کد خبر: ۱۳۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 13
بازار فناوری اطلاعات و نرم افزار در ایران از یک سو با عدم تناسب عرضه و تقاضا مواجه شده و از سوی دیگر کمبود نیروی انسانی متخصص در این حوزه و منابع سرمایه‏ای حداقلی باعث بروز مشکلات در این بازار شده است.
به گزارش آی تابناک : امروزه تکنولوژی و فناوری بویژه در بخش نرم افزار از مهم‏ترین عوامل رشد و توسعه کشورها محسوب می‏گردند. بررسی عملکرد شرکت‏های برتر در بستر کسب و کار جهانی، نشان می دهد که فناوری اطلاعات در میان سایر صنایع از جایگاه ویژه‏ای برخوردار است . امروزه بسیاری از مطرح‏ترین برندهای تجاری جهانی مربوط به شرکت‏های نرم افزاری مانند «گوگل»، «مایکروسافت» و …  هستند . این موضوع درجه اهمیت نرم افزار در دنیای کسب و کار، جامعه و زندگی روزمره مردم را هویدا می‏سازد.

اما متاسفانه در کشور ما، عدم تناسب عرضه و تقاضا در بازار فناوری و نرم‌افزار کشور باعث رکود این بازار شده است . شاید اجرای کامل طرح دولت الکترونیکی از راه‏های نجات این بازار پررونق در کشور باشد که باید با قانونمند ساختن سیاست‏های تامین مالی و تزریق سرمایه به بازار نرم‌افزار و حمایت از فعالان اقتصادی ذیربط همراه گردد .

دنیای نرم افزار

نرم افزار در معنای عام کلمه به کلیه روش‏ها و داده‏ها و هر آنچه که  منجر به ایجاد آگاهی می‏شود اطلاق می‏شود. نرم افزار به عنوان یک صنعت دارای ویژگی‏هایی است مانند بازار بزرگ و پویا، بی نیازی از هزینه‏های تولید انبوه و همکاری از راه دور ( تیم های جهانی) .

به استناد اطلاعات منتشره از نتایج تحقیقات انجام شده،  شرکت مایکروسافت بهبود وضعیت چهار عامل اصلی تقاضا، سرمایه، نیروی انسانی و فناوری را موثر بر حرکت چرخه بازار نرم افزار می‏داند. حذف هریک از این عوامل اصلی موجب عدم تولید نرم افزار در بازارهای ذیربط می‏گردد. در کشور ما در جهت بهبود تقاضای بازار اقداماتی نظیر تصویب قانون مالکیت معنوی برای کلیه نرم افزارهای تولید داخل توسط مجلس، طرح حمایت از پایگاه داده تهیه شده توسط شورای عالی انفورماتیک و ضمانت دولتی در قرارداد شرکت‏های ایرانی و خارجی، توسط دولت انجام یافته اما با این وصف وضعیت کنونی بازار نرم افزار ایران مطلوب نیست .

مضافاً اهم دلایلی که موجب شده تا شرکت‏های انفورماتیک فعال در کشور علاقه مند به تولید و گسترش واحدهای تولیدی خود نباشند، با کمبود منابع سرمایه‏ای و عدم وجود نیروی انسانی متخصص در این حوزه است .

پیشنهادات صاحب نظران در حوزه نرم افزار

دراین حوزه کارشناسان پیشنهاد می‏کنند تا دولت در امور زیر دخالت بهینه داشته باشد:

– در بخش فناوری به ساماندهی پارک‏های فناوری، تعیین اولویت‌های فناوری نرم‌افزار و  اعطای امتیاز به تحقیقات کاربردی دانشگاه‏ها، بپردازد .

– در بخش نیرونی انسانی  به توسعه شرکت‏های دانشگاهی، حمایت از پروژه‌های مشترک دانشگاه صنعت، تسهیم و مشارکت نیروی انسانی در شرکت‏ها، آموزش گسترده ، ایجاد مزیت برای حفظ نخبگان وجذب نیروهای مقیم خارج، بپردازد .

– در بخش افزایش تقاضا به استفاده از فرصت‌های صادرات نرم‌افزار، توسعه بازار داخل، استفاده از اهرم دولت به عنوان مشتری عمده برای ارتقای کیفیت صنعت و جدیت بیشتر در اجرای قانون مالکیت معنوی (داخلی)، بپردازد. در بخش سرمایه‌گذاری به ارائه مشوق‏های مالیاتی و تسهیلات، اصلاح قوانین و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایرانیان مقیم خارج، بپردازد .

– تغییرات صنعت فناوری اطلاعات در چند ساله اخیر و رویکرد ویژه آن به حوزه نرم افزار تحولات وسیعی را در بازار نرم افزار ایجاد نموده است. عرضه نرم افزار صرفاً در بازار جهانی به صرفه بوده و ورود نرم افزار به بازار جهانی بدون توان رقابتی از حیث قیمت،  فناوری نوین، روش‏های جدید نرم افزاری، نیروی آموزش دیده و نوآوری امکان پذیر نیست.  ورود به بازار جهانی موجب رونق بازارهای داخلی می‏گردد .

– در حال حاضر در صنعت فناوری اطلاعات در حوزه‏های مختلف سخت افزار، ارتباطات و نرم افزار با شتاب بسیار زیاد و همسو و تنگاتنگ یکدیگر در حال توسعه هستند. با رشد شبکه‏های ملی و بین‏المللی و توسعه بستر ارتباطی روح تازه‏ای در فناوری نرم افزار دمیده شده است به طوری که محصولات نرم افزاری آخرین دستاوردهای سخت افزاری و ارتباطی موجود را به کارگرفته و مزایای آنرا برای کاربران قابل استفاده می‏نمایند .

باکس:

در ایران، عدم تناسب عرضه و تقاضا در بازار فناوری و نرم‌افزار کشور باعث رکود این بازار شده است. اجرای کامل طرح دولت الکترونیکی ، شاید از راه‏های نجات این بازار پررونق در کشور باشد.







منبع : اقتصاد برتر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار