تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۰۵ دی ۱۳۹۶ - 2017 December 26
اینترنت اشیا شبکه‌ای از اشیاء فیزیکی است که شامل فناوری‌های مجتمع شده بوده تا با شرایط داخلی و محیط‌های خارجی، ارتباط، حس و یا تعامل برقرار می‌کند.
به گزارش آی تابناک : اینترنت اشیا که از آن به‌عنوان "انقلاب صنعتی جدید" یاد می‌شود، به دلیل تغییری که در شیوه زندگی، کار، سرگرمی و مسافرت مردم و ... ایجاد کرده است، موجب دگرگونی تعاملات بین دولت‌ها و دنیای پیرامونشان را با دنیای مجازی و تکنولوژی نیز شده است.
 ورود دستگاه اتومبیل با مجموعه‌ای از نرم افزارهای کاربردی جهت ایجاد تعامل بین کاربر، خانه‌ها و ساختمان‌های هوشمند، امکان پخش موسیقی تنها با ادای چند کلمه و هزاران کاربرد دیگر در مدیریت هوشمند شهر، حمل‌ونقل، کشاورزی، صنایع دفاعی، صنعت بیمه، صنایع مربوط به نفت، گاز و معدن،مدیریت انرژی، پایش و امنیت اماکن عمومی و خصوصی، خرده‌فروشی، لجستیک، بانک‌ها، بهداشت و درمان، هتلداری، مهر تاییدی بر اهمیت اینترنت اشیا است.

با توجه به اهمیت موضوع اینترنت اشیاء و شهر هوشمند با حمایت ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی، اقدام به برگزاری  نخستین جلسه کارگروه اینترنت اشیا و شهر هوشمند با حضور کارشناسان این بخش کرد. در این جلسه بر ابزارسازی در حوزه، IOT  "اینترنت اشیاء" و هدایت و مدیریت کسب‌وکارهای این حوزه تاکید شد.  و چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی این حوزه موردبررسی قرار گرفت. 

محمدرضا منصوری دبیر کارگروه اینترنت اشیاء و شهر هوشمند ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی، بابیان اینکه اپراتور ایرانسل به طور گسترده وارد حوزه IOT شده است گفت: طرح NB IOT به عنوان یک طرح سراسری اجرایی شده است و به طور آزمایشی در مشهد مورد آزمایش قرارگرفته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر، به منظور توسعه و پیشرفت در این حوزه،  باید به دنبال یافتن فضاهای کسب‌وکاری برای استفاده از این ظرفیت باشیم.
فرهاد حریری اکبری نماینده ستاد فاوا در کارگروه سلامت الکترونیک و اینترنت اشیاء و شهر هوشمند نیز با اشاره به ظرفیت های گسترده IOT در همه زمینه ها بیان داشت که در حوزه سلامت دیجیتال طیف وسیعی از کسب و کار ها مبتنی بر IOT می تواند شکل بگیرد همچنین کاربرد های بسیاری می تواند در این حوزه ها تعریف شود که زمینه ساز گسترش بهداشت و سلامت جامعه در تمام ابعاد آن مثل پزشکی، کشاورزی، دامپروری و غیره شود .
در بخش دیگر این نشست محمد قیصری عضو کارگروه اینترنت اشیاء (موسس و مدیرعامل مرکز تحقیقات اینترنت اشیا ایران) و شهر هوشمند نیز با بیان برخی تحقیقات انجام‌شده در این حوزه ، ابراز امیدواری کرد و گفت:  امیدواریم خروجی حاصل از این جلسات منجر به شکل‌گیری پازل صنعت IOT در ایران شود.  
وی  همچنین با اشاره به  چالش‌های عمده در این حوزه اظهار کرد: ضمن آشنا کردن سازمان‌ها با ظرفیت‌های بالقوه این صنعت و نیازهای سخت افزاری نیازمند  تعریف زنجیره ارزش IOT هستیم،  تا از آن طریق جایگاه هر بخش در این حوزه مشخص شود و در ادامه نسبت به تعریف بخش‌هایی که نیاز به حمایت دارند اقدام شود.

در بخش دیگر این نشست عیسی خوشوقت (عضو‌ هیات مدیره و مدیر پروژه مرکز تحقیقات اینترنت اشیا ایران) عضو دیگر کارگروه اینترنت اشیاء و شهر هوشمند در تعریف اکوسیستم" IOT  اینترنت اشیا" گفت: IOT یک اکوسیستم باز است که از هرجایی بازیگر می‌پذیرد و لازم هست که متولی مشخصی برای حوزه بومی‌سازی سخت افزار در این حوزه تعیین شود و قانون‌گذار نیز در مباحث قانونی این حوزه ورود کنند.
این عضو فعال کارگروه اینترنت اشیاء، با اشاره به چالش‌های اصلی این حوزه گفت:  مشخص نبودن باند فرکانسی موردنیاز و نوع پلتفورم مورد استفاده ، وارد شدن دیتاهای غیرهمگن به فضای کلود و مشخص کردن Trust Provider ها از جمله چالش‌های این حوزه است که می‌توان به آن اشاره کرد.
خوشبخت تخصیص اعتبار به گروه‌های تعیین‌شده ، حمایت از مدعیان ساخت در این حوزه و حمایت از قطعات لبه فناوری ، ساخت آزمایشگاه‌های مجهز ، مشاوره استار تاپی و تسهیل و همکاری در ثبت اختراعات در این حوزه را به عنوان راهکار اصلی در مسیر پیشرفت این حوزه خواند. 
مهدی روحانی نژاد مدیر گروه طیف و مدیر فروم اینترنت اشیاء ایران مهم‌ترین چالش در مسیر IOT را موضوع تقاضا بیان کرد و گفت: می‌بایست به سمت آشنا کردن دولت با فعالیت‌های IOT پیش برویم و کمک کنیم تا در حوزه IOT سرمایه‌گذاری کنند.

علی صاحبی فرد از دیگر نمایندگان فاوا نیز به این نکته اشاره کرد که لازم است اهداف و برنامه ها و اولویت های کارگروه به صورت مستند تهیه و در سایت اصلی ستاد فاوا بارگذاری شود تا مخاطبین کارگروه با شفافیت بتوانند درخواست ها و نیازهای خود را مطرح نمایند و از طریق سامانه های پیش بینی شده بتوان آنها را پیگیری نمود.






منبع : معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار