کد خبر: ۱۲۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - 2017 October 18
پژوهشگران با استفاده از یک روش پیشرفته سازگار، با فناوری فوتونیک سیلیکونی به موج‌برهایی با ضریب شکست صفر دست‌یافته‌اند که نتیجه این کار مشاهده امواج ایستاده نور است.
به گزارش آی تابناک : امروزه فرا مواد یک روش جدید برای دست‌کاری نور بشمار می‌رود و یک گام  مهم در عملکردهای متنوع  مدارهای مجتمع فوتونیک (PICs) است، که از نور به‌جای الکترون‌ها در آن استفاده می‌رود ، اما حالا پژوهشگران دانشگاه هاروارد با استفاده از یک روش پیشرفته سازگار با فناوری فوتونیک سیلیکونی به موج‌برهایی با ضریب شکست صفر دست‌یافته‌اند، که به توسعه بیشتر این فناوری می‌انجامد. 
بر اساس این گزارش، هنگامی‌که ضریب شکست یک محدوده به صفر کاهش می‌یابد، نور دیگر به‌عنوان یک موج متحرک که در آن موج نور به‌صورت حرکت یکسری قله و دره در فضا منتقل شود و یا به عبارتی دارای فازهای فضایی و زمانی باشد، رفتار نمی‌کند، بلکه موج بی‌نهایت کشیده می‌شود و یک‌فاز ثابت ایجاد می‌شود،  فاز تنها به‌عنوان یک متغیر از زمان تغییر می‌کند و موج ازنظر فضایی هیچ تغییری ندارد.
این موضوع برای مدارهای مجتمع فوتونیکی بسیار جالب‌توجه است، زیرا در اغلب دستگاه‌های نوری چندین موج برای عبور از مدارها باید باهم همکام سازی شوند. درصورتی‌که طول‌موج (یا فاز) بسیار طولانی شود دیگر بحث هماهنگی فازها مطرح نیست، چراکه میدان نوری در همه‌جا یکسان است.
قبلاً در سال 2015 چنین موج‌بری با استفاده از منشور ساخته‌شده بود که شکل مناسبی برای مدارهای مجتمع به شمار نمی‌رود، اما مورد جدید به روشی مناسب بدون نیاز به منشور ساخته و تست‌شده است.
بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، با رویکرد شکل‌دهی به بازار لیزر، جهت‌دهی به سامانه‌ای از عرضه‌کنندگان و همچنین تأمین و تخصیص منابع و مشروعیت بخشی به فناوری لیزر فوتونیک و ساختارهای میکرونی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است. 





منبع : معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار