کد خبر: ۱۴۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 January 21
معاینات چشمی این روزها سریع تر و راحت تر از قبل شده است، همچنین به لطف ساخت دستگاه جدیدی توسط دانشمندان لهستانی و اسپانیایی، چشم پزشکان می توانند در هزینه های خرید دستگاه و تجهیزات صرفه جویی کنند. این دستگاه بر خلاف تکنولوژی تست بینایی موجود، امکان تصویربرداری کل چشم (از جلو تا عقب) را از طریق یک لنز ممکن می سازد.

به گزارش آی تابناک :  به طور معمول،چشم پزشکان باید از چندین لنز طی معاینه خود استفاده کنند. این به این خاطر است که هر لنز یک فاصله کانونی چند میلی متری دارد، لنز هایی که می توانند بر روی قرنیه تمرکز کنند نمی توانند بر شبکیه تمرکز کنند و همین طور بالعکس.
و اینجا همان جایی است که سیستم تصویربرداری جدید مقطع‌نگاری همدوسی اپتیکی یا همان OCT همراه با یک لنز قابل تنظیم الکتریکی به کمک چشم پزشکان می آید.

در وسط این دستگاه یک محفظه پر شده از یک مایع اوپتیکی شفاف پر شده است که با یک غشای پلیمری شفاف در قسمت جلو مهر و موم شده است، این غشا همان لنز است که به تدریج تغییر شکل میدهد. زمانی که یک جریان الکتریکی به کار می رود، این غشا توسط یک ساختار حلقوی شکل به سمت درون محفظه هل داده می شود که و باعث می شود که این غشاء در مقابل مایع برآمدگی پیدا کند. زمانی که این جریان الکتریکی قطع می شود، غشا به جای خود برمی گردد و این انحنای محدب به یک عدسی مقعر تبدیل می شود.
در معاینات انجام شده در مورد هفت داوطلب معاینه سلامت، این سیستم نه تنها قادر به تصویربرداری از جلو و عقب چشم بود، بلکه توانست اتصالات زجاجیه چشم با شبکیه و لنز را با جزئیاتی بی نظیر به تصویر بکشد.
این تحقیق توسط آیرینوس گرولکوفسکی از دانشگاه نیکولا کوپرنیک لهستان همراه با پابلو آرتال از دانشگاه موریکای اسپانیا انجام شده است. این تحقیق در مقاله ای در مجله Optica به چاپ رسیده است.



منبع : هم رسان 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار