کد خبر: ۱۳۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 12
شرکت Nokia قدمت زیادی در بازار گوشی های هوشمند دارد و پس از سال ها شکست در بحث فروش، شرکتی به نام HMD Global سعی کرده تا با بهره گیری از سیستم عامل محبوب اندروید در گوشی های جدید Nokia، جان تازه ای به محصولات این شرکت فنلاندی ببخشد
به گزارش آی تابناک : Nokia 5 یکی از جدید ترین گوشی های تولید شده توسط HMD Global است که در ادامه به معرفی و نقد و بررسی آن خواهیم پرداخت.
 
Nokia 5 در ماه فوریه و در کنفرانس جهانی موبایل سال 2017 به طور رسمی به دنیای فناوری معرفی شد؛ باید بدانید که شرکت Nokia دیگر به طور مستقیم به طراحی و تولید گوشی های هوشمند نمی پردازد و شرکتی به نام HMD Global طی قراردادی، حق امتیاز تولید و فروش گوشی های هوشمند برند Nokia را به طور رسمی از این شرکت فنلاندی خریداری کرده است.

شرکت HMD Global از ابتدای سال جاری میلادی توانسته تا چهار گوشی هوشمند از برند نوکیا را به بازار معرفی کند؛ Nokia 3310 افسانه ای با چهره ای به روز شده و امکاناتی بیشتر و 3 گوشی اندرویدی دیگر که در محدوده های ارزان قیمت و میان رده قرار می گیرند.
 
 Nokia 5، بازگشت نوکیا به بازار داغ گوشی های هوشمند

Nokia 3، Nokia 5 و Nokia 6 اولین گوشی های اندرویدی برند Nokia را تشکیل می دهند که توانسته اند هیاهوی زیادی را در میان کاربران به راه بیاندازند. Nokia 5 را از جوانبی مانند قدرت سخت افزاری، سایز صفحه نمایش و قیمت می توان به عنوان حد واسطی در میان 3 گوشی معرفی شده مذکور در نظر گرفت.

قیمت و تاریخ عرضه

Nokia 5 از ماه آگوست به بازار جهانی عرضه شد و علاقه مندان به این گوشی هوشمند می توانند با مراجعه به بازار نمونه ای از آن را در اختیار بگیرند. این گوشی در بازار کشورمان قیمتی در حدود هفتصد و پنجاه هزار تومان دارد و از بحث قیمت می توان آن را از رقبای جدی گوشی Moto G5 دانست.

طراحی و ساخت

با نگاهی به این محصول می توانید زیبایی را به معنای واقعی حس کنید، اگر از کسی که از قیمت این گجت خبری ندارد بخواهید تا Nokia 5 را در دست بگیرد و قیمتی را برای آن حدس بزند، قطعا رقم پیشنهادی وی کمتر از یک میلیون و پانصد هزار تومان نخواهد بود.

بدنه Nokia 5 فلزی بوده و از آلیاژ آلمینویم برای ساخت آن استفاده شده است؛ کیفیت ساخت واقعا شگفت انگیز است و با توجه به قیمت نسبتا ارزان این گوشی می توانیم از این حیث امتیاز کامل را به این گجت بدهیم.

شرکت سازنده برای صفحه نمایش این گوشی از نمونه ای با اندازه 5.2 اینچی استفاده کرده و موفق شده تا حاشیه صفحه را به حداقل میزان ممکن برساند، علاوه بر این برای مقاومت حداکثری سطح صفحه نمایش از روکش Gorilla Glass در تولید آن استفاده شده است. وزن خالص این گجت 160 گرم است که با در نظر گرفتن اندازه صفحه نمایش منظقی به نظر می رسد و ضخامت بدنه تنها 8 میلی متر است.

بهره مندی Nokia 5 از صفحه نمایش 5.2 اینچی، راحتی کاربران به هنگام حمل گجت را به دنبال خواهد داشت و کار به صورت یک دستی با این گجت را آسان می کند؛ با وجود اینکه صفحه نمایش Nokia 5 خیلی هم بزرگ نیست اما با استفاده از این گوشی هنوز هم می توانید از تماشای محتوای ویدئویی و انجام بازی ها لذت ببرید.
 
 Nokia 5، بازگشت نوکیا به بازار داغ گوشی های هوشمند

شرکت سازنده، Nokia 5 را در رنگ های Mate Black، Silver، Tempered Blue و Copper به بازار عرضه کرده است، همه این رنگ ها زیبا هستند و می توانند دوستان شما را برای خرید نمونه ای از این گوشی هوشمند وسوسه کنند.

مشخصات سخت افزاری و ویژگی ها

همانظور که گفتیم اندازه صفحه نمایش واقعا مطلوب است؛ اما مسئله ای که می تواند به عنوان نقطه ضعف صفحه نمایش Nokia 5 به آن نگاه کرد، رزولوشن تصویر نه چندان بالای آن است. صفحه نمایش Nokia دقت تصویری HD دارد و با وجود اینکه این دقت تصویر جای زیادی برای پیشرفت داشت اما هنوز رنگ های موجود در آن زنده و شاداب هستند و مشکل خاصی به هنگام استفاده از آن پیدا نخواهید کرد.

مشکل اصلی اینجاست که جدی ترین رقیب Nokia 5 یعنی Moto G5، با داشتن قیمتی پایین تر، از یک صفحه نمایش Full HD بهره می برد و این مسئله می تواند به فروش Nokia 5 لطمه بزند. پردازنده در نظر گرفته شده برای تولید Nokia 5 از نوع اسنپدراگون 430 است و علاوه بر آن شاهد به کارگیری تراشه گرافیکی ادرنو 505 و 2 گیگابایت حافظه رم در تولید این گوشی هوشمند هستیم.

با وجود اینکه هر دو گوشی Nokia 5 و Moto G5 از یک مدل پردازنده بهره می برند اما به هنگام انجام بنچمارک Geekbench 4 بر روی هر دوی این گجت ها، متوجه شدیم که عملکرد پردازنده Nokia 5 نسبتا قوی تر از نمونه به کار رفته در تولید Moto G5 است. علاوه بر این Nokia 5 در مقایسه با Moto G5، توانست از بنچمارک گرافیکی GFX Bench امتیاز بالاتری بگیرد و برتری پردازش گرافیکی خود نسبت به Moto G5 را به اثبات رساند.

به هنگام کار با Nokia 5 متوجه افت سرعت خاصی نشدیم و همه نرم افزار ها سریع و بدون وقفه اجرا می شدند،به نظر می رسد سطح قدرت سخت افزاری این گوشی هوشمند به خوبی پاسخ گوی نیاز های روزمره کاربران مانند وبگردی، چک کردن ایمیل ها و کار با دوربین باشد، تنها موقعیتی که در آن متوجه اخلال نسبی در  سرعت عملکرد دوربین شدیم، به هنگام عکس برداری با استفاده از فلش بود.

حافظه داخلی در نظر گرفته شده برای Nokia 5، نمونه ای با ظرفیت 16 گیگابایت است و شرکت سازنده دست کاربران برای افزایش حافظه در دسترس را نیز باز گذاشته است و بدین منظور می توانید از طریق درگاه Micro SD این گجت، نسبت به افزودن یک کارت حافظه حداکثر 128 گیگابایتی به مقدار قابل دسترس، اقدام کنید.

Nokia 5 از یک باتری 3000 میلی آمپری بهره می برد؛ به هنگام انجام آزمایش بر روی عملکرد باتری به این نتیجه رسیدیم که Nokia 5 به هنگام استفاده زیاد و طولانی مدت کاربر حداقل به مدت 24 ساعت شما را از شارژ مجدد باتری بی نیاز خواهد کرد و اگر کاربری به میزان کمتری از این گجت استفاده کند، عمر باتری آن با هر بار شارژ کامل به 48 ساعت هم خواهد رسید.
 
 Nokia 5، بازگشت نوکیا به بازار داغ گوشی های هوشمند

عمر باتری نیز از جمله حوزه هایی است که شاهد برتری Nokia 5 در آن هستیم و جدی ترین رقیب این گوشی هوشمند و یا Moto G5 با بهره گیری از یک باتری 2800 میلی آمپری، حرف زیادی برای گفتن نخواهد داشت. تنها نقطه قوت باتری Moto G5 در مقایسه با Nokia 5 مربوط به پشتیبانی آن از فناوری شارژ سریع است و این در حالی است که Nokia 5 از فقدان این فناوری رنج می برد.

در بحث ویژگی های ارتباطی شاهد پشتیبانی Nokia 5 از بلوتوث نسخه 4.1، فناوری NFC و اینترنت پر سرعت LTE 4G هستیم. از دیگر ویژگی های این گوشی میان رده می توان به بهره مندی از جک 3.5 میلی متری خروجی صدا و سنسور اسکن اثر انگشت دقیق و سریع اشاره کرد.

دوربین

دوربین اصلی به کار رفته در تولید Nokia 5 دقتی 13 مگاپیکسلی داشته و عکس های ثبت شده توسط آن به طور پیش فرض از نسبت تصویر 4:3 استفاده می کنند، اگر می خواهید عکس هایی عریض و با نسبت تصویر 16:9 بگیرید، کیفیت و دقت دوربین به 8 مگاپیکسل کاهش پیدا  خواهد کرد و این مسئله کمی اذیت کننده است.

دوربین اصلی Nokia 5 در بحث کیفیت با رقیب اصلی خود و یا Moto G5 برابری می کند و در شرایط نوری مختلف می توانید روی عملکرد مطلوب آن حساب کنید؛ در زیر می توانید نمونه عکس ثبت شده با دوربین اصلی Nokia 5 را مشاهده کنید.

دوربین جلویی این گوشی، 8 مگاپیکسلی است و در مقایسه با دوربین جلویی 5 مگاپیکسلی Moto G5 عملکرد بهتری دارد. دوربین جلویی در محیط های تاریک نمی تواند به درستی به انجام وظایفش بپردازد اما بهره مندی آن از یک فلش می تواند کاربر را در ثبت عکس های سلفی مناسب در شرایط نوری نا مطلوب یاری کند.
 
 Nokia 5، بازگشت نوکیا به بازار داغ گوشی های هوشمند

نرم افزار

Nokia 5 یکی از اولین گوشی های هوشمند برند فنلاندی Nokia است که از سیستم عامل اندروید بهره می برد؛ سیستم عامل اندروید 7.1 به صورت پیش فرض بر روی این گجت نصب شده و اگر اندروید خام را به نمونه های باز طراحی شده توسط شرکت های مختلف ترجیح می دهید و از طرفی نمی خواهید هزینه زیادی را برای خرید یک گوشی Google Pixel هزینه کنید، Nokia 5 بهترین گزینه در دسترس شما خواهد بود. از دیگر ویژگی های نرم افزاری موجود در Nokia 5 می توان به پشتیبانی و استفاده آن از دستیار هوشمند مجازی Google Assistant اشاره کرد.

نتیجه گیری

تا قبل از ورود Nokia 5 به بازار، برترین پیشنهاد ما به کاربرانی که به دنبال خرید گوشی هوشمندی با قیمت حداکثر 800 هزار تومانی هستند، Moto G5 بود؛ اما Nokia 5 عملکرد بهتری را در بسیاری از جوانب نشان می دهد. کیفیت و عملکرد دوربین، عملکرد سخت افزاری و طراحی و کیفیت ساخت شگفت انگیز از جمله برتری های این گوشی نسبت به Moto G5 هستند و اگر از تنها نقطه ضعف Nokia 5 که مربوط به دقت نسبتا پایین صفحه نمایش آن است صرف نظر کنیم، Nokia 5 بهتری گوشی سال 2017 موجود در محدوده قیمتی خود است.





منبع : برترین ها 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار