کد خبر: ۱۳۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۹ - ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 05
بیست و دومین شماره ماهنامه «دانش بنیان» ویژه آبان ماه 1396 و با نگاهی ویژه به اهمیت به کارگیری فناوری های نوین در بلایای طبیعی، به چاپ رسیده است.
به گزارش آی تابناک : زلزله اخیر کرمانشاه، حال همه ما را گرفته است. حتی شیرینی شکست داعش و اعیادی که از پشت هم فرا رسیده اند، نتوانسته است که تلخی این حادثه دلخراش را به طور کامل از بین ببرد. اما دوراندیشی و یافتن راه های تازه برای جلوگیری از مصیبت های تازه، آنقدر شیرین و دلچسب است که می شود روی فرداهای بهتر و جدایی از تلخی ها، روی اش حساب کرد.

تقابل با آینده ویران

اهمیت به کارگیری فناوری نوین در بلایای طبیعی، حالا به امری محتوم تبدیل شده؛ موضوعی که پرویز کرمی سردبیر «دانش بنیان» در جدیدترین شماره این ماهنامه آن را متذکر شده است. او در یادداشتی با تیتر «تقابل با غم ویرانی» نوشته است: «تنها راه رفع نگرانی ها و کم کردن آسیب های جدی زلزله های فردا، پیشگیری های فناورانه امروز است. فناوری علاوه بر آن که زندگی را راحت تر و امن تر می کند، هزینه ها رانیز کاهش می دهد. بنابراین پیشگیری در عرصه مقابله با زلزله و آسیب های طبیعی همواره از هزینه ها نیز خواهد کاست.همچنین مدیریت قبل از بحران با سردمداری علم و فناوری به خوبی و درستی انجام خواهد گرفت و آنگاه دیگر نیازی نخواهد بود که با وقوع بحران، توانمندی های بالایمان را در مقابل رنج های بی شمار هموطنان مان به منصه ظهور برسانیم.»

ایجاد بازار دانش بنیان
حالا که تعداد شرکت های دانش بنیان ثبت شده مان، از مرز 3هزار گذاشته است، باید به زودی شاهد پر شدن بازار از محصولات این شرکت ها باشیم. البته محصولات زیادی عرضه شده اند اما بازار ایران، ظرفیت های بسیاری دارد که هنوز بخش عمده ای از آن خالی از دانش بنیانی های ایران ساخت است. محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری که چند سالی است همه هم و غم اش را در این عرصه گذاشته، به گفت وگو با «دانش بنیان» بیست و دوم نشسته و گفته است: «امروز واقعا هر یک دلاری که ما خرید خارجی می کنیم، به اشتغال جوانان مان لطمه ای می زنیم که معضل اصلی فارغ التحصیلان دانشگاهی مان است. این یک بخشی از فعالیت های ما بوده که در حوزه بازارسازی و ایجاد بازار و تجاری سازی فناوری محصولات دانش بنیان می توانیم از آن یاد کنیم. یک بخش دیگر از فعالیت های ما متمرکز بوده در ایجاد مراکز نوآوری و گسترش نوآوری در دانشگاه های کشور.»

نقطه قوت ایران
این واقعیت، دیگر امروز مورد وثوق همه قرار گرفته است که یک کشور را منابع انسانی اش می سازد نه منابع کانی. علیرضا ذوالفقاری نخبه ای است که ایران را برای کار برگزیده و در گفت وگو با «دانش بنیان» گفته است: «نقطه قوت ایران در دنیای تکنولوژی، نیروی انسانی متخصص است.»  و در جایی دیگر از این گپ ابراز کرده است: «صد در صد نیروی انسانی سرمایه اصلی هر کشور است. ما ممکن است هنوز فکر کنیم نفت سرمایه بزرگ ما است. نخبه تعریف محدود و مرزبندی هایی دارد ولی متخصصانی که کار موثر انجام دهند برای کشور نیاز هستند. من بیشترین نقش آفرینی اقتصادی را در کارآفرینی می دانم و کارآفرینی را لزوما با متخصص بودن یکی نمی دانم.»

ضرورت سرمایه گذاری زنان
بانوان عزیز، در سرزمین ما، جایگاه ویژه و موثری دارند. هم به لحاظ جمعیتی و هم به لحاظ تخصص، آنها حرف های زیادی برای گفتن دارند و تاثیرگذاری شان بر کسی پوشیده نیست. مریم سلطانی مشاور امور بانوان اتاق اصناف پای گفت وگو با «دانش بنیان» شماره بیست و دو نشسته و درباره فرصت های سرمایه گذاری زنان نکته های مهمی گفته است. به گفته او: «امروزه در سطح جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه بیشترین تمرکز بر چگونگی دستیابی به اهداف توسعه همه جانبه، یعنی توسعه پایدار و توسعه انسانی است. همانگونه که می دانید خانواده به عنوان واحد کوچکی از اجتماع در پیشرفت و توسعه فرهنگی جامعه نقش اول را دارد. اساس توسعه پایدار و جامعه مدنی در نظام اسلامی بر تربیت است و کانون تربیت و اصلی ترین نهاد مدنی خانواده است. توسعه، نیازمند انسان توسعه یافته است و انسان توسعه یافته از نهاد خانواده توسعه یافته با محوریت نقش تربیتی زنان توسعه یافته حاصل می شود و کشورهای مسلمان باید به طرف توسعه انسانی و توسعه پایدار و نهایتا توسعه انسانی بروند.»

فقدان فقدان فقدان
زیست بوم کارآفرینی و نوآوری، حرف ها و اندیشه ها و نتایج نو و تازه ای با خود به همراه می آورد. از جمله آنها، صنایع جدید است. حمید لویمی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال در کشور در گفت وگو با «دانش بنیان»، معتقد است که «طلوع صنایع جدید با شرکت های دانش بنیان رقم خواهد خورد.» او درباره چالش های پیش روی شرکت های دانش بنیان می گوید: «عدم آشنایی شرکت های فعال در فضای کسب و کار با دانش روز و حمایت نکردن از طرح های نوآورانه و فناورانه شرکت های دانش بنیان، فقدان استانداردهای ملی و صنفی برای محصولات شرکت های دانش بنیان و در نتیجه عدم اعتماد به آنها و نبود مقبولیت در صنعت، از جمله چالش های پیش روی شرکت های دانش بنیان است.» 

راه تسریع اشتغال آفرینان
حوزه کشاورزی در ایران زلفش را همچنان با سنت گره زده است. با این حال اقتصاد دانش بنیان و زیست بوم کارآفرینی به شدت مرزهایش را در کشور دارد گسترش می دهد و کشاورزی هم از این شمولیت آن، مستثنی نیست. خانم ملیحه کوچکی مطلق مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال در عرصه کشاورزی به «دانش بنیان» گفته است: «فعالیت دانش بنیان در حوزه کشاورزی سودآور و پربازده است.» او از تجربه هایش می گوید و می افزاید: «به نظرم دو بخش صنعت و کشاورزی از پتانسیل بیشتری در زمینه اشتغال و درآمدزایی و ایجاد شرکت های دانش بنیان برخوردارند. بخش صنایع به واسطه ارتباطات نسبتا قوی تر درون بخشی در مقایسه با سایر بخش ها قابلیت بیشتری در افزایش تولید ملی و در نتیجه رشد اقتصادی کشور دارد. بخش کشاورزی نیز یکی از دو بخش کلیدی کشور است که توانایی خوبی در تحریک تولیدات و افزایش اشتغال در سایر بخش ها دارد. همچنین توسعه صنایع وابسته به کشاورزی می تواند موجب تسریع روند توسعه و رشد بخش کشاورزی شود.»

استارتاپ ها و اهمیت زمان
استارتاپ ها در کشور حسابی پا گرفته اند و راه های تازه ای را باز می کنند. محمدحسین رافت نژاد مدیرعامل یک استارتاپ فعال در کشور است که در گفت وگو با ماهنامه «دانش بنیان» بر این باور است که «استارتاپ ها بدون داشتن مدل درآمدی شکست می خورند.» او از تجربه های در عرصه استارتاپی می گوید و ابراز می کند: «90 درصد استارتاپ ها پیش از شکل گیری از هم می پاشد، چرا که راه اندازی استارتاپ ها سختی ویژه ای دارد و معمولا در ماه های اولیه درآمدی ندارد. بنابراین افرادی که به فکر راه اندازی استارتاپ هستند باید صبر زیادی داشته باشند. نکته بعد این است که از ابتدا مسیر خود را درست تعیین کنند. از یاد نبرند که کسب و کارها دو نوعند؛ یک دسته از کارها در ابعاد کوچک هستند که معمولا زودبازده اند، اما دسته دیگر هسته اولیه راه اندازی آنها بسیار زمانبر و هزینه بر است که طبیعتا وقتی به سود می رسند، ارقام بزرگ تری را به خود می بینند. طبیعتا راه اندازی چنین استارتاپ هایی بدون سرمایه اولیه خیلی دشوار است.»

در جدیدترین شماره ماهنامه «دانش بنیان» گفت وگوها، گزارش ها، یادداشت ها و اخبار متعدد و متنوعی ارائه شده است که مخاطبان این ماهنامه با داشتن نرم افزار کدخوان بر روی موبایل های هوشمندشان می توانند از فیلم ها، تصویرها و صوت هایی تعبیه شده در مطالب، بهره مند شوند. 
بیست و دومین شماره ماهنامه «دانش بنیان» به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی، در 132 صفحه، ویژه آبان ماه 1396 منتشر شده است.






منبع : معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار