کد خبر: ۱۲۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - 2017 October 12
در برخی از این بازی ها کاربران کودک و نوجوان نقش جنایتکاران خیالی را ایفاء می کنند و با حمله به عابران و رهگذران یا کشتن آنها امتیاز کسب می کنند .

به گزارش آی تابناک : بسیاری از بازی های رایانه ای وپلی استیشن آثار مخربی دارد که ما نیز نادانسته از آن ها استفاده می کنیم غافل از آنکه همین آثار مخربدر ذهن کودکان و نوجوانان و حتی جوانان ما اثرگذار است. پرخاشگری و خشونت از جمله موضوعات اساسی مطرح شده در بازی های ویدیویی و رایانه ای به شمار می آید. صحنه های پرخاشگرانه در این گونه بازی ها حاوی نوعی از عادی سازی پدیده خشونت و پرخاشگری در جریان بازی هاست.

در برخی از این بازی ها کاربران کودک و نوجوان نقش جنایتکاران خیالی را ایفاء می کنند و با حمله به عابران و رهگذران یا کشتن آنها امتیاز کسب می کنند و یا مثلا با ماشین ربایی از مردم در خیابان و دزدیدن مواد مخدر از قاچاق فروشان امتیاز کسب می کنند و یا برای قتل عام عابران جایزه می گیرد و صدای شکستن استخوان های آنها به جلوه های واقع گرای بازی اضافه می کند.

بازی اتومبیل‌دزدی بزرگ معروف به GTA

کمتر خانواده ای یافت می شود که نام gta را از زبان فرزندش نشنیده باشد. gta از جمله بازی هایی است که نمی  بایست در دسترس گروه های سنی کودک و نوجوان قرار گیرد و والدین نسبت به این مسئله توجه ویژه داشته باشند. این بازی در اغلب کشورهای دنیا و در کشور ما برای اکثر گروه های سنی ممنوع می باشد اما در کشور اسلامی ما به راحتی در دسترس عموم بازی بازها قرار دارد.

یک بازی با گرافیک عالی و سرگرم کننده و با هیجانی غیر قابل کنترل؛ قابل استفاده بر روی اغلب کنسول ها و pcها. از  همان ابتدا، در اولین قسمت از این مجموعه، شاهد یک نوع انتقال سبک زندگی امریکایی به جهان بوده ایم. هر چند دوربین ازبالای شهر به نمایش صحنه ها می پرداخت اما دیالوگ ها، آیتم ها و رفتارهای خشونت بار در سراسر بازی مشهود است.

 

داستان بازی

داستان بازی روایتی از زندگی یک تبهکار است که با آزادشدن از زندان دنبال پول می رود و با انجام کار برای گروه های مختلف مثل گانگسترها ، قاچاقچیان ، ثروتمندان و... روزگار می گذراند. درکنار مراحل تعریف شده (سیر داستانی بازی)  شخص آزاد است هر جایی برود، وارد اکثرساختمان ها شود، هر ماشینی را بدزدد، هر کسی را بکشد و هزاران رفتار مختلف دیگر.

در قسمت های جدید این بازی دوربین به همراه شخص دید افقی دارد و شخص در محیطی بسیار بزرگ و واقعی (مثلا چند شهر در امریکا) با توانایی های فوق العاده حتی قادراست به رستوران برود، ورزش کند، لباس بخرد، به اینترنت سری بزند، به افراد بازی تلفن کند و حتی به سلمانی رفته و یا نقش خالکوبی خود را عوض کند.

استفاده از همه نوع وسایل نقلیه (ماشین ، قطار ، هواپیما ، دوچرخه و...) هم به عنوان مسافر و هم به عنوان راننده، ورود به اکثر نقاط شهر، فروشگاه ها، خانه ها، هتل ها، سواحل دریا و... از جمله ویژگی های جذب کننده سری بازی های gta می باشد.

 

محیط بازی

محیط این بازی آنقدر گسترده و متنوع است که بازی باز حتی می تواند به تماشای تلویزیون یا مطالعه کتاب در خانه یا هتلی که خریده یا اجاره کرده بپردازد. با گشت وگذاری در خیابان های شهر در ساعات مختلف شبانه روز می تواند به کاواره ها و کلوپ های شبانه برود و ...

در این بازی مخاطب شخص انواع گانگسترها، قماربازها، باندهای مختلف خلاف کاری، اهالی سکس، مردم عادی و ... می باشند. در این بازی شخص با مردمی سروکار دارد که رفتارشان ویا لباس هایشان تعجب برانگیز است اما خجالت  آور تر آنکه در دیالوگ های مردم با هم یا با شخص در هر جمله چندین فحش و ناسزا ردوبدل می شود آن هم از نوع زشت و رکیک. جالب اینکه یکی از رفتارها برای افزایش مهارت شخص در بازی داشتن دوست دختر و رابطه با زنان است. در این بازی شخص می تواند سکس را تا آخرین مرحله آن داشته باشد.

 

هماگونه که در تصویر بالا مشخص است محتوای آموزشی و پیام های مثبت این بازی در کمترین حد و محتوای خشونت آمیز، محتوای جنسی، بی ادبی و ناسزاگویی، تشویق به مصرف مشروبات الکلی و استعمال مواد مخدر و سیگار در بالاترین درجه در این بازی قرار دارد.

 

 

آثار مخرب بازی

-              اعتیاد به بازی و جادوی میخ کوب کردن بازی باز برای بازی کردن آن هم برای مدت طولانی

-              عدم احساس گرسنگی و تشنگی در طول بازی!!!

-              احساس خستگی مفرط بعد از بازی

-              افزایش روحیه ی پرخاشگری تا چند ساعت بعد از بازی و هم چنین در دراز مدت

-              رواج رفتارها، دیالوگ ها، راه رفتن ها، لباس پوشیدن های عجیب و غریب در بین نوجوانان و جوانان مخاطب این بازی

-              آشنایی با اصطلاحات، روحیات، رفتارها و روش های گروه های مختلف تبهکار در غرب

-              تصاویر و گیم پلی های بسیار مستهجن در بازی

-              ناسزاگویی و فحاشی های افراطی و بی جهت و عادی جلوه دادن آن

-              ترویج زندگی بدون اخلاق و عواطف

-              ترویج عادی بودن و عمومی بودن رفتارهای جنسی

-              ترویج و تبلیغ زندگی بدون کانون خانواده

-              ترویج بدرفتاری های اخلاقی وتاثیر در نا خودآگاه مخاطب

 

 

نقد محتوای بازی GTA

خشونت در بازی:

بازی بسیار خشونت آمیز ساخته شده است و مأموریت‌های بسیار زیادی در بازی وجوددارد که بازی‌ کننده می‌بایست در نقش هر کدام از سه شخصیت اصلی بازی به کشتن یاشکنجه و یا صدمه زدن به دیگران بپردازد. این خشونت بی  حد و حصر بازی کننده را به قصاوت قلبی نزدیک می‌کند و در انجام این گونه فعالیت‌ها در بازی احساس لذت خواهد کرد.

 نمایش دروغین آزادی:

در بازی آزادی بسیار زیادی برای هر انتخابی داده می‌شود، برای انتخاب ماشین، خانه، خرید یک مرکز تجاری، اسلحه، لباس و کلا هر آنچه که در بازی می‌توان به مخاطب نمایش داد. این‌ها همه آزادی عملی را به مخاطب می دهد که او تصور خواهد کرد این‌ها همه حقایق جامعه‌ی غربی و لیبرال است و در واقعیت هم مسائل به همین شکل می‌باشد.

شوخی‌های مختص بزرگسال و روابط آزاد جنسی:

شخصیت‌های بازی به عنوان اساتید رذائل اخلاقی به قدری توسط سازندگان خوب پرداختشده‌اند که باعث هم‌ذات‌پنداری مخاطب با آنها می شود. از سوی دیگر روابط جنسی در بازی به شکلی نامناسب و بی پرده طراحی شده است.

نمایش ضعف پلیس در برخورد با مجرمین:

انجام جرم و به طور کلی هر گونه خلافی در بازی به آسانترین راهی صورت می‌گیرد که این قضیه در ذهن مخاطبین کم سن و سال بسیار آسیب ایجاد می‌کند و موجب وقوع اتفاقات ناگواری خواهد شد؛ امّا بازدارندگی پلیس در مقابل این اتفاقات در حد و اندازه‌ای که باید باشد نیست و حتی ماهیت پلیس در بازی به سخره گرفته شده و زیر سوال برده می شود. وقتی به راحتی می توان از سدشان گذشت و با چند ترفند ساده می‌توان از دستشان فرار کرد.

 دزدی و سرقت:

یکی از کارهایی که در این بازی می توان به راحتی انجام داد سرقت است. وسایلی همچون ماشین و موتور سیکلت از بیشترین وسایلی است که به راحتی می توان سرقت کرد. سرقت در این بازی آنچنان جایگاهی دارد که می توان به  تنهایی یک ماشین و یا موتور را بدون آنکه کوچکترین دردسری داشته باشد سرقت کرد که در این مورد به بازی کننده چنین القاء می شود که در دنیای واقعی هم می توان به راحتی دزدی کرد.

 قتل:

قتل نیز یکی از کارهای دیگری است که به راحتی می توان انجام داد. با ورود به هر مکانی و در هر زمان می توان هر کسی را به قتل رساند.

 سرپیچی از قوانین و مقررات رانندگی:

زیر پا گذاشتن قوانین رانندگی از قوانین دیگری است که توسط بازی کننده در این بازی انجام می شود.

 

آشنایی با شاخص های رده بندی بازی ها

ای‌اس‌آربی (Entertainment Software Rating Board) یکی از مهم‌ترین شرکت‌های رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای می‌باشد. ESRB یا سازمان رده بندی سنی بازی ها، رده بندی های سنی مختلف دارد که هر کدام دارای ویژگی  های خاصی هستند. این رده بندی ها کمک می کند کسانی که قصد دارند بازی مورد نظرشان متناسب با سن خود باشد قبل از خرید بازی از محتوای آن مطلع باشند. درجه خشونت و محتوای جنسی بازی ها در این رده بندی شاخص گذاری می شود. این رده بندی ها مخصوصاً برای والدینی که میخواهند بدانند که چه بازی ای برای فرزندشان مناسب است و بر روی رفتار و روحیه آن تاثیر مخرب ندارد را انتخاب کنند.

ESRA  یا اسرا چیست ؟

Entertainment Software Rating Association یا انجمن رده بندی بازی های رایانه ای مدل ایرانی همان ESRB است! اگر تا به حال یکی از بازی هایی که توسط ناشران ایرانی منتشر شده اند را خریداری کرده باشید متوجه نشانESRA در گوشه بازی ها شده اید. رده بندی های این سازمان شامل +۳ سال، +۷ سال، +۱۲ سال، + ۱۵ سال ، ++۱۸ سال و +۲۵۵ سال است.که همه آنها بر اساس ارزش های کشور خودمان تنظیم شده اند.

 

صحنه ای از شکنجه در بازی

 

انتقاد منتقدین غرب از محتوا و خشونت جنسی این بازی

 

 

تمامی این انتقادات و نکات غیر اخلاقی بازی در حالیست که اخیرا وزیر محترم ارتباطات کشورمان از بهبود وضعیت بازی های آنلاین در یک ماه اخیر خبر دادند. جالب اینجاست که در ردیف پنجم فهرست بازی های مورد حمایت ایشان بازی gta قرار داشته و با افتخار از بهبود وضعیت این بازی در کشور می گویند!! جا دارد مسولین و تصمیم  گیران کشور با دقت و آگاهی و وسواس بیشتری نسبت به محتوای بازی های خارجی اقدام به حمایت از این بازی کنند.







منبع : مشرق 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار