کد خبر: ۱۳۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 12
بعضی از اسفنج‌های دریایی در ساختار خود تارهای نوری از جنس شیشه (سیلیکا) یا کوارتز دارند که می‌توانند بهتر از فیبرهای نوری مخابراتی نور را منتقل کنند. به همین دلیل است که کرولوفیل‌ها می‌توانند در میان آن‌ها عمل فوتوسنتز را انجام دهند.
به گزارش آی تابناک : فیبرهای نوری رشته‌های بلند و نازکی از شیشه بسیار خالص‌اند که ضخامتی در حدود قطر موی انسان دارند. آن‌ها دربسته‌هایی بنام کابل‌های نوری کنار هم قرار داده می‌شوند و برای انتقال سیگنال‌های نوری در فواصل دور مورداستفاده قرار می‌گیرند. با تلاش محققان و جستجو در اعماق آب‌ها مشخص شد بعضی از اسفنج‌های دریایی در ساختار خود، تازه‌های نوری دارند که حتی می‌توانند بهتر از فیبرهای نوری مخابراتی نور را منتقل کنند. 
این اسفنج‌های دریایی که در اعماق دریا رشد می‌کنند،می‌توانند حتی تارهایی با طول بیش از یک متر از جنس کوارنز (سیلیکای بلوری) داشته باشند. قطر آن‌ها در حد یک‌دهم تار موی انسان است.
انعطاف این فیبرها بسیار بیشتر از فیبرهای نوری ساخته‌شده به دست انسان است و شکنندگی کمی دارند.  همچنین این فیبرها برخلاف فیبرهایی که در کارخانه در دمای بالا تولید می‌شوند، در دمای محیط شکل‌گرفته‌اند که می‌تواند تحولی در تولید فیبرهای نوری ایجاد کند.
نام علمی این اسفنج‌های دریایی که در عمق دریا زندگی می‌کنند Euplectella است و با عنوان "سبد گل ونوس" شناخته می‌شود.
بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، با رویکرد شکل‌دهی به بازار لیزر، جهت‌دهی به سامانه‌ای از عرضه‌کنندگان و همچنین تأمین و تخصیص منابع و مشروعیت بخشی به فناوری لیزر فوتونیک و ساختارهای میکرونی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.






منبع : معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار