کد خبر: ۱۴۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 16
“سرفیس داک” یکی از لوازم جانبی سرفیس‌هاست که به وسیله آن شما می‌توانید به راحتی سرفیس خود را به یک کامپیوتر رومیزی تبدیل کنید. به وسیله این ابزار شما تمامی پورت‌های مورد نیازتان را در اختیار خواهید داشت و قابل ذکر است که با این وسیله شما دیگر نیازی به شارژر نخواهید داشت. اما چرا حالا، مایکروسافت نیاز به انتشار یک “سرفیس داک” جدید دارد؟ برای بررسی این موضوع با ما همراه باشید.

به گزارش آی تابناک : این که سرفیس داک یکی از مهمترین و کارآمدترین لوازم جانبی سرفیس‌هاست شکی در آن نیست اما مایکروسافت در حال حاضر باید به فکر انتشار آپدیت و یا یک نمونه جدیدی از این ابزار باشد. چرا؟ در ادامه به شما خواهیم گفت.

آخرین نسخه از سرفیس داک دو سال پیش منتشر شده است. و اگرچه برای افرادی که می‌خواهند سرفیس‌های خود را به کامپیوتر‌های رومیزی تبدیل کنند، یا تعدادی پورت اضافی نیاز دارند توانسته کارامد و مفید باشد اما امروزه با پیشرفت‌های سخت افزاری، فنی و تکنولوژی صفحه نمایش 4K که در سرفیس‌های جدید مشاهده ‌می‌کنیم جای خالی چند نکته کلیدی در سرفیس داک به شدت احساس می‌شود.

من تقریبا شش ماه یا بیشتر از سرفیس داک استفاده کردم در ابتدا برای سرفیس پرو و در حال حاضر برای سرفیس بوک 2 از آن استفاده می‌کنم. با تمام علاقه ای که به این محصول دارم _ این وسیله به طور کلی قابل اعتماد، ساده، قابل حمل و اساسا یک وسیله کاربردی و مفید است_ دو ضعف بزرگ و چشم‌گیر در آن دیده می‌شود، یا لااقل برای زیرمجموعه‌ای از کاربران سرفیس‌ها که استفاده حرفه‌ای از آن‌ها می‌کنند این وسیله دارای ضعف‌هایی است.

در این مقاله به بررسی نکات و دلایلی پرداخته‌ام که به خاطرشان مایکروسافت نیاز دارد که سرفیس داک را آپدیت کند یا نمونه جدیدی را وارد بازار کند.

سرفیس داک نمی‌تواند شارژ سرفیس بوک 2 را نگه دارد

همانطور که اشاره کردم من از سرفیس داک برای استفاده در سرفیس بوک 2 مدل 15 اینچی آن بهره می‌برم. و برای کارهای روزمره هیچ مشکلی با این وسیله ندارم، منبع قدرت سرفیس داک فقط 90 وات است، که این 90 وات بین تمام قسمت‌های مختلفی که باید به آنها متصل شود توزیع می‌شود. در صورتی که کابلی که همراه سرفیس بوک 2 در بسته آن قرار دارد 102 وات است. که حتی اگر شما از کابل 102 واتی هم در سرفیس داک استفاده کنید بازهم نمی‌توانید آن نیرویی که سرفیس بوک در شرایط خاص به آن نیاز دارد را تامین کنید.

Daniel Rubino مدیر اجرایی دفتر، اخیرا در مقاله‌ای دلایلی که سرفیس داک نمی‌تواند برای سرفیس پرو 2 مناسب باشد را بیان کرده بود علارغم این که مایکروسافت در صفحه خود در مورد سرفیس داک نوشته بود که این وسیله از آن مدل لپ‌تاپ پشتیبانی می‌کند و به هیچ عنوان به این محدودیت قدرت احتمالی اشاره نکرده بود.

Rubino نوشت:

سرفیس داک دیگر قدیمی شده است و نمی‌تواند انرژی مورد نیاز سرفیس بوک 2 را تامین کند بخصوص که قسمتی از انرژی هم باید صرف قسمت‌های دیگر ( مانند چهار پورت USB Type-A , دو پورت خروجی ویدیو, و Ethernet ) شود… به عبارت دیگر، داشتن چندین نمایشگر و دستگاه متصل به سرفیس داک ممکن است نیروی کلی سرفیس بوک 2 را کاهش دهد که این شرایط برای انجام کارهای روزمره مفید است اما برای استفاده در حالت بهترین عملکرد و اجرا ممکن نیست این نیرو کافی باشد.

کاربرانی که از سرفیس بوک 2 استفاده می‌کنند ممکن است بخواهند مانیتور و یا دستگاه‌های دیگری را به سرفیس خود متصل کنند و یا مایل باشند تا حالت "بهترین عملکرد ” دستگاه خود را فعال کنند. اما سرفیس داک زمانی که به دستگاه متصل است در بهترین حالت انرژی کلی دستگاه را دچار مشکل میکند که این واقعا مایه تاسف است و به احتمال زیاد این موضوع برای اکثر کاربران اصلا قابل قبول نیست.

سرفیس داک مایکروسافت، دیگر مدلی از مد افتاده و قدیمی محسوب می‌شود و مایکروسافت باید به فکر وسیله‌ای بهتر باشد زیرا این اصلا برای کمپانی خوب نیست که داکی را به کاربران پیشنهاد دهد که نمی‌تواند با لپ‌تاپ‌های رده بالای شرکت همخوانی داشته باشد.

تنوع محدود درگاه‌های سرفیس داک

پورت‌هایی که سرفیس داک شامل می‌شود عبارتند از: دو پورت ویدیویی، یک پورت Gigabit Ethernet، چهار پورت USB 3.0 و یک پورت خروجی صدای 3.5mm است. دو سال پیش، چنین وسیله‌ای که این پورت‌ها را ارایه دهد قابل قبول بود. اما امروزه خیلی جالب به نظر نمی‌رسد.

چرا این وسیله هیچ درگاهی برای HDMI ندارد ؟ یا USB-C و مواردی دیگر؟ این داک حتی از Thunderbolt 3 هم پشتیبانی نمی‌کند. تمام این پورت‌ها امروزه کاملا استاندارد و مورد نیاز هستند.

در گذشته شاید برای اکثر کاربران سرفیس این موارد ممکن بود اصلا دیده نمی‌شدند و مورد نیاز نبودند. اما با انتشار سرفیس بوک 2 آن‌ها دقیقا دنبال این موارد هستند و این کمبود را به خوبی در داک ارایه شده احساس می‌کنند. و مایکروسافت با هر آپدیت و انتشار جدید در سرفیس‌ها فقدان و نبود این مسئله را بیشتر آشکار می‌کند که واقعا مایه تاسف است.

سرفیس داک باید تمامی این موارد را پشتیبانی کند و حتی بعضی از آن‌ها بیشتر از یک درگاه در داک مورد نظر را باید داشته باشند،  بنابراین یک داک جدید به شدت مورد نیاز است و مایکروسافت باید هرچه زودتر این محصول را منتشر کند قبل از اینکه این مورد تبدیل به معضلی برای صاحبان سرفیس‌ها شود.

درباره نمایشگرهای 4K چطور ؟

مایکروسافت اعلام کرده است که در سرفیس داک دو پورت خروجی ویدیو برای ویدیوهای با "کیفیت بالا” تعبیه شده است. اما چرا کمپانی هیچ اسمی از واژه‌ی 4K نبرده است؟

اگرچه می‌توانید دو نمایشگر 4K را توسط سرفیس داک به دستگاه خود متصل کنید و از آن استفاده کنید اما تجربه جالب و ایده‌آلی نیست. بر طبق اظهارات مایکروسافت نه تنها داک بلکه سرفیس های فعلی، صرفا قادر به پشتیبانی همزمان از دو نمایشگر با کیفیت 4K یا حداقل 3840×2160 پیکسل با نرخ 30 فریم بر ثانیه هستند. چنین شرایطی مطمئنا دلخواه کاربرانی که هزینه بالای دو نمایشگر 4K را پرداخت کرده اند یا آنکه مایل به بازی یا تماشای محتوای 4K هستند نخواهد بود چراکه برای چنین مصارفی حداقل نرخ فریم مناسب ۶۰ است. (البته باید اشاره کنیم که اعضا جدید خانواده سرفیس قادر به پشتیبانی از یک نمایشگر 4K با نرخ فریم ۶۰ هستند)

حالا چه اتفاقی برای سرفیس داک می‌افتد؟ در حال حاضر هیچ اتفاقی نمی‌افتد. اما اگر مایکروسافت به آپدیت‌های خود ادامه دهد و سخت‌افزارهای پشتیبانی از دو نمایشگر 4K را در سرفیس‌های خود قرار دهد، سرفیس داک باید بتواند خود را در حد آنان بالا نگه دارد در غیر این صورت کسانی که از سرفیس‌های مایکروسافت استفاده می‌کنند قطعا دچار مشکلات جدی خواهند شد.

خلاصه مطلب…

درحال حاضر سرفیس داک برای اکثر کسانی که از سرفیس استفاده می‌کنند مناسب و قابل قبول است و راه حلی مناسب برای اتصال به دستگاه‌های دیگر است. این کاملا عادلانه است اگر بگویم که داک فعلی در اکثر بخش‌ها به خوبی کار می‌کند و همچنین قابل حمل و رضایت بخش است. و به راحتی به دستگاه‌های دیگر متصل می‌شود و استفاده از آن آسان است.

اما کافی نیست. این وسیله دو سال پیش عرضه شده است و در دنیای تکنولوژی امروزه این دو سال یک عمر به حساب می‌آید. و همچنین کمی بد قیافه و سنگین است که مناسب زیبایی و ظرافت سرفیس‌های امروزه نیست. و شکایت‌های جزیی دیگری هم وجود دارد.

تمام مطالب بالا حاکی از این است که مایکروسافت باید فکری به حال آپدیت سرفیس داک کند این مشکلات همگی به صورت بالقوه وجود دارند و درست است که هنوز مستقیما اعلام نشده‌اند اما اگر مایکروسافت به فکر راه‌حل نباشد به زودی سروصدایی در میان صاحبان سرفیس‌ها به پا خواهد شد.






منبع : وینفون 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار