کد خبر: ۱۴۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 15
گروهی از مهندسین ژنتیک دانشگاه MIT موفق شده اند گیاهانی تولید نمایند که به کمک آنزیم های موجود در بدن شب تاب ها از خود نور ساطع می کنند.

به گزارش آی تابناک : شاید اولین سوالی که به ذهن بسیاری می رسد آن است که فایده این کار چیست؟ گرچه می توان فایده هایی را برای آن برشمرد، اما جالب ترین و نخستین پاسخ این است که آنها این کار را صرفاً برای بهره بردن از جذابیت های علم انجام داده اند.

حال گیاهانی را تصور کنید که بخشی از روشنایی منزل یا محل کار شما را بدون صرف انرژی برق تامین نمایند. آن وقت می شود به نتیجه تحقیق مورد بحث با جدیت بیشتری نگاه کرد.

باید در نظر داشت که در حال حاضر نورانی ساختن همه گیاهان با روش مورد اشاره ممکن نیست، بلکه بعضی گیاهان خاص همچون بعضی گونه های کلم، اسفناج و شاهی آبی قابلیت میزبانی آنزیم لازم و در نتیجه نور افشانی را خواهند داشت.

پروفسور «مایکل استرانو» (Michael Strano) مدیر تیم تحقیقاتی MIT در این باره می گوید: «ایده اصلی آن است که گیاهان را به چراغ های روشنایی، چه روی میزی و چه در خیابان ها تبدیل کنیم. چراغ هایی که نیازی به اتصال به پریز ندارند و انرژی مورد نیاز آن از متابولیسم طبیعی خود گیاه حاصل می شود.»

نباید فراموش کنیم که ۲۰ درصد از انرژی تولیدی دنیا صرف روشنایی محیط های مختلف می شود. گیاهان نورانی هر مقدار از این سهم را که بتوانند کاهش دهند، به کاهش گرمای زمین و تولید گازهای گلخانه ای و به طور کل اقتصاد جهانی یاری خواهند رساند.

با این همه اما هنوز راه درازی تا دستیابی به نقطه مطلوب در پیش داریم. علاوه بر محدودیت گونه های قابل استفاده، نمونه های تولیدی فعلی تنها به مدت ۳.۵ ساعت در شب قادر به نورافشانی هستند. ضمن این که میزان روشنایی تولیدی آنها ۱۰۰۰ برابر کمتر از مقدار مطلوب برای مطالعه است.






منبع : تک کرانچ 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار