کد خبر: ۱۴۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۲ - ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 10
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، بر لزوم ایجاد تسهیلات برای افزایش ثبت بین المللی اختراعات ملی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد اختراعات ملی، ثبت جهانی می شوند.

به گزارش آی تابناک :  دکتر رضا ملک زاده در کارگاه ملی پروژه توانمندسازی محیط  مالکیت معنوی – مدیریت مالکیت معنوی و تجاری سازی فناوری برای مدیران فناوری افزود: هرچند روند اختراعات در کشور در حال افزایش است اما ثبت بین المللی از مهمترین مشکلات مخترعان در این زمینه است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، بر لزوم ایجاد تسهیلات برای افزایش ثبت بین المللی اختراعات ملی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد اختراعات ملی، ثبت جهانی می شوند.
ملک زاده افزود: هرچند امکان ثبت بین المللی اختراعات وجود دارد اما هزینه بالا و دسترسی نداشتن به نظامی که این کار را تسهیل کند از جمله مشکلات این حوزه است که برای توسعه این روند باید تسهیلات مناسب فراهم شود.
وی اظهار داشت: باتوجه به اینکه خیلی از اختراعات ما ثبت بین المللی نمی شود، ما جایگاه خوبی در نوآوری و اختراعات براساس ثبت های بین المللی نداریم و زمانی می توانیم جایگاه واقعی خود را بدست آوریم که امکان ثبت اختراعات ملی به صورت بین المللی وجود داشته باشد.
معاون تحقیقات و فناوری به گسترش اختراعات در حوزه پزشکی و سلامت اشاره کرد و گفت: سلول های بنیادی، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، داروسازی، فناوری ژنتیک و تجهیزات پزشکی از جمله موضوعاتی است که شاهد گسترش اختراعات هستیم.

کمتر از ۱۰ درصد اختراعات ملی ثبت جهانی می شوندوی یادآور شد: ارتقای رتبه علمی و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی، توانمندسازی پژوهشگران و فناوران با مصادیق مالکیت معنوی، ثبت اختراع و نوآوری، ایجاد بستری انگیزشی برای جذب حداکثری پژوهشگران به اختراعات و توسعه فرهنگ نوآوری و اختراع و حفاظت از دارایی های فکری فناوران یا نوآوران دانشگاه از اهداف این کمیته است.
معاون وزیر بهداشت از راه اندازی کمیته تخصصی مالکیت فکری، ثبت اختراع و نوآوری وزارت بهداشت خبر داد و گفت: تولید ثروت از مالکیت فکری و ایجاد بازار اختراع و کسب درآمد از آنها، هدایت مراکز تحقیقاتی و شرکت های به سمت نوآوری قابل ثبت در بازارهای داخلی و خارجی از جمله اهداف این کمیته است.
وی خاطرنشان کرد: کمک به جهت دهی پایان نامه های دانشجویان علوم پزشکی کشور در جهت تجاری سازی، ارائه مشاوره به معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه در زمینه مالکیت معنوی و اختراع و شناسایی و معرفی طرفیت های موجود در داخل و خارج کشور برای توسعه فناوری مبتنی بر اختراعات از دیگر اهداف این کمیته است.
وی به اقدامات این کمیته اشاره کرد و گفت: سیاستگذاری در زمینه مالکیت معنوی، ثبت اختراع و نوآوری علوم پزشکی و تجاری سازی اختراعات، تشکیل شبکه همکار دفاتر زمینه مالکیت معنوی، ثبت اختراعات و نوآوری حیطه سلامت، بسترسازی و آموزش به دانشجویان و اعضای هیات علمی، همکاری با قوه قضائیه در خصوص داروری اختراعات در حیطه سلامت و همکاری با سازمان مالکیت فکری سازمان ملل (WIPO) از جمله اقدامات این کمیته خواهد بود.
کارگاه ملی پروژه توانمندسازی محیط مالکیت معنوی – مدیریت مالکیت معنوی و تجاری سازی فناوری برای مدیران فناوری از ۱۸ لغایت ۱۹ آذر ماه در سالن همایش های رازی برگزار می شود.





منبع : مهر 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار