کد خبر: ۱۳۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 04
اگر شما یک پهپاد دارید یا قصد خریدن یکی از آنها را دارید، لازم است در خصوص قوانین FAA برای پروازهای برون‌ساختمانی اطلاع داشته باشید. وقتی یک پهپاد می‌‌خرید معمولا در اولين فرصت آن را شارژ کرده یا با قرار دادن باتری آن را آماده پرواز می‌کنید.
به گزارش آی تابناک : پهپاد را به حیاط خانه یا آپارتمان برده تا اولین پرواز خود را تجربه کنيد. اين اشتياق شما کاملا طبیعی است و این به‌دلیل هیجانی است که از خرید تازه‌تان دارید. اما اگر در آمریکا باشید لازم است از قوانین FAA برای این کار اطلاع داشته باشید و از آنجایی که در بسیاری از کشورهای دیگر نیز مقررات‌گذاری پهپادها بر اساس همین قانون آمریکا یعنی FAA کپی‌برداری می‌شود، رعایت کردن آن در سایر کشورها ضمن توجه به سایر قوانین داخلی آن کشورها امری مهم و اجتناب‌ناپذیر است.
به هر روي اطلاع از مقررات جهانی مربوط به پهپادها یکی از آن مواردی است که صاحب هر پهپادی لازم است در خصوص آن اطلاع داشته باشد.
‌ پرواز برای تفریح در مقابل پرواز برای پول
 قبل از آنکه شما بدانید چه قوانینی دقیقا برای پرواز پهپادها وجود دارد، لازم است بدانید چگونه باید از آن استفاده کنید.
اگر شما برای سرگرمی پرواز می‌کنید، با پیچیدگی‌های قانونی کمتری مواجه می‌شوید، اما اگر قصد دارید با آن کسب درآمد کنید ابتدا باید در آزمون FAA شرکت کرده و به‌اصطلاح گواهی‌نامه پرواز شهری را دریافت کنید.
 امروزه بسیاری از افراد با کنترل پهپاد برای گرفتن عکس و فیلم کسب درآمد می‌کنند. استفاده از پهپاد برای تهیه عکس و فیلم مراسم عروسی و نامزدی در دنیای امروز به امری عادی بدل شده، اما پرواز در فضای باز و شهری محدودیت‌هایی نیز به‌دنبال دارد.
البته برای بیشتر ما پرواز با پهپاد صرفا جنبه سرگرمی و تهیه عکس و فیلم و اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی را دارد که البته قوانین ساده‌تر و متفاوتی براي آن وجود دارد.
ثبت‌نام؟
چند هفته قبل در آمریکا هدایت‌کنندگان پهپادها ملزم شدند پیش از پرواز با پهپادهایشان، پهپاد خود را در FAA ثبت کنند. هزینه ثبت هر پهپاد برای پرواز بدون محدودیت برون‌ساختمانی، برای هر نفر چیزی نزدیک به پنج دلار هزينه دربر دارد. پس از ثبت‌نام پهپاد یک برچسب روی آن چسبانده می‌شود و به کاربر اجازه داده می‌شود تا برای سه سال با آن پرواز برون‌ساختمانی داشته باشد.
‌این برچسب درواقع کارکرد پلاک‌های اتومبیل را دارد و کمک آن امکان شناسایی هر پهپاد را مقدور می‌سازد. برای دریافت مجوز دولتی پرواز نيز بايد تقاضانامه را امضا کرده و رسما درخواست فعال‌سازی استفاده از پهپاد مورد نظر خود را ارایه داد. همچنین در این تقاضانامه اپلیکیشنی که برای هدایت پهپاد کاربر از آن استفاده می‌شود نیز باید مشخص باشد.
قوانین همچنان در حال تغییر
حتی بدون در نظر گرفتن نیاز به ثبت‌نام توسط FAA موانع و چارچوب‌های ابتدایی را برای فعالیت پهپادها اعلام کردند. قوانین اصلی شامل این موارد می‌شوند:

پرواز بايد در ارتفاع کمتر از 400 پا صورت بگیرد.
هیچ‌وقت نباید در اطراف هواپیماهای مسافری پرواز کرد. پرواز در نزدیکی فرودگاه‌ها اکیدا ممنوع است.
هیچ‌گاه نباید بر فراز سر عده‌ای از مردم پرواز کرد.
هیچ‌گاه نباید در استادیوم‌ها یا در محل انجام سایر رویدادهای ورزشی پرواز کرد.
بايد هشدارهای هوایی را پیش از انجام آن مدنظر قرار داد.
اگر کاربر در نزدیکی یک فرودگاه زندگی می‌کند، برای پرواز پهپاد خود لازم است ابتدا از فرودگاه مذکور پنج مایل فاصله بگیرد؛ چراکه امواجی که برای کنترل پهپادها استفاده می‌شود در فاصله کمتر از این میزان ممکن است با امواج برج مراقبت فرودگاه تداخل ایجاد کند. برای اینکه کاربر از فاصله خود با فرودگاه مطمئن شود، می‌تواند از Air Map که اپلیکیشن قابل دسترسی روی گوشی‌های هوشمند است، استفاده کند. این اپلیکیشن به شما می‌گوید کجا اجازه استفاده از پهپاد را داريد. البته در این امر محدودیت‌ها و مناطق پرواز ممنوع هم برای پروازها با هدف سرگرمی و هم برای پروازها با مقاصد تجاری به‌صورت مجزا مشخص شده است.
همان‌طور که مشخص است، وجود بسیاری از قوانین ذکر‌شده برای پهپادها بسیار منطقی به‌نظر می‌رسد و این مقررات واقعا برای یک پرواز  بی‌خطر لازم هستند.
طبق اعلام FAA پارک‌های ملی برای پرواز پهپادها از قوانین ویژه و خاصی پیروی می‌کنند و البته در برخی از این پارک‌ها هم برای رفاه حال دارندگان پهپاد منطقه ويژه‌اي براي پرواز آزاد اعلام شده است.
تعارض در منطقه پرواز
اگر یک پهپاد شما را در منطقه‌ای تعقیب کند، اجازه صدمه زدن به آن را ندارید، بلکه فقط بايد پلیس را در جریان بگذارید. البته با توجه به محدودیت فاصله برای کنترل پهپادها می‌توانید با هدایتگر آن هم صحبت کنید و از او بپرسید چرا بالای سر شما پرواز می‌کنند؟ برخی فکر می‌کنند پهپادهایی که در ارتفاع 100 پایی پرواز می‌کنند فقط قصد جاسوسی دارند، اما در بیشتر موارد آنها به دنبال شکار زاویه باز و مناسب برای تصویربرداری از کسی هستند که سوژه فيلم‌برداري است؛ البته تمام افرادی که شما می‌بینید ممکن است آدم‌های منطقی نباشند پس مراقب باشيد.
طبق قانون FAA شما در بالای محوطه خاص خود اجازه دارید با پهپادهای مزاحم برخورد کنید، اما این قانون شامل پرواز در مناطق عمومی نیست. در پارک‌ها می‌توانید تا قبل از رسیدن پلیس به نگهبان پارک موضوع را اطلاع دهید. همیشه سعی کنید اگر با پهپادتان فیلم گرفته‌اید، یک کپی از فیلم یا عکس‌های گرفته‌شده‌تان داشته باشید تا اگر کسی معترض شد که چه عکسی گرفته‌اید، بتوانید آن را به پلیس نشان دهید.
پرواز با یک پهپاد بسیار سرگرم‌کننده است و به شما اجازه می‌دهد تصاویر و ویدیوهای نابی شکار کنید. البته برای اینکه لذت شما کامل شود و بتوانید با خیال راحت پرواز کنید، قوانین این حوزه را بايد مد نظر قرار دهيد. در شرایط فعلی شما باید از پرواز پهپادتان در مناطق شلوغ جدا پرهیز کنید. پرواز در ساعات مناسب و منطقی برای پرواز از دیگر مواردی است که برای رفاه همسایگانتان باید همواره آن را مد نظر داشته باشید.
اگر شما دقيقا پس از طلوع خورشید که زمان طلایی پرواز است پهپاد خود را پرواز دهید، موفق می‌شوید که تصاویر باکیفیت‌تري از اطرافتان ضبط کنید و البته طبیعتا کمتر هم با تجمع بالای افراد که ممنوعیت قانونی پرواز ایجاد می‌کند روبه‌رو می‌شوید. بدترین زمان برای تهیه تصاویر با پهپاد نیز در بعد ازظهر و نزدیکی غروب خورشید است. اگر‌چه بیدار شدن در هنگام طلوع خورشید شاید سخت باشد، اما نتیجه‌ای که پس از مشاهده فیلم و عکس دریافت می‌کنید، ارزش این کار را دارد. اگر شما در پرواز با پهپادتان قوانین ذکر‌شده را رعایت کنید، هم میزان خطر آسیب رساندن به مردم را کاهش می‌دهید و هم قانون را رعایت کرده‌اید و می‌توانید از پرواز و فیلم‌برداری با پهپاد خود لذت ببرید.
نکته‌ای که اینجا باید ذکر شود آن است که با توجه به نبود قوانین برای پرواز پهپادها در کشور، لزوم ایجاد قوانین ویژه چسباندن برچسب برای شناسایی پهپادها و مشخص شدن مرجعی برای اعطای گواهی‌نامه به کسانی که با پهپاد خود کار تجاری انجام می‌دهند باید در دستور کاري مسوولان قرار گیرد.
با توجه به سرعت آمدن تحولات جدید از جمله پهپادها و سرعت بالای قانون‌گذاری در این حوزه، استناد به قوانین موجود از جمله قوانین FAA  برای ریختن طرح اولیه قوانین می‌تواند یکی از مواردی باشد که مورد توجه مسوولان مربوطه در کشورمان قرار گیرد.
در حال حاضر در ایران نیز در بسیاری از مراسم عروسی و نامزدی از پهپادها برای پرواز استفاده می‌شود. به‌نظر می‌رسد لزوم دریافت گواهی‌نامه معتبر و مشخص شدن این موضوع که پهپاد متعلق به چه کسی است از طريق چسباندن برچسب بر آن، از جمله مواردی است که لازم است رعایت شود. در این روزها البته با کاهش قیمت پهپادها و عرضه کداکوپترهایی با قیمت زیر 100 هزار تومان در کشور، استفاده تفریحی از اين گجت هم رو به افزایش است. بنابراين از طریق صداوسیما و سایر رسانه‌ها اطلاع‌رسانی لازم به دارندگان پهپاد براي رعايت قوانين بايد مد نظر قرار گيرد.





منبع : آی سی تی 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار