تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۱۲ دی ۱۳۹۶ - 2018 January 02
بدون شک تلگرام را بایستی اثرگذارترین اپلیکیشن ارتباطی برای ایرانیان دانست که با فیلتر شدن آن در روزهای اخیر، یک چالش بزرگ را پیش روی بسیاری قرار داده است.

به گزارش آی تابناک : چه کسانی‌که اصلی‌ترین راه ارتباطی خودشان را بر اساس تلگرام دنبال می‌کردند و چه افرادی که کسب و کار آن‌ها وابستگی زیادی بدان داشت.

در واقع بسیاری از کسب و کارها به‌واسطه مسدود شدن تلگرام که البته به گفته مقامات رسمی موقت خواهد بود، دچار اختلال شده و اگر این وضعیت پایدار بماند، ضررهای زیادی خواهند دید و چه بسا افراد زیادی بیکار شوند.

البته امید همه ما بر این است که تلگرام به‌زودی در دسترس تمام کاربران قرار بگیرد اما اگر این فیلترینگ طولانی (و حتی خدای ناکرده دایمی!) شود، چه راهکاری در پیش روی کاربران و حتی مشاغل و رسانه‌ها برای جایگزینی‌اش وجود دارد؟

اولین گزینه‌ای که به ذهن بسیاری می‌رسد، جایگزینی تلگرام با اپلیکیشن‌های مشابه خارجی همچون واتس‌اپ، الوگوگل، سیگنال، لاین، ویسپی و… است، اما می‌شود حدس زد که در صورت دایمی شدن این فیلترینگ، مقامات دولتی و امنیتی کشور به‌خاطر تجربه مشابه و مشکلاتی که اپلیکیشن‌های خارجی در زمان بروز حوادث بازی می‌کنند، بدین راحتی اجازه همه‌گیر شدن آن‌ها را نداده و چه بسا در همان ابتدای رشد، جلوی‌شان را بگیرند. در واقع مساله مهمی چون مدیریت خارج از کشور این اپلیکیشن‌ها و سرورهایی که قابلیت دسترسی ندارند، این گزینه را شاید تبدیل به یک انتخاب دور از دسترس بدل سازد!

دومین گزینه، استفاده از اپلیکیشن‌های داخلی است که با توجه به محک نخوردن جدی آن‌ها، بایستی بتوانند بار زیاد مراجعات را به‌خوبی پاسخ داده و در مواقع ضروری همچون بروز زلزله چند وقت پیش تهران، به‌خوبی کارایی و ثبات خودشان را حفظ کنند. البته بر روی این برنامه‌ها، کاربران داخلی همیشه حساسیت‌هایی چون امنیت اپلیکیشن‌ها را نیز بروز داده‌اند و بایستی دید آیا موفق به جلب نظر مساعد  کاربران خواهند شد یا خیر!

سومین گزینه که شاید نه مطلوب کاربران و نه دولت باشد، اصرار بر استفاده از تلگرام با استفاده از برنامه‌های فیلترشکن باشد که به‌طور قطع هیچ‌کس در این حالت منتفع نخواهد شد و به نوعی ناچاری، سبب ساز بهره گرفتن از این روشی می‌شود که البته در برخی از سایت‌ها چون توییتر، تبدیل به یک راه‌کار ثابت شده و مشاهده می‌کنیم که تقریبا اکثر مقامات بلندپایه و رسمی کشورمان در آنجا اکانت فعال دارند اما در کمال شگفتی همچنان فیلتر است!

با توجه به آنکه این روزها، گوشی‌های هوشمند و اینترنت تبدیل به بخشی جدا ناپذیر از زندگی اکثر ایرانیان گشته، پس یافتن جایگزین مناسب برای اپلیکیشنی چون تلگرام بدین سادگی‌ها نخواهد بود. سوابق قبلی هم نشان داده که به‌طور معمول ایرانیان تمایل دارند که اکثریت از یک اپلیکیشن واحد به عنوان راه ارتباطی خودشان بهره بگیرند و بعید به نظر می‌رسد که بر فرض ۳ برنامه مختلف با تقسیم سهم کاربران، شروع به فعالیت کنند و سرانجام همه یکی را به عنوان انتخاب نهایی درنظر گرفته و آن را به عنوان امین و کانال ارتباطی اصلی خودشان برمی‌گزینند.

حال شما به ما در نظر سنجی زیر بگویید که چه راهی را برای جایگزینی تلگرام انتخاب کرده و اگر راهکار یا نظر دیگری هم دارید، در دیدگاه‌ها برای‌مان بیان کنید.

به نظر شما بهترین راه‌کار برای جایگزینی تلگرام چیست؟

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار