به گزارش آی تابناک : در این مصوبه که اجرای آن از تاریخ دهم آذرماه امسال الزامی است، تاکید شده است که ارائهکنندگان خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت ثابت از طریق فناوریهای سیمی (اعم از سیم مسی و فیبر) باید جداول تعرفهای خود را مبتنی بر سرعت و به صورت غیر حجمی (Connection based) تنظیم کنند.
در صورتیکه ارائه کننده خدمت، تعرفهای کمتر از کف مصوب و خارج از چارچوبهای تعیین شده برای خدمات خود تعیین کند، در صورت تشخیص و اعلام سازمان در هر زمان، شرکت مجوزدار، موظف خواهد بود تعرفهها را تغییر دهد.
در این مصوبه تاکید شده است که ارائهکننده خدمت، ملزم است در همه سطوح جدول و تمامی طرحهای تنظیمی خود نسبت به تفکیک و ارائه حجم ترافيک بینالملل از داخل به نحوی عمل کند که آستانه استفاده منصفانه ترافیک داخلی حداقل ۲ برابر آستانه استفاده منصفانه ترافیک بینالملل باشد. در واقع این مصوبه انتخاب شرایط منصفانه استفاده از اینترنت را برعهده شرکتهای اینترنتی گذاشته است. بدین ترتیب فاکتور قیمت را انتخاب و استقبال کاربران تعیین خواهد نمود و بازار خرده فروشی رقابتی باقی خواهد ماند.
گفتنیست نرخ سرعت اعلام شده در این جدول باید برای نود و پنج درصد زمان تضمین شود و در پنج درصد زمان حداکثر میتواند به میزان پنجاه درصد کاهش یابد. البته اگر کاربر از آستانه استفاده ماهیانه منصفانه بگذرد، شرکت ارائه کننده میتواند سرعت کاربر را تا حداقل ۱۲۸ کیلوبایت بر ثانیه پایین آورده یا با اطلاع قبلی و اخذ هزینههای از قبل اعلام شده نسبت به فروش حجم اضافه ترافیک بین الملل و داخلی اقدام کند. حداقل سرعت آپلود به میزان یک هشتم حداقل نرخ سرعت دانلود در هر ردیف تعیین میشود.
تنها نکته امیدوار کننده این مصوبه انتخاب حداکثر قیمت هر گیگابایت ترافیک بین المل است که دوهزار تومان در نظر گرفته شده است. اما ارائه کننده موظف است نصف هزینه تخصیص داده شده به ترافیک بین الملل را برای تعرفه ترافیک داخلی از کاربران درخواست نماید.
تعرفههای جدید اینترنت با سرعتهایی بالاتر از ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه که با ۲۵ درصد کاهش مصوب شده است به شرح زیر میباشد:
همچنین نرخهای انتقال نقطه به نقطه (Point to Point) اختصاصی (Dedicated) برای ارائه دهندگان خدمات مجاز در بخش ارتباطات ثابت نیز ۲۵ درصد کاهش یافته و به شرح زیر است:
با توجه به کاهش ۳۰ درصدی نرخ های تعیین شده در این مصوبه و واگذاری تعیین سقف حداکثر مصرف ماهانه اینترنت ثابت به ارائه دهندگان باید دید که این شرکتها چه سیاستی در پیش خواهند گرفت. آیا میتوانند با تعیین حد منصفانه مصرف و ایجاد بازاری رقابتی سرویسهای مطلوبتری را فراهم آورند که رضایت مخاطب را در پی داشته باشد یا اینکه با پایین آوردن کیفیت خدمات اینترنتی، طرح مذکور را دوباره به ورطه شکست میرسانند؟