کد خبر: ۱۳۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 11
حوزه نورو اپتیک، اتیسم و اعتیاد (علوم و اعصاب اعتیاد) مجموعه فناوری‌ها و حوزه‌های آینده‌ساز هستند که مورد توجه و حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی قرار گرفته‌اند.
به گزارش آی تابناک : مجید نیلی احمدآبادی مدیر گروه پژوهش ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی با بیان اینکه علوم شناختی و در واقع نگرش شناختی، آینده دنیا را متحول می کند اظهار کرد: حرکت در راستای توسعه حوزه علوم شناختی یک انتخاب نیست بلکه یک باید است. همانطور که هدف اصلی بشر، تعالی زندگی است و اصلی ترین قسمت هر بشری قوای ذهنی و شناختی او است. بنابراین بشرهمواره به دنبال آن بوده تا بداند شناخت چگونه به وجود می آید و قوای شناختی چگونه تحلیل رفته و چطور می شود آنها را ارتقاء داد.
وی ادامه داد: از آنجا که در ابتدا ابزارهای لازم برای این تحقیقات در اختیار نبود بنابراین توسعه جدی و چشمگیر در علوم پایه خصوصا ابزار سازی های جدید این امکان را ایجاد کرده تا بشر بتواند با تمام قوا در جهت یافتن پاسخ سئوال خود پیش رود. پس هر کشوری به این دانش دست پیدا کند به این معنا است که می تواند بزرگترین ثروت هر ملتی را ارزیابی کند و بزرگترین ثروت هر ملت همان قابلیت های شناختی و توانمندی های افراد در جامعه آن ملت است.

سیاست گذاری‌ها در حوزه علوم و فناوری های شناختی
نیلی در ادامه درباره فعالیت های گروه پژوهشی ستاد گفت: سیاست گذاری این حوزه در کشور و توسعه علوم و فناوری های شناختی از اقدامات این گروه است  تا با اجرای این سیاست ها به نتیجه مطلوب حاصل از فعالیت ها دست پیدا کنیم. همچنین شناسایی و حمایت از مراکز مختلف در جهت توسعه این حوزه یکی از اقدامات دیگری است که انجام شد. در این راستا حمایت از مراکزی که باید به لحاظ تجهیزاتی تقویت شوند در دستور کار قرار دارد. همچنین شناسایی این که در حال حاضر چه زمینه های تحقیقاتی در جهت توسعه فناوری شناختی در کشور بهتر قابل انجام است یا باید ظرفیت انجام آن ایجاد شود نیز از فعالیت هایی است که انجام می شود.

تشکیل گروه‌های مشورتی 
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران همچنین بیان کرد: در این راستا گروه های مشورتی متشکل از اساتید برجسته داخلی و خارجی در ستاد تشکیل شد تا با بررسی شیوه های مختلف و هدایت خطوط پژوهشی در سرعت بخشیدن به توسعه این حوزه گام برداشته شود.  پس از نگارش سند علوم و فناوری های شناختی اولویت های پژوهشی کشور در این حوزه تعیین شد تا ستاد بر اساس آن از حوزه های مختلف حمایت کند. 
نیلی درباره سایر اقدامات ستاد عنوان کرد: همچنین طراحی سیستم دریافت پیشنهادات پژوهشی، داوری، حمایت و نظارت یکی از اقدامات دیگر ستاد است که همزمان با آن فعالیت دیگری انجام شد تا شناسایی زیرساخت های لازم به صورت فراگیر در کشور برای تسریع توسعه حوزه علوم و فناوری های شناختی پیش رود. در این راستا تیم سازی یکی از اهداف جدی فعالیت ما بود تا با شناسایی تیم های تشکیل شده که از غنای کافی برخوردار بودند فعالیت ها با سرعت پیش رود. در این زمینه سه تیم مورد حمایت قرار گرفتند بر این اساس حوزه نورو اپتیک، اتیسم و اعتیاد (علوم و اعصاب اعتیاد) همزمان یک سری مجموعه فناوری ها و حوزه های آینده ساز هستند که مورد توجه قرار گرفته اند.






منبع : معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار