کد خبر: ۱۳۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 14
سامسونگ امسال تصمیم گرفت به‌جای عرضه نسل جدید گیر اس 3 آن را با تغییراتی برای ورزش بهبود ببخشد و با نام گیر اسپورت به بازار عرضه کند. گیر اسپورت یک ساعت هوشمند کامل با تمرکز بر روی ورزش و تندرستی است که در این مطلب به نقد و بررسی آن خواهیم پرداخت.

به گزارش آی تابناک : ساعت‌های هوشمند بی‌شک از تب‌وتاب اولیه خود افتاده‌اند. گوگل دیگر تمرکز چندانی روی سیستم‌عامل اندروید ور ندارد، بسیاری از سازندگان ساعت‌های اندرویدی مثل موتورولا فعلاً در این زمینه فعالیت نمی‌کنند و حتی اپل که پیشتاز فروش ساعت‌های هوشمند است تغییرات چندانی را در سه نسل متوالی اپل واچ اعمال نکرده است. سامسونگ با ساعت هوشمند سری Gear خود و سیستم‌عامل اختصاصی تایزن یک گزینه دیگر پیش روی علاقمندان ساعت‌های هوشمند قرار داده و رابط کاربری و نحوه تعامل جذاب با این ساعت‌ها نقطه قوت اصلی آن‌ها خواهد بود.

از آن‌جا که اپل در سری دوم و سوم ساعت هوشمند خود از سطح استاندارد IP68 رایج فراتر رفت و اپل واچ را برای شنا کردن نیز مقاوم کرد سامسونگ هم حالا تصمیم گرفته تا گیر اس 3 را بهبود یا بهتر بگوییم تغییر داده و گیر اسپورت را با مقاومت بیشتر در برابر آب عرضه کند. دلیل این‌که نمی‌توان گیر اسپورت را یک جانشین برای گیر اس 3 دانست این است که با وجود بهبود مقاومت دربرابر آب کماکان گیر اس 3 برخی امکانات اختصاصی نیز دارد.

به همین دلیل می‌توان تفاوت‌های اصلی میان گیر اس 3 و گیر اسپورت را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • گیر اسپورت 9 تا 13 گرم نسبت به گیر اس 3 کلاسیک یا فرانتیر سبک‌تر است.
  • گیر اسپورت کوچک‌تر و حدود 1.3 میلی‌متر باریک‌تر طراحی شده است
  • صفحه‌نمایش گیر اسپورت 1.2 اینچ و 0.1 اینچ کوچک‌تر از گیر اس 3 است.
  • گیر اسپورت تا 50 متر دربرابر آب مقاوم است درحالی‌که گیر اس 3 تنها تا 1.5 متری را دوام می‌آورد.
  • باتری گیر اسپورت 300 میلی‌آمپرساعتی و 80 میلی‌آمپرساعت کوچک‌تر از گیر اس 3 است.
  • گیر اسپورت قابلیت پرداخت Samsung Pay را تنها از طریق NFC دارد اما گیر اس 3 می‌تواند نوار مغناطیسی کارت‌های اعتباری را حتی با دستگاه‌های کارت‌خوان معمولی شبیه‌سازی کند.
  • گیر اسپورت قابلیت تحت نظر گرفتن ورزش شنا را نیز دارد.
  • بند گیر اس 3 از نوع 22 میلی‌متری استاندارد و گیر اسپورت 20 میلی‌متری استاندارد است.
  • گیر اس 3 همچنین در نسخه LTE با اتصال مجزای سیم‌کارت نیز عرضه شده است.
  • قیمت رسمی گیر اسپورت 299 دلار و قیمت رسمی گیر اس 3 حدود 359 دلار است.

به این ترتیب اگر در حال حاضر یک گیر اس 3 دارید دلیلی برای تعویض با گیر اسپورت وجود ندارد مگر این‌که شنا یکی از ورزش‌های اصلی شما باشد. اما اگر بین خرید این دو مدل شک دارید می‌توانید با توجه به نیازهایتان و ویژگی‌های هر یک انتخاب خود را انجام دهید.

مشخصات فنی گیر اسپورت | Samsung Gear Sport

  • ابعاد و وزن: ۳۳.۶ در ۴۲.۹ در ۱۱.۶ میلی‌متر – ۵۰ گرم (۶۷ گرم با بند)
  • مقاومت: ضدآب تا ۵۰ متر – استاندارد نظامی MIL-STD-810G
  • صفحه‌نمایش: دایره‌ای ۱.۲ اینچی – Super AMOLED – وضوح ۳۶۰ در ۳۶۰ پیکسل – همیشه روشن
  • سیستم‌عامل: تایزن ۳.۰
  • پردازنده: دوهسته‌ای – ۱.۰ گیگاهرتزی Cortex-A7
  • حافظه داخلی و رم: ۴ گیگابایت حافظه داخلی (۱.۶ گیگابایت در دسترس) – ۷۶۸ مگابایت رم
  • سنسورها: شتاب‌سنج – ژیروسکوپ – ضربان قلب – بارومتر
  • اتصالات: بلوتوث ۴.۲ – GPS – وای‌فای – NFC
  • باتری: ۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی با شارژ بی‌سیم Qi
  • رنگ‌ها: مشکی – آبی
  • سازگاری: سازگار با گوشی‌های با اندروید 4.4 و 1.5 گیگابایت رم یا بالاتر – سازگاری محدود با iOS
  • قیمت: ۲۹۹ دلار

طراحی و ساخت

گیر اسپورت از نظر طراحی شباهت زیادی به گیر اس 3 دارد. بدنه استیل 316L بسیار مستحکم بوده و چیزی از ساعت‌های سنتی گران‌قیمت کم ندارد. این ساعت همچنین برخلاف اپل واچ طراحی دایره‌ای شکل داشته تا بیشتر به ساعت‌های کلاسیک شباهت داشته باشد. المان اصلی طراحی گیر اسپورت البته درست مثل گیر اس 3 حلقه چرخنده اطراف صفحه‌نمایش است که برای تعامل با رابط کاربری تایزن طراحی شده است. چرخاندن این حلقه با فیدبک بسیار لذت‌بخشی همراه بوده و در عین حال استحکام لازم را برای جلوگیری از چرخش اتفاقی دارد.

در سمت راست ساعت دو دکمه فلزی با پوشش پلاستیکی قرار دارد که برای بازگشت، باز کردن منوی اپ‌ها، فراخوانی دستیار صوتی S-Voice یا کاربردهای قابل تغییری مثل باز کردن موزیک پلیر، گالری و … کاربرد دارد. از آن‌جا که حلقه چرخنده اصلی نقش کلیدی را ایفا می‌کند در اینجا برخلاف اپل واچ نیازی به پیچ برای تعامل با منوها وجود ندارد.

طبیعتاً نام اسپورت و ماهیت ورزشی این ساعت باعث شده سامسونگ یک بند پلاستیکی را برای گیر اسپورت انتخاب کند. به این ترتیب بند دربرابر تعرق کاربر و یا آب و گردوغبار مقاومت بیشتری خواهد داشت. با این‌حال خوشبختانه گیر اسپورت درست مثل نسل قبل با بندهای استاندارد ساعت‌های سنتی و کلاسیک بازار سازگار است. کافیست یک بند دلخواه چرمی، فلزی یا پلاستیک با عرضه 20 میلی‌متری را از ساعت‌فروشی‌ها تهیه کرده و جایگزین آن کنید. بند سایز لارج از ابتدا به ساعت متصل شده و درون جعبه یک بند سایز کوچک نیز قرار داده شده است.

به‌طور کلی ظاهر گیر اسپورت بی‌شک ورزشی و بیشتر مردانه بوده و احتمالاً خانم‌ها طراحی آن را چندان نخواهند پسندید. این ساعت همچنین نسخه کلاسیک ندارد و تنها در دو رنگ مشکی و آبی به بازار عرضه می‌شود. با این حال بیشتر آقایان با پوشیدن این ساعت حتی با لباس رسمی نیز مشکلی نخواهند داشت.

همان‌طور که گفتیم گیر اسپورت دربرابر آب تا عمق 50 متری مقاوم است و اگر یک شناگر هستید می‌توانید از آن بدون نگرانی استفاده کنید. گفتنی است این ساعت حتی دربرابر آب شور دریا نیز مقاوم خواهد بود اما بهتر است پس از شنا کردن آن را با آب تمیز و شیرین بشویید.

وزن و ضخامت پایین‌تر گیر اسپورت شاید روی کاغذ در مقایسه با گیر اس 3 ناچیز به نظر برسد اما در استفاده روزانه و خصوصاً در هنگام ورزش یا حتی خواب این تفاوت محسوس بوده و می‌توان گفت گیر اسپورت ساعت راحت‌تری برای فعالیت‌هاست.


صفحه‌نمایش

برتری سامسونگ در تولید صفحات نمایش در دنیای گوشی‌های هوشمند به ساعت‌ها نیز سرایت کرده و می‌توان گفت صفحه‌نمایش Super AMOLED گیر اسپورت بی‌نقص است. فناوری OLED با مصرف انرژی پایین‌تر برای استفاده در پوشیدنی‌ها ایده‌آل بوده و همچنین قابلیت صفحه‌نمایش همیشه روشن رنگی را نیز امکان‌پذیر کرده است.

این صفحه‌نمایش 0.1 اینچ از مدل گیر اس 3 کوچک‌تر است اما تعامل با رابط کاربری ساعت کماکان به خوبی انجام می‌شود. گیر اسپورت به لطف سنسور تشخیص نور محیط می‌تواند در نور خورشید به صورت خودکار حداکثر روشنایی را فعال کرده و در تاریکی نیز روشنایی صفحه را پایین بیاورد. با این حال می‌توانید به صورت دستی نیز روشنایی را در 10 سطح تنظیم کنید که در محیط داخلی روشنایی 4 یا حداکثر 5 کاملاً کافی به نظر می‌رسد.

رنگ‌ها در این صفحه‌نمایش بسیار زنده و جذاب بوده و از آن‌جا که نیاز چندانی به دقت رنگ نیست اشباع بودن آن‌ها خوانایی صفحه را بالا برده است. رابط کاربری تایزن تاریک و با پس‌زمینه مشکی بوده و به همین دلیل نوشته‌ها و آیکن‌ها رنگی صفحه می‌توانند به خوبی مزیت عمق مشکی بالای پنل‌های OLED را به رخ بکشند.

وضوح 360 در 360 پیکسل نیز کاملاً مناسب است و در استفاده با فاصله عادی از چشم نمی‌توانید پیکسل‌های مجزا را تشخیص دهید.

یکی دیگر از قابلیت‌های صفحه‌نمایش گیر اسپورت ویژگی همیشه روشن آن است. به این ترتیب که صفحه‌نمایش همیشه با روشنایی کمتری روشن خواهد بود تا با یک نگاه بتوانید زمان را مشاهده کنید. این قابلیت البته تاثیر زیادی روی کاهش دوام شارژ باتری خواهد داشت.


رابط کاربری تایزن و قابلیت‌ها

بی‌شک یکی از بزرگترین مزایای ساعت‌های هوشمند سامسونگ رابط کاربری آن‌هاست. درحالی‌که ساعت‌های اندرویدی به لمس و سوایپ روی صفحه وابسته‌اند و اپل واچ نیز از یک پیچ مخصوص برای ناوبری استفاده می‌کند با توجه به صفحه‌نمایش کوچک این ساعت‌ها بی‌شک راهکار سامسونگ موثرتر است. تایزن در گیر اسپورت یک رابط کاربری دایره‌ای شکل دارد که با چرخش حلقه می‌توانید بین صفحه‌های مختلف آن و اصطلاحاً ویجت‌ها جابجا شوید. این ویجت‌ها 90 درصد اطلاعات مورد نیاز شما را بدون این‌که اپ مربوطه را باز کنید در اختیارتان خواهند گذاشت.

حال اگر نیاز به باز کردن یک اپ داشته باشید کافیست دکمه پایینی ساعت را فشار دهید تا یک کشوی اپلیکیشن دایره‌ای شکل باز شود. در اکثر مواقع تنها چرخاندن حلقه و یک ضربه کوچک روی صفحه برای انجام کارهای مورد نظرتان کافیست. گیر اسپورت حتی یک اپ سوییچر یا منوی اپلیکیشن‌های اخیر نیز دارد که می‌توانید بین اپ‌های اخیر جابجا شوید.

صفحه‌ساعت‌های متعددی در ابتدا روی ساعت نصب هستند که حتی می‌توانید بخش‌های مختلف آن را به دلخواه خود تغییر دهید. در فروشگاه اپ ساعت که هم از طریق گوشی و هم خود ساعت در دسترس است نیز صفحه‌ساعت‌های رایگان و پولی متعددی وجود دارند.

انتقال تصاویر یا موزیک‌ها از ساعت به گوشی و برعکس از طریق اپلیکیشن Gear سامسونگ انجام خواهد شد که باید آن را از پلی‌استور گوگل یا گلکسی اپس سامسونگ دانلود و نصب کنید.

در سمت راست صفحه ساعت اصلی ویجت‌ها قرار دارند و در سمت چپ نیز می‌توانید اعلان‌ها را ببینید.

اعلان‌ها و پاسخ به پیام‌ها

اعلان‌ها یا همان نوتیفیکیشن‌ها دو دسته هستند: اعلان‌های اپ‌های خود ساعت و اعلان‌های گوشی هوشمندتان. گیر اسپورت رسیدن اعلان‌ها را با یک لرزش به اطلاعتان خواهد رساند و کافیست تا مچ دستتان را بالا بیاورید تا اعلان به صورت خودکار باز شده و نمایش داده شود.

اعلان‌های ساعت شامل خلاصه فعالیت‌های روزانه، گزارش خواب و اعلان‌های مربوط به سایر اپلیکیشن‌ها هستند. اما اعلان‌های گوشی می‌تواند از پیامک‌ها گرفته تا هر اعلان دیگری از جمله تلگرام، واتس‌اپ، اینستاگرام و … را که خودتان در تنظیمات انتخاب کنید شامل شود.

خوشبختانه در گیر اسپورت تنها به مشاهده اعلان‌ها محدود نیستید و می‌توانید به آن‌ها پاسخ هم بدهید. برای پاسخ دادن چهار راه پیش رو دارید. راه اول استفاده از پیام‌های از پیش آماده شده در اپلیکیشن Gear گوشی است، راه دوم پاسخ به وسیله ایموجی در ساعت، راه سوم پاسخ از طریق گفتار به نوشتار و راه آخر هم استفاده از کیبورد روی صفحه ساعت است. خوشبختانه زبان فارسی نیز برای کیبورد گیر اسپورت پیش‌بینی شده تا بتوانید گاهی پاسخ‌های کوتاه ضروری را از روی مچتان ارسال کنید.

یک نکته مثبت دیگر این‌که وقتی در حال استفاده از گوشی هستید اعلان‌های ساعت بی‌صدا و بدون لرزش خواهند بود.

پنل تنظیمات

با کشیدن انگشت (سوایپ) از لبه بالا به پایین درست مثل اندروید منوی تنظیمات سریع باز می‌شود. در این بخش می‌توانید نور صفحه را تنظیم کنید، حالت هواپیما را فعال کنید، ساعت را در حالت ذخیره انرژی یا شنا قرار داده و حالا مزاحم نشوید را فعال کنید.

اپ ها

یکی از معایب تایزن نسبت به watchOS اپل یا اندروید ور گوگل تعداد اپلیکیشن‌های سوم شخص کمتر در فروشگاه آن است. در گلکسی اپس چندین عنوان مشهور از شرکت‌های معتبر یافت می‌شود اما خبری از برخی اپ‌های محبوب مثل تلگرام نیست. به این ترتیب می‌توانید به پیام‌های تلگرام پاسخ دهید اما نمی‌توانید خودتان پیام تازه‌ای ارسال کنید.

با این حال گیر اسپورت از همان روز اول با اپلیکیشن‌های متنوع و کاربردی عرضه می‌شود. از پیامک و تماس گرفته تا موزیک پلیر، آلارم، ایمیل و حتی گالری و فلیپ‌بورد.

البته از آن‌جا که گیر اسپورت بلندگو ندارد نمی‌توانید مستقیماً با آن مکالمه کنید؛ مگر این‌که یک هدست بلوتوث در اختیار داشته باشید.

اپلیکیشن موسیقی می‌تواند موسیقی‌های درون گوشی و یا در حافظه داخلی را پخش کند. با این حال ظرفیت 1.6 گیگابایتی باقیمانده تعداد زیادی موسیقی را در خود جای نخواهد داد. اما وقتی قصد داشته باشید برای ساعتی ورزش به بیرون از منزل بروید می‌توانید گوشی را در منزل رها کرده و با گیر اسپورت و یک هدست بلوتوث ورزشی آهنگ گوش کنید.

دستیار صوتی S-Voice

بی‌شک یکی از نقاط ضعف اصلی گیر اسپورت دستیار ناکارآمد، کند و منسوخ S-Voice است! اگر به خاطر داشته باشید اولین ویدئوی تبلیغاتی برای رونمایی گوگل از سیستم‌عامل اندروید ور به قابلیت‌های دستیار صوتی گوگل پرداخته بود که در آن زمان Google Now نام داشت. حالا با گذشت چندین سال و پیشرفت فراوان دستیار گوگل و سیری اپل S-Voice کماکان کند و ضعیف است. سامسونگ حتی دستیار جدید خود بیکسبی را نیز به روی گیر اسپورت نیاورده است.

به هر حال S-Voice برای کارهایی مثل پیام دادن به دوستتان، پرسیدن وضعیت آب و هوا یا تنظیم آلارم می‌تواند کاربردی باشد اما اکثر مواقع به کندی عمل کرده و گاهی هم فرمان شما را متوجه نخواهد شد. به اعتقاد ما اگر دستیار گوگل به جای S-Voice بر روی این ساعت نصب شده بود گیر اسپورت به یک ساعت هوشمند بسیار کامل‌تر تبدیل می‌شد. اما ظاهراً سامسونگ کماکان بر استفاده از دستیار صوتی خود اصرار داشته و استقبال ضعیف کاربران از بیکسبی نیز این شرکت را متقاعد نمی‌کند.


ویژگی‌های ورزشی و تندرستی

اما تمرکز اصلی اکثر ساعت‌های هوشمند امروزی از جمله گیر اسپورت بر روی فعالیت‌های ورزشی و تندرستی است. گیر اسپورت می‌تواند به‌صورت خودکار فعالیت‌های شما را تحت نظر بگیرد و در صورتی که یک فعالیت جسمانی را آغاز کنید آن را مورد بررسی قرار داده و ثبت کند.

با این‌حال از آن‌جایی که فعالیت‌های ورزشی متنوع هستند و گاهی تشخیص آن‌ها به درستی صورت نمی‌گیرد می‌توانید شروع فعالیت‌ها را به شکل دستی انتخاب کرده و برای شروع یک هدف مسافتی، کالری یا … انتخاب کنید. گیر اسپورت از ورزش‌های مختلفی مثل دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا، دوچرخه ثابت، تردمیل، دراز و نشست، یوگا و بسیاری حرکات ورزشی متعدد پشتیبانی می‌کند. گفتنی است قدم‌شمار گیر اسپورت در آزمایش‌های ما دقیق و کاربردی بود.

گیر اسپورت همچنین قابلیت Sleep Tracker را دارد یعنی می‌تواند به‌صورت خودکار به خواب رفتن شما را ثبت کرده و کیفیت خواب‌تان را نیز در طول مدت آن نمایش دهد. این ویژگی هم در مدت استفاده ما به‌خوبی کار می‌کرد. در گیر اسپورت به لطف وجود GPS می‌توانید مسیر حرکت خود را نیز بعداً روی نقشه ببینید و یا در اپ‌های مسیریابی به صورت مستقل از ساعت استفاده کنید.

ضربان قلب

ورزشکاران خصوصاً هوازی به اندازه‌گیری دقیق ضربان قلب خود اهمیت فراوانی می‌دهند. در پشت گیر اسپورت نیز یک سنسور جهت اندازه‌گیری ضربان قلب وجود دارد که در حالت پیشفرض هر 10 دقیق یکبار ضربان قلب شما را ثبت خواهد کرد. این اندازه‌گیری در هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی مستمر خواهد بود و البته می‌توانید آن را غیرفعال کرده و در حالت دستی قرار دهید.

بی‌شک دقت حسگر ضربان قلب گیر اسپورت در حد یک سنسور اختصاصی که به سینه شما بسته می‌شود نیست اما برای یک دستبند تندرستی در سطح قابل قبولی قرار دارد و حتی پس از عرق کردن دستتان نیز به خوبی کار می‌کند.


باتری و دوام شارژ

سامسونگ ادعا می‌کند گیر اسپورت می‌تواند بین 3 تا 4 روز را با یک شارژ دوام بیاورد. اما با وجود باتری کوچک‌تر آیا چنین ادعایی امکان‌پذیر است؟

در تجربه ما اگر حالت همیشه روشن صفحه‌نمایش را خاموش کنید، روشنایی را بر روی 30 تا 40 درصد تنظیم کرده و از GPS نیز استفاده نکنید این ادعا تقریباً درست از آب در می‌آید و می‌توانید حدود 3 روز روی دوام شارژ ساعت حساب کنید. اما اگر بخواهید از GPS استفاده کنید و حالت همیشه روشن صفحه را نیز فعال کنید باید هر شب پیش از خواب ساعت را شارژ کنید.

شارژ کردن گیر اسپورت حدود دو ساعت و نیم به طول می‌انجامد که اگر می‌خواهید خوابتان را نیز تحت نظر بگیرید بهتر است آن را پیش از خواب انجام دهید. از آن‌جا که این ساعت از استاندارد Qi شارژ بی‌سیم استفاده می‌کند آن را برای شارژ روی شارژر بی‌سیم گوشی‌های سامسونگ قرار دادیم اما ظاهراً ساعت فقط روی داک مخصوص خود شارژ خواهد شد.

سامسونگ در گیر اسپورت دو حالت مختلف ذخیره انرژی قرار داده است. حالت پیشفرض صفحه را به رنگ سیاه و سفید درآورده، تمام قابلیت‌ها به جز تماس، پیامک و اعلان‌ها را غیرفعال کرده، وای‌فای را خاموش کرده و عملکرد کلی را تحت تأثیر قرار خواهد داد. حالت دوم که watch only یا فقط ساعت نام دارد گیر اسپورت را صرفاً به یک ساعت معمولی تبدیل خواهد کرد.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

گیر اسپورت بی‌شک یکی از بهترین ساعت‌های هوشمند بازار است. با کمرنگ شدن ساعت‌های اندرویدی این ساعت یکی از معدود گزینه‌های مناسب برای کاربران اندرویدی است که خوشبختانه کیفیت ساخت بالا، صفحه‌نمایش باکیفیت، رابط کاربری عالی و دوام شارژ خوبی را به همراه دارد. گیر اسپورت یک گجت ایده‌آل برای تحت نظر گرفتن فعالیت‌های ورزشی شماست و می‌تواند به شما در فعال و سالم ماندن انگیزه بدهد.

با این حال کاتالوگ اپلیکیشن‌های تایزن در مقابل اپل واچ حرف چندانی برای گفتن ندارد، دستیار S-Voice کند و ناکارآمد است و شاید پرداخت 300 دلار برای یک ساعت هوشمند هنوز برای بسیاری توجیه‌ناپذیر باشد.

با این وجود گیر اسپورت یک ساعت همه‌کاره است که هم در زمینه فعالیت‌های ورزشی و هم نمایش و پاسخ به اعلان‌ها بسیار خوب عمل می‌کند و اگر یک پرچم‌دار اندرویدی دارید می‌تواند گزینه خریدی ایده‌آل باشد.

87%
عالی

سامسونگ گیر اسپورت | Samsung Gear Sport

گیر اسپورت کاری را که از آن می‌خواهید به درستی انجام خواهد داد؛ بررسی فعالیت‌ها، نمایش اعلان‌ها، دوام شارژ خوب، مقاومت دربرابر آب و خوانایی زیر نور خورشید. اما شاید هنوز توجیه صرف بیش از یک میلیون تومان برای یک ساعت هوشمند دشوار باشد و اگر هدف شما فقط ورزش و تندرستی باشد گزینه‌های ارزان‌تری را خواهید یافت. با این وجود گیر اسپورت یک تعادل عالی بین امکانات ورزشی و امکانات هوشمند برقرار کرده است.

  • طراحی و ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • رابط کاربری
  • اپلیکیشن‌ها
  • قابلیت‌های تندرستی
  • دوام شارژ باتری
  • ارزش خرید

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار