تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - 2017 September 26
بزرگ‌ترین سوال در تمام دنیا که هنوز هیچ‌کسی نتوانسته پاسخی دقیق برای آن ارائه کند، این است که آیا موجودات فضایی وجود دارند یا خیر؟

به گزارش آی تابناک : تصور حضور موجودات فضایی در زمین و تمدن‌های بیگانه بسیار جذاب است. مطالعات و تحقیقات باستان‌شناسان بر روی معماری سازه‌های باستانی، آنها را شگفت‌زده می‌کند. به راستی چگونه بیگانگان موفق شده‌اند چنین سازه‌های فوق‌العاده‌ای را با ابزارهایی ابتدایی بسازند؟

از ایام بسیار دور، بشر در رویای کشف هم‌نوعانی از خود در ماورای زمین بود. وقتی که به دنیای اطراف خود می‌نگریم، تماشای میلیاردها میلیارد ستاره در پهنه وسیع کیهان ما را مجذوب خود خواهد کرد. آیا همه‌ این زیبایی‌ها مختص انسان طراحی شده‌اند؟

با گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی، بشر توانست از محیط اطراف خود اطلاعات بیشتری را کسب کند. برای مثال، در قرن‌های گذشته سرانجام انسان توانست سیاره‌های اطراف خود را به کمک تلسکوپ‌ها مورد بررسی قرار دهد. بعد‌ها تلسکوپ‌ها پیشرفت‌های چشم‌گیری پیدا کردند؛ تا جایی که امروزه دانشمندان قادرند با استفاده از تلسکوپ‌های رادیویی، حتی جزئی‌ترین سیگنال‌های فضایی را نیز دریافت کنند.

با وجود اینکه تلاش برای کشف موجودات فضایی چندین دهه با جدیت بسیاری دنبال می‌شود، اما هنوز خبر و یا شواهدی واقعی از آنها در دسترس نیست. به راستی چرا تصور می‌کنیم که ما در دنیا تنها هستیم؟ آیا سیاست‌های پشت پرده ابر قدرت‌های جهان، واقعیتی شوم را از مردم پنهان می‌کند؟ آیا بیگانگان در میان ما حضور دارند؟ این‌ها از جمله سوالاتی هستند که رفته رفته گروهی را در جهان موسوم به «نظریه‌پردازان توطئه» تشکیل داد. توطئه‌پردازان بر این باورند که موجودات فضایی وجود دارند و بارها از سیاره زمین ملاقات کرده‌اند. اما چه چیزی باعث می‌شود که این واقعیت بسیار مهم از مردم پنهان مانده باشد؟

بوید بوشمن یکی از دانشمندان اسبق ایالات متحده آمریکا در منطقه 51 (Area 51) بود که پیش از مرگش در سال 2014 اعلام کرد «موجودات فضایی وجود دارند!» وی تجربیات شگفت‌انگیز خود در این زمینه را با مهندس هوافضا «مارک پترسون» (Mark Patterson) در میان گذاشت. بوید بوشمن پیش از مرگ خود اطلاعاتی را منتشر کرد، مطمئنا شما را در بهت و حیرت فرو خواهد برد!

چرا هنوز نتوانسته‌ایم موجودات فضایی را ببینیم؟

دولت آمریکا همواره سعی داشته است که پیشرفت‌های خود در زمینه علم و تکنولوژی را به رسانه‌ها ارائه کند تا مردم داخل و خارج آمریکا را از دستاوردهای خود آگاه کند. اخیرا مقاله‌ای در رسانه‌های خبری معتبر آمریکایی منتشر شده است که اظهاراتی تکان‌دهنده از بوید بوشمن را به استحضار خوانندگان می‌رساند.

بناهای تاریخی، شهرک‌های غول‌آسا و مقبره‌های باستانی از قبیل تمدن‌های «اینکا»، «آزتک‌ها»، «مایاها»، «مصریان باستان» و … از جمله مکان‌هایی هستند که انسان را چندین قرن متحیر ساخته است. چگونه ممکن است تمدنی بتواند 3000 سال پیش از میلاد حضرت مسیح، چنین بناهای خارق‌العاده‌ای را آن هم با فناوری‌های ابتدایی احداث کند؟

علم امروزی به ما می‌گوید که صدها سیاره مشابه زمین در پهنه گیتی وجود دارد. از این جهت، حتی اگر شکل‌گیری حیات را محدود به تصورات خود در دنیا بدانیم، باز هم باید تاکنون بیگانگان را ملاقات کرده باشیم.

واقعیت این است که در جهان هستی، میلیاردها کهکشان وجود دارد که هریک از آنها میلیاردها ستاره را در دل خود جای داده‌اند. اگر هر ستاره فقط یک سیاره را در مدار خود داشته باشد، باز هم میلیاردها میلیارد جهان بالقوه برای شکل‌گیری حیات در اطراف ما وجود دارد. این موضوع چندین دهه دانشمندان را غرق در خود ساخت و حتی نظریه‌ای تحت عنوان پارادوکس فرمی (Fermi Paradox) نیز برای آن مطرح شد. بر اساس این نظریه باید گفت که موجودات فضایی وجود دارند ؛ اما چرا هنوز ما نتوانسته‌ایم آنان را ببینیم؟

کهکشان راه شیری

به لحاظ آماری غیرممکن است که ما تنها گونه هوشمند در جهان باشیم؛ حتی در کهکشان راه شیری! قطعا می‌توانیم فرض کنیم که در کهکشان راه شیری تمدن‌های فرازمینی دیگر نیز در حال زندگی هستند، چرا ما باید خاص‌ترین موجودات دنیا باشیم؟ دانشمندانی از قبیل بوید بوشمن اعلام کرده‌اند که موجودات فضایی وجود دارند و حتی ممکن است به صورت غیرفیزیکی به زندگی خود ادامه دهند! همچنین برخی از بیگانگان ممکن است مشابه انسان باشند و برخی دیگر هیچ تشابهی به ما نداشته باشند.

علاوه بر این، عمر کره زمین در حدود 4.5 میلیارد سال است و اولین نشانه‌های ظهور انسان در زمین در حدود 200 الی 300 هزار سال قبل آغاز شد. از طرفی عمر برخی از نقاط جهان اطراف ما تا 14 میلیارد سال نیز پیش‌بینی شده است. بنابراین آیا منطقی است که تصور کنیم دنیا تا پیش از وجود ما خالی از سکنه بوده است؟

این موضوع را هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد! از این جهت می‌توان گفت که موجودات فضایی وجود دارند و طبیعی است که تمدن‌هایی بسیار پیشرفته‌تر از ما نیز در گذشته وجود داشته باشند. حتی ممکن است پیش از ظهور بشر در زمین، سیاره فعلی ما را تحت سلطه خود گرفته باشند.

بنابراین آیا موجودات فضایی وجود دارند؟

ما نیز همانند شما دچار سردرگمی شده‌ایم آیا «یوفوها» واقعی هستند؟ آیا تمدن‌های بیگانه واقعیت دارند؟ آیا می‌توانیم با مطالعه تاریخ، به وقایعی از حضور بیگانگان در زمین دست یافت؟ آیا این احتمال وجود دارد که بیگانگان همین حالا نیز در میان ما باشند؟

بوید بوشمن با اظهارات خود در آستانه مرگ، یک توافق جامع بین دولت‌مردان و موجودات فضایی را به نمایش گذاشت «انسان‌ها و فرازمینی‌ها به مخفی‌کاری‌های خود ادامه خواهند داد». آن‌ها معتقدند که افشای چنین واقعیتی می‌تواند باعث ایجاد ناآرامی در جمعیت جهان شود. اما به شواهد حکایت از چیز دیگری‌ است.

چیزی که اهمیت دارد امنیت و ایمنی ساکنین سیاره زمین است. اگر حق با نظریه‌پردازان توطئه باشد، به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که عموم مردم از این تاریکی نجات یافته و با واقعیت‌ها رو به رو شوند. در صورتی که مطمئن شویم هیچ تهدیدی برای ما وجود ندارد، شاید بتوانیم همسایگان خود را کشف و به سیاره خود دعوت کنیم.

نظر ناسا در این باره چیست؟

اگر بوید بوشمن در واپسین روزهای عمر خود، واقعیت امر را بازگو کرده باشد می‌توان نتیجه گرفت که موجودات فضایی وجود دارند و همین حالا نیز ممکن است در زمین در حال زندگی باشند. اما نظر ناسا در این باره چیست؟ الن استوفان (Ellen Stofan) به عنوان یکی از دانشمندان ناسا می‌گوید: « به احتمال بسیار قوی ما تا یک دهه آینده به شواهدی بسیار محکم از حیات در ماورای زمین دست خواهیم یافت. من فکر می‌کنم که ما طی 20 تا 30 سال آینده شاهد یک اکتشاف بسیار بزرگ خواهیم بود. ما اکنون می‌دانیم به کجا و به چه شکل نگاه کنیم. در بسیاری از موارد ما تکنولوژی لازم را در اختیار داریم و همین حالا نیز در مسیر اجرایی کردن آن هستیم. بنابراین من فکر می‌کنم که در مسیر درستی قدم برمی‌داریم.»

جان ام گرانسفلد (John Mace Grunsfeld) فیزیکدان و فضانورد بازنشسته اهل کشور ایالات متحده آمریکانیز در این باره می‌گوید: «من فکر می‌کنم که تا کشف حیات فرازمینی در منظومه شمسی (چه در دنیاهای یخی و چه در مریخ) تنها یک دهه و تا کشف حیات در مدار ستاره‌ای دیگر دو دهه فاصله داریم.»

افشاگری جنجالی بوید بوشمن به عنوان یکی از دانشمندان اسبق آمریکایی قبل از مرگ سر و صدای بسیاری را در میان علاقه‌مندان به راه انداخت. نظر شما چیست؟ آیا موجودات فضایی وجود دارند؟ شما چه استدلالی را در این باره ارائه می‌کنید؟

منبع : معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری