کد خبر: ۱۳۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 04
از آن جا که شهرهای دنیا مسابقه ای حیرت انگیز را به منظور یکپارچگی سیستم‌های فیزیکی، دیجیتال و انسانی در یک محیط برای هوشمند سازی آغاز کرده اند. شاخص هایی به منظور ارزیابی برترین شهرهای هوشمند جهان در نظر گرفته شده است.

به گزارش آی تابناک : برای جمع‌آوری شاخص های مهم در ارزیابی برترین شهرهای هوشمند جهان، صاحب‌نظرها 79 شاخص را در 10 بعد مختلف زندگی شهری همچون اقتصاد، تکنولوژی، سرمایه انسانی، انسجام اجتماعی، روابط بین‌المللی، محیط‌زیست، تحرک و حمل‌ونقل، برنامه‌ریزی شهری، مدیریت عمومی و حکومت تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. 
این رتبه‌بندی به‌عنوان یک ابزار برای شهرداران، مدیران شهر، شرکت‌ها و گروه‌های علاقه‌مند‌است که می‌خواهند کیفیت زندگی ساکنین شهر را بهبود ببخشند. مطالعه پیشرفته‌ترین شهرهای در هر رده، منبع الهام‌بخش برای شناسایی بهترین شیوه‌ها برای نوآوری، پایداری، عدالت و وابستگی است. این یادآوری ضروری است که یک شهر کامل هنوز وجود ندارد و همه هنوز هم می‌توانند برای بهبود خود تلاش داشته باشند.
10 شهر هوشمند برتر شامل نیویورک که مهم‌ترین مرکز اقتصادی در جهان است، رتبه اول برای این بعد، و در جایگاه دوم برای فناوری قرار دارد. لندن به تحرک و حمل‌ونقل و اندازه سرمایه انسانی، که شهر با بیشترین تعداد مدارس و دانشگاه‌های تجاری است، درحالی‌که در تأثیرات بین‌المللی (دوم) در اولویت تأثیر جهانی قرار دارد، در پاریس، محبوب‌ترین مقصد گردشگری جهان را ثابت می‌کند.


شرایط موردنیاز برای داشتن یک شهر هوشمند
برای دستیابی به یک شهر هوشمند نیازمند "تولید انرژی و روش‌های استفاده هوشمند" سیستم‌های هوشمند انرژی میزان مصرف انرژی را زیر نظر قرار داده و آن را با بازده‌ای بیشتری مدیریت و حفظ می‌کند، "حمل‌ونقل هوشمند" گزینه‌های برای حمل‌ونقل پایدار فراهم می‌شود" و "زیرساخت هوشمند "با استفاده از تکنولوژی جدید برای تبدیل داده خام به اطلاعات هستیم. 
همچنین "سرویس‌های عمومی هوشمند"و "بهداشت و سلامت هوشمند" ، "حکمرانی هوشمند" ، "محیط‌زیست هوشمند" و "زندگی هوشمند"  در نهایت "شهروند هوشمند" و " امنیت و ایجاد پلیس هوشمند" و درنهایت "خدمات ضروری وامدادی رسانی هوشمند" بهداشت،  از موارد مهم به منظور دستیابی یه شهر هوشمند است که باید رعایت شود.


زیرساخت‌های شهر هوشمند
باید در شهر لایه‌هایی با سیسم و بی‌سیم فراهم کرد تا تمام اپلیکشنها، نرم‌افزارها و وسایل مختلف را به هم وصل کرد تا بتوان معماری شهر هوشمند را پیاده کرد. یکی از لایههای اصلی معماری شهر هوشمند   اینترنت اشیاء و یکی دیگر از لایه همدیگر آن شبکه ملی اطلاعات است  که همه زیرساخت‌های ورودی و خروجی‌ها را به هم وصل می‌کند در شهری که لایه‌های مختلف زیرساخت وایرلس وجود دارد ارتباطات ماشین به ماشین برقرار می‌شود. یعنی تمام اطلاعات حمل‌ونقل (کنترل اتوبوس، مترو، ترافیک و اطلاع‌رسانی به مردم)، امنیت در شهر که شامل زیرساخت و محتوا، انرژی که شامل استفاده بهینه از اطلاعات کنتور و برق و گاز است.
بهداشت، سلامت و کمک‌های فوری که شامل خدمات پزشکی، آتش‌نشانی و پلیس برای کمک‌رسانی که تمام اطلاعات توسط پردازش ابری جمع می‌شود و به یک مرکز که شهر هوشمند را کنترل می‌کند، متصل خواهد شد. اگر می‌خواهیم شهر هوشمند داشته باشیم باید زیرساختی ایجاد کنیم که شامل لایه‌هایی از سنسورها، دوربین‌ها، ردیاب‌ها و شبکه باشد تا ارتباطات را به هم وصل کرده و سپس دیتاهای ارتباطی و اشیاء در بخش ابر دادهای پیاده و پردازش‌شده و گزارش‌ها استخراج و قابل‌استفاده شود.


محصولاتی موردنیاز برای ساخت شهر هوشمند
نرم‌افزار و سخت‌افزار مانند بحث زیرساخت‌ها (فیبر نوری و سیم‌های مسی)، کارت‌های هوشمند، راه‌اندازی مدیریت شبکه وای فای از طریق شبکه برق شهری، شبکه‌های ویدئو کنفرانس، و مه‌ترین قسمت که در ارتباط با آموزش شهروندان (فرهنگ هوشمند و تجارت هوشمند.....) ارائه پورتال‌های سازمانی تحت وب، بانکداری هوشمند، راه‌اندازی شبکه آموزشی هوشمند در مدارس و دانشگاه‌ها است.


پنج فناوری موردنیاز برای داشتن یک شهر هوشمند
"انرژی هوشمند" به این منظور که سیستم‌های هوشمند انرژی میزان مصرف انرژی را زیر نظر قرار داده و آن را با بازده‌ای بیشتری مدیریت و حفظ می‌کند. "حمل‌ونقل هوشمند" گزینه‌های برای حمل‌ونقل پایدار فراهم می‌شود. 
"زیرساخت هوشمند"  با این مفهوم که با استفاده از تکنولوژی جدید برای تبدیل داده خام به اطلاعات می‌توانم برنامه‌ریزی‌های شهری و منطقه‌ای انجام داد و "سرویس‌های عمومی هوشمند" برای برقراری ارتباط میان شهروندان می‌توان به مکان‌های امن‌تر و پاکیزه‌تر تبدیل کرد.

 
و در نهایت "بهداشت و سلامت هوشمند" یعنی روش‌های هوشمندتر می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد و بین فعالان صنعت بهداشت و درمان ارتباط مؤثری برقرار کند و اطلاعات ضروری بیماران فراهم شود. که میتوان به آن اشاره کرد. 






منبع : معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار