کد خبر: ۱۳۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 06
رئیس گروه شبکیه انجمن چشم پزشکی ایران از کاشت شبکیه مصنوعی چشم برای نخستین بار در دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد و این دستاورد را گامی بلند در حوزه چشم پزشکی کشور در راستای درمان بیماران کم بینا و نابینا برشمرد.
به گزارش آی تابناک : دکتر مهدی مدرس زاده در حاشیه بیست و هفتمین کنگره بین المللی چشم پزشکی ایران اظهار کرد: پیشرفت های زیادی در همه زمینه های علم چشم پزشکی و شبکیه در دنیا و ایران به دست آمده است و مقالات تحقیقاتی بی شماری در زمینه درمان بیماری های شبکیه منتشر شده است که برخی از آنها مراحل تحقیقاتی را پشت سرگذاشته و به مرحله اجرا درآمده و برخی دیگر در مرحله تحقیقات هستند. 
وی افزود: یکی از دستاوردهای حاصل شده درخصوص شبکیه، پیوند شبکیه مصنوعی است که به تازگی برای اولین بار در ایران انجام شده است؛ این شبکیه مصنوعی برای بیمارانی کاربرد دارد که یا هر دو چشم آنها فاقد درک نور است یا فقط درک نور دارد. 
مدرس زاده توضیح داد: این شبکیه برای بیمارانی که درک نور ندارند، سبب می شود که درک نور داشته باشند و یا اگر درک نور دارند، بتوانند حرکات دست را ببینند. 
وی گفت: سلول های گیرنده نور وقتی که نور به چشم می تابد، جریان های الکتریکی ایجاد می کنند که این جریان های الکتریکی از طریق عصب بینایی به مغز می رود و مغز آنها را تفسیر کرده و به این طریق فرد عالم خارج را درک می کند. 
مدرس زاده ادامه داد: تاکنون وسیله ای نبوده که یک جریان الکتریکی راکه توسط بشر با عکس گرفتن از خارج ایجاد می شود، با جریان الکتریکی سیستم اعصاب انسان هماهنگ کند. 
وی اظهار کرد: شبکیه مصنوعی به صورت ایمپلنت روی شبکیه بیمار نصب می شود، این شبکیه به دوربینی در خارج از چشم متصل است که تصاویر پیرامون را گرفته و آنها را به جریان های الکتریکی تبدیل کرده و از طریق یک کویل القایی به شبکیه مصنوعی که روی شبکیه بیمار نصب شده می دهد و این شبکیه جریانات الکتریکی ارسال می کند که با عصب بینایی ارتباط برقرار می کند.
مدرس زاده گفت: درحال حاضر هزینه استفاده از شبکیه مصنوعی بسیار زیاد (600 میلیون تومان) و کارآیی آن بسیار کم است؛ این تکنولوژی باید به سطحی برسد که مقرون به صرفه باشد و کارآیی آن نیز بیشتر از این شود تا بتواند گسترش یابد. 
وی تاکید کرد: اگرچه این تکنیک فعلا کار زیادی انجام نمی دهد اما شروع یک زمینه بزرگی از چشم پزشکی است و آن این است که ما چطور وسایلی بسازیم که جریان های الکتریکی در حد میکروولت ایجاد کنند که بتوانند با جریان الکتریکی اعصاب انسان ها رابطه برقرار کنند. 
مدرس زاده گفت: این روش قبلا در برخی از کشورها به کار برده شده اما در ایران به دلیل هزینه بسیار زیاد تاکنون انجام نشده بود که برای اولین بار با حمایت های مالی صورت گرفته، انجام شده است. 
رئیس گروه شبکیه انجمن چشم پزشکی ایران اظهار کرد: در خصوص درمان بیماری های شبکیه، برخی روش های دیگر مانند پیوند شبکیه و استفاده از سلول های بنیادی که بتوانند شبکیه را تقویت کنند یا انتقال ژن هایی که در برخی افراد کم است، به داخل چشم به وسیله وکتورهای ویروسی مورد بحث و تحقیق است تا در نهایت مشخص شود کدام یک از این تکنیک ها در آینده موفق خواهد بود. 
مدرس زاده در خصوص درمان مشکل پارگی شبکیه یا ایجاد سوراخ در شبکیه گفت: اگر در مرکز بینایی (ماکولا) سوراخ ایجادشده باشد، بینایی را کم می کند و با جراحی می توان این سوراخ را بسته و دید را بهتر کرد اما اگر سوراخ در اطراف شبکیه باشد، تاثیری در بینایی ندارد ولی اگر باعث جداشدن شبکیه شود، دید را کاهش می دهد که البته این مشکل نیز قابل درمان است. 
وی افزود: پارگی شبکیه، سوراخ شدن شبکیه و بیماری های سنی شبکیه با یکدیگر تفاوت دارند؛ بیماری وابسته به سن شبکیه (در سنین بالای 65 سال) در ناحیه ماکولا یا لکه زرد ایجاد می شود که دو مرحله دارد؛ در یک مرحله ناحیه ماکولا نازک می شود، رنگ آن تغییر و ذرات چربی در زیر آن رسوب می کند و سبب اختلال در عملکرد شبکیه می شود.
مدرس زاده ادامه داد: در مرحله پیشرفته تر بیماری سنی شبکیه، عروق خونی غیرعادی در زیر لکه زرد ایجاد می شود که سبب خونریزی می شود و دید مرکزی را از بین می برد؛ این بیماری درمان های مختلفی ازجمله تزریق های داخل چشمی دارد. 
بیست و هفتمین کنگره بین المللی چشم پزشکی ایران با حضور جمعی از متخصصان داخلی و خارجی در روزهای 14 تا 16 آذرماه در مرکز همایش های رازی در حال برگزاری است. 
در این کنگره ١١ سمپوزیوم و ٣٠ کارگاه توسط اساتید رشته های مختلف چشم پزشکی برگزار می شود و علاوه بر سخنرانان برجسته داخلی ۱۹ سخنران از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، بلژیک، هلند، سنگاپور، ترکیه و هنگ کنگ به ارائه آخرین دستاوردها در این حوزه می پردازند.






منبع : ایرنا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار