کد خبر: ۱۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - 2016 January 27
بیش از یک سال و نیم از معرفی آخرین نسخۀ PEN اولیمپیوس میگذرد و با توجه به محبوبیت این مدل، معرفی نسخۀ دیگری از آن غیرمنتظره نبود. مدل جدید که سه‌شنبه شب معرفی شد، یک گشایش جدید از سنت رو به دنیای دیجیتال است: PEN-F دیجیتال با الهام از طراحی دوربین‌های آنالوگ دهۀ شصت (1962) این شرکت، هشتادمین سالگرد ورود اولیمپیوس به حوزۀ تولید دوربین عکاسی را جشن می‌گیرد.
معرفی و بررسی: دوربین دیجیتال پیشرفتۀ اولیمپیوس PEN-F با قیمت مناسب

بیش از یک سال و نیم از معرفی آخرین نسخۀ PEN اولیمپیوس میگذرد و با توجه به محبوبیت این مدل، معرفی نسخۀ دیگری از آن غیرمنتظره نبود. در حقیقت مدل قبلیِ MFT بدون آینه با لنز قابل تعویض الیمپیوس عکاسی مدرن را با میراث الیمیپوس ترکیب کرده بود و حالا، مدل جدیدی که سه‌شنبه شب معرفی شد، یک گشایش جدید از سنت رو به دنیای دیجیتال است: PEN-F دیجیتال با الهام از طراحی دوربین‌های آنالوگ دهۀ شصت (1962) این شرکت، هشتادمین سالگرد ورود اولیمپیوس به حوزۀ تولید دوربین عکاسی را جشن می‌گیرد. این مدل 1200 دلاری با استفاده از فناوری دوربین‌های سری MFT دیگر اولییمپیوس، یعنی O-MD، امکانات جدیدی هم به آن ها اضافه کرده است.

معرفی و بررسی: دوربین دیجیتال پیشرفتۀ اولیمپیوس PEN-F با قیمت مناسب

در حالی که مهم‌ترین ویژگی دوربین های O-MD قابیلت اجرایی بالای آن‌هاست، سری PEN-F به نظر پیچیده می‌آید. این مدل به لحاظ ظاهری ضمن الهام گرفتن از مدل های کلاسیک این دوربین، شباهت هایی هم به سری E-PL7 دارد. جلوی دوربین خلوت است اما در بالای آن دکمه ها و شماره‌اندازهای شاتر و دیافراگم به شکل واضحی به چشم ‌می‌آید. با این حال، این مدل جدید بر خلاف E-PL7 دستگیرۀ L شکل سمت راست که برای سهولتِ در دست گرفتن و استفاده از ابزارها توسط دست راست در اغلب دوربین ها تعبیه می شود را ندارد. اما دندانه‌هایی که در گودی پشت سمت راست قرار گرفته در کنارِ یک نقطه استراحت انگشت، پشت آن، کمک میکند دوربین را به راحتی و با دو دست در کنترل داشته باشید.

در حالی که لنز اصلی جمع و جورِ نصب شده بر روی این دوربین برای عکاسی خیابانی کاملاً کافی است، اما این دوربین قابلیت استفاده و فوکوس از طریق لنزهای بسیار با کیفیت اولیمپیوس را هم دارد، از جمله لنز جدید 300 میلیمتری دیجیتال M. Zuiko ED 300mm f:4.0 IS PRO. این فناوری جدید که فعلا فقط در همین لنز 300 میلیمتری در دسترس است، با کارکرد همزمانی پنج محوره (five-axis sync) ثبات بالایی به هنگام استفاده از لنز فراهم می‌کند. علاوه بر آن، این دوربین امکان اضافه کردن اطلاعات هر لنزی را به EXIF فراهم کرده و ثبات بالایی در استفاده از هر لنزی را به ارمغان می‌آورد.

معرفی و بررسی: دوربین دیجیتال پیشرفتۀ اولیمپیوس PEN-F با قیمت مناسب

دوربین مورد بحث بر خلاف ظاهر سادۀ خود از امکانات بالا و گاه تجملی مدل‌های پیشرفتۀ الیمپیوس بهره می برد. حسگر جدید 20 مگاپیکسلی آن به همراه سیستم 5 محورۀ تثبیتی، مشابه مدل O-MD E-M5 mark ll بوده و پردازشگر تصویر آن نیز مانند مدل TruePic Vll است. پردازشگر کیفیت بالا همچنین امکان گرفتن شات‌هایی با کیفیت 50 مگاپیکسل در وضعیت Hi-Res را فراهم می‌سازد که شبیه فناوری معرفی شده در مدل E-M5 Mark ll است. با استفاده از این فناوری، هنگامی که دوربین بر روی سه پایه قرار دارد، امکان آن برای دوربین وجود دارد که هشت عکس همزمان از یک قاب گرفته و در دوربین آن‌ها را با هم ترکیب کند تا یک تصویر با وضوح فوق العاده تشکیل دهند. در واقع بر روی کاغذ، مدل PEN-F از بسیاری جنبه ها حتی از مدل های O-MD پیشرفته تر است.

علاوه بر صفحۀ LCD سه اینچیِ زاویه متغیر (vari-angle)، اولیمپیوس یک منظره یاب الکترونیکی OLED نیز بر روی این دوربین نصب کرده است. به علاوه، ویزور درخشان دایره‌ای EVF کیفیتی مشابه منظره‌یاب های اپتیکال ارائه می دهد که کمک می کند رنگ ها و طیف های مختلف نوری را با کیفیتی دقیقاً مشابه با دید طبیعی چشم انسان مشاهده کنید.

معرفی و بررسی: دوربین دیجیتال پیشرفتۀ اولیمپیوس PEN-F با قیمت مناسب

دکمه‌ها و اهرم‌های بالا و جلوی دوربین یک امکان جدید را به نمایش می‌گذارد که کنترلِ Monochrome/Color Profile نامیده می شود و به عکاس این امکان را می دهد تا هر جنبه‌ای از عکس خود را مدیریت کند. شما می‌توانید دوربین خود را بر روی وضعیت مونوکروم، رنگی، فیلتر هنری و نیز گزینۀ جدیدی به نام color creator تنظیم کنید که بنابر ادعای الیمپیوس، با استفاده از آن می‌توانید رنگ و سایه ها را کنترل کرده، میزان غلظت یک رنگ خاص را تغییر دهید و یا جلوه‌های اضافی مانند گرین فیلم را به عکس خود اضافه نمایید. به دلیل وجود این کنترل‌گر جدید، گزینه های فیلتر هنری و حالت‌های صحنه از کنترل‌گر اصلی حذف شده اند و به جای آن ها، چهار حالت سفارشی قرار گرفته است که به عکاس امکان تنظیم چهار حالت سفارشی دلخواه را می‌دهد.

شاتر مکانیکی این دوربین به شما اجازۀ عکاسی با سرعت‌ بالای یک هشت هزارم ثانیه (1/8000th S) را می دهد اما شما میتوانید در زمان هایی که نیاز به عکاسی در وضعیت ساکت دارید، تمام این صداها را به اضافۀ صدای زنگ هشدار فوکوس خودکار، خاموش کنید. به علاوه، شما می‌توانید به انتخاب خود، حالت ساکت دوربین را تنظیم کنید تا فقط برخی از صداها خاموش شوند.

دوربین از یک درگاه وای‌فای نیز بهره می‌برد که امکان چفت شدن با موبایل هوشمند و تبلت شما و کنترل و به اشتراک گذاشتن عکس ها از این طریق را هم می دهد. نرم افزار اولیمپیوس هم هرچند ساده است، اما کارایی خوبی دارد و تمام نیازهای شما را برآورده می کند.

هرچند بنیاد اصلی این دوربین برای عکاسی است، اما امکان فیلم برداری با کیفیت Full HD 1080 را هم دارد. البته خبری از جک میکروفون در آن نیست.

برای اضافه کردن حالت لوکس، تجهیزات جانبی دوربین در جنس چرمی عرضه شده است که شامل یک کیف، بند و پوشش چرمی می‌شود که موجب چسبندگی بهتر دست هم می‌شود. PEN-F در دو رنگ مشکی کامل و مشکی-نقره‌ای در دسترس است.

معرفی و بررسی: دوربین دیجیتال پیشرفتۀ اولیمپیوس PEN-F با قیمت مناسب

انتظار می‌رود این دوربین در فوریه یا مارس عرضه شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار