تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 18
امروزه استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در بین مردم سراسر جهان به شدت رواج یافته است. کشور ما هم از این قضیه مستثنا نیست و شبکه‌های اجتماعی همچون واتس‌آپ و تلگرام بین مردم ایران کاربران بسيار زیادی دارند.

به گزارش آی تابناک : بحث تلگرام با سایر پیام‌رسان‌ها تفاوت زیادی دارد از طرفی این پیام‌رسان تنها برای استفاده‌های شخصی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و به دلیل امکان ایجاد کانال، کاربران زیادی از این شبکه‌ی اجتماعی برای اهداف تبلیغاتی هم استفاده می‌کنند.

چندی پیش سخن از انتقال سرورهای تلگرام به ایران بود که علی‌رغم مذاکرات انجام شده هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است. پس از آن مسئله اعلام جرم دادستان تهران علیه تلگرام پیش آمد. دادستان تهران ارائه خدمات به گروه‌های تروریستی توسط تلگرام و امکان دسترسی ساده به مطالب هرزه‌نگاری، مواد مخدر و ... را دلیل این اعلام جرم اعلام کرده بود. 

حالا بار دیگر پیام‌رسان تلگرام خبرساز شده است، این بار از طرف دبیر شورای عالی فضای مجازی آن هم به صورت جدی!

دبیر شورای عالی فضای مجازی، دکتر فیروز آبادی، در خصوص فعالیت شبکه‌های پیام‌رسان خارجی گفت:

در صورتی که این پیام‌رسان‌ها سیاست‌های ایران را رعایت نکنند، به ناچار سیاست محدود سازی این شبکه‌ها را در پیش خواهیم گرفت.

وی درباره رمزگذاری شبکه‌های اجتماعی و عدم امکان فیلترینگ هوشمند در این شبکه‌ها گفت:

بسیاری از پیام‌رسان‌ها هم‌اکنون از رمز استفاده می‌کنند و این موضوع امکان پایش را به ما نمی‌دهد، بر این اساس طی مذاکره با پیام‌رسان‌های خارجی مانند تلگرام و اینستاگرام، از آن‌ها خواسته‌ایم قابلیت‌های دیگری ایجاد کنند تا بتوانیم سیاست‌های صیانت از ارزش‌های اسلامی را در شبکه‌های پیام‌رسان محقق کنیم و چنان چه این ملاحظات محقق شود، مشکلی پیش نخواهد آمد اما اگر این شبکه‌ها اقدام جدی به عمل نیاورند ما تدابیر لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

دکتر فیروز آبادی در خصوص درخواست‌های ایران از پیام‌رسان‌های خارجی گفت:

درباره شبکه‌های پیام‌رسان خارجی، موضوعات مختلفی را دنبال می‌کنیم از جمله این که اولاً سیاست‌های ایران را رعایت و از انتشار مطالب خلاف اخلاق جلوگیری کنند. همچنین از انتشار مطالبی که نظام اجتماعی را به هم می‌زند و مطالبی که با هدف تخریب منتشر می‌شود، ممانعت کنند. این‌ها موضوعاتی است که هر شبکه خارجی و داخلی که قصد فعالیت در ایران را دارد، باید رعایت کند و اگر این خواسته‌ها تأمین نشود، ما راهی جز اعمال سیاست محدودکنندگی نخواهیم داشت. بر این اساس، به شبکه‌های پرکاربرد توصیه می‌کنیم سرورهایشان را به داخل ایران منتقل یا از سیاست‌های ایران تبعیت کنند.

در انتها وی به کاربران و دارندگان کانال‌های تلگرامی پیشنهاد کرد که:

همچنین تأکید ما به کسانی که کار رسانه‌ای انجام می‌دهند این است که اگر دارنده گروه‌ها و کانال‌هایی با بیش از پنج هزار عضو در شبکه‌های خارجی هستند، به موازات فعالیت در این شبکه‌ها ، در یک پیام‌رسان‌های داخلی نیز فعال باشند تا اگر مجبور به اتخاذ سیاست‌های محدودکنندگی شدیم، لطمه‌ای به کار آنان وارد نشود. درباره انتقال سرور شبکه‌های اجتماعی خارجی به داخل ایران نیز مذاکرات همچنان در حال انجام است.


منبع: فيسيت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار