کد خبر: ۱۴۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 13
طـی دهـه اخیـر بـا قـدرت گرفتـن خودروهـای الکتریکـی، ایده ای بـر مبنای اسـتفاده از اتانول طبیعی بـا عنوان منبـع انرژی خودروها مطرح شـد.
به گزارش آی تابناک : پس از گذشـتن چندین سال از مطرح شدن موضوع اسـتفاده از اتانول طبیعی بـا عنوان منبـع انرژی خودروها، این بار محققان طرح استفاده از چنین سوختی با نوع کارآمدتری رار رائه کردند.
 این سیسـتم سـوختی، قادر اسـت با اسـتفاده از مواد طبیعی و طی فرایندی به خصوص، تولید انرژی کند. در واقع، این انرژی به صورت سـبز تولید شده و نهایتا به انرژی الکتریسیته مبدل می شود و باتری خودروها را شارژ می کند. 
سیستم یاد شده با استفاده از واکنش اکسیژن با سـوختهای متعدد مانند اتانول و گاز طبیعی کار می کند. انرژی آزاد شـده در این فرایند، به خودروهای الکتریکی اجازه می دهد مشـابه اتومبیل های معمولـی بنزینی، حدود ۶۰۰ کیلومتر حرکت کنند. 
در همین حـال، منبع انرژی خودرو طی واکنش انجام شده، باتریها را شارژ می کند و بخار آب از اگزوز خودرو به بیرون راه می یابد تا تجربه خودرویی بی صدا ارائه شود. نحوه کار این سیسـتم به گونه ای اسـت که اتانول طبیعی در مخزن سـوخت خودرو ذخیره شده، پس از آن به سمت دستگاه تبدیل کننده فرستاده می شود و به هیدروژن تبدیل می شود.
 سـلول سـوختی با ورود اکسیژن خالص، طی واکنشی به تولید برق می پردازد تا قدرت مورد نیاز خودرو تامین شود. با این وجود، اگر سیستم مذکور به زودی به بهره برداری برسد و در واحدهای انبوه تولید شود، خودروهای الکتریکی دیگر برای شارژ کردن باتری نیازی به توقف نخواهند داشت. 
این سیسـتم بـا اینکه هنوز آلودگی هایی از لحاظ تولید باتری و غیره را به دنبـال دارد، اما یکی از بهترین منابع انرژی پاک تجدید پذیر محسـوب می شـود. در مقابل همه اینها، صرفه اقتصادی خوبی را در بر خواهد داشـت. 
البته به دسـت آوردن سوخت این سیستم یعنی اتانول طبیعی ساده نخواهد بود. روش طبیعی تولید اتانول، اسـتفاده از منابع ذرت و نیشـکر است که برای به دست آوردن حجم زیادی از آن، مطمئنا مزارع وسـیعی از محصولات اینچنینی نیاز است. 
در حال حاضر، اسـترالیا بهترین گزینه برای پرورش این ایده است چراکه مقادیر زیادی از نیشکر و ذرت را در خود جای داده است. 
در مجموع، اسـتفاده از اتانول بسیار امن تر از سایر سوخت ها نظیر سوخت های فسیلی و هیدروژن است و هزینه های اجرا و بهره برداری از سوخت اتانول ”به طور قابل ملاحظه ای کم" و در همین حال، امکانات بسیار کارآمدتر و بهینه تری را ارائه می کند. 
«محدودیت منابع فسـیلی» و «مصرف بی رویه و لجام گسیخته انرژی های تجدیدناپذیر»، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را به ضرورتی اجتناب ناپذیر در جامعه امروز ایران تبدیل کرده است.
 در راسـتای انتقال و ارتقای فنـاوری انرژی های تجدیدپذیر در دو دهـه اخیر، اقدام هایی در کشور انجام شده و آذربایجان شرقی نیز به دلیل توانمندیهای بالای علمی- صنعتی و برخورداری از ظرفیت های بالای استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به یکی از قطب های پیشروی کشورمان در این حوزه تبدیل شده است. بدیهی اسـت اقدامات انجام شـده در مسیر اسـتفاده از انرژی های تجدیدپذیر در آذربایجان شرقی نیز همچون بسیاری از نقاط دیگر کشورمان نوپاست و امید می رود که با سرعت گرفتن این روند، بتوان از ظرفیت های مغفول این حوزه بهره بیشتری برای توسعه استان برد.  





منبع : معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار