کد خبر: ۱۴۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۱ - ۰۹ دی ۱۳۹۶ - 2017 December 30
معاون مرکز خودرو و توسعه‌ی فناوری خودروهای الکتریکی پژوهشگاه نیرو، از ورود ۵ هزار خودروی الکتریکی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران و طراحی اولین مدل آزمایشی ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی خبر داد.

به گزارش آی تابناک : بحث ورود و استفاده از خودروهای الکتریکی در حمل و نقل عمومی ایران در دولت یازدهم مطرح شد و در این زمینه  برخی از مسئولان نیز با خودروهای الکتریکی عکس‌های یادگاری گرفتند و پس از آن همه چیز به فراموشی سپرده شد؛ به نحوی که تا به امروز هیچ خودروی الکتریکی وارد کشور نشده است.

در همین زمینه مهدیه علی بخشی، معاون مرکز خودرو و توسعه فناوری خودروهای برقی پژوهشگاه نیرو در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم از برنامه‌های این سازمان در زمینه ورود و به‌کارگیری خودروهای الکتریکی در کشور گفت. وی در این زمینه اعلام کرد:

تمرکز اصلی مرکز فناوری خودروهای الکتریکی بر توسعه‌ی زیرساخت‌های مورد نیاز این نوع خودروها است. مهمترین زیرساخت مورد نیاز در این زمینه، تاسیس ایستگاه‌های شارژ و تامین انرژی مورد نیاز این خودروها است. باید توجه داشته باشیم که ایستگاههای شارژ در نقاط مختلف دنیا دارای استانداردهای متنوعی هستند و در حال تلاشیم تا برای کشور خودمان نیز استانداردسازی لازم را انجام دهیم. همچنین بومی‌سازی ایستگاه‌های شارژ و یافتن مکان‌های مناسب جهت نصب این ایستگاه‌ها از دیگر برنامه‌های ما است. باید با دقت و با برنامه‌ریزی دقیق برای سال‌های آینده گام برداریم. دوچرخه و موتورهای الکتریکی بار زیادی از شبکه‌ی برق نمی‌گیرند؛ اما اگر استفاده از خودروهای الکتریکی در کشور رواج پیدا کند شبکه‌ی ما باید تحمل بار زیاد را داشته باشد.

electric car stations

علی‌بخشی در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی وی درباره زمان‌بندی طراحی و پیاده‌سازی این طرح نیز گفت:

برای ۱۰ سال آينده در حال برنامه‌ریزی هستیم. باید توجه داشته باشیم که خودروهای الکتریکی توان شبکه‌ی برق را بر هم خواند زد و در صورت عدم آگاهی و پیش‌بینی این شرایط، سیستم دچار اختلال خواهد شد. باید استانداردهایی که در جهان مطرح است را پیاده‌سازی کنیم و البته استانداردهای بومی خودمان نیز باید شکل بگیرد.

علی بخشی از آغاز به کار فعالیت‌های مرکز فناوری خودروهای الکتریکی از سال ۹۴ گفت و اعلام کرد که نقشه‌ی راه این سازمان ۱۰ ساله بوده و تا سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است. از دیگر بخش‌های این مرکز که علی‌بخشی به آن اشاره کرده است زیرساخت آزمایشگاهی است که نه تنها برای ایستگاه‌های شارژ خودرو مورد نیاز است بلکه در زمینه اجزا و قطعات خودروهای الکتریکی نیز اهمیت دارد. وی از بررسی آزمون‌ها و استاندارهای مورد نیاز برای این دست از خودرو گفت و خاطر نشان کرد:

باید یک شبکه‌ی آزمایشگاهی گسترده در کشور پیاده‌سازی شود که نه تنها پژوهشگاه نیرو، بلکه صنایع خودروسازی و تمام بخش‌های مرتبط با خودروهای الکتریکی را نیز تحت پوشش خود قرار دهد. با تشکیل کارگروه ملی خودرو طی ۲ سال گذشته تلاش کردیم جلساتی را با ارگان‌های مرتبط از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت کشور، سازمان محیط زیست، سازمان گسترش، شهرداری تهران و سازمان ملی استاندارد برگزار کنیم. موضوعات مختلفی در این جلسات مطرح شده و بیشتر مباحث حول آیین‌نامه و دستورالعمل نحوه اجرای استانداردها بوده است. در بخش فنی نیز با شرکت‌های ایران خودرو،سایپا، ایپکو و شرکت‌های دانش بنیان نیز ارتباط داشته‌ایم.

electric car stations

علی بخشی ضمن ابراز امیدواری جهت نهایی شدن استاندارد ملی ایستگاه‌های شارژ تا پایان سال، از اقدامات این سازمان در قالب پروژه‌های پایلوت در شهرهای مختلف مانند تهران، اراک، مشهد و اصفهان در زمینه‌ی راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ موتورسیکلت‌های الکتریکی گفت. وی از چالش‌های پیش روی این طرح‌ها گفت و اذعان داشت:

هنوز در بعد اجرایی هیچ اقدامی در کشور انجام نشده و چالش‌های مختلفی در این راه وجود دارد. یکی از مهمترین مسایل بحث قیمت خودروهای الکتریکی است که رقم بالایی به شمار می رود. شهرداری تهران به صورت مستقل در حال وارد کردن ۱۲ ایستگاه شاٰرژ از خارج کشور است و ما نیز در پژوهشگاه، به دنبال طراحی و ساخت ایستگاه‌های شارژ معمولی و سریع هستیم. برای تجاری‌سازی این طرح‌ها نیز با برخی از شرکت‌ها مذاکراتی داشتیم و امیدواریم تولید این ایستگاه‌ها در آینده نه چندان دور به صورت انبود درآید.

علی بخشی در ادامه از ورود چندین ایستگاه‌ شارژ خارجی به کشور جهت بررسی، مهندسی معکوس و همچنین جلب اطمینان مردم نسبت به این تکنولوژی کفت و اعلام کرد که تکنولوژی خودروهای الکتریکی چندان پیچیده نیست و شرکت‌های ایرانی نیز قادر هستند این خودروها را طراحی کرده و بسازند. وی در ادامه افزود:

خودروسازان داخلی از جمله دو شرکت ایران خودرو و سایپا با همکاری برخی از دانشگاه‌های کشور در حال ساخت خودروهای الکتریکی هستند. بسیاری از دانشگاه‌های کشور به بحث طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی ورود پیدا کرده‌اند.

electric car stations

معاون مرکز خودرو و توسعه فناوری خودروهای برقی پژوهشگاه نیرو از برنامه‌ریزی‌ این مرکز جهت واردات ۲۵۰۰ ایستگاه‌ شارژ، یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو و ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت الکتریکی به کشور تا سال ۱۴۰۴ خبر داد و اعلام کرد که در حال حاضر شهرداری تهران آماده تزریق حدود ۵ هزار دستگاه خودروی الکتریکی به ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر است. وی در پایان اعلام کرد:

تعدادی خودروی الکتریکی وارد کشور شده که مشکل پلاک‌گذاری دارند و همچنان بلاتکلیف هستند. اما شهرداری تهران در حال وارد کردن ۵ هزار خودروی برقی برای حمل و نقل عمومی پایتخت است. پیش‌بینی‌ می‌کنیم این امر در سال آینده حتما محقق شود. هر خودروی الکتریکی یک ایستگاه شارژ خانگی خواهد داشت که همراه با خودرو، به فروش می‌رسد. اصولا عمده‌ی شارژ مورد نیاز خودرو از طریق این ایستگاه‌های خانگی تامین می‌شود اما همواره تعدادی ایستگاه شارژ عمومی نیز برای خودروها در نظر گرفته خواهد شد.





منبع : تسنیم 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار