تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 16
اعلام تعرفه‌های جدید اینترنت و حرکت از سمت اینترنت حجمی به غیرحجمی بر مبنای مصرف منصفانه، تقلیل هزینه استفاده از پیام‌رسان‌های مجاز در شبکه‌های موبایل و ثابت به یک‌سوم نرخ هزینه اینترنت و تلاش برای بهبود ارتباطات مناطق زلزله‌زده، از مهم‌ترین اخبار هفته گذشته در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بود.
به گزارش آی تابناک : محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - با اشاره به راه‌اندازی فاز دوم سامانه رسیدگی به شکایات پیامک‌های تبلیغاتی نوشت: فاز دوم سامانه پیامکی ۱۹۵ نیز فعال شد. اکنون این سامانه قابلیت دریافت گزارش‌ پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی با شماره‌های تلفن ثابت و نیز سرشماره‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰و ۳۰۰۰ را یافته است. در یک ماه اخیر و با راه‌اندازی این سامانه و همکاری مردم، حجم قابل‌توجهی از پیامک‌های مزاحم رفع شده‌ است.
جزئیات تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت
یکی دیگر از اخباری که کاربران اینترنتی بسیار منتظرش بودند، اعلام تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت بود. غیرحجمی کردن تعرفه اینترنت ثابت در کشور از وعده‌های بزرگ محمدجواد آذری جهرمی برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود.
در این طرح قرار است مدل محاسبه هزینه‌های اینترنت ثابت از مدل فعلی که بر مبنای میزان حجم مصرف شده است به مدل غیرحجمی و مبتنی بر سرعت بالاتر تغییر یابد.
جهرمی در حالی که روز یکشنبه از تصویب مدل غیرحجمی تعرفه سرویس‌های ثابت در کمیسیون تنظیم مقرراتخبر داد، اعلام جزئیات آن را به روزهای آینده موکول کرد و در نهایت در روز سه‌شنبه این تعرفه‌ها با جدول قیمتی اعلام شد.
جهرمی با انتشار جدول جدید تعرفه‌های اینترنت ثابت، نوشت: این تعرفه سرویس‌های غیرحجمی مبتنی بر یک مصرف منصفانه (Fair Usage Policy)  بنا شده و سقف مصرف منصفانه در بین ۱۸ شرکت فعال در ارائه سرویس به رقابت گذاشته خواهد شد. شرکت‌ها موظفند جزئیات مصرف منصفانه خود را به اطلاع مشترکین برسانند. طبیعتا فضای رقابتی به نفع مصرف‌کننده نهایی فراهم است.
وی تاریخ اجرای این مصوبه را پیش از دهم آذرماه اعلام کرد و گفت: این سرویس حجمی نیست و در صورت عدول یک مشترک از مصرف عادلانه، شرکت‌ها موظف به ارائه سرویس در حداقل سرعت پایه (۱۲۸ کیلو بیت در ثانیه) تا پایان دوره ماهانه خواهند بود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با تاکید بر اینکه این تعرفه‌ها صرفا برای دسترسی ثابت است، اظهار کرد: در مصرف منصفانه ترافیک داخلی حداقل دو برابر ترافیک بین‌الملل لحاظ می‌شود.
او با اشاره به کاهش هزینه حداقل ۳۰ درصدی در قیاس با تعرفه قبلی اینترنت ثابت، گفت: حتی با وجود مفهوم مصرف منصفانه بیش از ۸۰ درصد کاربران دیگر نیازی به خرید حجم یا پرداخت هزینه اضافه نخواهند داشت. همچنین سرعت خریداری شده باید به‌وسیله شرکت‌ها تضمین شود و اشتراک بین تعداد زیاد کاربر در اینجا معنا ندارد.
همچنین در راستای حمایت از پیام‌رسان‌های بومی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه با تصویب کمیسیون تنظیم مقررات، هزینه استفاده از پیام‌رسان‌های مجاز در شبکه‌های موبایل و ثابت به یک‌سوم نرخ هزینه اینترنت می‌رسد، اظهار کرد: مرکز ملی فضای مجازی لیست پیام‌رسان‌های مجاز را به زودی اعلام خواهد کرد.
جهرمی با اشاره به استفاده از شبکه ملی اطلاعات در حمایت از این پیام‌رسان‌ها نیز بیان کرد: در خصوص اختصاص فضا و نیز هزینه‌های اتصال به شبکه ملی اطلاعات، وزارت ارتباطات تسهیلات ویژه‌ای را برای این پیام‌رسان‌ها در نظر گرفته است. از محل وجوه اداره‌شده نیز وام‌های کم‌بهره برای پرداخت به این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.
صادق عباسی شاهکوه - معاون رگولاتوری- نیز گفت: با توجه به رقابتی‌بودن هر یک از بازارهای خرده‌فروشی سه‌گانه صوت ثابت، داده ثابت و همراه (شامل صوت و داده)، از این پس جداول تعرفه خدمات، مبتنی بر چند اصل کلی از سوی ارایه‌کنندگان خدمات تنظیم می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سیاست استفاده منصفانه (Fair Usage Policy) براساس شرایط رقابتی از سوی ارایه‌کنندگان خدمات یکی از این اصول است، افزود:ارایه‌کنندگان خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت ثابت از طریق فناوری‌های سیمی (شامل سیم مسی یا فیبر) باید جداول تعرفه‌ای خود را مبتنی بر سرعت و به صورت غیرحجمی (Connection based) تنظیم کنند و ارایه‌کنندگان خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت مبتنی بر فناوری‌های بی‌سیم (شامل همراه و ثابت) می‌توانند جداول تعرفه‌ای خود را مبتنی بر بر حجم، تنظیم کنند.
عباسی درباره وضعیت مشترکانی که استفاده آنها بیش از استفاده منصفانه ماهانه باشد، گفت: درصورت عبور مشترک از آستانه استفاده منصفانه ماهانه، دارنده پروانه می‌تواند سرعت کاربر را تا حداقل سرعت kbps۱۲۸کاهش دهد و یا براساس اطلاع‌رسانی قبلی و دریافت تاییدیه از کاربر، نسبت به فروش حجم اضافه ترافیک بین‌الملل و داخلی به مشترک اقدام کند.
وضعیت ارتباطی مناطف زلزله‌زده‌ی غرب کشور
زلزله‌ی شامگاه یکشنبه از مهم‌ترین اخبار هفته‌ی گذشته بود. در شرایطی که هم‌وطنان کرد در غرب ایران آسیب‌های بسیاری را به دلیل این حادثه متحمل شده‌اند، یکی از امدادهایی که در این زمینه به آنها انجام گرفت، تلاش برای بهبود برقراری ارتباطات آنها بود.
داوود زارعیان - معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران- روز پس از زلزله، با بیان اینکه وضعیت ارتباطات در حوزه اینترنت و تلفن ثابت در هر دو استان ایلام و کرمانشاه و مشکل خاصی ندارد، گفت: تیم‌های معین را به استان‌ها اعزام کردیم تا اگر ظرفیت مکالمات از حدی بیشتر شد، افزایش پهنای باند و افزایش ترافیک را پیش‌بینی کنیم.
وی درباره وضعیت تلفن‌های همراه نیز اظهار کرد: در بخش تلفن همراه مخابرات مشکل خاصی ندارد اما در برخی از مناطق برق قطع است و از آنجایی که آنتن‌ها به کمک باتری روشن بوده، اگر برق وصل نشود ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. به همین دلیل از استان‌های مختلف و در حال حاضر استان‌های معین هم‌جوار در حال انتقال تجهیزات ژنراتوری به استان هستند که بتوانیم مشکلات آنها را حل کنیم.
زارعیان درباره پیش‌بینی‌های انجام‌شده توسط شرکت مخابرات در صورت افزایش ظرفیت ارتباطات معمول خاطرنشان کرد: تیم‌های معین را به استان‌ها اعزام کردیم تا اگر ظرفیت مکالمات از حدی بیشتر شد، افزایش پهنای باند و افزایش ترافیک را پیش‌بینی کنیم.وی همچنین از هموطنان درخواست کرد با برقراری تماس‌های کوتاه به سیستم مخابراتی کمک کرده و از مکالمات طولانی با مناطق زلزله‌زده پرهیز کنند.
همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ارسال مولد برق اضطراری برای سایت‌های مذکور به دلیل قطعی برق در برخی مناطق زلزله‌زده خبر داد و درباره پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته و تلاشبرای حل این مشکل نیز توضیح داد: همکاران در حال ارسال مولد برق اضطراریبرای سایت‌های مذکور هستند.
در آخرین اظهارات نیز جهرمی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای حل مشکل ارتباطی مناطق زلزله زده، نوشت که از همان ابتدا که از موضوع باخبر شدم با تماس با مدیران اپراتورها و مسئولین استانی پیگیر حل مشکل ارتباطی بودم و در حال حاضر با تلاش همه عزیزان ارتباطات منطقه زلزله زده نسبتا پایدار است و همکاران بنده در حال رفع نقایص موجود هستند.





منبع : ایسنا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار