کد خبر: ۱۴۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 13
-دستگاه جدیدی خریداری کرده اید؟ احتمالاً دوست دارید که هر چه سریع تر شروع به کار کنید. اما برای این که مطمئن شوید دستگاه شما در طول عمر خود به مشکل بر نمی خورد، ابتدا باید کمی وقت بگذارید و آن را به درستی آماده کنید.

به گزارش آی تابناک : انجام این مراحل را به شما توصیه می کند تا دستگاه شما برای چند سال بدون مشکل به کار ادامه بدهد.

۱- تمام به روزرسانی ها را نصب کنید

شاید نصب تمام به روزرسانی ها کار پر زحمتی باشد، اما آن ها بدون دلیل ارائه نمی شوند. چرا که باگ ها را رفع می کنند، قسمت های آسیب پذیر از نظر امنیتی را بهبود می دهند و باعث می شوند سیستم عامل دستگاه شما با ثبات و اطمینان بیشتری کار کند. اگر خوش شانس باشید، به برخی از ویژگی های جدید نیز دست پیدا می کنید. به دلیل این که به روزرسانی ها می توانند کل سیستم شما را تحت تاثیر قرار دهند، بهتر است که قبل از هر چیز این مرحله را انجام دهید.

حتی اگر یک دستگاه کاملاً جدید خریده باشید، ممکن است تولیدکننده از زمان خروج محصول از کارخانه برای آن به روزرسانی هایی عرضه کرده باشد. بنابراین هر زمان که دستگاه را روشن کردید، احتمالاً هشدارهای نصب به روزرسانی های جدید را مشاهده می کنید. روی یکی از نوتیفیکیشن ها بزنید و سیستم خود را به روز می کند.

اگر این نوتیفیکیشن ها را مشاهده نمی کنید، باید به صورت دستی به دنبال به روزرسانی ها باشید. در سیستم عامل macOS به دنبال آیکون App Store باشید و آن را باز کنید. در iOS قسمت Settings را باز کنید و به منو General بروید، سپس System Update را انتخاب کنید. در یک دستگاه ویندوزی، به Settings و Update & Security بروید، سپس Windows Update را انتخاب کنید. در اندروید بخش Settings را باز کنید، بر روی System بزنید و به قسمت System Update در Android Settings بروید.

۲- تنظیمات امنیتی را انجام دهید

به احتمال زیاد شما مقدار زیادی اطلاعات شخصی در ویندوز، macOS، اندروید یا iOS خود دارید. به همین دلیل باید از زندگی دیجیتالی خود به طور جدی محافظت کنید.

برای تلفن و تبلت، امنیت از قفل صفحه شروع می شود، جایی که می توانید یک پین کد یا رمزعبور برای دستگاه خود در نظر بگیرید. اگر دستگاه شما گزینه های دیگری برای باز کردن قفل ارائه می دهد، می توانید از اثر انگشت یا تشخیص چهره استفاده کنید.

برای کامپیوترها، احتمالاً نمی خواهید فرد دیگری بتواند دستگاه را از حالت sleep خارج کند. برای این کار از رمز عبور یا دیگر موارد امنیتی استفاده کنید. در دستگاه های ویندوزی، این گزینه در بخش Settings در زیر Accounts و Sign-in وجود دارد. در macOS بخش System Preferences را باز کنید و به قسمت Security & Privacy بروید.

زمانی که کامپیوتر خود را در برابر دیگران ایمن کردید، نوبت آنتی ویروس است. در ویندوز، ویندوز دیفندر این کار را به عهره می گیرد. با این حال برای اطمینان بیشتر – یا در صورتی که از macOS استفاده می کنید – از یک نرم افزار third-party استفاده کنید. می توانید نرم افزار های Bitdefender Internet Security یا Norton Security را نصب کنید که با ویندوز سازگار هستند و از نظر کشف ویروس، سهولت کار و عملکرد امتیاز بالایی دارند. برای macOS از AVG، Bitdefender Antivirus یا Sophos Home استفاده کنید. تمامی این نرم افزارها در کشف ویروس ها برتر از رقبایشان هستند.

برای تلفن های هوشمند، نصب آنتی ویروس ضروری نیست چرا که گوگل و اپل قوانینی را برای فروشگاه های اپلیکیشن خود در نظر گرفته اند. فقط به یاد داشته باشید که در برابر تهدیدهای دیگری مانند فیشینگ (سرقت اطلاعات شخصی از جمله نام کاربری، رمز عبور و …) هوشیار باشید.

۳- اطلاعات دستگاه قدیمی را منتقل کنید

اجازه ندهید فایل ها و اپلیکیشن ها در دستگاه قدیمی شما باقی بمانند. هر چقدر بیشتر کنار بمانند، احتمال بیشتری وجود دارد که آن ها را فراموش کنید.

انتقال اپلیکیشن ها به دستگاه جدید شما خیلی مشکل نیست، فقط باید کمی حوصله داشته باشید. ابتدا فهرستی از برنامه های مورد استفاده خود تهیه کنید. سپس به اپ استور دستگاه جدید خود بروید و یکی یکی آن ها را دانلود کنید. می توانید اپلیکیشن هایی که قبلاً خریداری کرده اید را به صورت رایگان دانلود کنید، چرا که آن ها به آی دی گوگل، مایکروسافت یا اپل شما متصل هستند. به یاد داشته باشید که باید برخی از آن ها را از دستگاه قدیمی خود حذف کنید تا بتوانید در دستگاه جدید استفاده کنید. در آخر برای اپلیکیشن هایی که نیاز دارند، به اکانت خود بروید (sign in کنید). این مرحله به شما امکان انتقال اتوماتیک تنظیمات و اطلاعات (مانند پلی لیست spotify) را می دهد.

برای انتقال فایل ها، شما به یک سیستم انتقال ابری نیاز دارید. اپل، مایکروسافت و اندروید سرویس های داخلی دارند: iCloud، OneDrive و Google Drive. علاوه بر این ها Dropbox یک گزینه قابل اطمینان است. تمام این موارد – به غیر از iCloud که فقط مخصوص دستگاه های اپل است – به راحتی با سیستم عامل های مختلف کار می کنند.

تمام این سرویس ها مشابه یکدیگر کار می کنند. برنامه را در دستگاه قدیمی خود نصب کنید و فایل های خود را در سیستم ابری آپلود کنید. سپس برنامه را در دستگاه جدید نصب کنید و می توانید به تمامی اطلاعات خود دسترسی داشته باشید. با این حال برای در اختیار داشتن فضای بیشتر باید هزینه اضافی پرداخت کنید. اگر فایل ها را بین کامپیوترها منتقل می کنید، می توانید به جای انتقال ابری از یک هارد اکسترنال استفاده کنید. به سادگی پوشه های مورد نیاز خود را در هارد ذخیره کنید و آن ها را به دستگاه جدید منتقل کنید.

هنگامی که همه چیز را از دستگاه قدیمی خود ذخیره کردید، می توانید آن ها را پاک کنید. برنامه ها را حذف کنید و در صورت نیاز ثبت نام ها را لغو کنید و دستگاه را به تنظیمات کارخانه برگردانید. در ویندوز به Settings و Update & Security بروید، Recovery را انتخاب کنید و Get Started را از زیر Reset This PC کلیک کنید. در macOS باید دستگاه خود را ریستارت کنید، به این منظور دکمه Command + R را در هنگام ریستارت نگه دارید و Disk Utility را از منو انتخاب کنید. درایو اصلی خود را انتخاب کنید و گزینه reinstall macOS را انتخاب کنید. این روند در اندروید و iOS کمی ساده تر است. در اندروید Settings را انتخاب کنید، به System و سپس Reset بروید. در iOS بخش Settings را باز کنید و از منوی General گزینه Reset و Erase All Content and Settings را انتخاب کنید.

۴- دستگاه را برای بک آپ آماده کنید

اکنون که تمام فایل ها و عکس های خود را به دستگاه جدید منتقل کرده اید، باید به فکر تهیه بک آپ باشید. این کار را انجام دهید تا برای همیشه خیالتان از بابت اطلاعات راحت باشد.

اگر تلفن جدید خریده اید، اندروید و iOS به طور اتوماتیک بسیاری از داده های مهم شما را ذخیره می کنند، با این حال در اندروید برای ذخیره پیام های کوتاه باید مراحل بیشتری را طی کنید. برای اطلاع بیشتر از جزئیات بک آپ می توانید به وب سایت شرکت سازنده تلفن همراه خود مراجعه کنید.

علاوه بر این همان گونه که قبل تر گفتیم، اپلیکیشن های ابری زیادی در دسترس شما هستند. شاید ساده ترین راه، استفاده از برنامه داخلی دستگاه شما باشد؛ iCloud اپل، OneDrive مایکروسافت یا گوگل درایو. برای فضای بیشتر باید هزینه بیشتری بپردازید که البته ارزشش را دارد.

برنامه های third-party نیز امکانات خوبی برای تهیه بک آپ از اطلاعات شخصی در سیستم عامل های مختلف ارائه می دهند. Dropbox می تواند فایل های شما را در پلتفرم های مختلف انتقال دهد و با پرداخت ۱۰ دلار در ماه (حدود ۴۰ هزار تومان) می توانید فضای یک ترابایتی در اختیار داشته باشید. گزینه دیگر BackBlaze با هزینه ۵ دلار در ماه است که از هر فایلی در ویندوز یا macOS کپی تهیه می کند، اما نمی تواند فایل ها را مانند Dropbox در دستگاه های مختلف جا به جا کند.

عکس ها و ویدیوهای شما با ارزش ترین فایل های شما هستند. برای این منظور می توانید از Google Photos استفاده کنید. تقریباً هر جایی کار می کند و تمام تصاویر و ویدیوهای شما را به صورت رایگان نگهداری می کند. این سرویس تصاویر شما را با کیفیت ۱۶ مگاپیسکل و ۱۰۸۰ ذخیره می کند و با پرداخت هزینه می توانید هر فایلی را با اندازه اصلی در اختیار داشته باشید. با این حال برنامه هایی که در مورد آن ها صحبت کردیم می توانند بسیار مفید باشند.

در آخر گزینه ذخیره فیریکی فایل ها را از یاد نبرید: اگر از کامپیوتر ویندوز یا macOS استفاده می کنید، می توانید یک هارد اکسترنال خریداری کنید و فایل های مهم خود را بر روی آن کپی کنید. به این صورت مطمئن هستید که اطلاعات شما در جای امنی قرار دارند.







منبع : گویا آی تی 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار