کد خبر: ۱۲۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - 2017 October 03
بعد از عرضه نخستین گوشی هوشمند با اندروید نسخه 1.0 شاهد حضور این سیستم‌عامل در همه جا بودیم. محبوبیت اندروید هر روز بیشتر از قبل شد و با این محبوبیت توانست سیستم‌عامل‌های دیگر ازجمله سیمبین، بلک‌بری، پالم و ویندوزفون را پشت سر بگذارد. در حال حاضر تنها رقیب جدی اندروید سیستم‌عامل iOS است که به نظر نمی‌رسد به همین زودی‌های جنگ این دو پایان بگیرد.
به گزارش آی تابناک : اگر دوست دارید بدانید اندروید از چه زمانی وارد دنیای موبایل شد و این  محصول اصلا به چه صورت متولد شده این مطلب را از دست ندهید.

افراد زیادی در دنیا از گوشی‌های موبایل، تبلت ها و دیگر محصولات تکنولوژی استفاده می‌کنند که سیستم‌عامل اندروید روی آن‌ها نصب شده است. حدود 10 سال پیش اولین گوشی اندرویدی پا به بازار گذاشت و برای فروش در اختیار مشتریان قرار گرفت. گوگل با تدبیر مناسبی که اندیشید این محصول متن باز را در اختیار کمپانی‌ها و توسعه‌دهندگان قرار داد و با استفاده از آن روی گوشی‌های موبایل ساخت کمپانی‌های دیگر ازجمله سامسونگ، اچ تی سی، سونی، ال‌جی و ... ضریب نفوذ این سیستم‌عامل را بالا برد تا جایی که تعداد کاربران اندروید از هر سیستمی عاملی در جهان بیشتر است.
 
 تاریخچه اندروید با معرفی تمام نسخه‌ها از ابتدا تا امروز

بعد از عرضه نخستین گوشی هوشمند با اندروید نسخه 1.0 شاهد حضور این سیستم‌عامل در همه جا بودیم. محبوبیت اندروید هر روز بیشتر از قبل شد و با این محبوبیت توانست سیستم‌عامل‌های دیگر ازجمله سیمبین، بلک‌بری، پالم و ویندوزفون را پشت سر بگذارد. در حال حاضر تنها رقیب جدی اندروید سیستم‌عامل iOS است که به نظر نمی‌رسد به همین زودی‌های جنگ این دو پایان بگیرد.

شکل‌گیری اندروید

در اوت 2003 یعنی قبل از اینکه گوشی‌های هوشمند فراگیر شوند و چند سال قبل از اینکه اپل گوشی‌ آیفون و سیستم‌عامل آی او اس را معرفی کند کمپانی اندروید در شهر کالیفرنیا شکل گرفت. 4 نفر موسسان این کمپانی بودند به اسم‌های ریچ ماینر، نیک سیرز، کریس وایت و اندی روبین.

در سال 2013 روبین در سخنرانی‌ای که در توکیو داشت گفت: سیستم‌عامل اندروید در ابتدا قرار بود برای بهبود سیستم‌عامل دوربین‌های دیجیتال به کار گرفته شود. در سال 2004 اندروید برای جذب سرمایه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفت تا نشان دهد کاربران دوربین‌های دیجیتال چگونه می‌توانند با استفاده از این سیستم‌عامل بدون سیم عکس‌های خودشان را به رایانه منتقل کنند.

سرنوشت اندروید در سال 2005 زمانی رقم خورد که گوگل کمپانی اندروید را خریداری کرد. روبین و دیگر موسسان اندروید برای توسعه این سیستم‌عامل زیر نظر صاحبان جدیدش باقی مانند. تصمیمی که همان ابتدا گرفته شد استفاده از لینوکس به عنوان پایه سیستم‌عامل اندروید بود تا امکان عرضه آن برای کمپانی‌های دیگر وجود داشته باشد.

روبین با سمت سرپرست تیم اندروید تا سال 2013 در گوگل باقی ماند و سپس در همان سال گوگل اعلام کرد که احتمال ترک روبین وجود دارد. در اواخر 2014 روبین گوگل را ترک کرد و بیزنس خودش را راه‌اندازی کرد. در اوایل 2017 روبین اعلام کرد که با راه‌اندازی کمپانی خودش به نام اسنشیال و تولید گوشی‌هایی با همین نام به صنعت موبایل بازگشته است.

آماده شدن برای عرضه اندروید 1.0

در سال 2007 اپل اولین آیفون را عرضه کرد و مفهومی جدید را در دنیای موبایل مطرح کرد. در آن زمان هنوز گوگل به‌طور مخفیانه مشغول کار روی اندروید بود اما نهایتا در ماه نوامبر همان سال گوگل به‌تدریج شروع به اعلان‌جنگ علیه اپل و دیگر پلتفرم‌های موبایلی کرد.

در آن زمان تشکلی شکل گرفت که Open Handset Alliance نام داشت که مجموعه‌ای از چند کمپانی گوشی ساز مانند اچ تی سی و موتورولا، کمپانی‌های سازنده چیپ مانند کوآلکام و تگزاس و کمپانی‌های مخابراتی مانند T-Mobile بود.

اریک اشمیت مدیر گوگل در مورد اندروید این نظر را دارد که اندروید برای این نیست که فقط روی گوشی‌های ساخت گوگل استفاده شود؛ دید ما این است که هزاران گوشی با مدل‌های متفاوت را به قدرت اندروید مجهز کنیم.

گزارش‌ها حاکی از این هستند که گوگل قبل از عرضه رسمی نسخه اول اندروید در نوامبر 2007 دست کم دو نسخه آلفا از این سیستم‌عامل را در داخل کمپانی برای بررسی‌های اولیه عرضه کرده بود. حتی گوشی‌ای مختص نسخه آلفا با کد Sooner استفاده می‌شد که هیچ زمان به‌صورت عمومی عرضه نشد. چند سال بعد یکی از توسعه‌دهندگان اندروید تصویر یکی از این گوشی‌های مخصوص آزمایش اندروید را در دنیای اینترنت منتشر کرد. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید ظاهر این گوشی بیشتر شبیه به گوشی‌های بلک‌بری بوده تا آیفون و درست زمانی بوده که کاربران برای استفاده از گوشی‌های تمام لمسی دچار شک بودند.
 
 تاریخچه اندروید با معرفی تمام نسخه‌ها از ابتدا تا امروز

درنهایت در سپتامبر 2008 اولین گوشی مجهز به سیستم‌عامل اندروید با نام T-Mobile G1 یا HTC Dream معرفی شد. این گوشی به صفحه‌نمایشی 3.2 اینچی لمسی و صفحه‌کلید فیزیکی عرضه شد. در آن زمان گوشی با سیل عظیمی از نارضایتی‌ها از طرف کارشناسان روبرو شد و برخی امکانات پایه‌ای ازجمله سوکت 3.5 میلی‌متری هدفون را هم در خود نداشت که البته در این زمانه نداشتن این سوکت آپشنی خاص حساب می‌شود! داخل اندروید از همان ابتدا چندین امضای تجاری گوگل قرار داشت که آن را به محصولی مختص این کمپانی تبدیل می‌کرد. اندروید با تعدادی از سرویس‌ها و محصولات گوگل ادغام‌شده که ازجمله آن‌ها می‌توان به گوگل مپ، یوتوب و مرورگر HTML اشاره کرد که قبل از عرضه کروم استفاده می‌شود. همچنین اولین بازار اندروید در این سیستم‌عامل وجود داشت که چند اپلیکیشن مخصوص اندروید در ابتدا در آن قرار داشتند. بسیاری از این ویژگی‌ها اکنون خیلی بدوی هستند اما این ابتدای راه و شروع به کار اندروید بوده است.






منبع : جی اس ام 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار