کد خبر: ۱۴۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۱ - ۰۳ دی ۱۳۹۶ - 2017 December 24
خودروهای سدان همواره مورد پسند بازار کشورمان بوده اند.با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی و همچنین نیاز جامعه به مصرف سوخت کمتر و کاهش آلاینده ها و نیز اقتصادی بودن سبک زندگی:خودرو سازان بسیاری علاوه بر مدل بنزینی.مدل تماما برقی و یا هیبریدی را برای تولید در نظر میگیرند.ازین رو طی سال های اخیر شاهد ورود خودروهای هیبریدی(دو گانه) به کشورمان هستیم.
خودروهای هیبرید علاوه بر آلایندگی کمتر مصرف سوخت به مراتب کمتری از خودروهای صرفا بنزینی داشته و همچنین میتوانید از مزایای هزینه های کمتر برای طرح ترافیک حال حاضر در تهران نیز بهره مند شوید!

نحوه ی ساز و کار سیستم های هیبرید بدین گونه است که 2 قوای محرکه به صورت همزمان و یا جداگانه میتوانند خودرو را به حرکت درآورند.معمولا باطری های سیستم برقی در صندوق عقب خودرو قرار داشته که کمی از فضای بار را فدای سیستم برقی میکند.نحوه ی شارژ باتری ها نیز بوسیله ی نیروی ترمزخودرو تامین میشود.

لازم به ذکر است با توجه به پیچیدگی سیستم برقی اینگونه خودرو ها فعلا تعمیرگاه های محدودی قادر به سرویس دهی هستند.

نکته ی حائز اهمیت این است که با توجه به کمتر بودن آلایندگی این خودرو ها .هزینه ی تبصره ی 13 واردات خودرو مبلغ قابل توجهی از هزینه ها و تعرفه ی واردات آنها کم میکند.که در ادامه به آن میپردازیم...

در این مقاله سعی بر این داریم تا مخاطبین را با 2 نمونه خودروی سدان سایز متوسط  (mid-size sedan) هیبرید و بسیار محبوب در کشورمان آشنا کنیم و نقاط ضعف و قوت را بررسی نماییم:

مقایسه ی دو هیبریدی محبوب بازار: کمری یا سوناتا 

هیوندای سوناتا هیبرید و رقیب ژاپنی اش تویوتا کمری هیبرید!

سوناتا به واسطه ی شرکت پاکرو و یا مدل های وارداتی بدون گارانتی.  و کمری به واسطه ی ایرتویا وارد کشورمان میشوند.

مقایسه ی دو هیبریدی محبوب بازار: کمری یا سوناتا
 
مقایسه ی دو هیبریدی محبوب بازار: کمری یا سوناتا

در بحث ظاهر و طراحی باید گفت که تویوتا کمری ظاهری مدرن تر و جوان پسندتر از مدل سال های قبلی خود داشته و با چراغ هایی کشیده و خطوط روی بدنه همینطور ورودی سپر جلو و رینگهای به نسبت اسپرت هم قشر میانسال و خانواده و هم جوانان را راضی نگه میدارد.اما اینبار سوناتای کره ای ما با ظاهری به مراتب اسپرت و تهاجمی تر از رقیب ژاپنی خودش ظاهر شده که ظاهرا مدرن تر به نظر میرسد.بال عقب کوچک روی صندوق.رینگهای آلومینیمی اسپرت تر و جزییات و زوایای بیشتر روی بدنه و همینطور جلوپنجره ای که ظاهری خشمگین به آن داده.رنگهای متعددی نیز برای سوناتا و کمری هیبرید در کشورمان قابل انتخاب است از جمله آبی کاربنی و آبی روشن آسمانی و همینطور رنگ تیتانیومی برای سوناتا وقرمز و آبی و نوک مدادی از جمله رنگهای خاص برای کمری.
 
مقایسه ی دو هیبریدی محبوب بازار: کمری یا سوناتا
 
مقایسه ی دو هیبریدی محبوب بازار: کمری یا سوناتا

کابین خودرو و طراحی داخلی و تجهیزات:
از دیرباز تویوتا به کیفیت و سخت جان بودن خودروها و قطعاتش معروف و محبوب بوده که در بدو ورود به داخل خودرو شاهد آن هستیم.در این مدل نیز تویوتا در عین سادگی کمی چاشنی اسپرت را به آن افزوده که میتوان به طراحی فرمان و پشت آمپر آن اشاره کرد.همانند گذشته چرم ها از دوخت های قابل قبول برخوردار بوده و فرم آنها در دراز مدت به راحتی از شکل نمیافتد.و در کل کیفیت مورد انتظار ژاپنی اش را حفظ کرده.از نظر نگارنده اینجانب بعد ازداخل شدن به اتاق سوناتای هیبرید 2017 کیفیت مواد به کار برده شده در داخل اتاق به نسبت سالهای اخیر فراتر از انتظار بوده و از متریال نرم بیشتری در داخل اتاق استفاده شده بود! که در دراز مدت نیز همان سکوت روزهای اول داخل کابین حفظ شده و خبری از سر و صدای داخل کابین نیست.طراحی ساده تر از مدل ها قبل است که طراحی فضایی و اغراق آمیز داشت.اما هماهنگی خودش را با طراحی بیرونی حفظ کرده.در تیپ فول سوناتا رنگبندی آبی سرمه ای داخل اتاق که مشخصه ی تیپ فول آن نیز هست و وجود سقف پانورامیک فضایی دلچسب را به ارمغان آورده.فضای سرنشین هر 2 خودرو تقریبا نزدیک به هم بوده اما سوناتا کمی دلبازتر است.در مورد فضای بار صندوق عقب نیز سوناتا فضای بار بیشتری نسبت به کمری داشته ولیکن چرخ زاپاس را فدای سیستم برقی و همینطور فضای بار کرده که چرخ زاپاس جایش را به کیت پنچر گیری داده.در کل 2 خودروی نامبرده مناسب برای سفرهای خانوادگی و یا استفاده ی روزمره هستند.  

مقایسه ی دو هیبریدی محبوب بازار: کمری یا سوناتا

مقایسه ی دو هیبریدی محبوب بازار: کمری یا سوناتا

مقایسه ی دو هیبریدی محبوب بازار: کمری یا سوناتا

مقایسه ی دو هیبریدی محبوب بازار: کمری یا سوناتا

حال به بحث آپشن ها و تجهیزات این 2 خودرو میپردازیم که در بیشتر مواقع خریداران کشورمان علاقه بسیاری به مدل های به اصطلاح فول آپشن دارند.هرچند که ممکن است تمامی این تجهیزات مورد استفاده قرار نگیرند!

در کمری های فول آپشن موجود در کشور امکانات امنیتی و پایداری مانند:
ABS,EBD,TRC,VSC,HAC,BA,SST و ایربگ های کامل صندلی های برقی و صفحه نمایش لمسی . کروز کنترل فعال .تهویه مطبوع  اتوماتیک 2گانه و رادار های حرکت بین خطوط و نقطه کور و همچنین تصادف.گرمکن صندلی های جلو 3 حالت رانندگی و استارت بدون کلید(keyless starter) و نیز شارژر وایرلس و سانروف. 

مقایسه ی دو هیبریدی محبوب بازار: کمری یا سوناتا

اما در بحث آپشن های هیوندای سوناتا این خودرو حرف های بیشتری برای گفتن دارد! :
در فول ترین مدل سوناتا که به نامGLS+ شناخته میشود و میتوان آنرا از رنگ متمایز صندلی های خودرو که به رنگ آبی نسبتا تیره میباشند تشخیص داد.شاهد آپشن هایی از قبیل: سیستم های ترمز و پایداری ABS, EBD, ESC, VSM ، ترمز پارک برقی بهمراه سیستم اتوهلد، ایربگ های جلو/جانبی/پرده ای، آینه های جانبی برقی همراه با سیستم تاشو، سامانه ورود و استارت بدون کلید، سقف پانوراما با سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک دوال بهمراه دریچه مجزا برای سرنشینان عقبی، گرمکن تمامی صندلی ها و سیستم تهویه صندلی های جلو، بلوتوث، صندوق عقب هوشمند، گرمکن فرمان، رادار نقطه کور، نمایشگر لمسی مرکزی، امکان انتخاب حالت های رانندگی Sport، Eco و Normal، پرده پشت سر برقی و پرده های جانبی دستی، صندلی های جلو برقی بهمراه 2 عدد حافظه برای تنظیمات راننده، چراغشوی، دوربین دنده عقب, سنسوهای پارک کامل و...   

مقایسه ی دو هیبریدی محبوب بازار: کمری یا سوناتا

مقایسه ی دو هیبریدی محبوب بازار: کمری یا سوناتا

و این نمایانگر این است که هر 2 خودرو با توجه به سیستم های ایمنی به روز شده و تست شده از طرف موسسه های ایمنی جهانی از ایمنی قابل قبولی بهره مندند.

حال به اصلی ترین بخش یعنی بخش پیشرانه و توانایی های حرکتی که وظیفه ی اصلی خودرو است میپردازیم:

درنمونه های وارد شده در کشورمان سوناتا از یک پیشرانه ی 2لیتری 4 سیلندر بنزینی با تزریق سوخت مستقیم(GDI) با توان 154 اسب بخار و با ترکیب موتور برقی به همراه باتری های "لیتیوم-یون” اش با توان 51 اسب بخار قدرتی معادل 193اسب بخار(با احتساب نیروی تلف شده) را به ارمغان می آورد این نیرو نیز به چرخ های جلوی خودرو منتقل شده تا خودرو را با وزن 1590 کیلوگرم از حالت سکون طی مدت زمان  9.3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند.ممکن است این اعداد نسبت به رقیبش تویوتا کمری پایینتر به نظر برسند اما زود قضاوت نکنید!.بنا به هدف اصلی این خودرو ها که بر پایه ی کم مصرف بودن است شتاب اولیه خوبی را در اختیارمان قرار میدهد.این موتور با یک جعبه دنده ی 6 سرعته اتوماتیک همراه شده که هر دو موتور برقی و بنزینی کاملا با آن هماهنگ هستند و تعویض دنده ها به نرمی صورت میگیرد.فرمان خودرو با توجه به الکتریکی بودنش حس و حال جاده را به راننده کاملا منتقل نمیکند و کمی مصنوعی به نظر میرسد اما از فرمان پذیری خوبی برخوردار است و در معابر شهری کارآمد.مدتی طول میکشد تا به حس و حال متفاوت سیستم ترمز عادت کنید! این حس بدلیل وجود سیستم شارژ موتور برقی بوده که ممکن است در روزهای اول حس عجیبی به ترمز گیری خودرو نسبت به مدل غیر هیبریدش داشته باشید.در ترافیک شهری عموما موتور برقی خودرو کار میکند که تقریبا هیچ صدایی از پیشرانه ی خودرو به گوش نرسیده و شما شاهد سکوتی از داخل کابین هستید.با فشردن پا تا آخر روی پدال گاز موتور بنزینی نیز به کار افتاده و به کمک موتور برقی می آید.و یا همچنین میتوانید خودتان بنا به دلخواه تنظیمات حالت رانندگی را تغییر دهید.با توجه به خطی بودن نمودار تولید گشتاور در موتور برقی,با فشردن پدال گاز شتاب اولیه خوبی خواهیم داشت.204نیوتون متر در دور موتور 1770.

مصرف بنزین سوناتا هیبرید 2017 معادل 4.7 لیتر در هر 100 کیلومتر برای مصرف ترکیبی است.  
حال برای تویوتا کمری هیبرید 2017 که توسط یک پیشرانه ی 2.5 لیتری 4 سیلندر با قدرت ترکیبی 200 اسب بخار و با تولید گشتاوری معادل 270 نیوتون متر نیرو را به چرخ های جلو منتقل کرده و میتواند خودرو را طی مدت زمان 7.6 ثانیه با توجه به وزن 1580 کیلوگرمی خودرو از صفر به سرعت 100 برساند. که اعداد مناسبی برای یک سدان سایز متوسط هستند و بهتر از هیوندای سوناتا ظاهر شدند.اما در حیث باتری خودرو که از جنس نیکل-متال بوده,تکنولوژی قدیمی تری نسبت به رقیب کره ایش دارد.بر خلاف سوناتا,کمری از یک جعبه دنده ی CVT (سیستم گیربکس انتقال قدرت متغیر) بهره برده که کمی خسته کننده بنظر رسیده اما اقتصادی است.تویوتا با ارتقا و به روز رسانی این گیربکس اسم آنرا E-CVTنامیده.اما نمیتوان حس رانندگی اسپرتی را ازین جعبه دنده انتظار داشت.انتقال قدرت به CVT بسیار نرم و به آرامی صورت میگیرد و تاخیری در پاسخگویی به پدال گاز حس نمیشود.میتوان به مانند سوناتا حالات رانندگی را بر حسب شرایط دلخواه از حالت بنزین به باتری تنظیم کرد..در رابطه با حس و حال فرمان نیز کمری مشابه سوناتاست.اما کمری بدلیل اندکی نرمتر بودن تعلیق,هندلیگ نسبتا پایینتری به سوناتا دارد ولی هیچ کدام ازین موارد به منزله ی غیر ایمن بودن خودرو نیست و با توجه به کلاس خودرو مناسب است.
هر 2 خودرو نیز دید و تسلط کافی را در حین رانندگی به اطراف داشته و کابین راحتی دارند.  

مقایسه ی دو هیبریدی محبوب بازار: کمری یا سوناتا

مقایسه ی دو هیبریدی محبوب بازار: کمری یا سوناتا

تویوتا کمری یا هیوندای سوناتا؟

تویوتا برندی ژاپنی و نام آشنا و با دوام و کیفیت مناسب که همیشه خودروهایی مطمئن به بازار ارایه داده,همینطور هیوندای نیز با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و کیفیت خودروهایش سعی بر رقابت با برند هایی همچون تویوتاست.

در مقایسه این 2 مدل:تویوتا موتوری قدرتمند تر,اندکی کیفیت بالاتر,و سواری کمی نرم تر از سوناتا داشت.در ازای آن سوناتای فول نسبت به کمری فول ,آپشن های بیشتری نسبت به کمری داشته کم مصرف تر و اندکی جادار تر بوده و تکنولوژی باتری به روز تر از کمری دارد.

اما در آخر باید قیمت خودرو ها را نیز در این تصمیم گیری دخیل کنیم:

فول ترین مدل کمری موجود در کشور(XLE):با قیمت حدود 260 میلیون تومان
و فول ترین مدل سوناتا(GLS+) موجود در کشور با قیمت حدود 210-220 ملیون تومان که با توجه به نوسانات بازار اختلاف قیمت 50 الی 60 ملیون تومانی خواهند داشت.

نویسنده:شایان نژند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار