث شده است تا شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه خودروهای خودران باشیم، در این زمینه برای نمونه می‌توان به خودروی خودران گوگل اشاره کرد که تابستان امسال در جاده‌های کالیفرنیای شمالی آزمایش شد. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۱۰ میلیون دستگاه خودروی خودران راهی جاده‌های آمریکا شوند. با این حساب این پرسش پیش می‌آید که آیا مشتریان نیز به خودروهای خودران علاقه خواهند داشت؟

در ادامه با هم به ۱۰ دلیلی اشاره خواهیم کرد که خودروهای خودروان آنقدر هم که به نظر می‌رسد خوب نیستند.

۱۰. خودروهای خودران برای محتاط بودن برنامه‌ریزی شده‌اند

خودروهای خودرانی که تاکنون شاهد نمونه‌های آزمایشی‌ آن‌ها بوده‌ایم بسیار محتاطانه برنامه‌ریزی شده‌اند. این امر باعث شده تا خودروهای خودران بسیار آرام در کنار جاده حرکت کنند و در هر شرایطی رفتار محتاطانه‌ای داشته باشند.

در صورت بروز خطر خودروهای خودران برنامه‌ریزی شده‌اند تا به کنار جاده حرکت کرده و متوقف شوند. گوگل نیز که ید طولایی در ساخت خودروهای خودران دارد عملکرد خودروی خودران خود را همانند شاگردی که در حال آموزش رانندگی است در جاده توصیف می‌کند. با این حساب به نظر می‌رسد خودروهای خودران امنیت خوبی را برای سرنشینان فراهم کنند اما بدون شک رانندگی با چنین خودرویی حوصله شما را سر خواهد برد.
 
 ۱۰ دلیل برای اینکه خودروهای خودران آنقدر هم که باید خوب نیستند
 


۹. در خودروهای خودران خبری از گاز دادن در کار نیست

حتما به خوبی می‌دانید که گاز دادن یکی از لذت‌های رانندگی است و راننده‌ای را سراغ نداریم که فشار دادن پدال گاز را دوست نداشته باشد. اما از قرار معلوم به لطف خودروهای خودران دیگر خبری از لذت فشار دادن پدال گاز در این خودروها نخواهد بود. به این ترتیب بعید به نظر می‌رسد بتوانید موسیقی دلخواه خود را پخش کرده و گاز دهید. همان‌گونه که اشاره کردیم خودروهای خودران بسیار محتاطانه طراحی شده‌اند و خبری از هیجان در رانندگی با این خودروها در کار نیست. به این ترتیب زمانی که برای رسیدن به محل کار عجله دارید بعید به نظر می‌رسد بتوانید روی خودروهای خودران حساب باز کنید.
 
 ۱۰ دلیل برای اینکه خودروهای خودران آنقدر هم که باید خوب نیستند
 
 


۸. خودروهای خودران آنچنان که باید و شاید جذاب نیستند

افرادی که عشق ماشین هستند ارتباط نزدیکی با خودروهایی مانند ماستانگ، پورشه یا فراری برقرار کرده‌اند. خودروهای پرطرفدار دهه‌های متمادی است که در بین علاقه‌مندان به خودرو حضور دارند و هر کدام از این خودروها ویژ‌گی و ظاهری دارد که آن‌ها را نمی‌توان در خودروهای خودران فعلی پیدا کرد. انصافاً باید گفت چیزی که فعلاً‌ به لحاظ زیباشناختی در خودروهای خودران با آن طرف هستیم با استانداردهای طراحی خودروهای تراز اول بازار فاصله بسیار زیادی دارد. شاید هم سازندگان خودروهای خودروران به عمد این خودروها را ساده و جمع‌وجور طراحی کرده‌اند تا از این طریق سایر رانندگان در خیابان تعامل بهتری با آن‌ها برقرار کنند. اما آنچه مهم است این نکته است که در خودروهای خودران فعلی خبری از طراحی زیبا نیست.
 
 ۱۰ دلیل برای اینکه خودروهای خودران آنقدر هم که باید خوب نیستند
 

 
۷. بیشتر خودروهای خودران با انرژی الکتریکی حرکت می‌کنند

با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت بیشتر خودروهای فعلی خودرانی که شاهد هستیم تمام انرژی خود را از منابع الکتریکی بدست می‌آورند. به این ترتیب در حال حاضر خبری از مدل‌های هیبریدی در خودروهای خودران نیست. البته انصافاً‌ باید گفت با توجه به حرکت همه‌جانبه‌ای که سلاطین خودروسازی برای بهینه‌ کردن هر چه بهتر خودورهای الکتریکی در پیش‌رو گرفته‌اند نمی‌توان به استفاده از انرژی الکتریکی در خودروهای خودران خرده گرفت.

اما همان‌گونه که شما بهتر از ما می‌دانید علی‌رغم تمام پیشرفت‌هایی که در خودروهای الکتریکی شاهد بودیم باز هم این خودروها نقص‌های مهمی نسبت به خودروهای بنزینی دارند که در این زمینه می‌توان به طی مسافت کم با باتری الکتریکی اشاره کرد. در حال حاضر خودروهای خودران چیزی حدود ۱۶۰ تا ۳۲۰ کلیومتر با یک بار شارژ می‌توانند طی کنند. به این ترتیب بعید به نظر می‌رسد به این زودی‌ها سرنشینان خودروهای خودران بتوانند مسافت‌های زیادی را بین شهرهای مختلف طی کنند. از طرف دیگر خودروهای خودران برنامه‌ریزی شده‌اند تا با سرعت زیادی حرکت نکنند. به این ترتیب روی مسافت و سرعت خودروهای خودران نمی‌توان حساب باز کرد.  
 
 ۱۰ دلیل برای اینکه خودروهای خودران آنقدر هم که باید خوب نیستند
 


۶. وضعیت ترافیک از چیزی که هست بهتر نخواهد شد

ترافیک معضلی است که گریبان تمام شهرهای بزرگ دنیا را گرفته است، در این بین خودروهای خودران نوید برطرف کردن ترافیک را می‌دهند. اما این نکته را از ما داشته باشید که بعید به نظر می‌رسد به این زودی‌ها خودروهای خودران معضل ترافیک را حل کنند. بزرگان صنعت خودروسازی نیز به این واقعیت اعتراف کرده‌اند که به این زودی‌ها نمی‌توان روی کمک خودروهای خودران برای رفع ترافیک حساب باز کرد.

گوگل هم به تازگی به این واقعیت اذعان داشته است که خودروهای خودران نیز مانند سایر خودروها در خیابان‌ها تردد می‌کنند و همانند خودروهای معمولی فضایی از خیابان و جای پارک را اشغال می‌کنند. از طرف دیگر پیش‌بینی می‌شود در آینده شاهد حضور خودروهای خودران در کنار خودروهای سرنشین‌دار در خیابان‌ها باشیم که این امر نیز باعث سردرگمی بیشتر رانندگان و افزایش ترافیک خواهد شد.
 
۱۰ دلیل برای اینکه خودروهای خودران آنقدر هم که باید خوب نیستند
 


۵. خودروهای خودران تاب سرمای سخت زمستان را ندارند

خودروهای فعلی برای حضور در شرایط مختلف آب و هوایی ساخته شده‌اند اما جالب است بدانید سرما و یخ‌بندان بلای جان خودروهای خودران است و این خودروها در هوای سرد و طوفانی قادر به تشخیص مسیر نیستند. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود شهرهای آفتابی و گرم ابتدا میزبان خودروهای خودران باشند. سازندگان خودروهای خودران نیز در حال حاضر خودروهای خود را در شرایط گرم آب و هوایی امتحان می‌کنند. با این حساب بعید به نظر می‌رسد به این زودی‌ها شاهد پیشرفت فناوری برای حضور خودروهای خودران در شرایط آب و هوای سرد و برفی باشیم.
 
 ۱۰ دلیل برای اینکه خودروهای خودران آنقدر هم که باید خوب نیستند
 


۴. خودروهای خودران از تشخیص یک حفره کوچک عاجز هستند

در حال حاضر شرکت‌هایی که مشغول به ساخت و توسعه خودروهای خودران هستند نسبت به فناوری‌های پیشرفته‌ای که در این خودروها به خدمت گرفته شده تعریف و تمجید‌های زیادی می‌کنند اما این سکه روی دیگری نیز دارد و خودروهای خودران گاهی اوقات از انجام کارهای بسیار ساده و پیش‌‌پا افتاده عاجز هستند.

در این زمینه می‌توان به عدم توانایی در تشخیص یک حفره کوچک توسط خودروهای خودران اشاره کرد. به این ترتیب احتمال زیادی وجود دارد زمانی که سوار خودروی خودران شده‌اید و قصد دارید تا رسیدن به مقصد چایی میل کنید، خودروی خودران شما حفره‌های جاده را تشخیص نداده و داخل آن‌ها رفته و چای شما بر روی لباستان بریزد. در حالی که رانندگان به راحتی حفره‌های موجود در جاده را تشخیص داده و از کنار آن‌ها رد می‌شوند، خودروهای خودران از انجام چنین کار ساده‌ای عاجز هستند.
 
 ۱۰ دلیل برای اینکه خودروهای خودران آنقدر هم که باید خوب نیستند
 


۳. خودروهای خودران ممکن است هک شوند

هر کجا که صحبت از فناوری‌ در میان باشد احتمال هک نیز وجود دارد و خودروهای خودران نیز با فناوری‌های پیشرفته‌ای که دارند قابل هک شدند هستند. جالب است بدانید در سال ۲۰۱۵ هکرها موفق شدند فرمان و ترمز یک خودروی جیپ را از طریق سیستم پخش هوشمند این خودرو از راه دور در اختیار بگیرند. به این ترتیب می‌توان گفت حتی خودروهای پیشرفته‌ فعلی که به تجهیزات هوشمند مختلفی مجهز هستند نیز قابل هک شدن هستند، با این حساب خودروهای خودران نیز که از فناوری‌ رایانش ابری بهره می‌‌گیرند بیشتر در معرض هک و خرابکاری قرار دارند. حتی پیش‌بینی شده است در آینده ممکن است هکرها خودروهای خودران را هک کرده و از آن‌ها برای انجام عملیات تروریستی استفاده کنند.
 
 ۱۰ دلیل برای اینکه خودروهای خودران آنقدر هم که باید خوب نیستند
 


۲. خودروهای خودران می‌توانند دستورات راننده را نادیده بگیرند

در حال حاضر خودروهای خودران به گونه‌ای طراحی شده‌اند که علی‌رغم مجهز بودن به سیستم خودکار حرکت و تعیین مسیر، راننده بتواند در این سیستم دخالت کرده و قسمتی از فرآیند رانندگی را در اختیار بگیرد. اما در اختیار گرفتن کنترل خودروهای خودران به همین سادگی‌ها هم نیست و می‌تواند دردسرهایی را به دنبال داشته باشد. برای نمونه فرض کنید در صندلی خودرو خودران نشسته و با خیال راحت در حال مطالعه یا چرت زدن هستید که به ناگاه خودروی خودران تقاضای در اختیار گرفتن کنترل خودرو را صادر می‌کند. با این حساب مشخص نیست اگر سرنشین در این حالت آماده به در اختیار گرفتن کنترل خودرو نباشد چه وضعیتی پیش خواهد آمد؟ از طرف دیگر خودرو خودران ممکن است دستوری که توسط راننده صادر می‌شود را نادیده بگیرد و به همان صورتی که برنامه‌ریزی شده، رانندگی را در پیش بگیرد.
 
در این شرایط ممکن است خودروهای خودران دستورات راننده را نادیده بگیرند و به همان صورتی که برنامه‌ریزی شده‌اند رانندگی کنند:
 
 ۱۰ دلیل برای اینکه خودروهای خودران آنقدر هم که باید خوب نیستند
 


۱. خودروهای خودران حوصله تان را سر می‌برند

با این واقعیت باید روبرو شد که خودروهای خودران فعلی بسیار ساده و کسالت بار طراحی شده‌اند. از طرف دیگر راننده‌ها علاقه دارند تا با خودرویی زیبا و قدرتمند سروکار داشته‌ و حس ناب رانندگی را در بزرگراه‌ها همراه با گوش فرا دادن به موسیقی مورد علاقه خود تجربه کنند. اما خودروهای خودران تمامی این لذت‌ها را از راننده‌ها خواهند گرفت. در پایان باید گفت خودروهای خودران میوه‌های تازه باغ فناوری هستند که هنوز نوبَر نشده‌اند و نمی‌توان در خصوص آن‌ها نظر قطعی صادر کرد، با این حساب آرزو می‌کنیم خودروهای خودران در آینده پیشرفت سریع‌تری داشته باشند تا هر چه سریع‌تر مواردی که به آن‌ها اشاره شد برطرف شود.

۱۰ دلیل برای اینکه خودروهای خودران آنقدر هم که باید خوب نیستند



منبع : تیترامروز 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار