تاریخ انتشار: ۱۷:۰۷ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 20
رویای اینترنت نامحدود برای کاربران ایرانی، بعد از پست‌های اینستاگرامی اخیر وزیر ارتباطات و مشخص نبودن سقف استفاده ماهیانه برای این سرویس‌ها، کم کم رنگ باخته اما با انتشار جزییات مصوبه اینترنت حجمی توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، دقیقاً مشخص شد که هنوز انتخاب شرایط استفاده منصفانه ماهیانه بر عهده خود شرکت‌های ارائه دهنده(ISP) دارنده پروانه مجاز خواهد بود.

به گزارش آی تابناک : در این مصوبه که اجرای آن از تاریخ دهم آذرماه امسال الزامی است، تاکید شده است که ارائه‌کنندگان خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت ثابت از طریق فناوری‌های سیمی (اعم از سیم مسی و فیبر) باید جداول تعرفه‌ای خود را مبتنی بر سرعت و به صورت غیر حجمی (Connection based) تنظیم کنند.

در صورتیکه ارائه کننده خدمت، تعرفه‌ای کمتر از کف مصوب و خارج از چارچوب­‌های تعیین شده برای خدمات خود تعیین کند، در صورت تشخیص و اعلام سازمان در هر زمان، شرکت مجوزدار، موظف خواهد بود تعرفه‌ه­ا را تغییر دهد.

جدول تعرفه­­ خدمت دسترسی پرسرعت ثابت از طریق فناوری­های باسیم (که قبلاً توسط وزیر اعلام شده بود.)

حداکثر میزان مجاز استفاده از ترافیک داخلی باید دو برابر ترافیک بین الملل باشد

در این مصوبه تاکید شده است که ارائه‌کننده خدمت، ملزم است در همه سطوح جدول و تمامی طرح‌های تنظیمی خود نسبت به تفکیک و ارائه حجم ترافيک بین‌الملل از داخل به نحوی عمل کند که آستانه استفاده منصفانه ترافیک داخلی حداقل ۲ برابر آستانه استفاده منصفانه ترافیک بین‌الملل باشد. در واقع این مصوبه انتخاب شرایط منصفانه استفاده از اینترنت را برعهده شرکت‌های اینترنتی گذاشته است. بدین ترتیب فاکتور قیمت را انتخاب و استقبال کاربران تعیین خواهد نمود و بازار خرده فروشی رقابتی باقی خواهد ماند.

گفتنیست نرخ سرعت اعلام شده در این جدول باید برای نود و پنج درصد زمان تضمین شود و در پنج درصد زمان حداکثر می­‌تواند به میزان پنجاه درصد کاهش یابد. البته اگر کاربر از آستانه استفاده ماهیانه منصفانه بگذرد، شرکت ارائه کننده می‌تواند سرعت کاربر را تا حداقل ۱۲۸ کیلوبایت بر ثانیه پایین آورده یا با اطلاع قبلی و اخذ هزینه‌های از قبل اعلام شده نسبت به فروش حجم اضافه ترافیک بین الملل و داخلی اقدام کند. حداقل سرعت آپلود به میزان یک هشتم حداقل نرخ سرعت دانلود در هر ردیف تعیین می‌­شود.

تنها نکته امیدوار کننده این مصوبه انتخاب حداکثر قیمت هر گیگابایت ترافیک بین المل است که دوهزار تومان در نظر گرفته شده است. اما ارائه کننده موظف است نصف هزینه تخصیص داده شده به ترافیک بین الملل را برای تعرفه ترافیک داخلی از کاربران درخواست نماید.

تعرفه خدمت پهنای باند اینترنت برای سرعت 100Mbps و بالاتر

تعرفه‌های جدید اینترنت با سرعت‌هایی بالاتر از ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه که با ۲۵ درصد کاهش مصوب شده است به شرح زیر می‌باشد:

تعرفه خدمت پهنای باند اینترنت برای سرعت 100Mbps و بالاتر

تعرفه خدمت انتقال نقطه به نقطه اختصاصي (Dedicated) براي سرعت 100Mbps و بالاتر

همچنین نرخ‌های انتقال نقطه به نقطه (Point to Point) اختصاصی (Dedicated) برای ارائه دهندگان خدمات مجاز در بخش ارتباطات ثابت نیز ۲۵ درصد کاهش یافته و به شرح زیر است:

تعرفه خدمت انتقال نقطه به نقطه اختصاصي براي سرعت 100Mbps و بالاتر

با توجه به کاهش ۳۰ درصدی نرخ های تعیین شده در این مصوبه و واگذاری تعیین سقف حداکثر مصرف ماهانه اینترنت ثابت به ارائه دهندگان باید دید که این شرکت‌ها چه سیاستی در پیش خواهند گرفت. آیا می‌توانند با تعیین حد منصفانه مصرف و ایجاد بازاری رقابتی سرویس‌های مطلوب‌تری را فراهم آورند که رضایت مخاطب را در پی داشته باشد یا اینکه با پایین آوردن کیفیت خدمات اینترنتی، طرح مذکور را دوباره به ورطه شکست  می‌رسانند؟







منبع : دیجیاتو 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار