کد خبر: ۱۴۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۱۶ دی ۱۳۹۶ - 2018 January 06
سرپرست مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی به رشد 6 درصد نشریات علمی کشور نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: 1723 عنوان نشریه علمی دارای مجوز در کشور منتشر می شود.
به گزارش آی تابناک : فاطمه عظیم زاده افزود: بر این اساس1550 عنوان نشریه دارای مجوز علمی پژوهشی و مابقی نیز دارای رتبه علمی ترویجی می باشند. 
سرپرست مرکز اطلاعات علمی با اشاره به فهرست کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری افزود: در این فهرست نشریات گروه علوم انسانی با 693 عنوان که شامل 614 نشریه علمی پژوهشی و 79 نشریه علمی ترویجی می باشد، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. 
وی ادامه داد: در این بین سهم نشریات گروه تخصصی ادبیات و زبان ها در مقایسه با سایر گرایش ها با 86 عنوان بیش از سایرین بوده و پس از آن نشریات علوم اجتماعی با 83 عنوان و مدیریت با 72 عنوان قرار گرفته اند. 
عظیم زاده ادامه داد: در گروه نشریات فنی و مهندسی که نشریات آن در زمینه های برق و کامپیوتر، مهندسی معدن، مهندسی زلزله، پدافند غیرعامل، مهندسی آب و مهندسی پزشکی ، مواد و متالوژی، مهندسی شیمی، نفت و پلیمر، صنایع، عمران، فناوری اطلاعات، مکانیک و مهندسی دریا منتشر می شوند، 209 عنوان نشریه صاحب رتبه بوده که 170 عنوان علمی پژوهشی و 39 عنوان علمی ترویجی هستند. در این حوزه نشریه گروه عمران و مکانیک هریک با 35 عنوان نشریه بیشترین سهم را دارا می باشند. 
سرپرست مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به آمار 191 عنوان نشریه در گروه کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی خاطرنشان کرد: 178 عنوان نشریه این گروه دارای مجوز علمی پژوهشی می باشند که 147 عنوان مربوط به گرایش های کشاورزی، 14 عنوان مربوط به گرایش های منابع طبیعی و 17 عنوان مربوط به گرایش های دامپزشکی است .
وی ادامه داد: نشریات گروه علوم پایه نیز شامل 115 عنوان نشریه علمی پژوهشی و 17 عنوان نشریه علمی ترویجی در حوزه علوم، هواشناسی، آمار، ریاضی، زمین شناسی، زیست شناسی، محیط زیست، شیمی و فیزیک می باشند. ضمن آنکه گروه هنر و معماری نیز با 33 عنوان نشریه علمی در مقایسه با سایر گروه های تخصصی کمترین سهم را در اختیار دارد.
عظیم زاده با اشاره به نشریات گروه علوم پزشکی که از سوی کمیسیون نشریات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صاحب رتبه شده اند افزود: حدود 412 عنوان نشریه در زمینه های مختلف پزشکی دارای مجوز علمی پژوهشی هستند. 
وی با اشاره به آمار تولیدات علمی ایران در سطح بین المللی و نقش نشریات علمی داخلی در پیشرفت علمی کشور گفت: با توجه به تعداد نشریات علمی و تنوع حوزه های انتشار و تخصصی شدن آنها شاهد رشد تولید اسناد و مقالات علمی محققان ایرانی در سطح بین المللی هستیم. 
وی ادامه داد: به طوری که در حال حاضر و بر اساس آمار استخراج شده بیش از 130 عنوان نشریه ایرانی در پایگاه استنادی کلاریویت آنالیتیکس (تامسون رویترز) نمایه شده که 42 عنوان آنها دارای ضرایب علم سنجی می باشند. ضمن آنکه 140 عنوان نشریه ایرانی نیز در پایگاه اسکوپوس نمایه شده اند. 
عظیم زاده افزود: فصلنامه International Journal of Environmental Science and Technology که توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و با همکاری انجمن محیط زیست ایران منتشر می شود با ضریب تاثیر (IF) 1.915 بالاترین رتبه را در میان نشریات ایرانی دارا می باشد. پس از این نشریه، دو نشریه Hepatitis Monthly با ضریب تاثیر 1.677 و DARU-Journal of Pharmaceutical Sciences با ضریب تاثیر 1.653 در رتبه های بعدی قرار دارند. 
سرپرست مرکز اطلاعات علمی با اشاره به حضور 5 نشریه علمی جهاد دانشگاهی در این فهرست خاطر نشان کرد: در میان نشریات جهاد دانشگاهی دو نشریه Cell Journal با ضریب تاثیر 1.636 و IRANIAN JOURNAL OF CHEMISTRY & CHEMICAL ENGINEERING-INTERNATIONAL ENGLISH EDITION با ضریب تاثیر 0.606 دارای شاخص های علم سنجی هستند که به ترتیب در رتبه چهارم و بیست و هشتم فهرست نشریات ایرانی دارای ضریب قرار گرفته اند. 




منبع : ایرنا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار