کد خبر: ۱۲۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - 2017 October 31
از 21 سال پیش تا به امروز شهر توکیو میزبان یکی از مشهورترین نمایشگاه های صنعت بازی بوده است؛ نمایشگاهی به نام «توکیو گیم شو» یا به اختصار TGS.
به گزارش آی تابناک : در ظاهر توکیوگیم شو چیزی شبیه به E3 و گیمزکام است اما مانند بیشتر پدیده های فناوری در این کشور شرقی در پس ظاهر مدرن، سنت های ژاپنی به شکلی حفظ شده است. به طور مثال در TGS عناوین فراوانی معرفی و به نمایش گذاشته می شوند که بیش از 80 درصد آنها کاملا برای مخاطبان ژاپنی ساخته شده و حتی بسیاری از آنها خارج از مرزهای ژاپن منتشر نمی شوند.
 
در نمایشگاه «توکیو گیم شو 2017» چه گذشت؟ 

طراحی و ظاهر نمایشگاه هم کاملا باب میل مخاطبان شرقی است. از سال 1996 تا 2002 این نمایشگاه سالی دو بار برگزار می شد اما از آن هنگام تا به امروز هر سال اواخر ماه سپتامبر برپا می شود. امسال هم TGS به سنت های سال گذشته برگزار شد و خوشبختانه عناوین حاضر در آن تنها مناسب ژاپنی ها نبود و شاهد معرفی بازی هایی بودیم که دیگر گیمرهای جهان هم از آنها استقبال خواهند کرد. در ادامه به عملکرد پنج ناشر ژاپنی مشهوری می پردازیم که در این نمایشگاه حضوری پر رنگ داشتند.
 
Konami؛ به دنبال معجزه

ضربه ای که خروج کوجیما به کونامی زد به این زودی ها جبران نمی شود، هر چند شرکت ژاپنی مذبوحانه تلاش می کند با عرضه عناوین جدید خلأ بازیساز بزرگش را پر کند. این شرکت در نمایشگاه امسال کمی پرکارتر از دوره قبلی بود و سه بازی جدیدش را به معرض نمایش گذاشت. نخست شماره جدید سری «متال گیر» با نام Survive، اثری که داستانش در دنیای موازی می گذرد و در آن کاربران باید به نبرد زامبی ها بروند. ساخت این بازی حتی اعتراض کوجیما را هم به دنبال داشت و او گفته بود که متال گیر هیچ ارتباطی با زامبی ها ندارد. بعید است Survive بتواند به موفقیت چشمگیری برسد. 
 
در نمایشگاه «توکیو گیم شو 2017» چه گذشت؟ 

دیگر بازی مهم آنها در TGS بازسازی Zone of fire Enders 2nd Runner برای پلی استیشن 4 بود. اثر مذکور جزء مشهورترین بازی های کوجیما به حساب می آید که سال ها پیش برای پلی استیشن 2 عرضه شده بود. اکنون کونامی نه تنها از منظر گرافیکی و گیم پلی بازی را ارتقا داده بلکه کاربران می توانند با استفاده از هدست واقعیت مجازی «پلی استیشن وی آر» این عنوان را به اتمام برسانند؛ موضوعی که قطعا برای دوستداران ZotE خوشحال کننده است. این بازی قرار است سال آینده روانه بازار شود. آخرین بازی کونامی هم Winning Eleven 2018 (PES) بود که به تازگی عرضه شده و نمرات خوبی را از منتقدان دریافت کرده.
 


Sega؛ بازگشت امپراتور

پس از توقف خط دریم کست، سگا به اجبار تمام تمرکزش را روی بخش نرم افزاری اش گذاشت و حالا به نظر می رسد کمپانی ژاپنی پس از گذشت نزدیک به 16 سال از آن شکست بزرگ، آماده است تا بار دیگر به روزهای اوج بازگردد. در حال حاضر سگا مانند دوران اوجش نه تنها در ژاپن بلکه در اروپا و آمریکا هم جزء بزرگ ترین تولیدکنندگان بازی های ویدئویی محسوب می شود. واقعا عجیب است که بخش اروپایی سگا در کنار بلیزارد بزرگ ترین ناشر عناوین استراتژی برای کامپیوترهای شخصی است، مخصوصا این که تا پیش از سگا هیچ شرکت ژاپنی نتوانسته بود تا این اندازه در بازار PC موفق ظاهر شود.
 
در نمایشگاه «توکیو گیم شو 2017» چه گذشت؟ 

البته این باعث نشده سگا قید مهم ترین بازارش یعنی ژاپن را بزند. این شرکت با سابقه در مراسم TGS امسال سنگ تمام گذاشت و از تعدادی عناوین مهمش پرده برداشت. مهم ترین بازی سگا در این نمایشگاه نسخه جدید سربازی (First of the North Star) FotNs بود. FotNs برای دوستداران انیمه های ژاپنی نامی مشهور است؛ انیمه ای که طی دهه 80 میلادی و پیش از ظهور «ناراتو» و «حمله به تایتان» حسابی روی بورس بود و هنوز هم طرفداران پرشماری در سراسر جهان دارد. در حالی که تا پیش از این «تکمو کوئی» وظیفه ساخت بازی های FotNs را بر عهده داشت، اما حالا سگا موفق شده امتیاز ساخت این بازی را به انحصار خودش در بیاورد.

از آن بهتر این که تیم سازنده سری بازی «یاکوزا» و در رأس آن «توشی هیرو ناگوشی» (Toshihiro Nagoshi) وظیفه ساخت نسخه جدید FotNs را بر عهده دارند؛ موضوعی که باعث شده گیم پلی بازی بسیار به سری یاکوزا شبیه باشد؛ یعنی جهانی عظیم (open world) که در آن شخصیت اصلی می تواند با دیگر کاراکترها صحبت کند و با توجه به علاقه کاربر ماموریت های اصلی یا فرعی را قبول کند. سگا دو بازی دیگر را در توکیو معرفی کرد که از قضا این دو بازی هم به وسیله همین تیم ساخته می شوند. نخست Ryuuga Gothoki Kiwami یا همان بازسازی «یاکوزا 2» برای پلی استیشن 4 و دیگری «یاکوزا آنلاین» است که دومی برای تلفن های هوشمند و کامپیوترهای شخصی عرضه می شود و مانند بیشتر عناوین پرمخاطب موبایل دارای سیستم پرداخت درون برنامه ای است.
 


Sony؛ انحصاری های جدید

گل سرسبد این نمایشگاه که به لطف کنفرانس اش حداقل دل مخاطبان ژاپنی را ربود، مهم ترین بازی سونی در TGS عنوان جدید شرکت اسکوترانیکس به نام Left Alive بود که قرار است سال آینده میلادی برای پلی استیشن 4 و کامپیوترهای شخصی عرضه شود. این بازی در حقیقت نسخه جانبی از سری بازی Front Mission به حساب می آید که گیم پلی آن به جای نبرد ربات ها، شوتری سوم شخص و تاکتیکال است؛ موضوعی که باعث شد نام Left Alive خیلی زود بر سر زبان ها بیفتد، فهرست بازیسازانی است که روی این پروژه کار می کنند. «یوجی شیناکاوا» طراحی شخصیت مجموعه «متال گیر»، «تاکایوکی یاناسه» از طراحان اصلی سری بازی های «متال گیر» و Xenoblade Chronicles X و در نهایت «شینجی هاشیموتو» تهیه کننده آثار مشهور ژاپنی همچون «فاینال فانتزی 8» و Kindgdom Hearts از جمله سازندگان مشهوری هستند که روی این بازی کار می کنند.
 
در نمایشگاه «توکیو گیم شو 2017» چه گذشت؟ 

گفته شده داستان این بازی بین قسمت های 4 و 5 مجموعه Front Mission اتفاق می افتد. معرفی نسخه بهبود یافته «فاینال فانتزی 9» برای پلی استیشن 4، عرضه Dragon’s Crown Pro برای کنسول جدید سونی - پیش تر برای ویتا و پلی استیشن 3 عرضه شده بود – معرفی چندین بازی VR و در نهایت تریلر جدیدی از بازسازی «سایه کلاسوس» از دیگر بخش های مهم کنفرانس سونی بودند. این کمپانی ژاپنی همچنین نمایش ویژه ای به زبان ژاپنی از بازی «دیترویت» ساخته جدید دیوید کیج داشت؛ بازی که سال آینده به صورت انحصاری برای پلی استیشن 4 عرضه می شود.
 

 
 Capcom؛ دنیای هیولاها

برخلاف دیگر ناشرهای ژاپنی، کیکام امسال چندان پرفروغ نبود و بزرگ ترین بازی آنها Monster Hunter World بود که قرار است سال آینده میلادی برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و کامپیوترهای شخصی عرضه شود. این بازی نخستین نسخه MH طی هفت سال گذشته است که به جای کنسول های همراه برای کنسول های اصلی عرضه می شود. کیکام حساب ویژه ای روی این بازی باز کرده است و انتظار دارد اثر مذکور فروشی چند میلیون نسخه ای داشته باشد.
 
در نمایشگاه «توکیو گیم شو 2017» چه گذشت؟ 

دیگر بازی بزرگ کیکام biohazard Gold Edidition بود که علاوه بر خود قسمت هفتم، تمامی DLC های «رزیدنت اویول 7» را دربر دارد و تا پایان سال جاری میلادی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. این شرکت همچنین هر دو نسخه «نینتندو سوییچ» Resident Evil Revelations را در نمایشگاه به نمایش گذاشت. شاید بزرگ ترین بازنده کیکام در این نمایشگاه Marvel vs. Capcom Infinite بود که چند روز قبل از برگزار نمایشگاه عرضه شد و برخلاف انتظار نمرات آن به هیچ وجه درخشان نبود. موضوع زمانی بغرنج می شود که می فهمیم این دومین بازی «فایتینگ» ناموفق کیکام در این نسل بود و پیش تر Street Fighter 5 هم نتوانست انتظارات کیکام را برآورده کند.
 


Bndai Namco؛ شلوغ ترین غرفه


یکی از شلوغا ترین غرفه های TGS امسال متعلق به شرکت «بندای نمکو» بود و کمپانی مشهور ژاپنی سعی کرده بود تمامی عناوین محبوبش را به نمایش بگذارد، طوری که بیش از 40 عنوان کنسول، کامپیوترهای شخصی و ابزار هوشمند در غرفه های این شرکت به نمایش در آمدند. در بین این عناوین می توان به Ace Combat 7 اشاره کرد که جزء محبوب ترین آثار «بندای نمکو» است و در نمایشگاه امسال کاربران می توانستند آن را امتحان کنند. با این که AC7 برای هر سه پلتفرم پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و کامپیوترهای شخصی عرضه می شود اما کاربران نسخه پلی استیشن می توانند تمام بازی را با استفاده از «پلی استیشن وی آر» به اتمام برسانند.
 
در نمایشگاه «توکیو گیم شو 2017» چه گذشت؟ 

از دیگر بازی های محبوب این غرفه می توان از hack GU Last Recode (بازسازی یکی از عناوین مشهور پلی استیشن 2 برای پلی استیشن 4)، Dragon Ball Xenoverse 2 (برای سوییچ) و نسخه های جدید بازی های One Piece و «ناراتو» یاد کرد. علاوه بر عناوین مذکور نباید از دو بازی مهم دیگر که در غرفه بندای نمکو نمایش داشتند به همین راحتی عبور کنیم. نخست بازی Code Vein که به نوعی نمونه تمام ژاپنی و انیمه شکل سری بازی Dark Souls است؛ اثری سخت و دشوار که در دنیای آخرالزمانی می گذرد و شما در آن نقش خون آشامی قدرتمند را بازی می کنید. دوم هم بازی City Shrouded in Shadow. این یکی از آن دست بازی های عجیب و غریب است که غیر از ژاپنی ها هیچ کس توانایی درست کردنش را ندارد. در CsiS موجودات فضایی به توکیو حمله کرده اند اما برخلاف دیگر عناوین اکشن شما نه تنها موظف به کشتن آنها نیستید، بلکه باید از دست شان فرار کنید. این بازی اکشن ماجراجویی داستان محور شما را در نقش کاراکتری معمولی در وسط حادثه ای عظیم قرار می دهد. 





منبع : همشهری دانستنیها 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار