کد خبر: ۱۲۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - 2017 October 19
روز سه‌شنبه با انتشار به‌روزرسانی پاییزی کریترز برای ویندوز ۱۰، مایکروسافت رسما وارد نبرد واقعیت افزوده با دیگر شرکت‌ها شد.

به گزارش آی تابناک : واقعیت ترکیبی ویندوز اکنون با آخرین به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ از راه رسیده است. علاوه بر این،  هدست‌های واقعیت ترکیبی از هم‌اکنون قابل خریداری هستند. اما واقعیت ترکیبی چیست و چه کاربردی دارد؟ تمام آنچه لازم است درباره‌ی واقعیت ترکیبی ویندوز بدانید در این نوشتار برای شما آورده شده است. با زومیت همراه باشید.

واقعیت ترکیبی ویندوز چیست؟


مایکروسافت ردیابی حرکتی ۶ جهته را بدون نیاز به قرار دادن سنسورهای خارجی در داخل یک اتاق ارائه می‌دهد. هدست‌های واقعیت ترکیبی ویندوز از دوربین‌ها و سنسورهای مخصوص ردیابی کنترلرهای حرکتی برخوردار هستند؛ در نتیجه اتصال این هدست‌ها به یک لپ‌تاپ و انتقال واقعیت افزوده به هر فضای دلخواه، تجربه‌ی بی‌نظیری به ارمغان می‌آورد. با این حال، نبود سنسورهای خارجی بدین معنی است که واقعیت ترکیبی در ردیابی حرکات در برخی بازی‌ها که نیازمند قرار دادن دست‌ها پشت بدن هستند، عملکرد مناسبی نخواهد داشت.درحالی‌که مایکروسافت از عبارت «واقعیت ترکیبی»  برای نامیدن هدست‌های ویندوزی استفاده کرده است؛ اما آن‌ها در حال حاضر تنها قادر به ارائه‌ی تجربه‌ی واقعیت مجازی هستند. هدست‌های متنوع مایکروسافت شباهت زیادی به آکیولس ریفت واچ‌تی‌سی وایو دارند و شرکت‌های زیادی آن‌ها را  به‌صورت باندل و به همراه کنترلرهای حرکتی به فروش می‌رسانند. تفاوت اصلی هدست‌های وایو یا ریفت با نمونه‌های واقعیت ترکیبی مایکروسافت این است که هدست‌های ویندوزی هیچ نیازی به سنسورهای جداگانه ندارند.

مایکروسافت نام واقعیت ترکیبی ویندوز را به این دلیل انتخاب کرده که معتقد است تجربه‌ی واقعیت افزوده و مجازی (هولولنز) سرانجام با یکدیگر ترکیب خواهند شد. با اینکه هدست‌های واقعیت ترکیبی موجود تجربه‌ی واقعیت افزوده یا حالت گذرگاه را نظیر هدست‌ گیر وی‌آر ارائه نمی‌دهند. اما  هدست‌هایی که در آینده‌ی نزدیک عرضه می‌شوند قابلیت‌های بیشتری خواهند داشت.

قیمت هدست‌های واقعیت ترکیبی ویندوز چقدر است؟

اکثر سازندگان کامپیوترهای شخصی، اقدام به ساخت هدست‌های واقعیت ترکیبی ویندوز کرده‌اند و تولیدات برخی از آن‌ها از همین امروز قابل خریداری هستند. ایسر، ایسوس، دل، اچ‌پی، لنوو وسامسونگ همگی در حال ساخت هدست‌های متنوعی هستند که ارزان‌ترین آن‌ها ۲۹۹ دلار قیمت دارد. برخی از این هدست‌ها به همراه کنترلرهای حرکتی بی‌سیم عرضه می‌شوند؛ اما تمام آن‌ها تجربه‌‌ی کاربری و مشخصات فنی یکسانی ارائه نمی‌دهند. به‌زودی در هفته‌های آتی نقد و بررسی این هدست‌ها منتشر خواهد شد؛ اما در حال حاضر، نگاهی گذرا به هدست‌های موجود فعلی خواهیم داشت.

ایسر اچ‌ام‌دی (۲۹۹ دلار یا ۳۹۹ دلار به همراه کنترلرهای حرکتی)

ایسر یکی از سازندگان اصلی هدست‌های واقعیت ترکیبی ویندوز محسوب می‌شود که یک مدل پایه با قیمت مقرون به صرفه‌ی ۲۹۹ دلاری عرضه کرده است. این هدست از وضوح تصویر ۱۴۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل برای هر چشم، یک نمایشگر ال‌سی‌دی و میدان دید ۹۵ درجه‌ بهره می‌برد. رنگ بدنه‌ی آن ترکیبی از آبی و مشکی و ابعاد جمع‌وجور آن مناسب قرار دادن در یک کوله‌پشتی است.

 Acer Mixed Reality Headset

دل وایزر (۳۴۹ دلار یا ۴۴۹ دلار به همراه کنترلرهای حرکتی)

هدست واقعیت ترکیبی دل از بالشتک مناسب‌تری در مقایسه با هدست ایسر بهره می‌برد و میدان دید آن ۱۱۰ درجه است. محصول دل همان وضوح تصویر ۱۴۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل برای هر چشم و نمایشگر ال‌سی‌دی ارائه می‌دهد؛ اما قیمت بیشتر آن ناشی از طراحی مناسب‌تر، انطباق و آسودگی بیشتر روی سر است.

Dell Mixed Reality Headset

هدست واقعیت ترکیبی ویندوزی اچ‌پی (۴۴۹ دلار به همراه کنترلرهای حرکتی)

هدست اچ‌پی از نظر مشخصات فنی مشابه هدست ایسر است، اما از طراحی پیشرفته‌تری بهره می‌برد. اچ‌پی این هدست را به‌عنوان یک باندل به همراه کنترلرهای حرکتی و با قیمت ۴۴۹ دلار به فروش می‌رساند؛ با این حال می‌توانید نسخه‌ی جداگانه‌ی آن را با قیمت ۳۲۹ دلار خریداری کنید.

HP Mixed Reality Headset

لنوو اکسپلورر (۳۹۹ دلار به همراه کنترلرهای حرکتی)

هدست واقعیت ترکیبی ویندوزی لنوو یکی از سبک‌های هدست‌های واقعیت ترکیبی موجود است. این مدل از یک نمایشگر ال‌سی‌دی و وضوح تصویر ۱۴۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل برای هر چشم بهره می‌برد و لنوو میدان دید آن را تا ۱۰۵ درجه افزایش داده است. این مدل یکی از به‌صرفه‌ترین و راحت‌ترین هدست‌های واقعیت ترکیبی موجود است.

Lenovo Mixed Reality Headset

سامسونگ اچ‌ام‌دی اودیسه (۴۹۹ دلار به همراه کنترلرهای حرکتی)

هدست واقعیت ترکیبی ویندوزی سامسونگ یکی از بهترین نمونه‌های موجود در بازار است. این هدست از وضوح تصویر بهتر ۱۴۴۰ در ۱۶۰۰ پیکسل برای هر چشم، میدان دید ۱۱۰ درجه‌ و یک نمایشگر امولد بهره می‌برد. سامسونگ هدفون‌ AKG را نیز درون هدستش تعبیه و آن را به یک رقیب جدی برای آکیولس ریفت تبدیل کرده است. قیمت این هدست به همراه کنترلرهای حرکتی ۱۰۰ دلار بیشتر از قیمت تازه تخفیف خورده‌ی هدست ریفت است. با این حال، برای خرید آن تا دهم نوامبر (۱۹ آبان) باید منتظر بمانیم.

Samsung Mixed Reality Headset

هدست واقعیت ترکیبی ویندوزی ایسوس (تقریبا ۵۳۰ دلار)

ایسوس از هدست واقعیت ترکیبی ویندوزی خود در نمایشگاه ایفای امسال و با قیمت ۴۴۹ یورو رونمایی کرد. اما همچنان قیمت دلاری آن به همراه کنترلرهای حرکتی نامشخص است. ایسوس برای این هدست یک نمایشگر ال‌سی‌دی، وضوح تصویر ۱۴۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل برای هر چشم و میدان دید ۹۵ درجه‌ای در نظر گرفته است. محصول ایسوس با یک لایه‌ی چند ضلعی سه‌بعدی در جلو از طراحی منحصربه‌فردی برخوردار است. با این وجود، ایسوس هدست خود را تا اوایل سال آینده عرضه نخواهد کرد.

Asus Mixed Reality Headset

برای استفاده از واقعیت ترکیبی ویندوز چه کامپیوتری مورد نیاز است؟

برای استفاده از واقعیت ترکیبی ویندوز، نیازمند کامپیوتر گیمینگ با مشخصات پیشرفته نخواهید بود. مایکروسافت برای ارائه‌ی تجربیات ساده‌ی واقعیت مجازی و استفاده از اپلیکیشن‌های آن، مشخصات فنی بالایی در نظر نگرفته است. اما برای بازی‌های پیشرفته، نیازمند کامپیوتر قدرتمندی خواهید بود. حداقل مشخصات مورد نیاز برای اجرای واقعیت ترکیبی ویندوز به شرح زیر است:

  • آخرین نسخه‌ی ویندوز ۱۰ یا به‌روزرسانی پاییزی کریترز
  • پردازنده‌ی اینتل Core-i5-7200U
  • ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم DDR3 یا بهتر
  • ۱۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی
  • پردازشگر گرافیکی مجتمع اینتل HD 620 یا واحد گرافیکی مجهز به دایرکت‌ایکس ۱۲
  • پورت HDMI 1.4 یا دیسپلی پورت  ۱.۲ به همراه یک پورت یواس‌بی ۳ و بلوتوث برای کنترلرهای حرکتی

با این مشخصات پایه قادر به دریافت پردازشی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه خواهید بود. اما برای رسیدن به نرخ ۹۰ فریم بر ثانیه، نیازمند کامپیوتر قدرتمندتری با مشخصات فنی بالا خواهید بود.

کامپیوترهای پیشرفته‌ی واقعیت ترکیبی ویندوز نیازمند یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای اینتل Core i5 4590 (نسل چهارم) یا بهتر، ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم DDR3، ده گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و یک کارت گرافیک انویدیا GTX 960/965/1050 یا ای‌ام‌دی RX 460 یا بهتر خواهند بود. برای اطمینان از اینکه کامپیوتر شما با واقعیت ترکیبی ویندوز سازگار است، باید پس از نصب به‌روزرسانی پاییزی کریترز، اپلیکیشن Mixed Reality Portal را اجرا کنید.

Windows Mixed Reality

چه اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی در واقعیت ترکیبی ویندوز قابل اجرا هستند؟

مایکروسافت از یک خانه‌ی مجازی به‌عنوان پورتال خود برای بازی، اپلیکیشن و هولوگرام در واقعیت ترکیبی ویندوز استفاده می‌کند. این خانه امکان اجرای محتوا، تماشای فیلم و سنجاق کردن هولوگرام را در محیط مجازی فراهم می‌کند. مایکروسافت از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موجود در ویندوز استور پشتیبانی می‌کند. بنابراین کاربران به آنچه در ویندوز ۱۰ در دسترس است محدود خواهند بود. علاوه بر این، می‌توانید دسکتاپ کامپیوتر خود را در محیط مجازی اجرا کنید و به مرورگر اج برای وب‌گردی دسترسی داشته باشید.

بازی‌های واقعیت مجازی نظیر آریزونا سانشاین و سوپرهات وی‌آر در حال حاضر به همراه یک نسخه‌ی واقعیت مجازی از هیلو ریکروت موجود هستند. اپلیکیشن‌هایی نظیر لیتل‌استار و سیلور تی‌وی نیز  برای واقعیت ترکیبی ویندوز در دسترس هستند. انتشار اکثر بازی‌ها با پشتیبانی استیم‌وی‌آر همراه خواهد بود و مایکروسافت در حال همکاری با ولو برای پشتیبانی از آن در واقعیت افزوده است؛ اما نسخه‌ی آزمایشی آن تا پیش از پایان سال جاری آماده نخواهد بود. بنابراین، اگر در حال حاضر قصد استفاده از واقعیت ترکیبی ویندوز دارید، تنها به ویندوز استور و اپلیکیشن‌های اختصاصی ویندوز ۱۰ محدود خواهید بود.






منبع : ورج 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار