کد خبر: ۱۲۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - 2017 October 14
تا کنون بیش از 32 تیم از سراسر کشور در سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت ثبت نام کرده‌اند، که تا کنون نسبت به سال گذشته رشد 2 برابری داشته اشت.
به گزارش آی تابناک : محمدرضا فتحی دبیر اجرایی پنجمین دوره مسابقات شناورهای هوشمند  تعداد و سطح کارهای ارسالی را در این گونه از مسابقات بالا خواند و گفت: 32 تیم از سراسر کشور در این مسابقات ثبت‌نام کرده‌اند که این تعداد نسبت به دوره پیش دو برابر شده است. با توجه به گزارش‌ها طراح‌های دریافت شده توسط دبیرخانه نوآوری‌های خوبی توسط تیم‌ها ارائه‌شده و امید است که مسابقات جذابی را شاهد باشیم. 


فتحی درباره حوزه‌های مختلف برنامه ریزی شده در طول برگزاری جشنواره گفت: سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت یک جشنواره جامع در زمینه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی است، که در چندین بخش مسابقات شناورهای کنترلی دانش‌آموزی، مسابقات شناورهای هوشمند در سطح" دانشجویی"، ایده بازار دریایی، عکس و فیلم با محور دریا، مسابقات سکوهای نفتی و ربات‌های زیرسطحی که در سطحدانشجویی و دانش‌آموزی برگزار می‌شود.

وی افزود: پژوهشگران، دانش جویان و دانش آموزان سرمایه‌ها آینده کشور هستند. امیدوارم صنعتگران گرامی با توجه به آن‌ها و ایجاد ارتباط مسبب دلگرمی و ایجاد انگیزه گردند.

صنایع دریایی هوشمند سازی می‌شوند

این فعال حوزه فناوری با اشاره به پیشرفت صنایع دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف اظهار کرد: درسال‌های گذشته پیشرفت چشمگیری را با حضور شرکت‌های دانش بنیان در بخش شناورها شاهد بودیم، که از آن جمله می‌توان به بحث هوشمند سازی شناورها اشاره کرد که به لطف شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی بسیار موردتوجه قرارگرفته و هم‌اکنون شناورهای هوشمند در بخش‌های محیطزیستی و بستر نگاری در کشور ما کاربرد دارد و انشا الله در آینده نه‌چندان دور در صنایع دریایی و بندرها شاهد هوشمند سازی خواهیم بود. 

وی ادامه داد: علاوه بر این ساخت و تولید سیستم‌های رانش سطحی برای شناورهای تندرو نیز ازجمله محصولات فناورانه ای هستند که در سال‌های گذشته توسط شرکت‌های دانش‌بنیان قوی سازی شده است.


دبیر اجرایی پنجمین دوره مسابقات شناورهای هوشمند با اشاره به چشم انداز  استراتژیک این جشنواره یادآور شد: صنایع دریایی جز صنایع چندوجهی محسوب شده که جهت پیشرفت در آن نیاز به نوآوری در حیطه‌های مختلف است. جشنواره در عمل بستر مناسبی را برای ارائه ایده‌های نو و متناسب با نیازهای صنعتی فراهم می‌کند، به‌طور مثال در بخش شناورهای هوشمند دانشجویان قادر خواهند بود که آموخته‌های خود از مباحث دانشگاهی را در بوته‌ی آزمایش و رقابت قرار داده و بر اساس تجارب چهار دوره گذشته نوآوری‌های مختلفی را در حیطه فرم بدنه کشتی، سیستم‌های پیش برنده و هوشمند سازی از خود بروز داده‌اند.

حضور ارگان های دریایی پر رنگ است

فتحی با تاکید بر اهمیت گردهمایی مؤثر نهادها و شرکت‌ها گفت: : در عمل در بخش‌های مختلف جشنواره ارگان‌ها و صاحبان صنایع دریایی کشور حضورداشته و در بخش‌های مختلف اجرایی، داوری آثار و ... همکاری مؤثر دارند. لذا بر این اساس دغدغه این سازمان‌ها در حوزه‌های مختلف در بخش‌های مختلف جشنواره انعکاس مناسبی خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، اولویت‌ها جشنواره به چند یخش تقسیم می‌شود. میزان عملیاتی بودن طرح- نیاز در صنعت کشور-نوآوری- نسبت هزینه به کارکرد)در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی( جشنواره دریا مسیر پیشرفت به دلیل محدود نبودن در ارائه ایده‌ها و استقبال از ایده‌های نو بیشتر نقش راهکار دهنده و نوآورانه برای صنایع دریایی کشور دارد. اگر افراد حاضر در صنعت این ایده‌های نوآورانه مناسب را شناسایی کنند و با تخصیص اعتبارات به ایده‌ها آن‌ها را عملیاتی کنند می‌توان خوش‌بین بود که در دوره‌های آینده پژوهشگران و صنعتگران باانگیزه بیشتری در جشنواره حضور پیدا کنند.

فتحی با اشاره به همکاری ارگان‌های دریایی در این دوره از مسابقات بیان کرد: : در این دوره نیز مانند دوره‌های گذشته ارگان‌های دریایی به‌عنوان حامیان و متولیان اصلی مسابقات مساعدت‌های چشمگیری داشته‌اند. سازمان صنایع دریایی، گروه صنایع شهید توحیدی، جهاد خودکفایی ندسا، نداجا، موسسه رده‌بندی ایرانیان و سازمان بندرها کمک‌های شایانی در مباحث داوری و تدوین مقررات داشتند. همچنین صندوق توسعه صنایع دریایی، موسسه تحقیقات صنایع دفاعی و مرکز همکاری‌ها و فناورهای ریاست جمهوری نیز کمک‌های مالی قابل‌توجه ای به دبیرخانه داشته‌اند. درنهایت ستاد توسعه صنایع دانش‌بنیان دریایی بیشتر به‌عنوان حامی اصلی مسابقات مشارکت حداکثری در امور داشته است.


حرف آخر 
در آخر او درباره تلاش‌ها صورت گرفته برای افزایش میزان اثربخشی نسبت به دور قبلی این گونه سخن گفت: تبلیغات در این دوره بسیار گسترده صورت گرفته و برنامه‌ریزی دبیرخانه‌ها و ارتباط آن‌ها با یکدیگر بسیار هدفمند شده است. در بخش مسابقات شناورهای هوشمند نیز در این دوره آموزش‌هایی در قالب دو دوره به شرکت‌کنندگان داده شد. همچنین با تشکیل کمیته فنی و برگزاری چند جلسه با داوراناصلاحاتی بر مقررات انجام شد.

شرکت در مسابقات شناورهای هوشمند مستلزم وقت ، دانش و کار گروهی است. به‌تمامی افرادی که تصمیم به شرکت در این مسابقات رادارند توصیه می‌کنم که از ارائه هر ایده‌ای نهراسند. برخی از ساده‌ترین ایده‌ها در این جشنواره بیشترین میزان استقبال را داشته‌اند.






منبع : معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار